Windows Klonen naar RAID1 Array met NG9

Pagina: 1
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hey,

Ik heb vandaag mijn 320GB Seagate Barracuda's 7200.10 ATA133 binnengekregen (:Y)).

Maar nu komt het volgende..

Mijn huidige setup bestaat uit 2 schijven met in totaal 3 partities.
Deze wil ik allemaal overkopiëren (klonen) naar de nieuwe schijven die ik in RAID1 heb staan.

De schijven staan inmiddels in RAID en ik heb Norton Ghost 9 geinstalleerd, echter loop ik hier steeds vast.
Als ik met Norton Ghost 9 (NG9) de oude windows partitie wil klonen naar de nieuwe schijf moet ik een driveletter kiezen of niet? :?
En moet ik de MBR persé mee overkopieren?

Kortom, vroeg ik mij af of iemand mij de beste methodiek kon vertellen om dit klaar te spelen.

Ik heb dus al een keer overgekopieerd maar daarbij had ik de windows partitie op de nieuwe schijf een andere driveletter gegeven (C: kon ik niet kiezen) en de MBR had ik niet overgekopieerd.
Hier kon mijn PC dus niet van booten. (Geen BSOD ofzow, maar gewoon de melding 'No boot device found" etc. )

Ik hoop datiemand mij kan helpen. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52
Je moet niet je partitie klonen maar je hardeschijf :) Dus in Ghost Disk to Disk.

Weet niet of het goed gaat met die RAID Array. Gewoon proberen. Als Windows niet start de herstelconsole starten en dan fixboot en fixmbr uitvoeren. Volgens mij moet dat goed gaan :)

Dus:
- Windows schijf klonen (disk-to-disk)
- Fixmbr en fixboot uitvoeren (hopende dat dit goed gaat :) )
- Dan met Partition Magic je nieuwe hdd weer in 3 partities delen
- Rest data kopieren.

Ik zou zo geen betere manier weten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Flappie op 03-11-2006 16:23 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
De Optie Disk to Disk, is de optie die ik heb gebruikt. :)

"Copy one harddrive to another" heet ie letterlijk.

Maar dan kan ik dus nog steeds alleen partities kiezen om over te kopiëren, en daarna krijg ik nog steeds een aantal opties. ( Check files before/after copying, Copy MBR, Ignore bad sectors, Assign drive letter, Set partition Active (OS)).

Dus ik moet nog steeds de juiste keuze's maken voor het overkopiëren.

Maar kan ik ondanks dat de bronschijf een andere grootte heeft, kiezen om de MBR mee over te kopiëren?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• bokko!
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-02-2025
Je kan ook Acronis proberen.
Dit programma heb ik al diverse keren gebruikt en werkt zeer goed!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
bokko! schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:37:
Je kan ook Acronis proberen.
Dit programma heb ik al diverse keren gebruikt en werkt zeer goed!
Geen verkeerd idee, echter heb ik Norton Ghost gratis gekregen op mijn werk (omdat zij een x aantal Norton Security paketten hadden aangeschaft) en Acronis is geen freeware. :P

Ik heb echter nog een oude versie van Norton Ghost liggen die in dos werkt waarmee ik wel complete schijven kan klonen, misschien dat ik die eens moet proberen. :)

• bokko!
Modbreak:Niet doen :)

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 03-11-2006 20:14 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
Hmmm ik heb de data successvol kunnen klonen met die oudere versie van Norton Ghost.
Het probleem is nu alleen dat hij niet wil booten van de RAID1 Array.

Ik heb een Asus P4P800-E Deluxe en ik gebruik de onboard Promise controller.
Ik weet alleen niet hoe ik de RAID1 array als boot device in moet stellen.
Ik kan het zowel in de BIOS van het moederbord als die van de promise controller niet vinden :?

[EDIT]

Nevermind, ik kon als HDD boot device eerst de RAID Array selecteren en mijn RAID setupje draait nu inmiddels. :Y)

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 03-11-2006 20:14 . Reden: knip enzo ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het is me niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt, welke situatie je precies wilt bereiken, maar je hebt de volledige controle over je bitjes met het unix-programmaatje dd. Ik geloof dat knoppix tegenwoordig ook de pseudo-raid van mobo's ondersteunt, dus je kunt het eens proberen, is gratis, en nog legaal ook!

ik zou als ik jou was wel even een goed schemaatje maken hoe je situatie nu is, en hoe je die wilt bereiken. Ik vermoed dat het het handigst is als je toch op partitieniveau gaat kopieren. In principe zou het goed moeten gaan als je de volgende stappen uitvoert:
- maak de partities aan op je nieuwe (logische) schijf (cfdisk, qparted)
- kopieer bronpartitie 1 van bronschijf 1 naar doelpartitie 1 van doelschijf 1
- kopieer bronpartitie 2 van bronschijf 1 naar doelpartitie 2 van doelschijf 1
- kopieer bronpartitie 1 van bronschijf 2 naar doelpartitie 3 van doelschijf 1
- vergroot alle filesystems om het verschil in ruimte tussen bron- en doelpartitie op te vullen

het kopieren van een partitie naar een partitie:
dd if=/dev/hda1 of=/dev/dm/1 bs=1MB

waarbij /dev/hda1 de bronpartitie is, en /dev/dm/1 de doelpartitie. Ik weet niet precies wat de naamgeving zal zijn van je raid-volume, maar dat zal wel duidelijk worden als je eenmaal geboot bent.

het resizen kan met ntfsresize, ook op de knoppix CD te vinden, maar dat kan vast ook met norton of partition magic ofzo.

edit: zucht, voor niks zitten typen :P nou ja, mss dat mensen t nog eens opzoeken ofzo...

[ Voor 3% gewijzigd door smokalot op 03-11-2006 18:18 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
smokalot schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:16:
edit: zucht, voor niks zitten typen :P nou ja, mss dat mensen t nog eens opzoeken ofzo...
Sorry! O+

Maar het is me idd al gelukt. _/-\o_

• bokko!
Modbreak:Begeef je je niet op het randje? Verdere klachten per email aub.

[ Voor 85% gewijzigd door BalusC op 04-11-2006 18:53 ]

• bokko!
offtopic:
:?
Ik snap niet goed waarom mijn bericht verwijderd wordt.
Er staan geen negatieve dingen in.
Waarom ga je uit van het slechte?

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten

Ik zal nu wel ophouden....

[ Voor 12% gewijzigd door bokko! op 06-11-2006 13:43 ]

Pagina: 1