[tv-out] pc naar tv geeft zwart/wit beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 4.028 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08-2023
hallo,

ik wil mijn pc aansluiten op de tv dmv de s-video uitgang van mijn videokaart maar krijg helaas zwart/wit beeld

Gegevens:
Videocard- Sapphire ATI Radeon X800 Pro ,
Drivers- ATI 8.301 en catalyst version 6.10
TV- Sony KV-21 voorzien van 2x euroscart ingang (S-video en RGB) + video-ingang met RCA

Probleem;
zwart/wit beeld naar het aansluiten van mijn tv op de pc met verloopstekker van s-video naar scart. Scart stekker is maar voorzien van 5 pinnetjes. Misschien kan dit het probleem veroorzaken? Ik heb het TV-out FAQ doorgelezen maar kan hier niet tot een oplossing komen.

Overige:
De catalyst software is ingesteld op PAL signaal. TV wordt ook gedetecteerd.
Scart stekker is maar voorzien van 5 pinnetjes. Misschien kan dit het probleem veroorzaken? Ik heb het TV-out FAQ doorgelezen maar kan hier niet tot een oplossing komen. Bij mijn videokaart is een stekker geleverd (s-video naar 3 tulp, kleuren RGB).

check de homepage button> ICT portal: techtuts.host.sk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Bij onze Sony TV hebben we een S-Video ingang. Zodra ik hem daar in heb moet ik de TV wel op AV-S instellen anders heb ik ook zwart wit beeld. Misschien dat het bij jou in de scart verloopstekker mis gaat?

Je kunt ook eens de video uitgang proberen te veranderen. Volgens mij kun je instellen of je S-VIDEO signaal of gewoon VIDEO (Scart) signaal wilt uitzenden. Pruts daar eens mee zou ik zeggen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128143

Kijk in de BIOS van je mobo of je de mogelijkheid hebt om tussen PAL en NTSC te kiezen, kies dan voor PAL want niet alle oude TV's ondersteunen NTSC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Anoniem: 128143 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:11:
Kijk in de BIOS van je mobo of je de mogelijkheid hebt om tussen PAL en NTSC te kiezen, kies dan voor PAL want niet alle oude TV's ondersteunen NTSC.
Wat heeft dat met het Moederbord te maken? Hij heeft geen onboard videokaart hoor...
Dat heeft dus geen flikker met het Bios te maken...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Saeverix schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:35:
[...]
Wat heeft dat met het Moederbord te maken? Hij heeft geen onboard videokaart hoor...
Dat heeft dus geen flikker met het Bios te maken...
lijkt mij ook niet, toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Saeverix schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:03:
Bij onze Sony TV hebben we een S-Video ingang. Zodra ik hem daar in heb moet ik de TV wel op AV-S instellen anders heb ik ook zwart wit beeld. Misschien dat het bij jou in de scart verloopstekker mis gaat?

Je kunt ook eens de video uitgang proberen te veranderen. Volgens mij kun je instellen of je S-VIDEO signaal of gewoon VIDEO (Scart) signaal wilt uitzenden. Pruts daar eens mee zou ik zeggen.
Misschien gaat het inderdaad wel mis dan met de scart verbinding. Die heb ik aangesloten via de s-video verbinding (verloop van s-video naar 3 kleuren.) naar scart adaptar.

De scart heb ik wel aangesloten op de scart ingang die AV-s is. Hier is normaal ook de dvd-speler op aangesloten. Ik kan niet een optie vinden om AV-s verder in te stellen op de tv.

Verder kan ik bij de catalyst software ook geen optie vinden om het signaal te veranderen. (scart of s-video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

verloop van s-video naar 3 kleuren rechtstreeks op Scart? Svideo bestaat sowieso niet uit 3 kleur signalen. Svideo heeft een luminantie signaal en een kleur signaal. Ik vermoed dat je de RGB of YrPrB (oid) aangesloten hebt op een composite met geluid. Is die scart stekker er 1 met een gele, rode en witte cinch aansluiting?

