Toon posts:

Koeling via een peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb nu dit systeem

Asus P5B deluxe wifi mobo
1 Gb ram
7600GS
cooler master 500 watt voeding
Intel Pentium 4 3.2 Ghz

ik heb eerst deze processor omdat ik geen geld heb voor een E6600

nu wou ik dus gwn omdat het mij wel lachen lijkt een 2e voeding eventueel

en dan daar waterkoeling en een peltier aan doen

hier staat wel een mooie peltier van 267 watt

nu wou ik alleen wel even weten of dit een goeie is?

hoe sluit ik hem aan

en omdat een peltier onder nul graden word heb ik gehoord komt er neem ik aan condens vrij komt,
dus hoe verhelp ik dit

en wat is eventueel een goeie waterkoeling om alleen je peltier/cpu te koeling het liefst onder de 120 euro tenzij jullie zeggen dan koop je echt shit

in ieder geval bedankt

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
offtopic:
Volgens mij was je met je gedachten ergens anders toen je dit topic opende hè?

Verwijderd

Topicstarter
Bart_NL schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:01:
offtopic:
Volgens mij was je met je gedachten ergens anders toen je dit topic opende hè?
wrm dat?

Verwijderd

Je moet je bedenken dat je de warmte van de Proc + Tec allebei moet afvoeren. Waterkoeling is hierbij het beste om te doen, aangezien er nauwelijks luchtkoelers zijn die ruim 300Watt aan warmte kunnen afvoeren.

offtopic:
Ik wist niet eens dat er een NL shop hiervoor was om Tecs te halen.. ik maar bestellen via ebay / buitenlanders 8)7

Met vaseline en ander isolatiemateriaal isoleer je de Socket & CPU. bedenk ook even de achterzijde van je plank waar een warmte-plaatje opmoet, anders treedt er condens aan de achterzijde = kans op dikke kortsluiting.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Geen geld voor een E6600 en wel geld voor een Peltier met waterkoeling? :?
Daarmee ben je duurder uit hoor...

Anyway, een peltier komt echt niet onder de 0 graden.
Je kan wel onder kamer temperatuur komen, en dat kan idd condens opleveren.

[ Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2006 10:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Een goede peltier haalt makkelijk het vriespunt, je moet alleen geen 30 tot 90 watter hebben. 267watts komt daar aardig in de buurt mee ja :)

• Vibhuti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Als ik eerlijk ben snap ik niet waar je naartoe wil, met de uitgaven die je nu gaat doen had je makkelijk een core 2 duo e6400/6600 kunnen kopen.. Zelfs een e6300 is stukken sneller dan die p4 en clockt veel beter en efficienter over.

In ieder geval, een pc voeding aan die peltier hangen is leuk maar ik twijfel of je etra voeding dat aankan. Peltiers en deze die je hebt uitgezocht in het bijzonder vragen veel vermogen. Dat kan je voeding niet stabiel leveren zonder hem flink aan te passen. Beter is het om een speciale voeding er voor aan te schaffen, is ook makkelijker omdat je uberhaupt de pc voeding aan zou moeten passen om aan te gaan en vermogen te leveren wanneer je hem nodig hebt. Verder moet een peltier in de regel tweemaal het vermogen van de hittebron (cpu in dit geval) hebben om effectief de hitte af te kunnen voeren. Dat moet ongeveer wel lukken alhoewel die p4's nogal heet worden.

Qua koeling kun je kijken voor een setje van a1 (duits merk). Koelt zeer goed en is in verhouding goedkoop. Setjes van rond de 120 euro zijn de moeite niet waard, kun je beter voor ongeveer 50 euro een Tuniq tower 120 kopen. Is goedkoper dan die budget waterkoeling setjes en koelt beter.

Tot slot moet je met bijvoorbeeld siliconen vet of iets dergelijks alles rond je socket isoleren ivm met condens vorming, een gasket maken voor rond je socket van neopreen of iets vergelijkbaars en zelf in je socket met siliconen vet alles isoleren.

Ik heb er zelf vroeger mee gespeeld en het kan werken maar vraagt veel gekloot en geknutsel voor onbetrouwbare resultaten en linke situaties met ijs en condens vorming.

Ik zou dus zeggen, had geen p4 gekocht en het geld wat je nu wil uitgeven voor dit project samen met dat geld voor die p4 bij elkar gelegd voor een core 2 e6400/e6600.. MAarja is natuurlijk gepraat achteraf nu.

AMD Ath II X4 760K, G.Skill 8GB DDR3-2133, Saphire 2GB R7 260X OC in een mooi Coolcube Maxi doosje

Verwijderd

Topicstarter
uhm

een peltier kost iets van 30 euro

waterkoeling kost dan iets van 160

en een E6600 kost 300

en dit dus in totaal 190

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Nee, die kosten die je nu aangeeft kloppen niet.

Peltier mag 30 euro kosten (wel erg goedkoop), maar die wil je gewoon met je computervoeding gaan voeden ? No way ! Daar heb je eigenlijk een aparte peltiervoeding voor nodig of een A-merk computervoeding van minimaal 450 Watt. Kosten : minimaal 100 Euro,.. kijk en dan maakt het ineens niet meer uit.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Kraak de ts nou niet af met z'n idee. We're here to help :P

Als je de specs leest van die peltier die hij aangeeft, vreet dat ding maximaal 30.7Ampere op 16.2v. Aangezien hij 'm wil koppelen op z'n PSU, is dat 12v, ik weet zo de rekenformule even niet maar het komt er op neer dat je nog steeds ruim 20 tot 25 ampere nodig hebt om die Tec te voeden.

