[Seat Leon 1.9SDI] uitval snelheidsmeter, benzinemeter danst

Pagina: 1
Acties:
  • 3.491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:59
Sinds woensdagavond heb ik een probleem met m'n Seat Leon 1.9 SDI Stella bj 2000.

Ik reed weg en de snelheidsmeter kwam niet omhoog. Er worden ook geen km's meer geteld door de totaal/dagteller. Daarnaast, bij elke bocht (vooral naar links) duikt de benzinetankmeter naar beneden en krijg ik de waarschuwing dat de tank leeg is. Rijd ik weer recht, dan komt de meter bijzonder snel weer omhoog. Normaal gesproken zie ik de meter niet bewegen. De motor liep verder goed alleen was hij bijzonder gevoelig voor trilling, vooral onder de 1500 toeren wilde de motor "schokken" (steeds erger) en heb meerdere malen opnieuw moeten koppelen om dat te voorkomen.

Na een tijdje (10 minuten, 5km verder, motor half op temperatuur (60 gr volgens metertje)) sprong ineens de snelheidsmeter aan en deed de benzinemeter ook weer normaal. De motor liep veel stabieler en nam "schokken" niet meer over (zoals normaal).

Dit lijkt nu te blijven. Elke keer als ik ga rijden dan heb ik dit probleem. Gisteravond was de motor helemaal op temperatuur (90gr) en toch bleef het zo, de keren daarvoor loste het probleem zichzelf op na een tijdje (10-20 min) gereden te hebben. Het heeft dus niet te maken met motortemperatuur.

Het enige wat ermee te maken kan hebben is dat de auto vanaf zondagavond stil heeft gestaan en dus tijdens de storm. Misschien is er water in de auto/dashboard gekomen. Verder is voor het eerst hier de temperatuur onder de 7 graden gekomen.

Heb even gegoogled en kom alleen een Audi A4 met hetzelfde probleem tegen (behalve dan de schokkende motor, misschien is het een benzinemotor).

Wie weet wat het kan zijn, kan ik het zelf verhelpen (ben redelijk handig)? Alvast bedankt. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Arnout op 03-11-2006 16:34 . Reden: een "meer algemene" term voor benzinemeter neergezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 10:33
Misschien kan je het beste eens langs gaan bij een garage en de auto laten uitlezen ?
De meeste garages doen dat gewoon kostenloos, even een lokale VAG garage zoeken ofzo, langsrijden en de vraag voorleggen.
Of kijk ook eens op TDIClub.nl heb ik zelf erg goeie ervaringen mee, veel behulpzame TDI (diesel) rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

benzinemeter? in een diesel?

maar ot: Zo te horen is het een electrisch probleem, omdat je meters ook niet helemaal lekker zijn.
Ik zou hem idd ff laten uitlezen bij een dealer. Of dat gratis is weet ik niet, ik moest er iig voor betalen (23 euri), maar dat was inclusief een korte inspectie van de monteur.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 17:35
Snelheidsmeter kan de opnemer zijn die op je as zit die nukkig is. Of een kabelbreuk. Dit zie je wel meer bij auto's.
Dat je benzinemeter beweegd is redelijk normaal, alleen als hij dat nu (veel) meer doet als anders kan er wat mis zijn.

Dit alles gekoppeld met een niet lekker lopende motor (en wel lekker lopende motor als je meters het weer doen) zou ik toch richting de comouter gaan denken. Ik weet niet hoe die in de Seat is aangesloten, maar het kan goed zijn dat die bijvoorbeeld last heeft van de niet werkende snelheidsopnemer of dat er iets in de computer niet goed zit waardoor hij dingen niet goed doorgeeft.

Zoals hierboven vermeld kun je het beste gewoon langs de garage gaan. Die helpen je graag en als het alleen onderzoek is, rekenen ze niets (zeker als je er al klant bent). Want uiteindelijk: meten = weten :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ja? Is dat zo vreemd dan? Ook een diesel heeft een meter in de tank ;)

Zelf denk ik aan een koude las van de massa

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
ShadowLord schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:30:
[...]

