Ik ben bezig met een basiscursus xml. Nu werken de oefeningen maar half. Met mijn kennis van xml biedt w3c niet echt veel uitkomst, ik snap er geen snars van.
Het gaat om het volgende ik heb een dtd gemaakt en dmv. xsl wil ik een xml bestand opmaken. Er bestaat externe entiteiten in het xml-bestand. IE6 geeft entiteiten niet weer, Firefox loopt te melken over undefined entity en Opera loopt over xslt te melken. Ik zie geen verschil met het boek heb eea. al geprobeerd ik heb volgens mij entitiet goed gedeclareerd in dtd.
Volgende code;
xml
DTD
entiteit
Misschien begrijp ik ihet niet, of het boek is fout (zal niet de eerste keer zijn).
Het gaat om het volgende ik heb een dtd gemaakt en dmv. xsl wil ik een xml bestand opmaken. Er bestaat externe entiteiten in het xml-bestand. IE6 geeft entiteiten niet weer, Firefox loopt te melken over undefined entity en Opera loopt over xslt te melken. Ik zie geen verschil met het boek heb eea. al geprobeerd ik heb volgens mij entitiet goed gedeclareerd in dtd.
Volgende code;
xml
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" standalone="no"?> <?xml-stylesheet type="text/xsl" href="./adressen2.xsl"?> <!DOCTYPE klanten SYSTEM "./klanten.dtd"> <klanten> <bedrijf class="geenkleur"> <nummer>14112</nummer> <naam>Daring</naam> <adres>Kerkplein 8</adres> <pc>3741 KP</pc> <plaats>Baarn</plaats> <tel>0355 121212</tel> <fax>0355 212121</fax> <email>info@daring.nl</email> <web>www.daring.nl</web> <contact> <vnaam>Magda</vnaam> <anaam> de Boer</anaam> <tel>0355 121234</tel> <email>mdeboer@daring.nl</email> &brief1; &brief2; </contact> </bedrijf> </klanten> |
DTD
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| <!ELEMENT klanten (bedrijf+)> <!ELEMENT bedrijf (nummer, naam ,adres, pc, plaats, tel?, fax?, email, web?, contact*)> <!ELEMENT nummer (#PCDATA)> <!ELEMENT naam (#PCDATA)> <!ELEMENT adres (#PCDATA)> <!ELEMENT pc (#PCDATA)> <!ELEMENT plaats (#PCDATA)> <!ELEMENT tel (#PCDATA)> <!-- tevens declaratie voor nested element in contact --> <!ELEMENT fax (#PCDATA)> <!ELEMENT email (#PCDATA)> <!-- tevens declaratie voor nested element in contact --> <!ELEMENT web (#PCDATA)> <!ELEMENT contact (vnaam, anaam, tel, email, brief?)> <!ELEMENT vnaam (#PCDATA)> <!ELEMENT anaam (#PCDATA)> <!ELEMENT brief (aan, betreft, inhoud)> <!-- eniteit "briefX.xml"--> <!ELEMENT aan (#PCDATA)> <!ELEMENT betreft (#PCDATA)> <!ELEMENT inhoud (#PCDATA)> <!-- atributen --> <!ATTLIST bedrijf class (kleur|geenkleur) "geenkleur"> <!-- entiteiten --> <!ENTITY brief1 SYSTEM "./brief1.xml"> <!ENTITY brief2 SYSTEM "./brief2.xml"> |
entiteit
XML:
1
2
3
4
5
6
| <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <brief> <aan>Daring</aan> <betreft>Boek XML</betreft> <inhoud>dit is de tekst van de brief</inhoud> </brief> |
Misschien begrijp ik ihet niet, of het boek is fout (zal niet de eerste keer zijn).