En dan gaat het krap worden, aangezien 1 zo'n molex kabel maar maximaal 12 ampere mag doorvoeren, anders gaat het fout (oververhitting),

Je kan dus beter wat al gezegd was hier zoeken naar een externe voeding, of koppel er meerdere samen zodat je wel op de 25 ampere uitkomt (loadbalancing / serieel ).

Dan komt je isolatie, en warmteafvoer, die uitgelegd staan in de faq. Success :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

all_by_myself schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:26:
Nee, die kosten die je nu aangeeft kloppen niet.

Peltier mag 30 euro kosten (wel erg goedkoop), maar die wil je gewoon met je computervoeding gaan voeden ? No way ! Daar heb je eigenlijk een aparte peltiervoeding voor nodig of een A-merk computervoeding van minimaal 450 Watt. Kosten : minimaal 100 Euro,.. kijk en dan maakt het ineens niet meer uit.
Precies, en dan komen er nog kosten bovenop zoals neopreen isolatie en vaseline e.d.
Trial and error punten waarbij dingen stuk kunnen gaan, etc etc.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:34:
Kraak de ts nou niet af met z'n idee. We're here to help :P

Als je de specs leest van die peltier die hij aangeeft, vreet dat ding maximaal 30.7Ampere op 16.2v. Aangezien hij 'm wil koppelen op z'n PSU, is dat 12v, ik weet zo de rekenformule even niet maar het komt er op neer dat je nog steeds ruim 20 tot 25 ampere nodig hebt om die Tec te voeden.

En dan gaat het krap worden, aangezien 1 zo'n molex kabel maar maximaal 12 ampere mag doorvoeren, anders gaat het fout (oververhitting),

Je kan dus beter wat al gezegd was hier zoeken naar een externe voeding, of koppel er meerdere samen zodat je wel op de 25 ampere uitkomt (loadbalancing / serieel ).

Dan komt je isolatie, en warmteafvoer, die uitgelegd staan in de faq. Success :)
We kraken het niet af, hij mag best met peltier en water de boel gaan koelen hoor, maar we willen er wel even op wijzen dat het duurder is dan een E6600 kopen, en zijn rekensom dus fout is ;)

Je meld zelf ook al dat een PC voeding het niet gaat trekken. Een extra voeding kopen kost ook een hele hoop.
En volgens mij bedoel je paralel ipv serieel ;)

Verwijderd

Topicstarter
okey en samevoegen dan

kijk ik koop bijvoorbeeld nog een Cooler master 500 Watt voeding

dan haal ik stekkertjes eraf en voeg ik die verschillende rails samen

(als dat kan)

en dan kan ik wel een peltier voeden toch?

dan nog een waterkoeling

iemand een idee?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zou kunnen, maar reken eens uit wat dat dan kost?
Ik denk dat je dan makkelijk een E6600 kan kopen ;)
Denk trouwens dat je een nog wel krachtigere voeding nodig gaat hebben... Volgens mij zijn er maar weinig voedingen die op alle 12volt rails gecombineerd 25amps kunnen leveren.

Verwijderd

Je moet echt even stilstaan bij het feit dat je molexkabels niet hoger dan 12a belast mogen worden. Heb je wel es zo'n ding in de fik zien vliegen ? :P

Dus 3rails samenvoegen tot 1 is mischien wel het beste op die manier.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 10:43 ]

• Vibhuti
Ohhh, dus die p4 was gratis? ;)

En ik neem aan dat je dus alle spullen om de lijnen van je extra voeding samen te voegen ook al hebt, of om een nieuwe spoel te wikkelen. Plus de spullen om hem werkend te krijgen in je pc, speciaal vet voor isolatie, neopreen, krimpkous spul om je waterkoeler te bevestigen met die peltier ertussen etc. Ben je hier wel bekend mee want een dergelijk project kost altijd meer geld dan bedoeld.

Nu heb je net een nieuwe pc gebouwd, mischien kun je beter experimenteren op een oude pc, een foutje of lekje ergens in de isolatie en je kunt je spullen afschrijven lijkt mij heel zonde van alle investeringen toch. Je peltier hoeft maar een keer te bezwijken onder de belasting, kan makkelijk gebeuren je weet niet van te voren hoe het allemaal samen gaat werken en je cpu word niet alleen plotsklaps niet meer gekoeld maar krijgt ook het vermogen van de peltier ongeveer half op zijn dak.. Leg dat geld bij elkaar voor een core 2 E6300/E6400 dan heb je meer performance met een prestatie garantie gebaseerd op de resultaten die er al mee behaald zijn met een standaard koeler zelfs. Kun je die p4 altijd nog verkopen via tweakers of marktplaats.

Edit:

Ik klink mischien heel negatief maar peltiers zijn verre van ideaal om mee te werken. Ik krijg het idee dat je niet erg bekend bent met dit soort koel principes en electra in het algemeen. Dat is ook helemaal niet erg natuurlijk ben zelf ook absoluut geen expert. Wel geef je zelf aan dat je liever een e6600 had, in dat geval zou ik zeggen zet je huidige hardware niet op het spel met een onbetrouwbaar project als peltier koeling. Het IS gewoon heel duur als je het goed en zo veilig mogenlijk aan pakt, het vraagt veel rekenwerk onderzoek en uitpluizen om te zorgen dat je je setup in orde hebt, lees je eerst eens in op het internet. Er zijn op overclockers.com wel artikelen voor het modden en samenvoegen van voedingen. Ook kun je daar wat informatie over tec's in het algemeen vinden geloof ik. In ieder geval zo'n project kost klauwen met geld, het is maar de vraag of je er wat mee opschiet en je brengt je hardware nog in gevaar ook. Een e6600 is op alle fronten de bste keus toch?