@TS en OvErDoSe: Scart is geen signaal! Scart is een aansluit standaard waarbij elk van de pinnetjes een bepaalde betekenis heeft. Over scart zijn een heleboel signalen mogelijk. S-video, composite, RGB. Daarnaast heeft scart ook geluid en een aparte in en output. Er bestaat dus geen scart signaal.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Janoz schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:54:
verloop van s-video naar 3 kleuren rechtstreeks op Scart? Svideo bestaat sowieso niet uit 3 kleur signalen. Svideo heeft een luminantie signaal en een kleur signaal. Ik vermoed dat je de RGB of YrPrB (oid) aangesloten hebt op een composite met geluid. Is die scart stekker er 1 met een gele, rode en witte cinch aansluiting?

@TS en OvErDoSe: Scart is geen signaal! Scart is een aansluit standaard waarbij elk van de pinnetjes een bepaalde betekenis heeft. Over scart zijn een heleboel signalen mogelijk. S-video, composite, RGB. Daarnaast heeft scart ook geluid en een aparte in en output. Er bestaat dus geen scart signaal.
bedankt voor je info.
Ik heb het als volgt: Bij de videokaartt is deze stekker meegeleverd:
http://members.lycos.nl/postinternet/DSC00331.JPG

en ik had nog de volgende scart stekker:
http://members.lycos.nl/postinternet/DSC00332.JPG

Gaat dit met deze stekkers niet lukken en heb ik misschien de volgende stekker nodig?
http://www.mcsnet.nl/index.html?target=p_15.html&lang=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

dat gaat inderdaad niet lukken, deze scart heeft de volgende aansluiting

geel => Composite video
rood => audio links
wit => audio rechts

je kunt wel een s-video naar composite hier op aansluiten maar niet een s-video naar component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master ray
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb zelf mijn PC op de TV aangesloten. Svideo naar scart.
nu heb ik op mijn TV 2 scart aansluitingen. pak ik de eerste, dan heb ik zwart.wit, pak ik de tweede, dan heb ik kleur!. nu heeft dat te maken met de instellingen van de scart ingang op je TV.
dit kun je in het menu van je TV instellen. hopelijk heb je hier wat aan.

Raymond Ebben, SAS consultant, Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:26:
dat gaat inderdaad niet lukken, deze scart heeft de volgende aansluiting

geel => Composite video
rood => audio links
wit => audio rechts

je kunt wel een s-video naar composite hier op aansluiten maar niet een s-video naar component.
Gaat deze stekker dan ook lukken?
http://www.mcsnet.nl/index.html?target=p_15.html&lang=nl

ik wil namelijk ook het geluid via mijn tv laten lopen. Mijn pc staat nl. boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denk het wel, maar let er op dat er 2 soorten s-video zijn, een met 9pins en een met 7pins. voor videorecorders enzo wordt vaak de 7pins versie gebruikt maar, zeker voor de wat nieuwere videokaarten wordt vaak 9pins gebruikt. dus tel even hoeveel pins er op je huidige s-video naar component zitten en controleerd dat even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Master ray schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:31:
Ik heb zelf mijn PC op de TV aangesloten. Svideo naar scart.
nu heb ik op mijn TV 2 scart aansluitingen. pak ik de eerste, dan heb ik zwart.wit, pak ik de tweede, dan heb ik kleur!. nu heeft dat te maken met de instellingen van de scart ingang op je TV.
dit kun je in het menu van je TV instellen. hopelijk heb je hier wat aan.
heb jij dan ook een "oude tv met kast"? ik kan in het menu op de tv geen instellingen hierover vinden. Waar vind jij die instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je het hele menu hebt doorgelopen dan zal er wel geen andere instellings modus voor je scart aansluiting op je tv zijn. in iedergeval gaan de scart en s-video kabeltje wat op die foto's staan niet samen.

vuistregel: als 2 aansluiting een andere kleur hebben, hebben ze ook een ander signal/doel.

zo heb je bij je geluidskaart achter op je computer meerde aansluiting in meerde kleuren
groen => stereo geluid aansluiting
roze => microfoon aansluiting
blauw => lijn-in aansluiting
oranje => digitale uitgang

zo ook op je scart
geel => composite video
rood => audio links
wit => audio rechts

en ook op je s-video kabeltje
rood => rood rgb signal
groen => groen rgb signal
blauw => blauw rgb signal

dus als je je s-video kabeltje op je de scart aansluit krijg je:
geel => rood rgb signal
rood => groen rgb signal
wit => blauw rgb signal

je tv verwacht dus een composite video singal op geel maar krijgt enkel rood. gevolg is dat je alleen zwart/wit beeld krijgt omdat de andere kleuren missen.

zie ook deze wikipedia paginas:
http://nl.wikipedia.org/wiki/YUV en http://nl.wikipedia.org/wiki/SCART.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxion
Anoniem: 191133 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:57:
als je het hele menu hebt doorgelopen dan zal er wel geen andere instellings modus voor je scart aansluiting op je tv zijn. in iedergeval gaan de scart en s-video kabeltje wat op die foto's staan niet samen.

vuistregel: als 2 aansluiting een andere kleur hebben, hebben ze ook een ander signal/doel.

zo heb je bij je geluidskaart achter op je computer meerde aansluiting in meerde kleuren
groen => stereo geluid aansluiting
roze => microfoon aansluiting
blauw => lijn-in aansluiting
oranje => digitale uitgang

zo ook op je scart
geel => composite video
rood => audio links
wit => audio rechts

en ook op je s-video kabeltje
rood => rood rgb signal
groen => groen rgb signal
blauw => blauw rgb signal

dus als je je s-video kabeltje op je de scart aansluit krijg je:
geel => rood rgb signal
rood => groen rgb signal
wit => blauw rgb signal

je tv verwacht dus een composite video singal op geel maar krijgt enkel rood. gevolg is dat je alleen zwart/wit beeld krijgt omdat de andere kleuren missen.

zie ook deze wikipedia paginas:
http://nl.wikipedia.org/wiki/YUV en http://nl.wikipedia.org/wiki/SCART
ok heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, dan ligt het gewoon aan mijn kabel! ik ben weer opgeschoten hiermee! nogmaals bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master ray
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11-2023
Blij dat je probleem opgelost is, ik had niet goed naar je foto's gekeken.
Ik heb het thuis nagekeken en ik heb namelijk een scart aansluiting met een S-video en l+r audio ingang. en dus een s-video kabel tussen de beeldkaart en de scart aansluiting.
audio loopt apart.
excuses voor de verwarring

Raymond Ebben, SAS consultant, Netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159627

Ik zit hier ook met het probleem dat mijn beeld alleen zwart/wit is. Zal het even verder toelichten.

Heb mijn computer aangesloten op mijn televisie (JVC AV-21BF11) doormiddel van een s-video vanuit mijn video kaart (ati 9600xt) naar de scart in mijn televisie. Het is dus een snoer met een s-video aan het ene eind en scart aan het andere eind. Ik krijg wel beeld maar het blijft dus zwart/wit beeld.

Na het lezen van een aantal fora ben ik er nog steeds niet achter waar het nou aan ligt! Komt het misschien omdat m'n s-video stekker slechts 4pin heeft (als ik het goed heb hoor). Het s-video contact (in video kaart dus) bestaat uit meerdere puntjes maargoed. Dus misschien heb ik een stekker met te weinig pins.

Hopelijk vermoei ik jullie niet met deze vraag maar kunnen jullie mij misschien helpen?

Alavst bedankt voor de moeite.

Walter

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het ligt niet aan de kabel en niet aan de instellingen, maar aan de televisie. Niet elke scart aansluiting ondersteunt s-Video. Je televisie interpreteert het nu als een composiet signaal en mist daarom de kleur informatie.

Om het werkend te krijgen moet je even een andere scart aansluiting van de TV proberen. Mocht dat niet werken dan kun je ook genoegen nemen met mindere kwaliteit en in de instellingen aangeven dat je composiet wilt gebruiken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Janoz schreef op donderdag 13 december 2007 @ 07:53:
Het ligt niet aan de kabel en niet aan de instellingen, maar aan de televisie. Niet elke scart aansluiting ondersteunt s-Video. Je televisie interpreteert het nu als een composiet signaal en mist daarom de kleur informatie.

Om het werkend te krijgen moet je even een andere scart aansluiting van de TV proberen. Mocht dat niet werken dan kun je ook genoegen nemen met mindere kwaliteit en in de instellingen aangeven dat je composiet wilt gebruiken.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb beide scart aansluitingen geprobeerd. Alleen bij scart-1 werkt hij (zwart/wit beeld). Bij scart-2 flikkert het beeld heel erg, maar zie je eigenlijk niets.

