[remote beheer] Het uitzoeken van een passende tool.

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Ik ga support leveren voor een MKB bedrijf in de detailhandel (lees: het winkeltje van mijn moeder).

Vanwege de komst van een nieuw kassa/voorraadsysteem moet alles qua ict (behalve netwerkkabels hoop ik) geupdate worden.

Aangezien het kassasysteem van mijn moeders keuze op windows XP draait zullen er 4 gelijke client computers komen, waarvan 2 kassa's en 2 back office (tbv invoer artikelen en dergelijke).
Er zal ook nog een server komen, maar ik wil hier eigenlijk ook windows XP op draaien. Dit omdat ik de mogelijkheidheden van een server OS toch niet nodig heb en dus ook het verschil in licentie kosten te groot vind.

In totaal wil ik dus 5 XP (pro) clients remote gaan beheren. Behalve de functie beheer op afstand vind ik zaken als file transfer en remote shutdown/reboot/(aanzetten indien mogelijk) ook erg fijn. zaken als telnet en dergelijke heb ik dan niet echt nodig.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat er iets stuk gaat of dat er support nodig is op het moment dat ik niet thuis ben. (zie: Murphy's Law) In dat opzicht is het erg handig om zoals bijvoorbeeld logmein dat heeft dat er geen of een kleine client side installatie vereist is, en dat het "firewall-friendly" is. dwz, dat het door een firewall heenkomt (eventueel met http tunneling oid)

Ik heb dus een aantal remote beheertools naast elkaar gezet, maar zit nog te twijfelen welke ik het beste kan nemen. Graag jullie advies.

Naamvoordelennadelenkosten
Logmein Freegeen client installatiebeperktgratis
Logmein Progeen client installatie, file transferbest duur$295,- per jaar/5pc's
Radmingoedkoop, heeft voldoende mogelijkhedenclient installatievoor 5 pc's heb je 3 licenties nodig = $105,-/lifetime
Logmein IT Reachbetere mogelijkheden dan Logmein Proredelijk duur$295,- per jaar/5pc's

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Verwijderd

n1els schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:49:
In totaal wil ik dus 5 XP (pro) clients remote gaan beheren. Behalve de functie beheer op afstand vind ik zaken als file transfer en remote shutdown/reboot/(aanzetten indien mogelijk) ook erg fijn. zaken als telnet en dergelijke heb ik dan niet echt nodig.
ik zie totaal niet in waarom je hier uberhaupt een "beheer" tool voor nodig hebt.

ik zou 1 pc overnemen met remote desktop en hiervan dan de andere machines beheren. Dit scheelt een hoop gaten boren in je firewall. Aangezien je geen domain hebt, overal het zelfde account gebruiken om toch de mmc's etc gemakkelijk te kunnen openen.

kan je op de beheer pc wat extra beheer tools zetten (shutdown.exe, wol tooltje etc). De beheer pc moet dan wel altijd aan blijven staan, maar dat geldt ook als je een andere overname tool wil gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 16:20 ]

• n1els
Nou, ik wil ze remote kunnen beheren omdat ik niet bij mijn moeder werk, maar ergens anders.
Mocht er dus iets kapot gaan ben ik dus zeer waarschijnlijk niet ter plaatse, en wil ik er toch bij kunnen.

Met logmein kunnen trouwens zonder extra instellingen in de firewall meerdere verbindingen tegelijkertijd geinitieerd worden. verschillende shutdown commando's als snelkoppeling en dergelijk heb ik inderdaad ook wel bedacht. Het gaat dan ook vooral om meekijken op afstand en eventueel ingrijpen en kijken of de backup gelukt is vanuit huis ipv naar de winkel fietsen en dergelijke.

Ik heb dan ook zeker geen geavanceerde functies nodig, maar wil tegelijkertijd wel zoveel mogelijk bedrijszekerheid aan mijn moeder bieden.
ik zou 1 pc overnemen met remote desktop en hiervan dan de andere machines beheren. Dit scheelt een hoop gaten boren in je firewall. Aangezien je geen domain hebt, overal het zelfde account gebruiken om toch de mmc's etc gemakkelijk te kunnen openen.
bedoel je hiermee dat ik 1 pc (de server) met behulp van bijvoorbeeld logmein free overneem, en van daaruit met mstsc verder kijk naar de andere computers? hoewel het natuurlijk wel werkt (thuis getest tijdje terug), is de "lag" twee keer zo groot, en als je een bestand over wilt sturen moet dat in 2 stappen. Wat ik zelf een voordeel van de logmein producten vind, is dat je inlogt met 1 account op de website logmein.com (dus niet afhankelijk van je locatie) en dat je vervolgens een overzicht ziet van alle computers en online/offline status. Mocht daar blijken dat er iets niet goed is, kan ik inderdaad wel de server overnemen en van daaruit mbv een wol tooltje de boel weer aanzetten bijvoorbeeld.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Logmein is voor zover ik weet een VNC clone, en hoewel leuk, is VNC (op Windows) absoluut niet te vergelijken met Remote Desktop (RDP) op Windows :)