[ Voor 29% gewijzigd door Vibhuti op 03-11-2006 10:57 ]

AMD Ath II X4 760K, G.Skill 8GB DDR3-2133, Saphire 2GB R7 260X OC in een mooi Coolcube Maxi doosje

Verwijderd

Een peltier heeft niet echt van die stabiele lijnen nodig, ongeveer 16 volt gelijkstroom is ie al blij mee, dus een simpel trafotje voldoet qua voeding.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Hier staat al bijna alle info die je nodig hebt over de installatie
Het inbouwen van een Peltier -> ervaring en mini FAQ

Hier staat ook een stukje over de voeding.
Frequently Asked Questions DOC ver. 3.0

Verder heb je met 300watt load een behoorlijke waterkoeling nodig, triple rad met een goed blokje (dangerdan ofzo) Is ook best prijzig.

Kan je niet beter kijken naar een 2e hands phase ofzo? Of gaat het je echt om het kloten zelf? want dat kan ik me best voorstellen :P

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

@lism:

30,7 A bij 16,2 V geeft 497,34 Watt.
497,34 Watt gedeeld door 12 Volt = 41,445 Ampere

Dus om aan het zelfde vermogen te komen met minder Volt heb je meer Ampere nodig, met 12 V x 25 A krijg je 300 Watt.

Weet alleen niet zeker of dit is wat je bedoelde? En ik vraag me af of die peltier zomaar op een kwart lager voltage gaat werken, heb me nooit in peltiers verdiept.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:52:
Een peltier heeft niet echt van die stabiele lijnen nodig, ongeveer 16 volt gelijkstroom is ie al blij mee, dus een simpel trafotje voldoet qua voeding.
Van welke steen kom jij? Als jij een simpel 16v "trafotje" koppelt aan een 267watts Peltier dan bromt je trafotje een end weg.. aangezien die pelt 'm helemaal krom zal gaan trekken. (hou trouwens ook rekening met overhead, een voeding gaat sneller stuk als ie maximaal maar 30 amp kan leveren en je koppelt er een 30amps Pelt op, een 40a is dan stukken efficienter)

Het is verstandiger om eerst te gaan experimenteren en je verdiepen in de techniek van een peltier / voeding. Het is ook niet gezond je PSU van je PC te gaan belasten met een 267watts tec, aangezien die de hele 12V rail plat zal gaan trekken.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:55:
@lism:

30,7 A bij 16,2 V geeft 497,34 Watt.
497,34 Watt gedeeld door 12 Volt = 41,445 Ampere

Dus om aan het zelfde vermogen te komen met minder Volt heb je meer Ampere nodig, met 12 V x 25 A krijg je 300 Watt.

Weet alleen niet zeker of dit is wat je bedoelde? En ik vraag me af of die peltier zomaar op een kwart lager voltage gaat werken, heb me nooit in peltiers verdiept.
Ja, je rekent nu op basis van Q-max-a, dus het maximale Amperage dat de Tec nodig zal hebben op vol vermogen.. Ja een tec wil ook op een lager voltage werken, maar je ziet nu dattie meer Stroom nodig heeft, omhetzelfde wattage te bereiken. En een PSU levert dat simpelweg gewoon niet.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 10:59 ]

• Vibhuti
Een peltier kan idd best tegen een kleine fluctuatie in de spanning. MAarja, als je voeding erg warm word onder de belasting en de amp & volt ietsje zakken, kan zomaar je evenwicht weg zijn zo werken peltiers nu eenmaal. Hij kan dan geen warmte meer weg pompen van de cpu, je voeding krijgt op zijn donder alsof hij kort gesloten word, je koeling zakt in als een kaartenhuis en je kunt je spulen weg gooien.

Kapotte peltier, gesmolten voeding mischien, en erger nog een kapotte cpu en moederbord. Niet echt de moeite waard.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vibhuti schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:01:
Een peltier kan idd best tegen een kleine fluctuatie in de spanning. MAarja, als je voeding erg warm word onder de belasting en de amp & volt ietsje zakken, kan zomaar je evenwicht weg zijn zo werken peltiers nu eenmaal. Hij kan dan geen warmte meer weg pompen van de cpu, je voeding krijgt op zijn donder alsof hij kort gesloten word, je koeling zakt in als een kaartenhuis en je kunt je spulen weg gooien.

Kapotte peltier, gesmolten voeding mischien, en erger nog een kapotte cpu en moederbord. Niet echt de moeite waard.
Je weet het zo subtiel en rooskleurig te brengen :')

Door ervaring leert men, maar voorkennis is geen overbodige luxe

Ik zou ook eens praten met mensen die peltier koeling toepassen, die zullen ongetwijfeld ervaring hebben en je wat dingen kunnen vertelllen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:57:
[...]

Van welke steen kom jij? An voeding gaat sneller stuk als ie maximaal maar 30 amp kan leveren en je koppelt er een 30amps Peltls jij een simpel 16v "trafotje" koppelt aan een 267watts Peltier dan bromt je trafotje een end weg.. aangezien die pelt 'm helemaal krom zal gaan trekken. (hou trouwens ook rekening met overhead, ee op, een 40a is dan stukken efficienter)

Het is verstandiger om eerst te gaan experimenteren en je verdiepen in de techniek van een peltier / voeding. Het is ook niet gezond je PSU van je PC te gaan belasten met een 267watts tec, aangezien die de hele 12V rail plat zal gaan trekken.
Met "simpel" bedoel ik "zonder allerhande zut die ervoor zorgt dat de voltages maximaal 5% afwijken.
Met "simpel" bedoel ik niet "pak de oude trafo van de printer maar".

Als je pelt niet genoeg gekoeld wordt, dan brand ie door, maakt ie kortsluiting en als je pech hebt gaat ie dan je cpu verwarmen. En daar kan je cpu niet goed tegen.

