DVD's na het branden bijna niet meer te lezen

Pagina: 1
Acties:

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-02 10:45
Hallo,

Ik heb een probleem het met branden van DVD's. Ik heb een aantal data en film dvd's gebrand maar sommige daarvan kan ik niet meer terug lezen.
Ik heb een NEC 4571 brander en gebruik Memorex 16x schijfjes.

Ik heb van een dvd een KProbe "ding" gemaakt, maar volgens mij zit dat er niet al te best uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Date                     : 2-11-2006 23:43:24
Model                    : 2-0-0-0 G:JLMS    XJ-HD166S        DS18
Disc                     : DVD-ROM ,  [CMC Magnetics Corporation]
Speed                    : Max
ECC blocks sum (PI/PIF)  : 8/1
Scanned range            : 0 - 2252187
Sampling count           : 105966
Errors                   : 0
PI Max                   : 1459
PI Average               : 935,60
PI Total                 : 15551909
PIF Max                  : 185
PIF Average              : 395,60
PIF Total                : 6571136

Ik heb de winkel gemaild waar ik de dvd's besteld heb, maar die zeggen dat mijn brander waarschijnlijk een verkeerde strategy heeft om deze dvd te braden en ze raadde mij andere schijfjes aan, maar ik heb nog een kleine 100 liggen.

Ik ben nu op mijn oude computer een dvd aan het branden, NEC 3500, daar brand ie wel maar op 4x. Ik zal daarvan ook een zo'n KProbe ding maken.

Maar kan mij iemand vertellen of dit een bekend probleem is of misschien beter hoe ik dit kan oplossen?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik zou idd eerst even vaststellen of het in een andere pc ook fout gaat. Als dit het geval is ligt het msschien aan de schijfjes; firmware update voor de DVD brander zou msschien ook geen slechte optie zijn. 99 van de 100 keer staat er in een DVD firmware release notes "improved media compatibility".

• Brains
Oja, kan de brandsoftware er ook nog iets mee te maken hebben. Ik gebruik namelijk een oudere versie van Nero, Nero 6.6.

[Edit]
Het lijkt erop dat de andere brander het stukken beter doet....
Toch eens firmware upgraden. Daar staat in de readme:
Disconnect all slave hardware from IDE secondary Master

Zijn alle stappen in de readme nodig? Zoals het opstarten in safemode en alle andere cdroms los koppelen?

[ Voor 55% gewijzigd door Brains op 03-11-2006 09:25 ]

• Brains
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Date                     : 3-11-2006 9:27:12
Model                    : 2-0-1-0 H:JLMS    XJ-HD166S        DS18
Scanned range            : 0 - 2254452
Sampling count           : 114080
PI Max                   : 78
PI Average               : 11,34
PI Total                 : 191524
PIF Max                  : 63
PIF Average              : 4,62
PIF Total                : 77989

Dit doet ie dus in mijn andere pc, op een andere brander. Zit ziet er al stukken beter uit, toch?

• Pakjebakmeel
Brains schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:13:
Oja, kan de brandsoftware er ook nog iets mee te maken hebben. Ik gebruik namelijk een oudere versie van Nero, Nero 6.6.

[Edit]
Het lijkt erop dat de andere brander het stukken beter doet....
Toch eens firmware upgraden. Daar staat in de readme:
Disconnect all slave hardware from IDE secondary Master

Zijn alle stappen in de readme nodig? Zoals het opstarten in safemode en alle andere cdroms los koppelen?
Nee, dat hoeft natuurlijk niet; de fabrikant van je DVD rom vond het gewoon leuk om je extra acties uit te laten voeren zonder enige reden 8)7 Wat denk je zelf? :> Daarom staat het er toch?!

Sommige stappen zijn waarschijnlijk gewoon voorzorg zoals andere cdrom's disconnecten; echter zou ik het wel gewoon doen! Het kost nu even iets meer moeite maar als het mis gaat omdat je de aanwijzingen in de wind slaat heb je veel meer werk. Het staat er natuurlijk niet voor niets!

• Brains
Dit doet de nieuwe brander met nieuwe firmware:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Date                     : 3-11-2006 10:08:47
Model                    : 2-0-1-0 H:JLMS    XJ-HD166S        DS18
Scanned range            : 0 - 2270447
Sampling count           : 115873
PI Max                   : 259
PI Average               : 69,65
PI Total                 : 1188390
PIF Max                  : 188
PIF Average              : 12,54
PIF Total                : 213772

Kan er nog bepaald niet over zwetsen. Vooral het laatste stuk van de dvd gaat de PI een stuk omhoog!

Kan iemand mij misschien vertellen wat nu goede PI en PIF waardes zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Brains op 03-11-2006 11:13 ]

• Pakjebakmeel
A: Wat bedoel je precies met "Kan er bepaald niet over zwetsen" ? Ken die uitdrukking niet.
B: Is dit zonder de firmware te hebben geflashed? Ik zie bij beide drives XJ-HD166S DS18 staan :S

• Brains
A: Kan er bepaald niet over zwetsen: Ik heb er nog geen goed gevoel bij / ben er niet trots op. Schijftjes vertonen vooral op het einde hogere waardes.

B: Ik brand in mijn NEC 4571A met firmware 1-02 en KProbe wil alleen in mijn dvd-roms checken. Dat zin dacht ik lite-on spelers.

• Brains
Het "probleem" zit het in het op 16x branden. Met branden begint het langzaam en gaat het steeds sneller. Zo ook de grafeken met fouten.

