Toon posts:

Laptop kopen in NL, Kuala Lumpur of Australie?

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga naar Australie voor 5 maanden en vlieg over Kuala Lumpur.
Wat is gezien de kosten verstandiger:
  1. Hier in NL een laptop aan te schaffen
  2. In een winkel op het vliegveld van Kuala Lumpur er 1 aan te schaffen.
  3. Of in Australië.
Ben benieuwd :)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Denk eraan dat je als je 'm in het buitenland koopt vrijwel gegarandeerd door de douane gesnapt wordt en alsnog BTW enz mag betalen. Als je 'm dan ook nog eens niet vantevoren aangeeft door in de goede rij te gaan staan mag je nog een boete betalen ook.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 18:30

Huig

Merino Fanatic

Ik denk dat dat volledig af zal hangen van wat je in gedachten hebt...
Heb je al een vast type uitgekozen, dan denk ik dat het vliegveld van Kuala Lumpur het goedkoopste is (vanwege de tax-free). Heb je echter geen enkel idee welke laptop je wilt hebben heb ik ook geen idee wat goedkoper is. Je zou natuurlijk overal kunnen kijken, welke laptops er te koop zijn, en dan terug gaan daar de plek waar de goedkoopste laptop is. Dat wordt dan alleen een duur reisje.
Ik denk dat je hier in Nederland of Austalië het verstandigst doet om een laptop te kopen: OS is namelijk in het nederlands of engels. (Of is dit in Kuala Lumpur ook zo :?)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Verwijderd

wat denk je van de garantie dan?
als er iets mee gebeurd zie ik je niet zo terug vliegen

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:10

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Let ook op garantie. Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre sommige merken dit per regio gebonden hebben. Of dat je bijvoorbeeld een model koopt wat in Europa niet uit is en hier niet geserviced kan worden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

hoe zullen ze in de douane weten dat je hem daar gekocht hebt?

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Ga anders lekker voor een delll hier en neem wereldwijde garantie!! Kost wel wat, maar dan heb je hier ook geen last meer van. Koop iig geen naamloos ding in het buitenland. Hier zou ik het we ldoen., daar niet.

>Systeemspecs<

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:49:
hoe zullen ze in de douane weten dat je hem daar gekocht hebt?
Voor zover ik weet mag je aantonen dat jij 'm *niet* daar gekocht hebt, en dat wordt toch knap lastig zonder bonnetje van een Nederlandse winkel :+

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Nvidiot schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:43:
Denk eraan dat je als je 'm in het buitenland koopt vrijwel gegarandeerd door de douane gesnapt wordt en alsnog BTW enz mag betalen. Als je 'm dan ook nog eens niet vantevoren aangeeft door in de goede rij te gaan staan mag je nog een boete betalen ook.
Hoe dan??? Als jij hem in australie of kuala lumpur koopt hoef je echt geen belastingen te betalen bij de douane zoalang jij hem maar in gebruik hebt voordat je vliegt. Als je hem in de orginele verpakking wil tranporteren dat is een ander verhaal. Trouwens als je toch gaat vliegen ooit eens aan TAX-FREE shopping gedacht?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Barrycade

Through the...

Valt mij altijd op dat de hardware prijzen in Nederland altijd goedkoper zijn dan de winkels in het buitenland (zowel in Europa (afgezien van Duitsland) en in bv Canada).

Dus ik denk dat het qua prijs allemaal zal mee vallen om die laptop hier te kopen.

Voordeel ook is dat je in Nederland 'm eerder kan kopen (en dus testen of ie het doet en niet bv dode pixels heeft) en van alles op die laptop kan installeren/downloaden.
Dus kan je je MP3's er op knallen heb je wat muziek daar enzo.

Ook geen problemen in NL weer bij terugkomst bij de douane (wel even een kopie meenemen van de rekening).

