Service/Revisie van oude film SLR, Wie/Waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
* JumpStart zo blij als een kind!

Ik heb in mijn bezit, nou ja, beheer eigenlijk, het oude fototoestel van pa, een Canon AE-1 Program.

Met andere woorden, een film SLR met strikt handmatige focus, handmatig filmtransport en Av of Tv metering. Met daarbij een Tokina 28-70 mm f/3,5-4,5 en een Panagor 80-200 mm f/3,8 schuifzoom telelens. Dus, Back to Basics! Tijd om eens wat filmrolletjes te scoren (ISO3200 z/w) en een mooie gelegenheid uit te zoeken om hiermee eens op stap te gaan.

*klikbaar*
Afbeeldingslocatie: http://www.strikerz.net/~geert/fotos/GGtL_600.JPG

Of toch nog even niet -O-

Wat is er aan de hand? Er zijn 2 problemen met de body. Als eerste zijn de light seals weg. Nou nee, niet weg, het schuim zit er nog, maar het is vergaan, het is een volledig dichtgedrukte plakkerige zwarte massa. Is de body nog lichtdicht? Geen idee. Daarnaast vertoont de camera het zogenaamde "canon squeal", wat betekent dat het spiegel mechaniek piept en traag terugklapt, een voorteken dat eerder vroeger dan later de spiegel een keertje vastslaat.

Nou zijn er online reconditioning kits te koop, een set met schuimrubber seals en een handleiding van hoe, en waar precies, deze aangebracht dienen te worden. Ditto voor de bump stop voor de spiegel. Dat durf ik zelf wel te doen, als ik op eBay de juiste kit kan vinden tenminste.

Alleen dan nu nog het smeren van (engelse term) mirror escapement. Voor US$20 kan je op eBay dan ook lichte smeerolie voor camera's, een injectiespuit en smeerinstructies voor de AE-1 vinden, maar erhmmm ... :$ Liever dat ik dat smeren aan een expert overlaat.

Maar waar kan ik terecht om m'n AE-1 Program te laten doorsmeren? Meka, hier in Delft (een zeer aardige bejaarde man die al met pensioen is maar nog na-service doet) kan het niet zonder complete demontage van de AE-1P en dat kost dan meteen rond de €75, wat 10 keer zoveel is als de dagwaarde van de camera zelf :/ Talens Classic, ook hier in Delft, doet niet zelf aan reparatie. ROFA heeft (nog) niet geantwoord op mijn mailtje.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
de light seals kan je inderdaad eenvoudig zelf vervangen (als het al nodig is).

die 75 euro die die beste man vraagt, is een zeer schappelijke prijs voor het onderhoud wat je camera nodig heeft. maar of die camera dat ook waard is, is natuurlijk een heel ander punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

die seals.. bij mij kon ik ze er gewoon uithalen.. geen enkel probleem.. nog steeds lichtdicht. Schrapen en gedenatureerde alcohol werken prima om die smurrie weg te krijgen. Maaar ik heb dan ook een oude Nikon FTn (uit 1970) op de kop getikt (met een 50 f/2 lens).. Splitting screens voor het focussen is prachtig (dus geen autofocus). Hij schiet domweg hele mooie fotos! Bijkomend voordeel dat deze lens gewoon op de nieuwste digitale bodies kan worden gezet (itt canon).
De spiegel bij mij klapt nu, door het schuim weg te halen, tegen metaal aan.. maar das allemaal vrij robuust.. en ik zie het niet zo snel breken.
Dat smeren zou ik niet aan beginnen.
maar wat is het probleem met het vinden van die kit seals dan: http://cgi.ebay.com/ws/eB...iewItem&item=110051434181 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Ander alternatief is natuurlijk om een AE-1 body in betere staat op de kop te tikken, zullen toch ook de kosten niet zijn. En inderdaad, 75 euro lijkt me een heel redelijke prijs voor een 200000km beurt van die body.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Zeg hee! Kap eens met topic kapen ajb. :P

Een andere AE-1P is niet echt een optie. De meeste exemplaren verkeren in dezelfde staat als die van mij, dus de kans is erg groot dat er sowieso alsnog gereviseerd moet worden. Daarnaast is dit bewuste exemplaar van nostalgische waarde, want hij was (is nog steeds, officieel) van m'n pa, en ik heb er zelf, jaren geleden, heel wat foto's mee gemaakt.

