Toon posts:

[Laptop] Zelf videokaart vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.450 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er (online) winkels die videokaarten voor laptops verkopen of zijn videokaarten in laptops meestal volledig geïntegreerd in het moederbord? (het probleem is: een laptop heeft verticale strepen op het scherm, ook op de desktop en tijdens het opstarten, dus ik denk dat de videokaart brak is).

Iemand een idee of dit mogelijk is of zou het probleem niet bij de videokaart liggen?
Het gaat om een Toshiba Tecra S1 en het beeld ziet er zo uit:

http://img226.imageshack.us/img226/1526/2hd9.jpg

Ook met de laatste drivers is het zo, dus het zijn geen brakke drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 12:08 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Alleen nieuw genartie laptoppen (of hele dure) hebben de mogelijkheid om de vidkaart te vervangen. Bijna bij alle laptops is het in de mobo geintergreerd.

Opsturen ter reparatie is je beste kans.

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Heb je hetzelfde probleem als je er een monitor aanhangt? Dan is het je video chip. Zo niet, kan je laptopscherm of converter kaduuk zijn, of de kabel er naar toe. Probeer of je bij die aansluitingen kan komen, even losmaken en weer vastzetten, kan wel eens helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:55:
Heb je hetzelfde probleem als je er een monitor aanhangt? Dan is het je video chip. Zo niet, kan je laptopscherm of converter kaduuk zijn, of de kabel er naar toe. Probeer of je bij die aansluitingen kan komen, even losmaken en weer vastzetten, kan wel eens helpen.
In dat geval zou je het toch niet zien in een screenshot?

Verwijderd

vergeet niet dat vaak je garantie verloopt als je zelf je laptop openmaakt, dus als je nog garantie hebt gewoon opsturen ter reperatie, zo niet probeer dan eerst met een andere monitor om te zien of het probleem mischien aan je scherm ligt of videokaart.

veel laptop hebben inderdaad de videokaart vast gesoldeerd op het moederbord. ik geloof dat zelfs alleen nvidea de enige is met verwisselbare videokaarten, zogeheten MXM kaarten, en zelfs als je je videokaart kan vervangen zijn losse laptop videokaarten zogoed als niet te krijgen en vaak erg duur(400 euro!!).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:02:
vergeet niet dat vaak je garantie verloopt als je zelf je laptop openmaakt, dus als je nog garantie hebt gewoon opsturen ter reperatie, zo niet probeer dan eerst met een andere monitor om te zien of het probleem mischien aan je scherm ligt of videokaart.
De laptop is bijna drie jaar, dus garantie is er sowieso niet meer. Als het aan het scherm zou liggen zou ik geen screenshot kunnen nemen met strepen, een screenshot komt uit het (video)geheugen.

Verwijderd

inderdaad, dan denk ik dat je pech hebt. waarschijnlijk zit je videokaart vastgesoldeerd en zonder garantie gaat dat een dure kluif worden.

veel success

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:29

Theo

moederbord

Ik denk dat je het beste maar gewoon op de V&A of op marktplaats kan gaan zoeken naar een tweedehands moederbord, die dingen zijn niet zo heel duur. Van Toshiba weet ik dat ze gerust 500 (!!!!) euro vragen voor een moederbord terwijl deze voor minder dan 50 tweedehands te krijgen is.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 21:20
Notna schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:09:
Alleen nieuw genartie laptoppen (of hele dure) hebben de mogelijkheid om de vidkaart te vervangen. Bijna bij alle laptops is het in de mobo geintergreerd.

Opsturen ter reparatie is je beste kans.
Onzin, de meeste laptops, ook die van 2000 euro en meer, hebben de Intel GMA geintegreerde "videokaart", in de chipset. Die kun je niet vervangen hoor.
Gelukkig zijn er ook een boel laptops met Ati of nVidia kaart... maar meeste is toch wel die slechte GMA.

Verwijderd

Jazco2nd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:40:
[...]

Onzin, de meeste laptops, ook die van 2000 euro en meer, hebben de Intel GMA geintegreerde "videokaart", in de chipset. Die kun je niet vervangen hoor.
Gelukkig zijn er ook een boel laptops met Ati of nVidia kaart... maar meeste is toch wel die slechte GMA.
ook dan worden nog steeds veel ati of nvidia kaarten gewoon vastgesoldeerd.

aan TS: je kunt eens een kijk nemem bij http://www.nowthatsit.nl/, deze hebben vaak nogal een assortiment van tweede hands laptop onderdeellen.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Jazco2nd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:40:
[...]

Geloof mij, als je goed zoekt zijn er laptop waar je de GPU vervangen kan ;) (alleen geen tijd om dat te doen)

Xbox Live ID:Notna8310

• Blueglazzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 10:36
Hey Cyberblizzard!
Heb hetzelfde probleem met mijn Tecra S1 als jij. Na hoogstens 20 minuten wordt het scherm zo onleesbaar dat er niets meer te werken valt. Warmteprobleem videokaart??? Garantie is niet meer van toepassing dus als iemand een idee of oplossing heeft (anders dan vervanging :-)) hoor ik dat graag. Anders scherm heeft zelfde effect dus moet wel videokaart zijn....

greetz!
Pagina: 1