Qua taxfree shoppen, die winkels zijn geen laptopwinkels dus de kans dat ze een laptop hebben precies naar je wens is wel erg klein. (meteen weer een voordeel voor hier kopen :))

• illstid
Maar ik snap echt niet dat mensen problemen hebben bij douane bij met een laptop. Echt waar, ik denk dat dit een sprookje is dat veel mensen in hun hoofd hebben. Ze hebben de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Een douanier zal nooit vragen waar jij je laptop hebt gekocht. Het is een vrij zinloos iets om iemand daar een boete op te geven, en de bewijstlast ligt wel degelijk bij de douanier, want om jouw een boete te geven moet hij wel bewijs hebben op enige gronde dat jij die laptop absoluut in Australië (of waar je dan ook vandaan komt) hebt gekocht en dat jij diezelfde laptop tijdens diezelfde reis hebt gekocht (niet eerder). Dat valt onmogelijk te bewijzen. Een douanier zal alleen moeilijk doen als je iets in een orginele verpakking meeneemt, want alleen dan bestaat er enig bewijslast.

Maar zoals littlejoannes al zegt, gewoon hier bij een webshop kopen is nog het goedkoopst. Laptops worden pas goedkoper als je ze in de VS koopt want dan is het gewoon de euro prijs maar dan in dollars.

[ Voor 11% gewijzigd door illstid op 03-11-2006 14:15 ]

Verwijderd

illstid schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:13:
Maar ik snap echt niet dat mensen problemen hebben bij douane bij met een laptop. Echt waar, ik denk dat dit een sprookje is dat veel mensen in hun hoofd hebben. Ze hebben de bel horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Een douanier zal nooit vragen waar jij je laptop hebt gekocht. Het is een vrij zinloos iets om iemand daar een boete op te geven, en de bewijstlast ligt wel degelijk bij de douanier, want om jouw een boete te geven moet hij wel bewijs hebben op enige gronde dat jij die laptop absoluut in Australië (of waar je dan ook vandaan komt) hebt gekocht en dat jij diezelfde laptop tijdens diezelfde reis hebt gekocht (niet eerder). Dat valt onmogelijk te bewijzen. Een douanier zal alleen moeilijk doen als je iets in een orginele verpakking meeneemt, want alleen dan bestaat er enig bewijslast.

Maar zoals littlejoannes al zegt, gewoon hier bij een webshop kopen is nog het goedkoopst. Laptops worden pas goedkoper als je ze in de VS koopt want dan is het gewoon de euro prijs maar dan in dollars.
Net zoals andere duurdere artikelen, zoals camera's, filmcam's etc. dien je in het bezit te zijn tijdens je reis van een aankoopbewijs, dat is wetgeving. Heb je dat niet dan mag worden aangenomen dat je het produkt in het buitenland hebt aangeschaft en ben je btw betalings plichtig. Tevens is het handig om een aankoopbewijs bij je te dragen in geval van verlies of diefstal. Heb je niks bij word je gewoon niet geholpen op dat moment en achteraf is het vaak een stuk moeilijker.

Prijzen daarintegen verschillen niet meer zoveel als 5 jaar geleden, ook in de overige landen is het allemaal duurder geworden. Hier aanschaffen geeft minder problemen en is makkelijker ivm. reparatie en verzekering.

http://www.wereldreisgids.nl/content/new-main.asp?id=84

Nog even een link om het na te lezen, want in feite komt het er op neer, iedere burger dient de wet te kennen ;)

• illstid
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:27:
[...]

Net zoals andere duurdere artikelen, zoals camera's, filmcam's etc. dien je in het bezit te zijn tijdens je reis van een aankoopbewijs, dat is wetgeving. Heb je dat niet dan mag worden aangenomen dat je het produkt in het buitenland hebt aangeschaft en ben je btw betalings plichtig. Tevens is het handig om een aankoopbewijs bij je te dragen in geval van verlies of diefstal. Heb je niks bij word je gewoon niet geholpen op dat moment en achteraf is het vaak een stuk moeilijker.

