Mailserver, maar toch niet

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik weet het, het is een vage topictitel. Maar ik zal proberen uit te leggen waar ik naar op zoek ben:

Op dit moment heb ik 2 email accounts. Een bij @home en een bij gmail. Ik haal op mijn pc de mail op via POP3 en verstuur via SMTP, dit alles dmv outlook 2003.

Het probleem is dat ik hier thuis 3 computers heb en nog een server. Ik zou graag op de 3 computers mijn mail willen zien. Dat wil zeggen, ik ben op zoek zoiets: Mijn server haalt de mail op bij de 2 mailservers van @home en gmail. Dat doet hij om de 5 minuten of een bepaald tijdsinterval. En dan moet mijn server weer fungeren als een soort mailserver voor mijn 3 computers. Zodat de computers via IMAP?? de mail van mijn thuisserver kunnen ophalen. Ook zou ik dan willen dat de mail dan weer via de thuisserver verstuurd kan worden zodat ik ook op alle computers later de verzonden items kan bekijken.

Ofwel. Ik wil op alle 3 de computers dezelfde mail hebben. En ik heb al geprobeerd te synchroniseren enzo, maar dat vind ik niet handig werken: omdat dan de computers in kwestie aan moeten staan en omdat het synchoneseren gewoon niet handig werkt.

Ik heb op de server thuis ook alle opslag van files centraal, nu zou ik dus met de mail ook zoiets willen. Hoe zou ik dit aan kunnen pakken?
Ik heb al gezocht, vooral op het woord "mailserver". Maar dan krijg ik toch weer een hoop andere resultaten, die vooral te maken hebben met een mailserver die de mail regelt die rechtstreeks naar hem toegestuurd wordt als je een eigen domeinnaam hebt.. Dat wil ik dus niet...

Dus nog een keer: Hoe kan ik mijn wens in vervulling brengen?

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
.pst files op een gedeelde locatie op je server zetten?
en dan in al je outlooks toevoegen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

hstuivenberg schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:02:
.pst files op een gedeelde locatie op je server zetten?
en dan in al je outlooks toevoegen.
PST files kan je maar door één persoon tegelijkertijd openen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 18:47
Kerio mailserver...

Als je linux draait op je server, ook kerio. Wil je gratis, exim, fetchmail, courier-imap.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kijk eens naar hMailServer. Een gratis mailserver voor Windows die op een willekeurig interval mail extern via POP3 op kan halen en via IMAP beschikbaar stelt. Je kunt daarbij filteren op spam en regels instellen zodat sommige mailtjes in bepaalde mappen terechtkomen. Daarnaast kan hij, zoals je noemt, ook mail ontvangen als je zelf een domein hebt, maar die functionaliteit is geheel uit te schakelen.

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Bij je mailprogramma kun je bij de accountinstellingen de lokale mappen opgeven voor lezen en schrijven.
Zorg ervoor dat dit bij alle computers hetzelfde staat, dus op een shared lokatie (server), en je zult overal hetzelfde zien.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• Double J
GlowMouse schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:05:
Kijk eens naar hMailServer. Een gratis mailserver voor Windows die op een willekeurig interval mail extern via POP3 op kan halen en via IMAP beschikbaar stelt. Je kunt daarbij filteren op spam en regels instellen zodat sommige mailtjes in bepaalde mappen terechtkomen. Daarnaast kan hij, zoals je noemt, ook mail ontvangen als je zelf een domein hebt, maar die functionaliteit is geheel uit te schakelen.
Dit lijkt me wel wat... Ziet er goed uit en gratis. Ik wil sowieso meer met gratis software gaan doen... Openoffice 2.0 heb ik geinstalleerd, mozilla thunderbird etc.

Ooh, nog iets. Als ik dan van 1 van de pc's een mail weggooi, verdwijnt ie dan ook van de server?
Just me ! schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:08:
Bij je mailprogramma kun je bij de accountinstellingen de lokale mappen opgeven voor lezen en schrijven.
Zorg ervoor dat dit bij alle computers hetzelfde staat, dus op een shared lokatie (server), en je zult overal hetzelfde zien.
Ja maar, dan zet je dus je .pst op een andere locatie? Dan kun je het programma toch niet op 2 locaties open hebben staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Double J op 03-11-2006 20:16 ]

• GlowMouse
  • Niet online
Double J schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:13:
[...]
Ooh, nog iets. Als ik dan van 1 van de pc's een mail weggooi, verdwijnt ie dan ook van de server?
IMAP.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb dit simpeler opgelost door de een kopie van bericht achter te laten op de mail server. Hiermee kan ik op diverse lokaties alle mail binnen halen. En ook webmail gebruiken.

