Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

8 bit controllerkaart gebruiken in ISA slot P2

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een kleine CNC draai-freesbank, welke 3 motoren heeft die aangestuurd worden door een 8 bits (full size) ISA controller kaart in de PC

De controller zit momenteel in een 286, en is 8 bits (duhh)
Die 286 is alleen baggertraag, en trekt zelfs het simpele dos progje wat de CNC aanstuurt nauwelijks, dus ik wil die oude controller gebruiken in een nieuwere PC. De pc in kwestie is een celeron 333, en heeft 2 16 bits ISA sloten, en draait onder windows 98. Echter krijg ik de kaart niet aan de praat op deze pc. Het probleem is dat ik ook verder geen drivers heb voor de kaart. Op de 286 heb ik een dos programma waarmee ik de kaart aanstuur. Dat dos programma heb ik op de windows PC gezet, maar de kaart geeft geen krimp. Ik heb al wat zitten vogelen in de bios, maar het mag allemaal niet baten.

Heeft iemand enig idee hoe ik een ouderwetse (onbekende) 8 bits ISA kaart onder win98 (of de DOS-modus) aan de praat krijg? Kan dat 16 bits ISA slot op een pentium mobo gewoon op 8 bits en de bijnehorende bussnelheid draaien? Moet ik mischien nog wat configgen in de config.sys en.of autoexec.bat? Is het uberhaupt wel mogelijk om de kaart aan de praat te krijgen op de windows bak?

Hopelijk heeft iemand het antwoord. Ik zou er bijzonder mee geholpen zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom pak je niet gewoon ergens MS Dos vandaan? Wel de snelheid, niet de windows :)

Overigens zou ik een 486 oid scoren ergens op de sloop, ze moeten nog te vinden zijn.

Verder zouden merknaam en typenummers helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door sebastius op 03-11-2006 15:57 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Een 16 bits ISA slot is in principe gewoon backwards compatible met een 8 bits kaart. je ziet ook dat de kaart er gewoon in past, alleen het 'verlengde' stukje achter het nokje blijft leeg.

heb je al wel gecontroleerd of je IRQ en PORT instellingen correct zijn? Je zal hier wel vrij adressen voor moeten gebruiken. De Pentium zal sowieso meer van die dingen in gebruik hebben, dus kijk ff of je wel van vrij adressen gebruik maakt. Gezien de leeftijd van je kaartje zal dit waarschijnlijk geen Plug & Play zijn. Dat wordt dus jumper verzetten.

Vergeet ook niet de juiste IRQ en PORT instellingen mee te nemen in het aanstuurprogramma!

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is van het merk EMCO, evenals de draai-freesbank. (Emco unimat pc) De kaart is door Emco zelf gemaakt, en dus specifiek voor dit apparaat. Het is een zeldzaam en oud apparaat, dus er is vrijwel niets bruikbaars over te vinden op het internet.

Ik wil de celeron gebruiken, zodat ik ook nog autocad kan gebruiken op diezelfde pc. Het gaat erom dat de ISA bus van de celeron de 8 bits kaart ondersteund. Plan B is dan om alsnog een 486 te gebruiken, maar het is toch wel enigzins een uitdaging om het op de celeron aan de praat te krijgen.

Het stuurprogramma zelf kan je niets instellen wat betreft de IRQ of andere settings helaas. In dit programma kan je enkel een simpele tekening maken, of tekeningen importeren, en vervolgens de machine programmeren. Het lijkt erop dat het toch een kwestie is van de kaart monteren, programma installeren en het moet werken, althans dat geld voor de 286.

Iemand nog tips?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zit er in het mapje van het programmatje geen config bestanden die je kan aansturen?

Was die PC ook geleverd bij die kaart? Ik heb nog wel eens graveermachinetje gehad en die had een speciale IBM pc.

[ Voor 41% gewijzigd door Megamind op 03-11-2006 21:45 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
Is dit de fabrikant: http://www.emco.co.uk/cnc.htm ?

My favorite programming language is solder.

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
wat dacht je van een dualboot met dos?
(bootmagic van powerquest oid)

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
wat gebeurt er als je de harddisk van de 286 in de celeron machine stopt?
als dat werkt lijkt het mij dat het aan windows (of aan de dos versie van windows) ligt

PS als je dat toch doet maak dan gelijk een ghost van die harddisk stel voor hij crashed dan heb je niets meer

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op oude isakaarten stel je vaak met jumpers in welk irq hij pakt, ik denk dat het het verstandigste is om even de kaart wat van plek te laten wijzigen, vaak heeft elk uitbreidingslot een ander ip en misschien loop je tegen irq sharing aan.
Verder zou ik puur de dos kant van win98 gebruiken, een oud programma gaat echt geen voordeel krijgen van de brakke wannabe multiprocessing van win98, eerder last omdat het programma er nooit rekening mee zal kunnen houden.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Windows neemt de IRQ's en I/O poorten over en laat geen toegang tot jouw kaartje toe. Het gaat om een ms-dos programma dat waarschijnlijk een hoop dingen doet die onder ms-dos gewoon mag, maar onder Windows afgeschermd wordt.