• Vibhuti
;) Ik heb er zelf ook wel wat mee gespeeld, heeft mij een 1400mhz thunderbird gekost toen die krengen nog nieuw en duur waren, kapotte peltier en wat gesmolten draadjes in mijn pc 8)7

Aquarium pompje van mijn waterkoelertje vond dat ie maar eens ff pauze moest hebben, binnen 1 minuut heel mijn bureau vol blauwe rook :'(

't Werkte verder best aardig, beter dan gewoon waterkoeling maar kon niet meer overclocken met mijn 226 watt peltiertje toen dan met mijn waterkoeler. 't Bleef in ieder geval koel, ook al moest ik overal deppen in mijn kast door condens, stond soms spontaan ijs achterop mijn moederbord en vonden mijn vrienden het erg star trek en high tech, ik heb er veel knutsel lol aan gehad maar 't was al met al een dure grap.

Verwijderd

Topicstarter
ik wou het ook niet direct op mijn pentieum 3.2 proberen ik heb hier nog een oude pentium 3 1000Mhz pc staan daar wou ik het eerst effe mee proberen

alleeen nu ik weet dat het zo veel kan kosten en dat er zoveel gevaren bij komen

zie ik er toch vanaf

(misschien later als ik wat ouder ben en nog wat meer er over te weten ben gekomen)

maar hierom was mijn topic ook bedoeld

zo dat ik er achter kan komen hoe en wat

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 12:11 ]

• Extera
Beter voor phase kijken als je dan onder 0 wilt kloten :)
is misschien duurder maargoed. En ja voor dat geld kan je misschien beter een E6600 kopen, maar het is maar net wat leuker is toch?

Verwijderd

Vibhuti schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:16:
;) Ik heb er zelf ook wel wat mee gespeeld, heeft mij een 1400mhz thunderbird gekost toen die krengen nog nieuw en duur waren, kapotte peltier en wat gesmolten draadjes in mijn pc 8)7

Aquarium pompje van mijn waterkoelertje vond dat ie maar eens ff pauze moest hebben, binnen 1 minuut heel mijn bureau vol blauwe rook :'(

't Werkte verder best aardig, beter dan gewoon waterkoeling maar kon niet meer overclocken met mijn 226 watt peltiertje toen dan met mijn waterkoeler. 't Bleef in ieder geval koel, ook al moest ik overal deppen in mijn kast door condens, stond soms spontaan ijs achterop mijn moederbord en vonden mijn vrienden het erg star trek en high tech, ik heb er veel knutsel lol aan gehad maar 't was al met al een dure grap.
En dat zijn nou zoo de gevaren ervan :/ Pompje dat er even mee weigert en de rest vliegt in rook op... maar nou ging het ook om een Thunderbird die niet uitschakeld op het moment dattie te heet wordt. Hij wil aan de slag gaan met een redelijke nieuwe P4, en ikzelf heb een A64 die ook soon aan een peltier wordt onderworpen :+, bedoel ik dus mee te zeggen dat die CPU's wel ermee stoppen op het moment dat het te heet wordt.

Dat een peltier gaat verwarmen is natuurlijk foute boel, en de achterzijde van je Plank condens optreedt had je moeten weten eigenlijk, aangezien ook bij THG met dat 5GHz / LN2 filmpje, ook een verwarming aan de achterkant geplaatst werdt om condens te voorkomen.

Om dit succesvol te krijgen zal je toch een hoop kennis moeten inwinnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja daarom ga ik ook zoveel mogelijk info verzamelen
Extera schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:12:
is misschien duurder maargoed. En ja voor dat geld kan je misschien beter een E6600 kopen, maar het is maar net wat leuker is toch?
wat is een Phase?

en inderdaad lekker overclocken met een zeg maar eigen creatie is wel leuker

maar ook als ik een E6600 had gekocht had ik die overgeclocked

omdat ik het leuk vind en het wel stoer staat

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:17:
Ja daarom ga ik ook zoveel mogelijk onfo verzamelen

[...]

wat is een Phase?
Een fase. :+
Een apparaat dat op dezelfde manier werkt als je koelkast. Kijk voor meer info in de FAQ bij "Phase-Change"

Verwijderd

Topicstarter
aha okey zoiets dacht ik al

maar dat werkt toch zegmaar op dezelfde manier als een peltier

naja hetzelfde resultaat je hebt ook te maken met condes en ijs enz

Verwijderd

Ja en dat beide ontzettend veel stroom vereisen om je CPU te koelen. Dan ben je beter af met Waterkoeling of gewoon Air.

Verwijderd

Topicstarter
ja dat lijkt me dan eerst wel leuk WC dan heb ik dat in ieder geval

iemand een goeie waterkoeling in het hoofd voor alleen de cpu dat is genoeg.

ik post zo effe waar ik zelf aan dacht

[EDIT]

is dit iets het is niet duur maar wel alleen voor de cpu of zeggen jullie zo van dat is echt k*t

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 12:44 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je wil overklokken moet je wel meer dan alleen de CPU gaan koelen. De northbridge heeft er ook onder te lijden, evenals de mosfets.
Als je dan toch bezig bent, pak dan maar meteen de VGA kaart erbij, en desgewenst ook de harddisks.
En een high end waterkoeling vind je iig niet als setje.
Je zal echt zelf moeten samenstellen dan.
De meeste setjes zijn net genoeg voor de CPU en misschien de Northbridge.