Prijzen daarintegen verschillen niet meer zoveel als 5 jaar geleden, ook in de overige landen is het allemaal duurder geworden. Hier aanschaffen geeft minder problemen en is makkelijker ivm. reparatie en verzekering.

http://www.wereldreisgids.nl/content/new-main.asp?id=84

Nog even een link om het na te lezen, want in feite komt het er op neer, iedere burger dient de wet te kennen ;)
]Uw persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. Hierover hoeft u geen belasting te betalen. De douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde (luxe) artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Voor uzelf is het daarom handig dat u van dergelijke artikelen een aankoop- of garantiebewijs bij u heeft.

Ik zie hier dus nergens staan dat je Verplicht bent een garantie bewijs te hebben. Dus zoals ik als zei, de douanier kan jou dus geen boete geven zonder dat hij wel een hele goede reden heeft (product zit nog in orginele verpakking) Ik reis genoeg om dit allemaal te weten (moet minimaal 12 keer per jaar naar het buitenland voor werk) dus ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat bij de Douane.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:10

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Toch kun je wel problem krijgen bij de douane. Mijn vriendin kwam een keer op schiphol binnen en werd gecontroleerd. Ze had een videocamera bij en deze werd gronding bekeken. Pas toen ze op diverse krassen wees werd het terug gegeven omdat dit aantoonde dat de camera al langere tijd in bezit was.

Dus als jij met een splinternieuwe laptop gecontroleerd wordt dan verwacht ik wel dat ze daar vragen over gaan stellen.... als het een model is wat binnen Euiropa niet wordt verkocht zullen ze waarschijnlijk nog wat geintresseerder zijn. De kans op controle is wel miniem. Ik ben er altijd doorheen gekomen, vriendin is Aziatische en wordt regelmatig gecontroleerd bij binnenkomst op Schiphol. Stuur in ieder geval alle cd's en papieren die je bij aankoop ontvangt per post naar huis. Ik denk dat ze je dan weinig kunnen maken.

Prijzen zullen overigens weinig verschillen van NL tenzij je misschien een leuke aanbeiding treft of taxfree kan kopen...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Topicstarter
Om de douane maak ik me niet zo druk, omdat ik hem dan 5 maanden zo gebruiken en dan zitten er vast wel genoeg gebruikerssporen op ook.
Inderdaad van te voren in NL kopen is makkelijk met de boel installeren. Garantie is voor mij minder een item omdat mijn budget gewoon klein en ik anders aan een 2de hands zit te denken..
Aangezien de prijs waarschijnlijk niet zoveel zal uitmaken ga ik hier wel rond kijken.
Bedankt!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
illstid schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:42:
[...]
Uw persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. Hierover hoeft u geen belasting te betalen. De douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde (luxe) artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Voor uzelf is het daarom handig dat u van dergelijke artikelen een aankoop- of garantiebewijs bij u heeft.
Laat hun maar aantonen dat het niet zo is. Je denkt toch niet dat serieus iemand al zijn bonnentjes van zjin spullen meeneemt 8)7

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:50:
Om de douane maak ik me niet zo druk, omdat ik hem dan 5 maanden zo gebruiken en dan zitten er vast wel genoeg gebruikerssporen op ook.
Inderdaad van te voren in NL kopen is makkelijk met de boel installeren. Garantie is voor mij minder een item omdat mijn budget gewoon klein en ik anders aan een 2de hands zit te denken..
Aangezien de prijs waarschijnlijk niet zoveel zal uitmaken ga ik hier wel rond kijken.
Bedankt!
Ik zou me over die douane geen zorgen maken - wel alle nota's etc per post vooruit zenden en probeer een 'europeesch' kabeltje mee te nemen voor je voedingsadapter, ziet er wel zo authentiek uit (op dat soort dingen letten ze dus wel...)

Als je 6 maanden daar zou wonenwas het overigens geen probleem, dan mag je het (en alles wat je meer dan 6 maanden geleden in het buitenland kocht) meenemen als huisraad dus als je heel veel wilt gaan inkopen moet ej nog even langer blijven (en alles natuurlijk op de eerste dag daar kopen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

[...]
]Uw persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. Hierover hoeft u geen belasting te betalen. De douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde (luxe) artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Voor uzelf is het daarom handig dat u van dergelijke artikelen een aankoop- of garantiebewijs bij u heeft.