Zet eerst eens ms-dos op die machine en kijk of je het dan aan de praat krijgt. Vast wel.

Hoe je het daarna onder Windows aan de praat moet krijgen, zou ik je niet kunnen vertellen.

Macbook Pro

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46
RetepV schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:18:
Windows neemt de IRQ's en I/O poorten over en laat geen toegang tot jouw kaartje toe. Het gaat om een ms-dos programma dat waarschijnlijk een hoop dingen doet die onder ms-dos gewoon mag, maar onder Windows afgeschermd wordt.

Zet eerst eens ms-dos op die machine en kijk of je het dan aan de praat krijgt. Vast wel.

Hoe je het daarna onder Windows aan de praat moet krijgen, zou ik je niet kunnen vertellen.
win98 is geen nt ;) afaik is 98 nog steeds plain old DOS met een grafische schil. Directe toegang tot de hardware is perfect mogelijk :) Maar ik denk dat TS inderdaad moet overwegen in dos-modus te gaan draaien, en dan kan je al even goed écht DOS gaan gebruiken.
Mij lijkt het inderdaad een kwestie van de IRQ ed juist in te stellen. Normaliter zijn dat dingen waarover de manual wat te vertellen heeft, maar ik neem aan dat je die niet meer hebt?
Misschien kan je dan inderdaad wat proberen wisselen van slot, maar je zou ook kunnen proberen nagaan welke irq de kaart had in de oude pc; je kan dan op de nieuwe pc de kaart aan de hand van de handleiding van het moederbord in het juiste slot prikken. Zorg dat de IRQ niet shared is, dat werkt niet met plain-old ISA. Misschien moet je daarvoor even de bios induiken en wat dingen verhuizen.
Ik moet toegeven dat ik met iets gelijkaardigs wel eens een halve dag ben bezig geweest, en het bijna opgegeven had, toen ik een winning combination vond :*)

Verwijderd

Een paar evaringen die ik in het verleden heb gehad met ISA kaarten:
Zet in de BIOS plug&play OS op nee
Kijk op de oude machine in de config.sys en autoexec.bat of daar vermeldingen staan die in je nieuwe machine ontbreken.
Probeer eens MS-DOS
Kijk of er in een of andere directorie of er een programmatje is om de kaart te kunnen configureren.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:34:
Het stuurprogramma zelf kan je niets instellen wat betreft de IRQ of andere settings helaas. In dit programma kan je enkel een simpele tekening maken, of tekeningen importeren, en vervolgens de machine programmeren. Het lijkt erop dat het toch een kwestie is van de kaart monteren, programma installeren en het moet werken, althans dat geld voor de 286.
Daar wil ik niet aan? Staan er geen verwijzingen in je config.sys en/of autoexec.bat van de 286?
Wellicht wil je die hier even posten.
Overigens zou ik toch ook kiezen voor gewoon simpel MS-Dos. Zelfs al is windows98 wezenlijk een soort van DOS-programma.

Overigens lijkt de link van puch-maxi, eerder in deze thread inderdaad van de juiste fabrikant te zijn. Wellicht dat je daar wat info van kunt krijgen? Of heb je een uitgebreide documentatie bij de kaart?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Topicstarter
Het apparaat is inderdaad van de fabrikant EMCO, waar je terecht komt via de link van puch-maxi. Het probleem is dat dit ding al zo oud is, en zo schaars geleverd is dat via EMCO vrijwel geen info te vinden is (heb al verscheidene mensen van EMCO gesproken) De niet-CNC versie is er voldoende, echter het CNC gedeelte, dus de motoren en de stuurkaart is zeer zeldzaam.

De autoexec.bat en config.sys verwijzen nergens naar het programma, of de kaart. Ik heb inmiddels een handleiding weten te bemachtigen, echter staat hier ook letterlijk in dat je de kaart erin moet prikken, programma moet installeren vanaf de floppy in DOS (ze hadden toen niets anders) en dat alles moet werken. Niks over IRQ's etc. Wel staat er in dat de pc 100% IBM comatible moet zijn. De 286 PC die ik gebruik is een XT/2 van laser, en dat werkt dus ook "goed", maar wellicht dat het weer niet compatible zou zijn met mijn nieuwe hardware, de PII. De kaart draait op 8 bit, 7.33 Mhz.