Een tripple 12cm radiator is b.v. een goed plan als je veel hitte kwijt moet. Een P4 is sowieso niet echt de koelste CPU die er is...
Daarbij een stevige pomp en een CPU waterblok van een "X flow" type (veeeeeeeel kleine waterkanaaltjes) is ook een goed plan.
Maja dat kost wat... Daarnaast kan je dan ook wel voor Tygon slangen gaan ivm knikken. Andere soorten knikken namelijk makkelijker. Die hebben dan weer antiknik veren nodig wat het geheel duurder maakt.
Een reservoir moet er natuurlijk ook bij.

• Extera
Je kan ook het beste beginnen met waterkoeling, ik denk dat bijna iedereen die hier onder 0 koelt wel eens waterkoeling heeft gehad. Hier leer je al best veel van.

Daarvoor kan je kijken in 't waterkoeltopic in TCA.
Ik vind waterkoeling zelf een beetje nutteloos, echt hogere overclocks haal je niet vergeleken met een goede luchtkoeler. Waterkoeling is pas leuk als zoals hierboven word gezegd een goed setje neemt wat je gehele setup koelt (VGA's, CPU, NB en evt SB)

voor alleen cpu vind ik het vrij nutteloos en kan je misschien beter direct de stap naar onder 0 maken.
Een waterchiller is misschien ook wel leuk als 1e stap. Voordat je vraagt wat dat is even zoeken he ;) die kan je zelf maken, kost niet zoveel als je het goed aanpakt. en geeft toch vrij aardige resultaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Extera op 03-11-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja okey maar waar kan ik dat vinden

• Extera
http://tweakers.net/aanbo...h_term=vapochill&cat_id=0

http://tweakers.net/aanbo...search_term=prom&cat_id=0

verwacht er geen wonderen van (van de vapochill / vapochill SE)
een waterchiller is denk ik leuker om mee te beginnen, deze kan je relatief makelijk zelf bouwen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Volgens mij is er nog maar bijster weinig op de markt qua phasechange.
Er is een periode geweest waarin nog wel aardig wat Prometia's gemaakt werden enzo.
Tegenwoordig sloopt met liever een airco uit elkaar en bouwt daar een phasechange unit van.
(zoek maar eens naar het topic "Cascade voor SynGrow"

Verwijderd

Topicstarter
uhm ik heb effe gegoogled en kwam dit tegen

• Extera
ik zit net naar precies dezelfde link te zoeken om aan je te geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Extera schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:02:
ik zit net naar precies dezelfde link te zoeken om aan je te geven :)
haha :p

dus zeg maar ik ga effe marktplaatsen haal voor een paar euro een koelkast (mag ook een paar 10tjes zijn)

pak een bak die er piepschuim omheen

en dan die koelelementen van die koelkast in de bak

een pomp in die bak neem ik aan (dat kon ik nergens vinden)

en dan een cpu blok maken of kopen en klaar is kees?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

gewoon een waterblok kopen?

Verwijderd

zo het is druk geworden hier ondertussen :)

ik zie al weer een aantal misvattingen over peltiers voorbij komen :D

Het koelvermogen van de peltier is maximaal 267 watt! Dit vermogen kan die alleen bij ideale omstandigheden wegpompen en met een deltaT van 0 graden!! oftewel de koude en warme kant zijn even warm. Wil je een serieus temperatuursverschil tussen het koelblok en de cpu dan kan die opeens een stuk minder vermogen wegpompen.

Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan even met dit proggie te spelen. De tec die jij wilt staat er niet tussen maar je kan met dit proggie goed bestuderen wat er gebeurt als je 1 variabelen verandert.

Verder 300watt load voor je koelblok is wel erg laag geschat, ookal zet je hem op 12volt heb je best kans dat die soms alsnog 30amp trekt (peltiers zijn absoluut geen Ohmse weerstanden, als ze dat wel waren had die niet gewerkt). 12*30=360watt cpu=100-150watt geeft 460-510watt. <- deze berekening is een ruwe schatting om te laten zien dat je boven de 300watt zal uitkomen, hij klopt opzich niet :D .

Computer voeding die 30amp op de 12volt lijn geeft is wel flinke voeding, zeker aangezien de ratings op de voeding meestal staan aangegeven als kort maximum en niet wat ze continu kunnen draaien.

Ik zie een paar mensen zeggen dat peltiers geen stabiele lijnen nodig hebben, waar halen jullie dat vandaan? Het klopt niet namelijk. De koeling efficientie daalt met een ripple in de lijn en veel fabrikanten waarschuwen dat ze er zelfs aan stuk kunnen gaan.

@mcKaamos: ehm 2 airco's slopen en je hebt een cascade is wel erg snel simpel gezegd :D . Ik denk niet dat de TS op zoek is naar een -100*C koeling.

@TS: [PC] Algemeen Phasechange discussie topic deel II <- erg handig topic voor phase, staan ook een paar links naar waterchillers onderaan de startpost. \[phase-change] nieuwe single stage <- een voorbeeld van een phase koeling die ik heb gemaakt

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2006 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
aha maar jij hebt gwn een compressor of wat dan ook gekocht

want ik snap het nog steeds niet echt hoe werkt een keolkast/vriezer nou

je hebt zegmaar een pomp
een koelelement
en een radiator
of begrijp ik dit verkeerd

• Extera
het staat allemaal haarfijn uitgeled in de tientallen topics die we hier neer hebben gezet, no way dat je die hebt gelezen in een kwartiertje.

beetje eigen inzet mag ook wel.

Je heb een waterkoelsetje, dus pomp-reservoir-blokje-rad (in die richting)
met een waterchiller maak je een erg groot reservoir die je koelt door bijvoorbeeld de koelelementen van een vriezer erin te hangen (zoals je in dat topic kan zien)

de chiller zelf vervangt dus de rad en koelt het water actief.

