Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waterpomp magnetisch afschermen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Ik heb in mijn kast atm een ~220V waterpomp staan voor mijn waterkoeling. Iets wat mij al vrij vlot opviel toen er gedurende de test & bench dagen een 14" monitor pal naast stond, was het trillen van het scherm.

De pomp genereert een draaien magnetisch veld, dat pulseert op 50Hz, was mijn conclusie ha het schuiven met het eea.

Nu staat de pomp in mijn kast, en pulseert hij vrolijk door mijn hardware. Mijn basale natuurkundige kennis zegt dat een draaiend veld stromen opwekt in metalen, laat nu net al mijn PCB bedekt zijn met metalen spoortjes. Omdat mijn systeem regelmatig onverklaarbare blauwe schermen geeft(op stockspeeds) heb ik het gevoel dat deze iets te maken hebben met dit veld. En zelfs als het niet zo blijkt te zijn, kan ik me voorstellen dat je hardware er niet beter van wordt.

Ik wil dit veld graag afbuigen of dempen, zodat mijn hardware veilig blijft, en ik kan uitsluiten dat dit problemen veroorzaakt. De vraag is dus, hoe kan ik dat doen?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je een kooi van Faraday om je pomp heenzet dan zou je in principe geen last moeten hebben van straling en dergelijk.
Een kooi van Faraday is op zich redelijk makkelijk te maken door er een metalen kap om heen te maken.

• Donderwolk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01-2024
Is dit misschien iets?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

hmmm, Terw_dan was me net voor, ik heb meer koffie nodig :)

[ Voor 36% gewijzigd door Donderwolk op 03-11-2006 10:40 ]

Pwnd

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een kooi van faraday is voor het afschermen van elektrische velden.

Voor magnetische velden heb je een contructie nodig van een ferromagnetisch materiaal, bij voorkeur z.g. mumetaal maar simpel blik kan ook al volstaan.

Verwijderd

joopv schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:46:
Een kooi van faraday is voor het afschermen van elektrische velden.

Voor magnetische velden heb je een contructie nodig van een ferromagnetisch materiaal, bij voorkeur z.g. mumetaal maar simpel blik kan ook al volstaan.
Let wel op de indring diepte, deze is bij 50Hz erg hoog (paar centimeter) dus als je echt goed wil afschermen dan heb je een dikke plaat nodig.

Overigens werkt koper niet, kun je netzogoed bordkarton gebruiken.

Laagfrequente magneetvelden zijn heel slecht te weren, vaak gebruiken ze daar nog wel gietijzer tegen.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-11 07:31
ik heb ooit gehoord dat iemand ook met zoon probleem zat en dit heeft opgelost door een soort van kooi van faraday te maken, maar dan van staal wat met lood bewerkt was. Weet niet zeker of dit klopt, maar misschien kan je in die richting gaan zoeken?

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:59
zou het niet goedkoper zijn om een pomp te kopen waarvan je weet dat die niet zo'n magnetisch veld creeert? want lood enzo is niet echt goedkoop he ^^

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Heb ooit eens zo´n probleem aan de hand gehad in een meetopstelling bij een zware generator. De enige werkende oplossing was de videokaart van de pc te synchroniseren (v synch) met de frequentie van het draaiveld en een multisync monitor te gebruiken. Bleef er alleen een beetje statische vervorming over. Tegenwoordig zal dat met die moderne hoog geintegreerde videokaarten wel niet meer lukken. Verder is mumetaal het enige wat werkt als de veldsterkte niet al te groot is.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Rey Nemaattori
Beetje uiteen lopende reacties :+

Even een quote van de wiki:
De werking berust op het principe dat een wisselend magnetisch veld een inductiespanning opwekt. Deze spanning zal in de geleider een stroom laten lopen die een secundair magnetisch veld opwekt dat het oorspronkelijke veld tegenwerkt.
Nu weet ik dat een draaiend of bewegend magnetisch veld ook een secundair veld opwekt, zou een kooi daarmee wel voldoende zijn? Ik zit dan te denken aan een stukje van een metalen hor, of een metalen kap, moet de kooi zelf nog geaard zijn?