Win98 in DOS modus heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om enkel dos te installeren op de nieuwe pc. Probleem is dat ik nergens DOS (6.2) kan vinden. Vroeger had ik die wel, maar in de veronderstelling dat ik het nooit meer zou gebruiken is dat allemaal verdwenen tijdens een "grote opruiming" Zou DOS stand-alone echt een groot verschil maken met het DOS gedeelte in win98 wat betreft de sturing van de hardware?

Weet iemand trouwens hoe je in de BIOS kan komen van een oude 286? Heb alle mogelijke toetsen en combi's geprobeerd, maar kom er niet in. Op die manier kan ik mischien nog iets te weten komen over de IRQ settings.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 11:42 ]

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

win98 is dos ;) het enige wat je moet doen is de win.exe of win.com ofzo in de c:\windows directory even hernoemen naar iets anders.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, oude meuk :P

Heerlijk die tijd :)
Als ik jou was zou ik niet eens overwegen om op die bak ook nog Autocad te draaien - dat werkt toch nog redelijk traag. Bovendien: als je hardware echt zo zeldzaam is verdient ie ook zijn eigen aansturing, toch? :)
Naast proberen het geheel onder de DOS-shell van 98 aan de praat te krijgen (gewoon booten in DOS zonder grafische shell, W98 is gewoon DOS 7.x), is er denk ik nog een handigere manier.
Wat je namelijk zou kunnen doen is simpelweg de harddisk uit de 286 overzetten en daarvan booten. DOS is itt windows redelijk hardware onafhankelijk (muv enige netwerk-drivers en andere exotische insteekkaarten, maar ik ga er vanuit dat je die niet nodig hebt om je CNC aan te sturen), dus dat zou gewoon moeten draaien. Kwestie van harddisk er in en booten :Y)
Met een beetje mazzel draait het ineens. Originele harddisk van de Celly moet je er dan wel even uit halen voor de zekerheid
Als het bovenstaande werkt is een andere optie ook nog het gebruik van een verwisselbare harddisk - you get my drift :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Als het echt niet lukt kan je misschien je gewone PC gebruiken om de CAD/CAMen, en dan de G-code via een null-modem kabel naar de 286 sturen die het verder zelf afhandeld?

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11 09:32
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:40:
Het apparaat is inderdaad van de fabrikant EMCO, waar je terecht komt via de link van puch-maxi. Het probleem is dat dit ding al zo oud is, en zo schaars geleverd is dat via EMCO vrijwel geen info te vinden is (heb al verscheidene mensen van EMCO gesproken) De niet-CNC versie is er voldoende, echter het CNC gedeelte, dus de motoren en de stuurkaart is zeer zeldzaam.

De autoexec.bat en config.sys verwijzen nergens naar het programma, of de kaart. Ik heb inmiddels een handleiding weten te bemachtigen, echter staat hier ook letterlijk in dat je de kaart erin moet prikken, programma moet installeren vanaf de floppy in DOS (ze hadden toen niets anders) en dat alles moet werken. Niks over IRQ's etc. Wel staat er in dat de pc 100% IBM comatible moet zijn. De 286 PC die ik gebruik is een XT/2 van laser, en dat werkt dus ook "goed", maar wellicht dat het weer niet compatible zou zijn met mijn nieuwe hardware, de PII. De kaart draait op 8 bit, 7.33 Mhz.

Win98 in DOS modus heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Wat ik nog niet geprobeerd heb is om enkel dos te installeren op de nieuwe pc. Probleem is dat ik nergens DOS (6.2) kan vinden. Vroeger had ik die wel, maar in de veronderstelling dat ik het nooit meer zou gebruiken is dat allemaal verdwenen tijdens een "grote opruiming" Zou DOS stand-alone echt een groot verschil maken met het DOS gedeelte in win98 wat betreft de sturing van de hardware?

Weet iemand trouwens hoe je in de BIOS kan komen van een oude 286? Heb alle mogelijke toetsen en combi's geprobeerd, maar kom er niet in. Op die manier kan ik mischien nog iets te weten komen over de IRQ settings.
Als je die settings niet kan doen lijkt het me een echte Plug & Pray kaart. Gelockte IRQ en poort dus. Of hij doet het in je PC, of hij doet het niet. Lekker ranzige hardware is dat dan.