[ Voor 46% gewijzigd door Extera op 03-11-2006 13:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:17:

Computer voeding die 30amp op de 12volt lijn geeft is wel flinke voeding, zeker aangezien de ratings op de voeding meestal staan aangegeven als kort maximum en niet wat ze continu kunnen draaien.

Ik zie een paar mensen zeggen dat peltiers geen stabiele lijnen nodig hebben, waar halen jullie dat vandaan? Het klopt niet namelijk. De koeling efficientie daalt met een ripple in de lijn en veel fabrikanten waarschuwen dat ze er zelfs aan stuk kunnen gaan.
Ik bedoelde dat de lijnen wat mogen afwijken van de gespecifieerde 16 volt en dat je daarom geen computervoeding nodig hebt, waardoor het wat goedkoper kan uitvallen. Niet dat je er wisselspanning op kan zetten.
Meeste TEC's worden ook niet gevoed met computervoedingen.
Of zit ik er echt naast?

Verwijderd

Het kan wel, maar niet zo'n zwaar model. Je trekt in feite je hele 12v rail mee leeg, als je ook nog eens een Videokaart & HD's / overig spul mee moet voeden. Dan kom je in de problemen ja.

Ik weet nog dat er Imacs zijn die ook op basis van Tecs werken (of vorige modellen) , maar iig kwam ik ooit een Tec op de CPU tegen van een Apple. Met een klein sinkje + fan aangesloten op de 12V rail.. ging best blijkbaar :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:23:
[...]

Ik bedoelde dat de lijnen wat mogen afwijken van de gespecifieerde 16 volt en dat je daarom geen computervoeding nodig hebt, waardoor het wat goedkoper kan uitvallen. Niet dat je er wisselspanning op kan zetten.
Meeste TEC's worden ook niet gevoed met computervoedingen.
Of zit ik er echt naast?
een computer voeding levert ook geen 16volt :D

maar een 16volt peltier zal prachtig werken op 12volt inderdaad. Met een stabiele lijn wordt bedoelt dat het voltage nauwelijks fluctueert. Dus dat het voltage niet schommelt tussen 11.5 en 12.5 maar tussen 11.9 en 12.1 oid

Verwijderd

Topicstarter
okey het 1e wat ik ga doen is een vriezer kopen op marktplaats

en dan maar effe verder zien

bedankt voor jullie hulp mensen

• Extera
veel succes! heb dr nu al respect voor dat je eraan begint.
open hier een topic van je vorderingen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:54:
okey het 1e wat ik ga doen is een vriezer kopen op marktplaats

en dan maar effe verder zien

bedankt voor jullie hulp mensen
8)7 en dan ? Denk je dat je niet dezelfde problemen tegen gaat komen? .. een vriezer kan je niet zomaar inzetten als "koeler" voor je proc. Als je die vriezer heelhuids wilt bewaren, dan zit je met een gigantisch vriezerelement (dus bijv ook de achterzijde van een koelkast).. als je die formatie breekt mag je 'm hervullen...

Als je je wilt wagen aan zulk techniek, lees dan eerst de Faq. Ik snap dat je wilt oc'en, maar probeer het eerst eens op lucht nu, want je komt niet echt over als een Pro-oc'er...

Werken met Peltiers & LN2/PhaseChange vereist kennis, die je niet in 1 dag leert...

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 15:30
leg het vrieselement in een grote bak met anti-vries en pomp dit door je pc :p

dat zal lekker koelen :p

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:48
Extera schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:56:
veel succes! heb dr nu al respect voor dat je eraan begint.
open hier een topic van je vorderingen
Zou zeker leuk zijn, verlaagd de drempel voor andere starters ook wat ;)
offtopic:
Hopelijk kan de TS dan wel hoofdletters en interpunctie gebruiken ipv een enter na elke deelzin...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:14:
[...]

8)7 en dan ? Denk je dat je niet dezelfde problemen tegen gaat komen? .. een vriezer kan je niet zomaar inzetten als "koeler" voor je proc. Als je die vriezer heelhuids wilt bewaren, dan zit je met een gigantisch vriezerelement (dus bijv ook de achterzijde van een koelkast).. als je die formatie breekt mag je 'm hervullen...

Als je je wilt wagen aan zulk techniek, lees dan eerst de Faq. Ik snap dat je wilt oc'en, maar probeer het eerst eens op lucht nu, want je komt niet echt over als een Pro-oc'er...

Werken met Peltiers & LN2/PhaseChange vereist kennis, die je niet in 1 dag leert...
overclocken weet ik al wat van af en al weet ik er niets van af dit lijkt me ook gwn een leuk projectje om te doen en als die koelkast kapot gaat nou en who cares dan gooi ik hem toch weg er is op marktplaats genoeg te vinden :+

en als ik met een probleem zit dan post ik dat hier gwn en dan komen we er met z'n allen wel uit
_/-\o_

p.s. ik ben hier al langer mee bezig, dingen te bedenken en kennis aan het zoeken om eens iets leuks te maken. en overclock ervaring heb ik wel een beetje. maar het gaat me ook niet zo zeer om het dan kunnen van extreem ver overclocken ofzo maar omdat het gwn leuk is om te maken en omdat het stoer staat.
Leftblank schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 21:32:
[...]

Zou zeker leuk zijn, verlaagd de drempel voor andere starters ook wat ;)
offtopic:
Hopelijk kan de TS dan wel hoofdletters en interpunctie gebruiken ipv een enter na elke deelzin...
offtopic:
Ik zal het proberen...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 08:29 ]

Verwijderd

wat een topic man :D

als je echt met peltiers wil testen koop dat een iets zwakkere en test het op je GFx ofzo.

Ik heb vroeger ook met peltjes gespeeld en het is niet zo plug en play maar het is wel dikke fun.

