Virtual servers / virtuele machines en hoe ze te bereiken

Pagina: 1
Acties:
  • 845 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• opa uche
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-12 13:00
Waarschijnlijk is het mij nog niet duidelijk genoeg, wellicht mis ik inzicht, maar hetvolgende is het geval.

Heb een Virtual Server draaien met een Windows XP virtuele machine.
Ik heb in de server slechts 1 netwerkkaart en heb de virtuele machine een virtuele kaart gegeven met een ander MAC-adres, maar wel gekoppeld aan de bestaande kaart dus binnen hetzelfde netwerk als de server. (192.168.0.0)

Ik kan de virtuele machine pingen, hij krijgt netjes het vast gedefiniëerde IP adres van de DHCP server.
Ik kan met RDP op de server zelf, de Windows XP overnemen, maar met een andere PC op het reguliere netwerk niet.
Ik kan op mijn 2e PC wel pingen naar de virtuele machine, echter RDP vreet ie niet.
Ook het bereiken van de C$ via het IP adres werkt niet.
Dit had ik destijds ook met VMWare, nu bezig met MS Virtual Server 2005 R2

Aangezien ik slechts aan het experimenteren ben voor de zaak, waar we straks in het echhie moeten virtualiseren, kan ik maar niet begrijpen wat ik er dan mee moet doen...

Ik heb een IIS op de Virtuele XP draaien, die ik wel op de server zelf kan benaderen maar niet op andere machines....

Als ik straks 4 virtuele machines wil maken voor het consolideren van diverse servers, hoe moet men dan met deze virtuele services werken als je ze toch niet kan bereiken?!

Moet ik dan voor elke virtuele machine een extra netwerkkaart in de server stoppen?
Dan ben ik dus erg gebonden aan de hoeveelheid slots in de machine voor die netwerkkaarten te plaatsen...

En wat is er dan zo anders aan een andere netwerkkaart als ik hem nu wel kan pingen?
Er is dus netwerkverbinding mogelijk.
Een andere netwerkkaart is alleen maar bedoeld als het een drukke boel wordt...

Wat mis ik hier?

Verwijderd

bij virtual server is het simpelweg de netwerkkaart van de hostmachine toekennen aan de virtual machine en je kan erbij. Misschien een probleempje op de andere machine omdat je dit ook al had met vmware?

• opa uche
Ik heb ff gechecked, maar ik kan op alle pc's thuis (4 stuks) wel de host bereiken en de virtuele pingen, echter geen verbinding maken met bv. een C$ of ook niet de website bereiken die draait op de virtuele. Wel dus op de hostserver.

De firewall uitgegooid op de host, maar ook hier geen succes.

Vreemd...

[ Voor 4% gewijzigd door opa uche op 03-11-2006 16:07 ]

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 15:51
De firewall van de virtuele PC kan ook invloed erop hebben. De betreffende services dienen natuurlijk ook te draaien (rdp staat standaard uit in XP volgens mij).

Verder raad ik je af om statische IP adressen uit te delen aan (virtuele) servers dmv DHCP. Stel ze gewoon vast in.

[ Voor 21% gewijzigd door Abom op 03-11-2006 16:17 ]

• opa uche
RDP vanaf de host werkt, firewall binnen de virtuele XP is uit.
Alles staat open, maar blijft een raadsel.
Heeft dit niet iets met routing te maken op de host?
Tja, eigenlijk ook weer niet.
Pingen van een pc naar virtueel werkt.
Ook het bereiken van een C$ op een PC in de virtuele XP werkt ook.
Maar andersom niet.
En let wel: de C$ bereiken op de virtuele XP is slechts een test, het gaat er uiteindelijk om of ik een website kan bereiken die op de virtuele machine draait.
Dus laat de NTFS/FAT/rechten e.d. geen richting voor de oplossing zijn, want dat zit wel goed.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je VM heb je gekoppeld aan je fysieke netwerkkaart via de admin website

vervolgens krijgt de VM machine net zoals je host een ip adres voor het netwerk. Vervolgens kun je de vm gewoon bereiken via z'n eigen ip adres.

Ik werk op de zaak met 5 hosts en 8 vm's
een daarvan is zelfs via de dmz gekoppeld aan het internet

• opa uche
Hmmm, de theorie die ik daarbij aannam, komt dus overeen met jouw praktijk.

Wellicht een kwestie van compatibiliteit?
Ik doe het tenslotte nu op een gewone desktop en geen speciale server ala HP Proliant en zo...

Afijn, ik weet in ieder geval dat het zo zou moeten, dus ik kijk wel of ik erachter kan komen waarom hier niet.
Als ik erachter kom zal ik het antwoord hier wel bij plakken.

Dank voor de snelle ondersteuning!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20

Asteroid9

General Failure

Denk toch dat de host PC iets tegenhoud, met firewall of bijvoorbeeld een VPN driver.

Ervaring met VirtualPC heb ik niet, met VMware des te meer en daar is dit nooit een probleem.
Je kan meerdere VM's gewoon bridgen over de host NIC en dat werkt feilloos.

Aangezien het vanaf je host PC wel werkt en daarbuiten niet vermoed ik daar ergens het probleem.
Zit het IP van de VM in hetzelfde subnet als je host systeem?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• opa uche
Sterker nog, om maar even wat verder in detail te treden:
1. Het is een thuis server voor test doeleinden
2. De server draait Active Directory (2003)
3. Er zit een firewall op, maar alles op 192.168.x.x heeft overal toegang met elkaar
4. DNS en DHCP draaien op deze server.
5. De virtual machine verkrijgt netjes zijn IP via de DHCP.
6. Ik kan de VM vanaf elk werkstation pingen
7. Ik kan vanuit de VM elk werkstation pingen en ook via netwerk benaderen
Echter kan ik niet vanaf elk werkstation de VM benaderen.

Tja, ICMP dus wel, maar alle overige dingen dus niet.
Heeft dit toevallig niet te maken met het feit (net zoals bij VMWare) dat dit niet met de gratis versie werkt?
Lijkt er sterk op, moet toch een reden zijn om tot aanschaf te gaan van bv. de GSX/Infrastructure versie van VMWare ...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uhm, ik draai trouwens wel Virtual Server 2005 R2

weet niet of het bij VPC dus ook ewrkt :')

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12 09:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• opa uche
Nou, we zijn erachter hoor...

Tjonge, ik moet eens leren me niet zo te laten misleiden en een aantal zaken gewoon goed uitsluiten.

Na het opvoeren van een regel in de firewall om alles door te laten, blijkt dat het niet goed om kan gaan met virtuele mac adressen of zoiets.
Ooit wel eens gehoord van 3Com switches? Een aantal soorten hadden datzelfde probleem.

Na het killen van de firewall in services violá....
Dank voor jullie steun
Pagina: 1