Ik zou dan gewoon de oude 286 blijven gebruiken en maar te CAD-en op een andere machine.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
op mijn oude werk hadden we een floppy copy box deze werd ook aangestuurd met een 2tal 8bit ISA insteek kaarten en de LPT poort, hier moesten we de COM poorten (in jouw geval mischien ook wel de LPT poort) in de bios van de PC uit zetten om het werkent te krijgen, mischien is dat in jouw geval ook wel...

kan je anders een foto maken van die kaart of kan je anders iets meer zeggen over de aansluiting.
is/lijkt het een SCSI, LPT of COM aansluiting?

wat ik je aan raad is alles wat je niet direct nodig hebt in je BIOS uit te zetten COM, LPT, sound enz enz.

en anders zoals ik al eerder zei de harddisk overhangen

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat het probleem toch wel degelijk in Windows zit. Gewoon DOS installeren (meer heb je toch niet nodig) en inderdaad wat Barracuda zegt: zet zoveel mogelijk on-board stuff uit ivm irq-conflicten. Vergeet ook ACPI niet uit te zetten (mocht die bak dat al ondersteunen). Dan moet het gewoon werken.

Verwijderd

Bigs schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:31:
Ik denk dat het probleem toch wel degelijk in Windows zit. Gewoon DOS installeren (meer heb je toch niet nodig) en inderdaad wat Barracuda zegt: zet zoveel mogelijk on-board stuff uit ivm irq-conflicten. Vergeet ook ACPI niet uit te zetten (mocht die bak dat al ondersteunen). Dan moet het gewoon werken.
Zucht... Windows 98 is puur DOS met een grafisch schilletje! Maakt dus helemaal niets uit voor de hardware. Het ging de TS juist om dit grafische schilletje zodat hij wat modernere CAD software kan draaien.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:06:
[...]

Zucht... Windows 98 is puur DOS met een grafisch schilletje! Maakt dus helemaal niets uit voor de hardware. Het ging de TS juist om dit grafische schilletje zodat hij wat modernere CAD software kan draaien.
Dat Windows 98 geen HAL heeft wil niet zeggen dat het geen invloed op de beschikbaardheid van de hardware heeft. Je versimpelt de dingen nu wel heel erg door Windows 98 een schilletje om DOS te noemen. Windows 98 draait in protected mode en er zijn genoeg archaische DOS programma's welke niet fijn in de Virtual 8086 mode draaien die Windows 95 dmv een DOS box aanbiedt.

Zie ook Dit Wikipedia artikel

[ Voor 6% gewijzigd door Bigs op 07-11-2006 18:28 ]

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Barracuda schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:25:
op mijn oude werk hadden we een floppy copy box deze werd ook aangestuurd met een 2tal 8bit ISA insteek kaarten en de LPT poort, hier moesten we de COM poorten (in jouw geval mischien ook wel de LPT poort) in de bios van de PC uit zetten om het werkent te krijgen, mischien is dat in jouw geval ook wel...
*knip*
Hier zat ik zelf ook al aan te denken, wellicht wordt de kaart gewoon serieel aangestuurd, maw, er zit gewoon een UART op en daarachter een stuk logische elektronica. Probeer inderdaad eens in de BIOS van je celly de seriele en paralelle poort volledig uit te schakelen, dat zou het best eens kunnen zijn.

Scherpe foto van de kaart plaatsen hier kan misschien ook helpen btw.

• McFizban
  • Laatst online: 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Het kan zijn dat de in de nieuwe pc geintegreerde haardware (geluidskaart, harddisk controller, etc) een i/o port en/of IRQ heeft die de 8-bit kaart wil gebruiken. De bruikbare IRQ's op de 8-bit kaart lopen tot en met 7. De nieuwe PC kan tot 15 gaan. Probeer eens zo veel mogelijk on-board hardware op een irq hoger dan 7 te zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door McFizban op 09-11-2006 22:34 . Reden: Typo's: vanuit bed tikken is vragen om moeilijkheden. ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Kijk eens of je in je bios IO adressen en interrupts beschikbaar kunt stellen aan de isa sloten, als er in de pc een pci kaart zit die toevallig op hetzelde interrupt wil gaan zitten heeft je isa kaart pech.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het inmiddels aan de praat. Heb DOS geinstalleerd op de snelle pc naast win98. toen werkte het nog niet. Heb vervolgens een ander stuurprogramma bemachtigd, en toen werkte het ding. Het probleem zat dus uiteindelijk in de software. Alles draait nu dus prima.

Autocad gaat wel draaien hoor op dat ding. Je moet er geen gecompliceerde tekeningen mee willen maken, maar het gaat erom dat ik er simpele contouren mee kan tekenen en editten met de machine ernaast, en dat gaat wel lukken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1