Zoals hierboven vermeld kun je het beste gewoon langs de garage gaan. Die helpen je graag en als het alleen onderzoek is, rekenen ze niets (zeker als je er al klant bent). Want uiteindelijk: meten = weten :+
Ik ga sowieso naar de garage want overnemen van trillingen is best extreem en als m'n vriendin erin gaat rijden denk ik dat de auto dat niet overleeft... ;) (Je moet snel de koppeling intrappen als hij trilling gaat versterken, best lastig)
Het geheel heeft twee keer gewerkt, maar na dit topic niet meer eigenlijk. Dit weekend zo'n 6 ritjes gemaakt, de snelheidsmeter ging het niet doen. Zelf denk ik aan iets wat stoort en niet zozeer stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Chevy454 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:23:
[...]

Ja? Is dat zo vreemd dan? Ook een diesel heeft een meter in de tank ;)

Zelf denk ik aan een koude las van de massa
ja klopt... maar die meet niet de benzine... maar de diesel, lijkt me :+

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Tsjilp schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:18:
[...]

ja klopt... maar die meet niet de benzine... maar de diesel, lijkt me :+
offtopic:
ben·zi·ne (de ~, ~s)
1 waterhelder, etherisch riekend aardolieproduct dat als brandstof gebruikt wordt, bestaande uit een mengsel van vloeibare koolwaterstoffen => peut

;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49

JT

VETAK y0

offtopic:
Ah, dus als je benzine tankt aan het tankstation dan kan dat ook nog wel is diesel zijn ? B)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Fire_Bird schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:30:
Misschien kan je het beste eens langs gaan bij een garage en de auto laten uitlezen ?
De meeste garages doen dat gewoon kostenloos, even een lokale VAG garage zoeken ofzo, langsrijden en de vraag voorleggen.
Of kijk ook eens op TDIClub.nl heb ik zelf erg goeie ervaringen mee, veel behulpzame TDI (diesel) rijders.
Het uitlezen heeft niks opgeleverd. Geen foutcodes volgens de monteur.

Maandag afspraak gemaakt om het dashboard uit elkaar te laten halen en ws. wordt dan het instrumentenpaneel vervangen... ik hoorde de kassa alweer rammelen...

De snelheidsmeter deed het een hele week niet meer, behalve vanochtend toen ik naar de garage reed, ineens werkte het weer, maar na een tijdje begon het te storen, dus van 80 naar 0 en dat een paar keer per minuut. Gelukkig deed hij dat ook toen ik een ritje met de monteur maakte en ook het haperen van de motor kwam toen mooi naar boven (als de meter 0 aangaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:58

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Alleen kan ik me niets voorstellen bij een defect instrumentenpaneel wat zorgt voor een haperende motor?

Zou je eerder (als leek zijnde) gaan denken aan een probleem met de elektronica oid..

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
HaaZ schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:19:
Alleen kan ik me niets voorstellen bij een defect instrumentenpaneel wat zorgt voor een haperende motor?

Zou je eerder (als leek zijnde) gaan denken aan een probleem met de elektronica oid..
Ja, dat zei ik ook. Het instrumentenpaneel doorstond de test die de VAG computer deed ook goed (alle meters deden het goed).

Misschien dat de garage meer verstaat onder instrumentenpaneel. Heb ook duidelijk gezegd dat ik het vermoeden heb dat het met de computer te maken heeft. Waarop zij zeiden dat het ABS systeem daar ook onder lijden moest. Dit was niet zo, ABS werkte wanneer de meter het niet deed.

Ik wacht maandag wel af, het vervangen is een actie die zij bedenken, als dat niet de oplossing is dan is dat hun probleem.
Ik ben een leek en zij zijn de experts, dan mag je verwachten dat ze ook goed diagnoses kunnen stellen op basis van wat een klant en een testritje aan input oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 09-11-2006 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
een aarde probleem misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

Ik denk het ook.
Vaak hebben de meters een gemeenschappelijke aarde in het instrumentenpaneel of naar buiten toe.
Een slecht contact, kabelbreuk of een slechte solderverbinding kan dit probleem veroorzaken.

Ik denk alleen dat de garage zoals ze vaak doen het gehele instrumentenpaneel vervangen voor veel te veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Na mijn bezoek donderdag en het testritje met de monteur, deed alles het weer s'avonds.

Sinsdien werkte alles weer goed, behalve dat ik bij de eerste keer na het starten de snelheidsmeter 2x naar 10km/u zag springen (toen ik nog stilstond). Vaag.

Vandaag is de auto toch bij de garage geweest, ze hebben niets kunnen vinden. Alle connectors zijn gecheckt en geen corrossie o.i.d. Geen nieuw instrumentenpaneel, maar dat vonden ze zelf ook niet echt een oplossing.

Vanmiddag de auto ophalen en dan hopen dat het niet weer voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Keer op rammen als het weer gebeurd

zo kreeg ik de lampjes in mijn coupé ook altijd weer aan

O-) Hyundai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:08

SeatRider

Hips don't lie

Fire_Bird schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:30:
TDIclub, voor een SDI? ;-)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 13 november 2006 @ 21:55:
[...]

[...]

TDIclub, voor een SDI? ;-)
TDIclubs rijden niet alleen met TDI motoren hoor. TDI is de aanduiding voor Turbo diesel, de snelste versie van de diesel die menig petje rijdend sjonny rijdt.
In principe is veel kennis ook toepasbaar op de SDI. Het is allemaal diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Het probleem doet zich nog steeds voor, het heeft dus niet geholpen. Nu lees ik op seat-online.nl en problemcar.nl dat dit probleem vaker voorkomt maar een duidelijke oplossing wordt niet gegeven. Waarschijnlijk de snelheidssensor op de bak, of een probleem met de snelheids-draad uit het iso-blok van de radio. Zal vanavond de radio eens uitbouwen en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-05 17:26
Ik had in mijn calibra ongeveer dezelfde problemen.
Bij de problemen die jij beschrijft had ik ook nog dat m'n toerenteller een volkomen willekeurig aantal toeren aangaf. soms 3000 bij stationair en soms helemaal niks tijdens rijden, en m'n acculampje brandde.

Dit kwam nadat een tomtom oplader op een of andere manier kortsluiting maakte in m'n sigarettenaansteker.
Oplossing was de zekering vervangen.
Moraal: check je zekering eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5490

In mijn circuitauto had ik het ook eens, meestal is dat de opnemer in je versnellingsbak idd. Bij de mijne was hij vettig, waardoor er slecht contact was. Bij mijn auto werkt dat met een magneetje, wellicht dat dat op modere auto's anders is. Ik kon er iig vrij goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Dank voor de replies weer.

De radio is het probleem niet, die heb ik afgekoppeld en toen ben ik gaan rijden, de meter deed het de helft van de tijd.

Toen ik de motor uit had gezet, maar wel op contact (acculampje brandt dan zeg maar), ging de meter ook op en neer. Soms schoot ie wel naar 40km/u :P
Dat zou er op kunnen duiden dat het "stoort" en dat dat als pulsen gezien wordt waardoor je een valse snelheidsmeting hebt.

Via problemcar.nl heb ik mailtjes gekregen waarin gesteld wordt dat het de snelheidssensor op het blok (bak?) is. Dit zou makkelijk te bereiken moeten zijn vanaf de bovenkant. Vanavond even kijken of ik extern iets kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
balen

Misschien toch een idee om na die controle van de bak enzo de zekeringen na te lopen, eventueel een paar vervangen.
Pagina: 1