Ik zie hier dus nergens staan dat je Verplicht bent een garantie bewijs te hebben. Dus zoals ik als zei, de douanier kan jou dus geen boete geven zonder dat hij wel een hele goede reden heeft (product zit nog in orginele verpakking) Ik reis genoeg om dit allemaal te weten (moet minimaal 12 keer per jaar naar het buitenland voor werk) dus ik weet echt wel hoe het er aan toe gaat bij de Douane.
Iedereen leest de wet op een andere manier, het is maar wat je wil lezen, toch ? En nee, je bent niet verplicht om een garantie bewijs bij je te hebben 8)7 en ook niet een aanschafbewijs, maar het feit blijft, jij als reiziger dient aan te tonen waar je iets gekocht hebt al dan niet. En wat is nu zo moeilijk om een bon van een laptop of een camera mee te nemen ?

En hoe het er aan toe gaat bij de Douane en dat je al 12 jaar reist zegt weinig over de kennis van de wet die je hebt. Overigens is het zo dat iedere reisorgansiatie, waarbij je boekt voor buiten de EU, je op deze materie zal/moeten wijzen. Vroeger gelde deze regels ook al voor binnen de EU. En jah, de Douane kan maar maximaal 10% controleren van alles wat binnen komt, maar dat doet niets aan het feit af dat je als reiziger ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. En als jij het risico wil lopen is dat je goed recht, de meeste doen dat, sommige komen armer terug dan ze dat dachten ;)

http://www.douane.nl/part...e/reizigersbagage-07.html

http://ec.europa.eu/taxat...ers/enter_eu/index_en.htm

http://www.douane.nl/part...bagage-18.html#P252_24242

Het komt er gewoon op neer, je kan 175 Euro belasting vrij invoeren, daarboven ben je gewoon verplicht de belasting bij de douane af te dragen :) En jij vervoert iets, dus jij moet ten alle tijden aanvoeren waar het vandaan komt. Net zoals controle door de politie, ook daar dien je altijd aan te tonen dat je een rijbewijs hebt, of dat de auto van jou is etc etc. Logisch lijkt me.

Maar voor de TS, koop gewoon je spullen hier en neem een bon ervan mee, zit je altijd goed en geeft je veel meer rechten :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
[...]
Uw persoonlijke bagage kunt u altijd vrij in- en uitvoeren. Hierover hoeft u geen belasting te betalen. De douane kan u wél vragen om aan te tonen dat bepaalde (luxe) artikelen, zoals foto- en videocamera's, sieraden, laptops en muziekinstrumenten, ook al in uw bezit waren bij vertrek. Voor uzelf is het daarom handig dat u van dergelijke artikelen een aankoop- of garantiebewijs bij u heeft.

Ik zie hier dus nergens staan dat je Verplicht bent een garantie bewijs te hebben.
Dat staat er ook niet, maar als zij het sterke vermoeden hebben dat het zo is, mag jij gaan aantonen dat het níet zo is, anders krijg je die boete gewoon. Daarom dat het wel handig is om die bonnetjes mee te nemen.

• Bakove
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit met de prijzen op de luchthaven van malaysia (ondanks de tax-free, zijn luchthavenshops vaak duurder dan bepaalde andere winkels)

Maar als ik bijv. op de site van Dell kijk en ik vergelijk de Dell XPS M1210 in NL met die van Maleisië, waarbij ik die van Maleisië zodanig samenstel dat die minimaal gelijkwaardig is aan die van NL, dan komt er toch een behoorlijk groot verschil uit..

Dell XPS M1210
12.1" WXGA met geïntegreerde 1,3 MPix cam
T7200
2048 MB 667 Mhz DDR2 (2x1024)
160 Gb 5400rpm SATA
256MB NVIDIA GeForce Go 7400 TurboCache
8X DVD+/-RW Dual Layer
Intel Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps)
9-cell battery
Garanties allebei op 1 jaar gezet
etc. etc.

