[Postgresql] DELETE afhankelijk van trigger?

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 13:36
Ik heb een boolean functie aangemaakt in mijn postgres die een soort van consistency-check uitvoert. De waarde die de functie teruggeeft (true/false uiteraard) zou moeten bepalen of een bepaalde rij uit de database wel of niet verwijderd mag worden. Dit wil ik dus doen met een trigger die voorafgaand aan het verwijderen even checkt of dat wel of niet mag. Ik kan die trigger wel toevoegen, ik snap alleen niet hoe ik 'm nu ook nog zover krijg dat hij met de functiewaarde iets doet zodat er niks wordt weggegooid wanneer dat niet de bedoeling is. Iemand een hint voor me?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In een database gebruik je het liefst de WHERE clausule om conditionele statements uit te voeren.

SQL:
1
2
DELETE FROM tabel
WHERE [jouw condities]

Is dat in dit geval mogelijk? Je kunt wellicht ook een before update of instead of trigger gebruiken om hetzelfde effect te bereiken. Dit is alleen afhankelijk van je data en de voorwaarden, en je geeft nu te weinig informatie om nauwkeuriger te antwoorden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10-2025
volgens mij kan je niet een statement cancellen met een trigger. Ik zou een stored procedure hiervoor schrijven die je delete statement alleen uitvoert wanneer dat mag.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
reddevil schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:07:
volgens mij kan je niet een statement cancellen met een trigger. Ik zou een stored procedure hiervoor schrijven die je delete statement alleen uitvoert wanneer dat mag.
Dat kan wel met een instead of trigger.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl