Ubuntu/Windows dualboot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 14:26
Ik ben eens aan de slag gegaan met Ubuntu, had het bij iemand zien draaien en zag er wel goed uit.
Ik heb nu wat problemen met het instaleren. Als ik een dualboot wil draaien, hoe moet ik de partities van Ubuntu dan instellen. Mijn harde schijf bestaat nu uit één grote NTFS-partitie. Moet ik alles herformateren en verschillende partities maken voor Ubuntu. of kan het anders? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:21

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Het gemakkelijkste is om met de ubuntu partion tool (die je krijgt tijdens te installatie) de xp (ntfs) partitie te verkleinen. Hierna kan je ubuntu zeggen dat hij zich op de vrije ruimte kan installeren en hij maakt dan zelf alle partities juist aan :).

Hij zal dit normaal goed doen , waardoor je op het einde een mooie dualboot hebt :). Je kan best wel alles backuppen , want het partitioneren kan altijd fout gaan ;) .

[ Voor 25% gewijzigd door DeadLock op 03-11-2006 15:39 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
Dat is nu juist het probleem. Dat heb ik wel geprobeerd, maar ik krijg een foutmelding, verder geen details,maar de melding dat het verkleinen mislukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
Zou het kunnen komen doordat mijn harde schijf nogal vol staat? Ik voel dat dit een wat domme vraag lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 10:12
Er bestaan alleen domme antwoorden. Je zou nog dommer zijn om het niet te vragen en al je data kwijt te raken ;)
Maar inderdaad, als je schijf vol is, heb je geen mogelijkheid om de ntfs-partitie te verkleinen.
Dus heb je dan twee keuzes, gooi je verzameling natuurfilms weg ;) , of vraag in je omgeving eens naar een overgebleven harde schijf, met 10 Gb kan je al heel leuk Ubuntu draaien. Wanneer je dan hebt besloten dat je er meer mee wilt doen omdat het zo goed bevalt, dan kan je altijd nog investeren in een gloednieuwe extra harde schijf.

Succes en veel plezier met Ubuntu!

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Om 'eens' aan de slag te gaan met Ubuntu hoef je het niet te instaleren. Je kunt ook gewoon met de live cd aan de gang om het zelf te proberen. Draaid gewoon vanaf CD ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
Ok bedankt voor de reacties. Ga eerst maar eens grote schoonmaken houden dan;). En het 'aan de slag gaan' betekent voor mij niet het eventjes uitproberen. Ik draai het nu ook van de cd, maar alles is zo traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

saimen schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:59:
Ok bedankt voor de reacties. Ga eerst maar eens grote schoonmaken houden dan;). En het 'aan de slag gaan' betekent voor mij niet het eventjes uitproberen. Ik draai het nu ook van de cd, maar alles is zo traag.
Als het trouwens is om bekend te raken met unix commando's kun je ook nog Damn small linux overwegen. Kun je draaien vanaf een USB stick en flash is wel snel :)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBlok
Ok, ik heb nu 24,4 GB over op mn harde schijf, als ik nu in Ubuntu kom en kies dat ik de schijfindeling automatisch wil bepalen, en de hoofdpartitie wil verkleinen naar bijvoorbeeld 60 GB (hij is nu 76 GB) komt hij met de foutmelding dat er geen basissysteem is ingesteld en dat het verkleinen niet kan, wat doe ik fout en wat is de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 06:13
Zelf vind ik die partitiemanager, tijdens de installatie van ubuntu, niet zo handig, omdat ik het liefste graag met een grafische parititiemanager werk.

Ik zou dus het anders aanpakken:
  1. Ultimate bootcd (full-versie) downloaden en branden
  2. bestanden & programma's die je niet meer gebruikt verwijderen
  3. de boel defragmenteren
  4. Je computer opstarten met Ultimate bootcd -> kiezen INSERT en als insert opgestart is, selecteer je gparted
  5. In gparted verklein je ntfs-partitie en voeg je twee partities toe:
    linuxswap= 500 mb
    reiserfs= de rest van de overgebleven ruimte
  6. nu start je de ubuntu installatie, tijdens de partitie gedeelte zal je je net aangemaakte partities staan en kan je vanaf dat punt verder werken
-edit-
Ik raad je ook aan om de screencast Ubuntu Linux / Windows Dual Boot Instructional Video op google.video eens te bekijken

[ Voor 11% gewijzigd door freyk op 04-11-2006 12:09 ]

Pagina: 1