Momenteel heb ik een oudere Sony Cybershot camera; over de kwaliteit overigens veel lof. Volgens mij is de gebruikte Carl Zeiss lens toch wel van een dusdanige kwaliteit dat de 2mp voldoende is om nu zelfs mooie foto's op a4 formaat te schieten. Maar anyway dit is teveel of topic.
Ik wil mijn camera upgraden, en dan sta ik nu voor de keus tussen een goede compact (prijsklasse 400 euro) en een dslr (instap, zeg de nikon d50 met standaardkit voor 550-600). En die keuze is vooralsnog nog erg lastig!
Wat ik mooi aan een foto van een dslr vind is de scherptediepte (wazige achtergrond met scherpe voorgrond). Maar volgens mij wordt de mate van scherptediepte bepaald door het formaat van de ccd sensor en de diafragma van de lens.
De diafragma van een compactcamera is vaak wel hetzelfde als een dslr echter de sensor veel kleiner (grotere cropfactor).
Voor mijn gevoel worden compact camera's steeds beter en zullen ze de kwaliteit van instap dslr steeds meer gaan benaderen, is dit ook? Ik bedoel zijn er compact camera's die de kwaliteit van een dslr benaderen?
Redenen voor mij om voor compact te gaan:
* lekker klein, handzaam;
* minder onderhoud (geen stof problemen).
Redenen voor mij om voor een dslr te gaan:
* snellere reactie foto;
* kunnen spelen met scherptediepte e.d.
* later nog lensen kunnen kopen (al is de prijs van een goede lens erg hoog);
* mooiere foto's (geldt dit wel met de beter wordende compacts?)
Ik wil mijn camera upgraden, en dan sta ik nu voor de keus tussen een goede compact (prijsklasse 400 euro) en een dslr (instap, zeg de nikon d50 met standaardkit voor 550-600). En die keuze is vooralsnog nog erg lastig!
Wat ik mooi aan een foto van een dslr vind is de scherptediepte (wazige achtergrond met scherpe voorgrond). Maar volgens mij wordt de mate van scherptediepte bepaald door het formaat van de ccd sensor en de diafragma van de lens.
De diafragma van een compactcamera is vaak wel hetzelfde als een dslr echter de sensor veel kleiner (grotere cropfactor).
Voor mijn gevoel worden compact camera's steeds beter en zullen ze de kwaliteit van instap dslr steeds meer gaan benaderen, is dit ook? Ik bedoel zijn er compact camera's die de kwaliteit van een dslr benaderen?
Redenen voor mij om voor compact te gaan:
* lekker klein, handzaam;
* minder onderhoud (geen stof problemen).
Redenen voor mij om voor een dslr te gaan:
* snellere reactie foto;
* kunnen spelen met scherptediepte e.d.
* later nog lensen kunnen kopen (al is de prijs van een goede lens erg hoog);
* mooiere foto's (geldt dit wel met de beter wordende compacts?)
Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......