Je moet natuurlijk wel een goede watercooling hebben voor je nog maar denkt aan peltiers, het vermogen is echt niet te onderschatten.

Ik snap niet dat hier zoveel mensen zitten te kramen als ze zelf het nog niet geprobeerd hebben,
Het is echt niet dat je Cpu, mobo en al kapot gaan als die peltier stopt met coolen.
Thunderbird tijden zijn voorbij en we hebben nu wel degelijk cpu's met een goede thermal protection hoor.

Nouja je gaat het niet doen, spijtig vind ik want pelts is toch het leukske buiten phase wat ik oooit heb gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
nou zie ik zie het zo ik maak eerst zo'n phase change dinges en daarna....

koop ik denk ik zo'n peltier van ongeveer 135 watt en die ram ik op een goedkoop pci-e kaartje en daar op inplaats van waterkoeling dan die phase change plaatsen heb ik van allebij een beetje

• Extera
Beter gebruik je vanaf nu normaal nederlands :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 18:04:
nou zie ik zie het zo ik maak eerst zo'n phase change dinges en daarna....

koop ik denk ik zo'n peltier van ongeveer 135 watt en die ram ik op een goedkoop pci-e kaartje en daar op inplaats van waterkoeling dan die phase change plaatsen heb ik van allebij een beetje
je maakt niet zomaar een phase change hoor ;) daar moet je echt heel veel kennis over hebben wat betreft hoe vloeistoffen zich gedragen etc. Phase change systemen zijn echt enorm complex, ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar me al wel aardig ingelezen en zelfs terwijl ik de topics hier al een jaartje of 2 volg snap ik nog steeds niets van dingen die Unknown road af en toe uitkraamt maar ja dat gaat me technisch boven de pet :) dus ga er niet vanuit dat je EVEN een pc bouwt (laat staan een cascade).

Maar desalniettemin wens ik je wel veel succes :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:12:
[...]

je maakt niet zomaar een phase change hoor ;) daar moet je echt heel veel kennis over hebben wat betreft hoe vloeistoffen zich gedragen etc. Phase change systemen zijn echt enorm complex, ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar me al wel aardig ingelezen en zelfs terwijl ik de topics hier al een jaartje of 2 volg snap ik nog steeds niets van dingen die Unknown road af en toe uitkraamt maar ja dat gaat me technisch boven de pet :) dus ga er niet vanuit dat je EVEN een pc bouwt (laat staan een cascade).

sorry :D als je vragen hebt, stel ze gewoon hoe simpel ze ook zijn! Ik beantwoord alles graag.

@TS:Een peltier is wel leuk speelgoed je moet je alleen inlezen, maar dat geld voor alles. het koelelement van een koelkast in een groot reservoir gooien is te doen maar het is niet echt compact :D zelf een phase-change koeler maken kost wel flink wat meer moeite dan een peltier setup.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2006 19:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 19:12:
[...]

okey zijk me aub niet af als je er zelf nog nooit mee bezig bent geweest ik ga het gwn proberen klaar en zeg niet "je moet weten hoe vleoistoffen zich gedragen enz" want je hebt het zelf nog nooit geprobeerd.

Verwijderd

@TS, ik wil je niet afzeiken ik wil je alleen duidelijk maken dat PC systemen nogal veel kennis vereisen, ik wens je veel succes en hoop voor je dat het lukt maar ik vrees dat je het te licht in schat.

@UR ja ik weet dat ik alle vragen hier kwijt kan maar ik vind het vooral leuk om een beetje te weten hoe het werkt en hoe de techniek erachter in elkaar zit. Om er zelf 1 te bouwen heb ik voorlopig veel te weinig tijd en geld voor. Als je niet zo heel veel geld te besteden hebt kan je beter iets betere hardware kopen ipv een peperduur koelsysteem. Maar misschien dat ik me hier ook ooit mee bezig kan gaan houden :)

• Extera
Wat ga je nu maken? Je zegt een phase change dinges, maar volgens mij bedoel je een waterchiller toch? Die is volgensmij redelijk makkelijk te maken met een beetje compacte vriezer en een beetje handigheid.

Verwijderd

Topicstarter
Extera schreef op zondag 05 november 2006 @ 14:23:
Wat ga je nu maken? Je zegt een phase change dinges, maar volgens mij bedoel je een waterchiller toch? Die is volgensmij redelijk makkelijk te maken met een beetje compacte vriezer en een beetje handigheid.
ja een waterchiller zo'n ding met een vriezer ja

wat is het verschil dan met een phase change?

iemand nog een goedkoop vriezertje te koop?

• Extera
Dat kan je gewoon lezen in 1 van de tientallen links hier.
Heb je de FAQ al gelezen? Phase change discussie topic?

Een waterchiller koelt water. Direct Die phase change koelt direct de cpu.
het principe is het zelfde, maar bij het maken van een direct die unit komt veel meer kijken. (Evap maken of kopen)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op zondag 05 november 2006 @ 18:44:
[...]

ja een waterchiller zo'n ding met een vriezer ja

wat is het verschil dan met een phase change?

iemand nog een goedkoop vriezertje te koop?
Phasechange is koeling dmv fasetransitie van een gas.
Bijvoorbeeld Freon dat als vloeistof in de processorkoelunit gespoten wordt, daar verdampt het tot gas doordat het warm wordt (net als water dat boven 100 graden gas wordt, maar dan bij andere temperaturen).
Dat gas wordt weer opgevangen, samengeperst tot vloeistof, waarbij de warmte dan weer vrijkomt, en wordt weer naar de processor gepompt.