De handleiding van de tv zegt overigens:
"AV-2 S-stand:
Als de apparatuur die op uw Tv-toestel is aangesloten S-Video (Y/C)-uitvoer van een Euro-aansluiting ondersteunt, kunt u een betere beeldkwaliteit verkrijgen door de AV-2 S-stand te selecteren en uw apparatuur aan te sluiten op het AV-2 (SCART 2)- aansluitpunt van de TV. Raadpleeg de handleiding bij uw apparatuur om te controleren of deze functie aanwezig is. "
-handleiding op internet: http://www.gebruikershandleiding.com/handleiding-5-1641.html
op pagina 79 en 80 gaat het o.a. over de scart aansluitingen.

Dit geeft dus aan dat de tv wel S-video ondersteunt neem ik aan.
Alleen is me van deze bovenstaande tekst één ding niet helemaal duidelijk. Namelijk:
...beeldkwaliteit verkrijgen door de AV-2 S-stand te selecteren...

Bedoelen ze hier nou mee dat ik op mijn tv de AV-2 S-stand moet selecteren/activeren. Ik zou alleen niet weten waar dat moet op mijn tv. Of is dit gewoon heel simpel en bedoelen ze ermee dat ik de tv gewoon op die stand moet zetten anders staat hij bijvoorbeeld op de 'tv stand', en niet op de 'scart 2 stand' (wat logisch is).

Hier overigens nog de specs van mijn tv: http://www.vergelijk.nl/televisie/jvc/av-21bf11/specs.rhtml
geeft aan wel s-video te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 159627 op 14-12-2007 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hieronder de instellingen van mijn Catalyst Control Center. Onderin B/PAL kan ook nog op G/PAL gezet worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.jbdekuil.nl/Walter/Catalyst%20Control%20Center.JPG

Maar ik snap nog steeds niet waarom mijn beeld flikkert in Scart2 (waar hij dus met s-video zou moeten werken) en bij Scart1 het alleen maar zwart/wit beeld is.

Hopelijk kan iemand mij daar nog bij helpen, wordt er een beetje gek van, het lijkt allemaal zo gemakkelijk maar het lukt me nog steeds niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het werkt nog steeds niet. Nog steeds alleen maar zwart/wit beeld!
Niemand die de oplossing ziet?

[ Voor 76% gewijzigd door Anoniem: 159627 op 22-12-2007 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115178

Meestal is het bij TV zo, dat om bij de AV2 'S' stand te komen je meerdere keren op de AV knop van je afstandsbediening moet drukken, AV1 -> AV2 -> AV2 S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:16
Toen ik mijn MCE aansloot de TV via S-VHS (vergelijkbaar met Scart dus) kreeg ik een Z/W-beeld doordat de kabel te lang was (10 meter) of van te slechte kwaliteit. Als ik een resolutie instelde van meer dan 800x600 dan ging het ook niet goed.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Aziona schreef op maandag 24 december 2007 @ 12:13:
Toen ik mijn MCE aansloot de TV via S-VHS (vergelijkbaar met Scart dus) kreeg ik een Z/W-beeld doordat de kabel te lang was (10 meter) of van te slechte kwaliteit. Als ik een resolutie instelde van meer dan 800x600 dan ging het ook niet goed.
Bedankt voor je reactie.

Mijn kabel is zo'n 3 meter lang. Heb de resolutie ook op 800x600 staan.
Alleen het rare is dus dat hij het in de av-1 scart wel doet (alleen zwart/wit dus). En in de av-2 (s-video scart) doet hij het niet. Het beeld flikkert daar een beetje maar geeft niets weer!

Vanuit de s-video vanuit mijn pc gaat hij dus naar de scart van mijn tv. S-video van pc is een ati 9600xt. Bij de ene scart dus zwart/wit en bij de andere scart geen beeld. Ik heb al het Ati Catalyst Control Center geinstalleerd maar kan daar geen instellingen ontdekken die het wel doen. Mogelijk moet ik m'n output van m'n s-video aanpassen naar een ander formaat ofzo? Dit is me alleen niet duidelijk welke.

Als ik veel mensen hoo hoef je hem alleen maar aan te sluiten en zijn instellingen niet eens echt nodig en werkt het meteen in kleur beeld.

Hopelijk kunnen jullie me nog een paar tips geven om tot een oplossing te komen.

Bedankt alvast!
Pagina: 1