Nu heb ik een dvd op 8x gebrand de waardes er stukken beter uit.
Zo ziet het er dan uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Date                     : 3-11-2006 13:11:22
Model                    : 2-0-0-0 G:JLMS    XJ-HD166S        DS18
Speed                    : 8x
Scanned range            : 0 - 2285657
Sampling count           : 116934
PI Max                   : 106
PI Average               : 22,95
PI Total                 : 393942
PIF Max                  : 30
PIF Average              : 4,63
PIF Total                : 79355

Dit is al stukken beter

[ Voor 60% gewijzigd door Brains op 03-11-2006 13:11 ]

• Pakjebakmeel
Maar heb je nu onderhand de firmware van zowel je reader als je writer geupdate? Firmware 1-02 zegt mij niet veel; is dit de factory default of is dit een nieuwe die je hebt geflashed?

offtopic:
btw, edit even je post ipv een hele nieuwe te doen binnen 24u

Dit is wat cdrinfo.com van de drive vind; schijnbaar ben je niet de enige met dit probleem maar lijkt het een euvel van de brander te zijn?
Unfortunatelly things are getting a bit messy while using 16X -R effective media. Even though all media were burned at their named speeds, the Q-Check utilities do not manage to aggree on any of the above burns. Never the less, an imporvement regarding burning quality with 16X-R media would be welcome.
bron: http://www.cdrinfo.com/Se...ArticleId=17403&PageId=11

Dit is overigens wel een review van de 4571a ipv 4571 maar die zullen vast niet ver uit elkaar zitten qua prestaties..

[ Voor 77% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-11-2006 14:30 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Hier kun je meer info vinden www.cdfreaks.com, ga naar forum.
Hier vind je ook voorbeelden, en hoe je moet testen, en welke waarden uit de grafieken goed zijn.
Testen zoals kprobe is alleen mogelijk met een liteon brander, dus geen dvd rom speler, snelheid testen is 4x(soms 8x, zie cdfreaks), max grafiek is 260 bovenste grafiek, onder 32 max(dit is wel de slechtste goedkeur, dit is voor mij natuurlijk niet goed(zie ook voorbeelden cdfreaks).
Zelf vind ik voor bovenste grafiek max 50 en onder max 14 (dit vind ik zelf slecht, maar net nog goed).

Hoe je precies moet testen staat op cdfreaks.

Meestal brand ik langzamer dan wat staat opgegeven op de dvd, dus 16x maar op 8x, vergelijk maar eens de grafieken.

Sommige branders leren zelf het branden op een bepaalde media, dus deze moeten eerst 3 of 4 dvd's gebrand hebben, dan is dit de kwaliteit die ze branden.
Indien je dus 100 slechte hebt en de brander kent de dvd's niet dan is het mogelijk dat de brander deze verkeerd inleerd, daarna koop je 100 goede dan is het mogelijk dat je dit eerst moet resetten om de maximale kwaliteit te krijgen.

Sommige branders kun je instellen om alleen in het begin naar de kwaliteit van de dvd te kijken, en dan te branden, maar je kunt ook instellen dat de brander de hele dvd de kwaliteit in de gaten houdt en deze de hele tijd bijstuurd.
Welke het beste is moet je gewoon proberen.

Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar wat je eigen brander kan vind je dus op cdfreaks, dus veel lezen over je eigen brander, en indien je een nieuwe haalt kun je hier ook veel vinden.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Al de resultaten die je hier hebt neergezet zijn verschrikkelijk slecht.
Normaal gezien mag de PIF nooit boven de 4 uitkomen.

Je kunt overigens ook testen met de NEC met Nero CD-DVD Speed (Disc Quality Test).
Met de NEC kun je best testen aan 5x of 12x, met de LiteOn beter aan 4x. Om de resultaten van de NEC te vergelijken met die van de LiteOn moet je de scanning interval op 1 ECC zetten (op de Advanced knop drukken).

hier is een voorbeeldje van een goed resultaat

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/_NEC____DVD_RW_ND-4551A_1-Z2_03-November-2006_17_09_MCC_03RG20__.png

PI Errors zijn wat aan de hoge kant maar dat komt omdate de NEC niet echt een goede lezer is.
Het is vooral belangrijk dat het aantal PI Failures (onderste grafiek) laag blijft.

• Brains
Ik heb zelf ook even dat Nero cd-dvd speed ding gedownload, die leest wel lagere waardes dan KProbe.

Ik heb vaak wel een paar hogere pieken erin zitten. Maar de pieken van PI errors en failures komen vrijwel overeen met het in "nood komen" van de brander. Zodra de brander de brandsnelheid aanpast (om laag schroeft) dan ontstaan er pieken in de grafrieken. Dus zodra de buffer underrun protectie inschakeld dan heb ik bijna al een "slechte" dvd en ik ben nogal iemand die veel dingen tegelijk doet, dus dit gebeurt nogal eens.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
De test die je laat zien, zie ik maximale snelheid en volgens mij is dit een dvd rom speler.
Testen doe je alleen met een brander, voor elke brander is dit verschillend.
Indien je wilt vergelijken met anderen ga naar www.cdfreaks.com, daar vind je foto's met een heleboel voorbeelden.
Daar vind je ook, indien mogelijk, hoe je het branden anders kunt instellen om te optimaliseren.

Dus eerst:
1 zoek hoe je moet testen met je brander.(cdfreaks)
dit moet hetzelfde zijn als iedereen, anders kun je niet vergelijken.

2 Zoek bij je brander iets van "quality scanning" met bepaalde firmware en/of brander type.
(cdfreaks.com)

Kprobe mag je alleen met titeon brander gebruiken.
Pagina: 1