GoT Gezamelijke zoekmachine (privé topic)

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:33
Let op: dit is geen openbaar topic en mag alleen gebruikt worden door de deelnemers aan het GoT-zoekmachine project. Posts niet afkomstig van de hieronder genoemde personen, worden genegeerd en verwijderd. Voor verzoekjes, vragen etc. verwijzen wij u naar het ons algemene topic: GoT gezamenlijke doe-het-zelf zoekmachine of stuur een DM als je denkt een bijdrage te kunnen leveren :).

Medewerkers:Het plan:

Zoekmachine voor allerhande dingen op computergebied. In eerste instantie worden alleen sites van reviews geplaatst. Als dit een succes blijkt of er vraag is, kunnen we uitbreiden naar andere onderwerpen.

Taal van websites:
Engels en nederlands.

Inhoud:
De sites moeten vooral op reviews gericht zijn. T.net is bijv. een twijfelgeval: we hebben wel reviews, maar zeer weinig en ook niet altijd even uitgebreid. Desalniettemin zijn er reviews. Daarom moeten we hier nog duidelijke richtlijnen over opstellen, zodat het screenen niet teveel discussie oplevert. Deze richtlijnen zullen in de loop van tijd vrij gauw duidelijk worden. In het begin moet er wat overlegd worden, daarna worden steeds meer dingen duidelijk.

* De site moet reviews over hardware bevatten. Dit mag van alles zijn, zolang het maar duidelijk computergerelateerd is. Softe goederen worden dus buiten beschouwing gelaten.
* We kunnen ervoor kiezen zoveel mogelijk sites en dus zoveel mogelijk reviews op te nemen, waardoor je dubbele resultaten krijgt. Voordeel: je kan het vergelijken. Nadeel: als ze elkaar tegenspreken, welke moet je dan geloven. En wordt het er niet onoverzichtelijker door. Ook: welke heeft de beste testmethode. Daarom lijkt het mij verstandig om als 'screeners' goed bij te houden welke sites betrouwbare en uitgebreide, objectieve reviews geven en welke dat niet doen. Je kan vaak grote verschillen zien in kwaliteit en objectiviteit: dat laatste vooral laat nog wel eens te wensen over, bijv. omdat de fabrikant die het product schenkt om het te laten reviewen, wel goed uit de bus wil komen. Of dit echter per site of per artikel verschilt, durf ik zo niet te zeggen (ik denk het eerste) en daar moeten we ook richtlijnen voor opstellen.
* Zijn het sites die altijd als eerste reviews en previews hebben, of niet. Dit bepaald de up-to-date-heid van de zoekmachine.
* Gaan we complete sites toevoegen, enkele subdomeinen of enkel de artikelen? De eerste zal misschien teveel nutteloze hits opleveren, de laatste is ondoenlijk om het bij te blijven houden. Maar niet elke site heeft zijn 'reviewafdeling' (als daar een speciale 'afdeling' voor is) op een apart subdomein. Maken we daar uitzonderingen voor?

En daarna op-/aanmerkingen op de eerder genoemde punten posten.