Ik zou dan ook in je firewall "gewoon" poort 3389 (RDP) forwarden naar je server zodat je inderdaad aan je "server" kan, net zoals iis5_rulez zegt :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Of je neemt een router met VPN mogelijkheid (Draytek, linksys).
Bel in op de router, en neem daarna de PC naar keuze over. Zo hoef je ook niet te zorgen dat er altijd dezelfde PC klaar staat om die over te kunnen nemen (altijd lastig als precies op die machine net iemand zit te werken).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• n1els
@elevator: ik weet niet of logmein qua onderliggende techniek een vnc clone is, maar imho werkt het een stuk beter. ik gebruik het nu prive, en ben er erg te spreken over. (in tegenstelling tot vnc, wat ik eerst gebruikte)
De server noem ik zo omdat daar de server-applicatie van het kassasysteem zal draaien, die pc zal dus alleen server toepassingen vervullen en zal derhalve altijd beschikbaar zijn om te gebruiken op afstand. (heeft dus geen beeldscherm / tobo op locatie, en kan dus niemand mee werken)

Router met vpn mogelijkheid is ook wel een mogelijkheid, maar ik kan niet altijd van elke locatie een vpn verbinding opzetten. logmein heeft nu juist als voordeel dat er eigenlijk geen eisen gesteld worden aan mijn locatie.

• n1els
niemand verder nog suggesties of gebruikerservaringen?

Verwijderd

www.webex.com

Beheertool via http, user moet sessie joinen, moet toegang verlenen, en kan meekijken. Geen dingen in je firewall open te zetten, alleen een activex installeren.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
elevator schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 09:40:
Logmein is voor zover ik weet een VNC clone, en hoewel leuk, is VNC (op Windows) absoluut niet te vergelijken met Remote Desktop (RDP) op Windows :)

Ik zou dan ook in je firewall "gewoon" poort 3389 (RDP) forwarden naar je server zodat je inderdaad aan je "server" kan, net zoals iis5_rulez zegt :)
In additie: met een degelijke windows versie kun je simpel tsweb aanzetten in IIS waarna je ook via een activeX applicatie door middel van een webinterface in kan loggen :) Daarnaast ben je als serverbeheerder niet goed in je hoofd als je alle filetransfers via een remote beheer applicatie wilt laten lopen, daar hebben ze NAS voor uitgevonden.

* FragFrog heeft thuis gewoon een AD, waarvandaan ik ook inlog, kan altijd bij al m'n pc's en al m'n bestanden zonder gezeur :Y)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• n1els
Ja, maar dan zit ik dus aan 2003 server vast en dan is het einde van het budget al snel zoek vrees ik.

Verwijderd

pfff wat moet je dan transferen? Ik zou niet echt iets kunnen bedenken wat ik van mijn pc naar de "remote beheerde kant" moet sturen. En moet ik dat wel, dan gooi ik dat filetje even op mijn ftp en haal hem op met ftp geinitieerd vanaf de "server". De meeste dingen die ik nodig zou hebben kan ik ook gewoon direct downloaden. scripts, url's etc kan je gewoon in je sessie knippen en plakken.

misschien ben ik wel gewoon tegen tools die het beheerders te makkelijk maken. ik heb het helaas te vaak gezien dat beheerders met het handen in het haar zaten zodra de tools die ze gebruikten niet meer werkten. vaak gewoon omdat ze de basiskennis niet bezaten en alleen maar konden klikken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 17:47 ]

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-01 18:49

dread

Sluwe vlaming

wat jij nodig hebt is visionapp.
http://www.visionapp.com/111.0.html
en dan visionapp Remote Desktop (vRD 1.4)

gebruik ik op het werk om al onze servers in de gaten te houden.

dan met een sessie naar je winkelpc, die visionapp laten draaien en je zorgen zijn over.
of anders poorten forwaren zodat je van thuis uit alles in de gaten houd

[ Voor 31% gewijzigd door dread op 15-01-2007 22:09 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Pagina: 1