Een waterchiller werkt doormiddel van het sub-room-temperature brengen van water.
Dat kan bijvoorbeeld door het binnenwerk van een koelkast/vriezer te gebruiken.
Daardoor wordt het water tot ergens dicht bij het nulpunt gekoeld, en dat wordt door een waterkoel installatie gepompt.

De enige overeenkomst is dat een koelkast of vriezer, net als phasechange koeling, op basis van fasetransitie van een gas werkt.
Een koelkast of vriezer gebruikt alleen ander gas, dat lang niet zo lage temperaturen haalt.
Daarnaast is de vergemakkelijkende factor van waterchilling dat je gewoon een koelkast kan slopen en de koelinstallatie zelf intact kan laten. Het koel element hang je gewoon in een grote bak water.

Waar je bij alle onder-kamer-temperatuur koelinstallaties op moet letten is condens.
Het lijkt misschien simpel, beetje neopreen, kloddertje vaseline, maar zo simpel ligt het echter niet.
Voordat alles goed afgesloten is tegen condens ben je al gauw veel verder met je geld dan je in eerste instantie wil.
Daarnaast zal je heel goed moeten gaan kijken naar elektronische failsafe systemen. Voordat een zwaar overclockte PC kan draaien, moet de koeling eerst op gang komen. Dat duurt even met Phasechange en Waterchilling. Houd dat maar gauw op een minuutje of 10. Je PC zal niet aan mogen gaan als de temperatuur te nog te hoog is.

Mijn advies is om eerst eens goed te gaan kijken waar je voor wil gaan. Zet alle voordelen en nadelen eens op een rijtje.
Als je nog nooit iets met speciale koelmethoden gedaan hebt, zou ik je sowieso aanraden om je eerst eens goed te gaan verdiepen in waterkoeling. Gewoon plain old koeling met wat blokjes, water, pompje en een radiator.
Gewoon zo min mogelijk gekke dingen uithalen voorlopig, en dan zou je je eens kunnen gaan verdiepen in hoe je dat water nou kouder krijgt.
Nadenken over dingen als isolatie. Bij waterchilling is het namelijk zo dat op de slangen ook condensvorming optreed. Die moeten dus goed ingepakt worden.
Voor de blokjes geld hetzelfde.

Bij alle koelsystemen geld dat je buiten de CPU ook de rest goed zal moeten koelen.
Als je wil overklokken, moet je zowel northbridge als mosfets goed moeten afkoelen odmat ze anders niet genoeg vCore zullen leveren, of de hoge FSB neit aan kunnen.
Mijn punt is: denk eens goed na over wat er allemaal gekoeld moet worden, wil je je doel bereiken.
Met alleen een Phasechange of waterchiller op je CPU kom je er niet.

edit:
By the way, ik zou ook goed uitkijken met Phasechange... 1 klein lekje en je kamer zit vol gas, en dat betekent dat je er in zou kunnen stikken....

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

McKaamos schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:13:
By the way, ik zou ook goed uitkijken met Phasechange... 1 klein lekje en je kamer zit vol gas, en dat betekent dat je er in zou kunnen stikken....
Ja, van die 50 gram gas die dan vrij komt sterf je inderdaad meteen |:(

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Syngrow schreef op zondag 05 november 2006 @ 19:19:
[...]

Ja, van die 50 gram gas die dan vrij komt sterf je inderdaad meteen |:(
50 gram? dacht dat dat wel meer was? maja you're the expert here...
het neemt toch iig een hoop volume in toch? gas zet uit...

Verwijderd

100 gram :D maar ligt erg aan het systeem en aan het gas. Je stikt niet zo snel hoor, tenzij het toxische gassen zijn maar dat is niet het geval over het algemeen.

Verwijderd

Topicstarter
naja ik bedoel dus een waterchiller dat ga ik eerst proberen

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:17:
wat is een Phase?

[...]

omdat ik het leuk vind en het wel stoer staat
_/-\o_

Kerel begin nou maar eens op lucht te overclocken, en daarna eventueel water.

There is no replacement for displacement!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

eXistenZ_NL schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:40:
[...]

_/-\o_

Kerel begin nou maar eens op lucht te overclocken, en daarna eventueel water.
Hehe, daar heb je idd een punt ;) eerst even ervaring opdoen met luchtkoeling.
Het is pas stoer als je op lucht een enorm lompe overclock weet te behalen. Zonder alle hightech gadgets :)
Daarom ben ik dan weer stoer 8) :P ... Mijn AthlonXP 1700+ draaide destijds op 2100Mhz, luchtgekoeld, en ik weet dattie nog wel verder kon, als ik sneller RAM had gehad :P
Das zo ongeveer 50% overclock :P

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

McKaamos schreef op maandag 06 november 2006 @ 09:45:
[...]

Hehe, daar heb je idd een punt ;) eerst even ervaring opdoen met luchtkoeling.
Het is pas stoer als je op lucht een enorm lompe overclock weet te behalen. Zonder alle hightech gadgets :)
Daarom ben ik dan weer stoer 8) :P ... Mijn AthlonXP 1700+ draaide destijds op 2100Mhz, luchtgekoeld, en ik weet dattie nog wel verder kon, als ik sneller RAM had gehad :P
Das zo ongeveer 50% overclock :P
LOL die van mij draait nu op 24-00 Mhz.. ga binnenkort maar een nieuwe PC halen een keer :P

Verder denk ik dat de TS zich toch echt in moet gaan lezen in de materie, waar je nu mee bezig ben kan schade veroorzaken aan je systeem of nog erger aan de TS als je er op deze manier mee omgaat.. PC is toch echt iets waar je je in moet inlezen en verdiepe... Ik doe dit topic op slot omdat de vragen en reacties (op een enkele na) nergens meer over gaan...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.