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

De meeste kleine (aquarium) pompjes bestaan uit een elektromotor en een pomp huis.
De verbinding tussen deze 2 is vaak een magneet op de elektromotor die een andere magneet in het pomhuis mee neemt. Dit om het geheel waterdicht te houden.

Deze roterende permanente magneten veroorzaken een wisselend magneties veld al denk ik dat het wel iets lager is als 50Hz.
Als het wel 50Hz dan zul je dat op je monitor zien als balken op het scherm die van boven naar beneden lopen en niet als trillingen van het beeld.

Het dempen van dit veld is vrijwel niet te doen. Ik denk dat je de oplossing beter kan zoeken in het 90 graden draaien van de pomp. (indien mogelijk)

• Rey Nemaattori
Tgeeft geen balken, ik zie gewoon de hoek die het dichtst bij de pomp staat trillen, verwijder ik de pomp een stukkie, dan verdwijnt het trillen.

De monitor is overigens niet het probleem, maar dat veld pulseert dus in mijn systeem..en ik krijg weleens rare bsod's die nergens aan gelinked zijn...dus om dit uti te sluiten zou ik um graag willen afschermen

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Alleen mumetaal (plaatmateriaal) werkt, een kooi werkt niet. Mumetaal is duur en moeilijk te bewerken want als je het knipt verandert de structuur en werkt het niet meer als magnetische afscherming.
Transformatorblik daarentegen doet bijna hetzelfde en is goedkoop en te knippen, is bij een beetje gesoorteerde metaalhandel wel te krijgen. Andere oplossing behalve de exotische uit mijn vorige post zie ik niet.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Die krengen kunnen een nasty magnetisch veld hebben ja, en daar is flink wat afscherming voor nodig, als het nu al gewoon door je kast heen je monitor stoort zul je iets heftigers dan een stukje blik nodig hebben ben ik bang ...

Repareren doe je zo.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Euh

Gek dat niemand dit zegt.

Maar een TFT ? :+

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Snakiej schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 22:54:
Euh

Gek dat niemand dit zegt.

Maar een TFT ? :+
Euh

Lezen? :+
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:16:
De monitor is overigens niet het probleem, maar dat veld pulseert dus in mijn systeem..en ik krijg weleens rare bsod's die nergens aan gelinked zijn...dus om dit uti te sluiten zou ik um graag willen afschermen

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-11 22:19

ReLight

echo("What Now ? !")

Wat voor monsterachtige waterkoeling/pc heb jij dat je een 220v waterpomp gebruikt ?

Shop eens voor een wat simpeler pompje welke op 24v werkt, gelijkstroom.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

ReLight schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:02:
Wat voor monsterachtige waterkoeling/pc heb jij dat je een 220v waterpomp gebruikt ?

Shop eens voor een wat simpeler pompje welke op 24v werkt, gelijkstroom.
De meeste pompjes zijn anders gewoon 220v aquariumpompen hoor, daar is niets bijzonders aan.

🖥️ | 🚗

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
MadMarky schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 23:03:
[...]

De meeste pompjes zijn anders gewoon 220v aquariumpompen hoor, daar is niets bijzonders aan.
Ja, maar het je hoeft uiteindelijk geen 220V pomp te gebruiken als een 12/24V pomp ook werkt. Die werken op gelijkspanning, dus geen lastige pulserende uitstraling.

Dus voor de TS: misschien is een gelijkspanning pomp goedkoper/praktischer dan het afschermen van je huidige wisselspanning pomp

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:16:
Tgeeft geen balken, ik zie gewoon de hoek die het dichtst bij de pomp staat trillen, verwijder ik de pomp een stukkie, dan verdwijnt het trillen.

Simpel experiment: Neem een (leeg) soepblik en zet dat over de pomp. Is het trillen in het beeld nu weg?
Pagina: 1