Verschillen/Onzekerheden:
NLMY
WinXP MCEWinXP PRO (*)
???SB Audigy Advanced HD Audio(**)
noneMcAfee Security Centre 7.0 15 months OEM (***)
???A/V cable set (****)

(*) Ik kon in NL alleen MCE kiezen en kon in MY alleen kiezen tussen home en pro, dus dan maar de duurste in MY
(**) Ik kon zo gauw even niets vinden hierover op de NL site, dus heb ik op de MY site gewoon de duurste genomen (ik ging ervan uit dat deze er in NL standaard in zit).
(***) Ik ging uit van een situatie waarin je deze software niet wilt, bij de NL site kan je gewoon none kiezen bij de MY site is dit het minimale wat gekozen kon worden. deze optie kost ong. €50 op de NL site
(****)ik wist niet of je in NL de kabels erbij krijgt, dus heb ik de A/V kabels in MY maar aangevinkt

Zoals je kan zien heb ik zoveel mogelijk geprobeerd NL het voordeel van de twijfel te geven.

Met deze configuratie kom in in NL uit op een prijs van €2083 ex. verzendkosten.
In MY kom ik uit op een bedrag van 6772 MYR, wat volgens XE.com gelijk is aan €1462

een belachelijk groot verschil dus.. :'(

EDIT: Ik heb voor de volledigheid ook maar eens hetzelfde ingevuld op de australische site van dell

Daar kwam ik uit op 3034 AUD = € 1837 = dus al een stukje duurder dan MY maar nog wel iets goedkoper dan NL

[ Voor 6% gewijzigd door Bakove op 04-11-2006 15:28 ]

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Ik zal je laptop maar hier kopen ivm garantie. Indien je 2e hands koop, tjah dan of beperkte garantie of geen garantie. Ik zou toch maar een nieuwe halen. Maar dat van die douane, dat zijn alleen maar regeltjes. Hebben jullie uberhaupt ooit wel in een vliegtuig gezeten? Natuurlijk is het handig als je bonnetjes enzo heb, maar ik neem zelf nooit bonnen oid mee (Producten WEL in Nederland gehaald zoals telefoon, camera etc.). Ten eerste, het is gewoon schijt irritant om al dat mee te nemen. Ten tweede, als ik het kwijtraak tijdens me vakantie is het nog kloter. Ten derde, je hoeft het niet gelijk te bewijzen dat je het in NL hebt gekocht. Ook als je in buitenland heb gekocht (goedkoper), care.. ze controleren ja, maar als je geluk heb dan niet. En dan kan je gewoon doorlopen. Risico. Ik adviseer niemand om dingen te smokkelen oid, of vet veel in te slaan. Het is namelijk illegaal boven een bepaald bedrag. Maar de mogelijkheid is er zeker wel dat je niet gesnapt word. Ze houden echt niet iedereen aan ofzo. En ja, je bent stom als je nog inverpakking of uberhaupt verpakking mee heb van een product, en/of een bon heb (waarop vermeld staat dat je het NIET in NL heb gehaald). Alsnog, een laptop halen in buitenland kan dus wel heel goed, maar het ligt aan jezelf of je het doet of niet. Neem je de gok, of niet. Als het bedrag veel scheeld is mischien de laptop MET boete nog goedkoper in Nederland. Maar alsnog, de kans dat je gepakt word is nog 50/50. Dus als je niet de kans wilt gepakt te worden koop je het hier. En anders met een gok daar. Ik koop zelf liever in Nederland vanwege de garantie. Alhoewel, ik heb ooit een SD kaartje gehaald van Sandisk. En die was wereldwijd 10 jaar garantie ofzo. Heb in Nederland gewoon retour kunnen doen en kreeg een nieuwe terug. Met laptops weet ik het niet.

En dan nog, terwijl ik deze producten netjes in Nederland heb aangeschaft (gsm, cam, mp3 enzo) weet ik niet eens waar me bonnetjes zitten eigenlijk :P. Me laptop dan weer wel (net 2 weken oud) maar de rest...

[ Voor 20% gewijzigd door BoyzNDaHood op 04-11-2006 15:22 ]

Pagina: 1