Momenteel probeer ik AE-1P service manuals te pakken te krijgen om te zien hoe drastisch de service is, en of het zelf te doen is. Helaas is www.canonfd.com offline want daar staat veel moois:

1981 Canon AE-1 Program General Repair Guide (pdf)
1981 Canon AE-1 Program Parts List (pdf)
1981 Canon AE-1 Program Disassembly & Troubleshooting Guide (pdf)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

JumpStart schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:33:
Zeg hee! Kap eens met topic kapen ajb. :P

Een andere AE-1P is niet echt een optie. De meeste exemplaren verkeren in dezelfde staat als die van mij, dus de kans is erg groot dat er sowieso alsnog gereviseerd moet worden. Daarnaast is dit bewuste exemplaar van nostalgische waarde, want hij was (is nog steeds, officieel) van m'n pa, en ik heb er zelf, jaren geleden, heel wat foto's mee gemaakt.

Momenteel probeer ik AE-1P service manuals te pakken te krijgen om te zien hoe drastisch de service is, en of het zelf te doen is. Helaas is www.canonfd.com offline want daar staat veel moois:

1981 Canon AE-1 Program General Repair Guide (pdf)
1981 Canon AE-1 Program Parts List (pdf)
1981 Canon AE-1 Program Disassembly & Troubleshooting Guide (pdf)
en die ebay link naar die seals .. is dat wat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
henkleerssen schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:59:
[...]

en die ebay link naar die seals .. is dat wat voor je?
Dat weet ik nog niet. Er gaat dit weekend wel een mailtje richting aanbieder om te vragen of er ook een bumpstop voor de spiegel bij zit, en of er specifieke instructies voor de AE-1P bijgeleverd worden. Zo niet, dan moet ik toch eerst de officiele AE-1 service manuals te pakken zien te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

JumpStart schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:04:
[...]

Dat weet ik nog niet. Er gaat dit weekend wel een mailtje richting aanbieder om te vragen of er ook een bumpstop voor de spiegel bij zit, en of er specifieke instructies voor de AE-1P bijgeleverd worden. Zo niet, dan moet ik toch eerst de officiele AE-1 service manuals te pakken zien te krijgen...
gezond verstand en als je GEEN 2 linkerhanden hebt.. moet je er toch zelf kunnen uitkomen.. het is geen hogere wiskunde (je hoeft tenslotte niet helemaal de camera open te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:55
Me pa heeft paar jaar geleden nog zijn AE-1 nog laten opknappen. Hij licht hier nog steeds. Hij dacht erover hem te verkopen, maar dat vind Ik gewoon zonde, het brengt geen ene jota op ;(.

Ik zal eens vragen hoe en wat dat ook alweer kostte, na het weekend want hij is even weg :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
woo, ik wist dat er - voornamelijk sovjet - camera's zijn die wat radioactieve straling uitstralen, maar een camera die licht heb ik nog nooit gezien. niet echt ideaal om onopvallend mee te fotograferen, maar toch wel cool. wat vraagt je vader ervoor!??

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Offtopic slowchat tussen YellowCube en henkleerssen verwijderd, doe dat svp via direct messages :*

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vind de €75,- geen geld voor revisie van een dijk van een camera, na zoveel jaren trouwe dienst is dat toch een investering van niks?
Overigens kun je ook Corona in Almere eens bellen (036-5469565). Daar heb ik mijn 17-40 F4 L heen gebracht laatst ter reparatie (filter heeft val opgevangen, maar is krom en kan niet meer uit de schroefdraad los...optisch nog 100% gelukkig). Erg vriendelijke lui die enorm veel ervaring hebben met oud spul en het bovendien met veel plezier doen (zijn gemiddeld 50% goedkoper dan ETB ook nog eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Nou, € 75 is best fors, voor het idee dat ik in m'n kop heb zitten... En dan had die technicus het over "minstens", alleen voor het smeren.

In de eerste plaats heeft deze bewuste AE-1P een nostalgische waarde. Officieel is 'ie nog steeds van m'n pa, al hebben "de kinderen" dit ding al jaren lang in bruikleen. :+ Daarnaast wil ik dus, voor een paar rolletjes per jaar, niet veel meer dan dat, wel film kunnen schieten. Hoeveel is dat waard? Die vraag is heel lastig te beantwoorden.

Wat duidelijk is is dat ik voor die (minstens) €75 ook gewoon een ne hands film EOS op de kop kan tikken die de ouderdomskwaaltjes niet heeft en ook nog eens m'n eigen objectieven en flitser kan gebruiken. Oh, en AF en gemotoriseerd filmtransport. Maar dat verpest nou juist een deel van de "old school feel" waarom ik denk verwacht die AE-1P te waarderen, het ouderwetse handwerk.

Pagina: 1