Toon posts:

[GRUB]: Image en/of map mounten als CD-ROM.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik wil via DOS Ubuntu installeren op m'n laptop. De laptop heeft geen CD-ROM en geen Diskettestation. Ik heb wel een netwerk-kaart (PCMCIA) en ook Win98 erop. Ik heb via mijn netwerk de bestanden van de Ubuntu CD gekopieerd naar de HDD (C:\ partitie) in de map C:\Ubuntu van de laptop. Daarnaast heb ik nog een andere partitie D:\. Op deze partitie wil ik Ubuntu installeren.

Ik heb GRUB voor DOS gedownload en ingesteld. Ik kan ook de setup van Ubuntu booten. Alles werkt prima totdat ik achter kwam dat de setup voor CD-ROM stations ging scannen. De setup kwam ook achter dat ik geen CD-ROM op m'n laptop heb en kon dus ook niet verder gaan met de installatie.

Mijn vraag aan jullie is of ik een ISO of een map op m'n HDD in C:\ kan mounten als CD-ROM zodat de setup de gemounte device kan gebruiken om Ubuntu te installeren?

GRUB ondersteund MAP. Ik heb het volgende met een .IMG bestand geprobeerd.

map --mem (hd0,0)/myimage/floppy.img (fd0)

Dit werkt voor een floppy. (Nou, niet helemaal goed, maar hij boor in ieder geval van de image).

Ik wil dus een map of een image mounten als een cd-rom device, zodat de setup de bestanden uit de map of image kan gebruiken om ubuntu te installeren.

Hoe mount ik een map (Bijvoorbeeld (hd0,0)/Ubuntu/) of een image, zoals (hd0,0)/myimage/ubuntu.iso als een CD-ROM device (/media/cd-rom of iets anders???)

Graag de GRUB boot regels hiervoor...

Alvast bedankt,

Sead

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens mij kan dit simpeler: https://help.ubuntu.com/community/Installation/FromWindows

Trouwens, als je in je netwerk een CD-rom speler hebt, kun je die dan niet gewoon sharen met je laptop?

Leave the gun, get the canoli

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat kan, maar kun je Ubuntu ook direct via Windows installeren???

Volgens mij kan dat niet...

In die link leggen ze dan uit hoe je Ubuntu via het Netwerk moet installeren. De vraag is dan of mijn PCMCIA kaart dan ook wordt ondersteund.

Ik zal dit proberen, maar ik vind het nog steeds raar dat Ubuntu geen installer heeft gemaakt om Ubuntu via HDD (FAT of NTFS) te kunnen installeren. Dit bijvoorbeeld doormiddel van GRUB.EXE en dan de kenrlel booten.

Maar hoe zit het dan met de mogelijkheid om een map en of image te mounten als CD-ROM? Dit is namelijk een tweakers site ;)

Gr,

Sead

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 12:21 ]

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Jazeker, zie de link ^^

Er zijn ook nog wel wat andere installatie methoden: klik

Je moet denk ik nog iets verder kijken op de gelinkte pagina, daar staat namelijk uitgelegd dat ze Grub gebruiken en dat je je iso bestand kunt opgeven als boot medium...precies zoals jij het je had voorgesteld.

[ Voor 36% gewijzigd door Drgn op 03-11-2006 12:33 . Reden: edit skolic ]

Leave the gun, get the canoli

Verwijderd

Topicstarter
Oke, alles gedownload... vanavond ga ik dit uitproberen...

Bedankt voor je reactie Drgn.

Alleen vraag ik me nog steeds af of je in GRUB een map en/of image kan mounten als CDROM device.

Weet iemand een antwoord hierop?

Verwijderd

Topicstarter
Ja alles gaat goed behalve dat ie de nodige bestanden via internet wil downloaden...

Ik heb in dat netwerk geen internet verbinding en ik wil het toch anders.

opties:
- via een lokale mirror via mijn apache2 server (Voorbeeld: http://mijnserver/ubuntu/)
- via de HDD (MS-DOS) waar ik de map (hd0,0)/ubuntu/ kan instellen als mijn cd-rom speler
- via vmware installeren op de HDD van mijn laptop doormiddel van een externe USB-box. en vervolgens terug zetten in de laptop en vanuit daar booten. Dit heb ik al geprobeerd, alleen is in GRUB het volgende ingesteld: root=/dev/sda0 (ik krijg een kernel panic hiermee)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zit met soort gelijk iets
heb een compaq laptopje (jah ik weet het ;-))
deze wil alle soorten cd's booten behalve die van (k)ubuntu
heb er nu xandros op staan (had ik toevallig liggen) maar deze versie is bijna antiek, waardoor ik tegen veel kleine probleempjes aan loop.
een diskette station heb ik niet, maar wel een draaiend systeem.
dit moet toch wel op een manier via een net installatie ofzo te installeren zijn?
zat er aan te denken om boot optie in grub te maken maar kom er niet helemaal uit

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Als er al linux op staat zet je over het algemeen gewoon je swap uit, misbruik je die partitie om met debootstrap een ubuntu install te doen en vervolgens installeer je vanuit die minimale omgeving een complete ubuntu, eveneens weer met debootstrap, op de partities waar eerst xandros op stond,.
Pagina: 1