Punten die besproken moeten worden:
  1. Taakverdeling: In principe hebben we de volgende taken:
    1. Algehele leiding
    2. Up-to-date houden van de topics
    3. Richtlijnen opstellen (denk hierbij aan taalgebruik (veel of weinig beeldspraak, minder is op Engelse sites beter, is makkelijker te begrijpen), veel/weinig plaatjes, formele/informele tekst, uitgebreid/beknopt, veel/weinig reclame, irritante/niet-irritante reclame, etc. etc. en daar moet een puntenverdeling bij worden gemaakt (je begint met 0 bijv. en geeft per onderdeel punten erbij of je haalt ze weg)
    4. verwerken van aanvragen t.b.v. (review)websites (verdelen onder de juiste personen) (en evt. het daarvoor bedoelde topic bijhouden)
    5. Screenen van websites a.d.h.v. richtlijnen voor scoresysteem
    6. Layout en manipuleren zoekresultaten en zoekpagina
    7. Contact met T.net (met name vanwege de rechten op het topic en de hosting (faq.tweakers.net) en evt. het verdere verloop van de samenwerking, zie ook de andere punten.)
    Geef bij elk punt aan waarom je dat wel/niet kan of wil of geschikt voor acht. En uiteraard als er meer taken zijn, geef ze door :).
  2. Screenen: we zullen allemaal toegang krijgen tot het Control Panel van de zoekmachine. Hierover zullen jullie nog worden ingelicht via de mail (zal een nieuw mailadres moeten aanmaken met een wachtwoord wat voor óns (en dan ook echt alleen ons) bekend is. Daarzo wordt de mogelijkheid gegeven sites toe te voegen door deze in een bestand te zetten met een bepaalde indeling, waaronder een label, score, opmerkingen etc.. Je kan ook de sites eenvoudig los toevoegen, maar dan kun je geen scores uitdelen en moet je later labels gaan geven. Dat lijkt makkelijker, maar we kunnen beter in één keer de sites goed neerzetten, dat zal de kwaliteit ten goede komen.
  3. Sites als kandidaat aanstellen:
    Laten we dit via een mailadres doen, in het oude topic of in een nieuw topic? Email heeft als belangrijkste voordeel de geheimhouding: niemand kan zien welke sites we nou precies opnemen. Nadeel is echter dat je veel dubbele sites zult krijgen voor aanmelding etc. Het oude topic wordt wat onoverzichtelijk, dus kom ik uit op een nieuw topic. Hierin kun je gelijk wat richtlijnen plaatsen, zodat er niet teveel sites komen die nutteloos zijn. Bovendien kan er precies gezien worden of een site als is voorgedragen als kandidaat. Dit topic (of i.i.g. de TS) zal dan bij worden gehouden door degene die de aanvragen verwerkt, omdat die ze het beste misschien in de TS kan plaatsen in een tabel. Hieruit kunnen we kiezen uit alleen de aanvragen, de aanvragen en de afgekeurden of de de aanvragen, afgekeurden en goedgekeurden. De laatste heeft als voordeel dat er geen dubbele sites meer worden gemeld, maar als nadeel dat iedereen precies kan zien welke sites er in de zoekmachine zijn opgenomen. Zodoende kan iemand doodeenvoudig de zoekmachine nabouwen en met de eer gaan strijken en er misschien zelfs geld mee verdienen. Misschien dat DM'en of een mailtje duidelijk kan maken dat een site al dan niet is opgenomen, maar dat is enorm veel werk en bovendien is dit niet bij iedereen mogelijk (geen mailadres in het profiel en geen DM aan, wat sommige van ons dus hebben).
  4. Naam/emailadres voor nieuwe zoekmachine: de naam is later nog aan te passen, dus dat maakt niet zoveel uit.
  5. Hosting/domeinnaam:
    Voorlopig kunnen we op faq.tweakers.net hosten. Hiervoor moeten we Spider.007 als 'tussenpersoon' gebruiken, maar misschien dat we kunnen regelen dat enkelen van ons ook uploadrechten krijgen en i.i.g. wij allemaal leesrechten, om de boel te kunnen testen. Een domeinnaam is nog ver weg en is m.i. dan ook nog geen echt discussiepunt, dit kan altijd later. Ook de evt. bestanden n.a.v. het screenen (waarin dus de sites zijn opgenomen) moeten we i.i.g. goed bewaren, zodat dit niet verloren gaat. Ik wil zelf echter absoluut niet dat dit openbaar wordt, dan kan iedereen zo ons werk stelen, terwijl wij al de moeite er in hebben gestoken.
  6. Waarvoor het topic, waarvoor mailinglist en evt. chatoverleg en/of Direct Messages:
    Mailinglist heeft als voordeel de 'geheimhouding', maar is relatief traag. Hetzelfde geldt voor het topic, alleen daar kan iedereen wel alles gewoon zien. We moeten dus een grens stellen wat we als vertrouwelijk zien en wat niet. Dat zal ook de rest van een aantal punten hier beïnvloeden. DM is misschien makkelijk voor klein, onderling contact waar anderen totaal niets aan hebben, maar we moeten elkaar wel goed op de hoogte blijven houden (met name de algehele leider). Chat is ontzettend handig en snel en is zeker nu in de beginfase handig, maar daar moeten we wel tijd voor maken. Ik kan vrijwel elke avond vanaf een uur of 6 en overdag ook vrij veel (ik kan andere dingen eenvoudig verzetten), dus ik laat van jullie afhangen wanneer we dit evt. doen, als het mogelijk is. Ook moeten we kijken via welk protocol: ikzelf heb vrij weinig ervaring met IRC en heb het dan ook niet geïnstalleerd. Bovendien weet ik niet zit met logbestanden die de teksten opslaan of de veiligheid (niet dat het top secret is, maar een beetje vertrouwelijkheid kan geen kwaad).
  7. Verwachtingen: wat wordt van een ieder verwacht? I.i.g. toch wel dagelijks eraan werken of jezelf up-to-date houden. Ook volledige communicatie is essentieel voor een goede samenwerking: laat anderen precies weten wat je gaat doen of hebt gedaan en als je iets nodig hebt bijv., geef het door. Indien dit via de mail gaat, laat het iedereen weten (tenzij die zeer ongewenst is voor ofwel de ontvanger ofwel de verzender) en niet alleen de geadresseerde, zodat iedereen op de hoogte blijft wat er precies speelt.
    Uiteraard mogen we ook best een lolletje hebben etc., het is allemaal niet superserieus, maar ik verwacht toch wel een degelijk resultaat waar wij en mogelijk vele anderen nog lang plezier van kunnen hebben en trots op mogen zijn.
    Of we er echt beter op worden weet ik niet, dit is voor mij niet echt belangrijk, maar een beloning in welke vorm dan ook zou niet verkeerd zijn. Er is namelijk geld met de site te verdienen (d.m.v. AdSense, zie het Control Panel) en als we deze afstaan aan T.net en dat levert hun geld op, dan zou het niet oneerlijk zijn daar iets voor terug te zien, in welke vorm dan ook.
Dit hierboven is slechts mijn blik op bepaalde zaken. Ik hoop dat iedereen zijn mening in de groep zal gooien en dus per punt vragen en/of opmerkingen plaatst of gewoon zegt het ermee eens te zijn of iets dergelijks. Als er nog andere punten zijn, dan hoor ik het graag.