• Double J
Nou, ik heb hmailserver geinstalleerd, op hun site staat een handleiding die ik probeer te volgen, maar ik kom er niet uit...

In de handleiding kan ik alleen vinden hoe je het programma in moet stellen als je een eigen domeinnaam hebt:

Basic configuration

Maar ik kan dus niet vinden hoe ik mijn mails op moet halen via POP3. Dan weer verdelen onder de clients via IMAP. Kijk ik nou zo scheef, of staat het er niet in..?

Ik heb wel dit gevonden, maar dit lukt me dan weer niet.

Kan iemand me helpen?

• GlowMouse
  • Niet online
Double J schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:23:
Maar ik kan dus niet vinden hoe ik mijn mails op moet halen via POP3. Dan weer verdelen onder de clients via IMAP. Kijk ik nou zo scheef, of staat het er niet in..?

Ik heb wel dit gevonden, maar dit lukt me dan weer niet.

Kan iemand me helpen?
Het begint met het toevoegen van een fictieve domeinnaam en het aanmaken van een gebruiker bij dat domein. Daarna voeg je een external account toe, zoals omschreven in de documentatie. Via IMAP kun je de mails dan bereiken. Mailtjes uit het verleden kun je zo kopieren naar mappen op de IMAP-server, zodat je ook die beschikbaar hebt.

• Double J
Goed, ik ben weer aan het kloten geweest, maar ik kom er nog steeds niet uit. Wat meer info zou wel handig zijn...

Ik heb gedaan wat gezegd werd:

Eerst fictief account instellen.

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/9764/confighoofdschermvt8.th.png

Dan een externe gebruiker aanmaken:

Afbeeldingslocatie: http://img294.imageshack.us/img294/1331/externegebruikerqm1.th.png

Maar wat dan? Hoe moet ik nou instellen dat ie via IMAP die mails doorstuurt? Wat moet ik instellen bij mijn clients? Mijn IP van mijn server? (192.168.1.100) Mijn fictieve domein?

Hoe moet ik mijn gmail account instellen bij hmailserver? Als je mail ophaalt gaat dat namelijk via een verbinding die SSL vereist...

Zou iemand deze rookie kunnen helpen?

• Double J
Kickje

• Double J
Even nog een keer onder de aandacht brengen...

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een fetchmail alternatief voor windows? en dat dan locaal doorserveren met imap?

kan met UNIX, zal vast ook wel met het wonderschone ms os kunnen.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik weet niet welke provider je gebruikt maar houd er rekening mee dat de meesten poort 25 dicht hebben zitten.
Dat is uitgaande mail vanaf bijvoorbeeld een thuisserver.
Had met mijn domeintje ook een thuiservertje draaien die alles afhandelde tot ik niet meer kon verzenden.

computer voor alle werkzaamheden

• GlowMouse
  • Niet online
Edwin van Cleef schreef op maandag 13 november 2006 @ 10:26:
Ik weet niet welke provider je gebruikt maar houd er rekening mee dat de meesten poort 25 dicht hebben zitten.
Dat is uitgaande mail vanaf bijvoorbeeld een thuisserver.
Had met mijn domeintje ook een thuiservertje draaien die alles afhandelde tot ik niet meer kon verzenden.
Poort 25 heeft hier niks mee te maken.

Double J: hMailServer haalt nu elke 30 minuten mail op voor jou. Je kunt die dus weer bij hMailServer ophalen. Voeg in je mailclient een IMAP-server toe op het IP adres van de computer waarop hMailServer draait. Gebruik als username Joris@JCnet.nl en als wachtwoord wat je ooit hebt ingesteld. En klaar.
GMail ophalen kan ook gewoon via POP3.

Verwijderd

Ga je eerst eens verdiepen in wat IMAP nou precies is.... IMAP is nl. gewoon je oplossing. Maar ik begrijp uit alles dat je niet snapt hoe IMAP werkt. Wanneer je je mail binnen haalt en naar een IMAP server door laat sturen ben je bijna klaar, alleen op je clients even de IMAP server instellen en klaar is kees.

Voor evt. verdere vragen verwijs ik je toch eerst echt door naar de handleiding van het IMAP protocol.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een erg goed en gratis programma hiervoor is 602 Lan Suite. Het kan POP3 mailboxen leeghalen, en aanbieden als POP3, IMAP. Verder kan het ook een virusscanner incorporeren, er is webmail mogelijkheid, webserver etc.

Ik heb het zelf ruim een jaar lang gebruikt; tegenwoordig gebruik ik een Exchange serve, maar 602LAN werkte ook erg goed.

http://www.software602.com/products/ls/

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1