• shockme
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-06-2022
Mijn complimenten voor de mooie heldere startpost!
Voordat we inhoud kunnen gaan aanleveren, site's screenen etc. Lijkt het me logisch eerst een ontwerp te hebben voor de layout. Mijn voorstel is dan ook voordat we daadwerkelijk aan de slag kunnen met de content en taakverdeling, eerst een ontwerp te maken voor de layout, vervolgens wanneer deze door een ieder accoord bevonden is online te plaatsen, zodat we van daaruit verder kunnen werken.

Maargoed dat is uiteraard mijn opvatting, ik weet niet hoe jullie er over denken? En wat jullie ideeen over de layout zijn etc.?

Wat betreft de hosting bij T.net wat zijn daarin concreet de mogelijkheden voor ons? Puur html ondersteuning?

Verwijderd

Waarom is mijn post-knopje hier dan nog, als ik niet mag replyen? Ik mag hopen dat dit geen standaard wordt? Straks zit heel GoT vol met prive-topics.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59

gvdh81

To got or not to got..

@shockme; (met het risico dat deze reply verwijderd zal worden) Het lijkt me in eerste instantie belangrijker om de requirements op te stellen (zowel technisch als het functioneel ontwerp), voordat meteen begonnen zal worden met de taakverdeling en het ontwerp.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind dit ook niet echt de goede plek om over zoiets te beginnen, zelfde mening als dot eigenlijk...
Dit is een openbaar topic, sorry als mijn mening niet op prijs wordt gesteld maar ik vind dat je dan maar een eigen forum desnoods moet maken...
en mocht je de help hebben van een modje lijkt het me niet zo'n groot probleem om een topic te maken dat alleen voor bepaalde gebruikers zichtbaar is...

[ Voor 23% gewijzigd door Sjoerd op 03-11-2006 19:09 ]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Lekker kinderachtig hierboven weer:

"Ik wil OOK in dat topic posten mamaaaaaaaa :( "

Het is een simpel verzoek en de reden is duidelijk, maargoed genoeg daarover.

Ontopic:

@ Shockme: Ik vind persoonlijk dat layout als laaste komt. Ergo--> je begint niet eerst met een precieze tekening om dan te gaan schetsen ;) Doe je andersom imo.
@ De rest: Taakverdeling is in eerste instantie een pre. Ndat dit gedaan is kan er besloten worden welk onderdeel er eerst gedaan diend te worden en vanuit daar gaan we verder vloeien.

Nu w88 op de rest :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

shockme schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:48:
Mijn complimenten voor de mooie heldere startpost!
Voordat we inhoud kunnen gaan aanleveren, site's screenen etc. Lijkt het me logisch eerst een ontwerp te hebben voor de layout. Mijn voorstel is dan ook voordat we daadwerkelijk aan de slag kunnen met de content en taakverdeling, eerst een ontwerp te maken voor de layout, vervolgens wanneer deze door een ieder accoord bevonden is online te plaatsen, zodat we van daaruit verder kunnen werken.
Als jij een spel gaat maken begin je zeker ook met het titelscherm?
Ga eerst eens nadenken over het technische ontwerp, de eisen die aan de content gesteld worden, dat soort dingen. De grafische layout van je zoekinterface is zowat de laatste stap in de ontwikkeling.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

André

Analytics dude

Prive topic my ass :/

Dat ga je eerst in een mail aan de WEB mods maar eens uitleggen alvorens wij toestemming geven.
En wie gaat die berichten van andere personen verwijderen dan?

[ Voor 28% gewijzigd door André op 03-11-2006 19:54 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

André

Analytics dude

Daarbij nog een extra opmerking: Google biedt dit aan:
http://www.google.com/coop/cse/

Daarmee kun je zelf een Google zoekmachine maken die in diverse sites zoekt. Verder kun je andere editors toevoegen die hun sites kunnen submitten ;)

Daar gaat het dus over...

[ Voor 6% gewijzigd door André op 03-11-2006 20:03 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.