[Proefrit] Hoe maak je ze?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 14:06

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Hallo,

ik heb nu 3 kwart jaar mijn rijbewijs, en het lijkt me leuk om eens een aantal proefritten te maken in auto's. Nu mijn vraag: Kan dat zomaar?
Mag iedereen dat? Of heb je bepaalde verzekeringen nodig? Hoelang krijg je zo'n ding meestal mee?
Hier zijn vast vele mensen met ervaringen...

Alvast dank!

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ben je echt van plan om een auto te kopen of is het gewoon een beetje in dure auto's rond tuffen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 14:06

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Kopen nog niet, meer eens kijken wat er te koop is.

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In regel is het geen probleem. Gewoon serieus belangstelling tonen voor een auto en dan een afspraak maken voor een proefrit. Ze maken een kopie van je rijbewijs en je moet even een verklaring ondertekenen voor de verzekering. Daar zit wel een (relatief groot) eigen risico aan verbonden, afhankelijk van de dealer en soms ook van de leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05 09:04
Je kan gewoon naar een dealer gaan, en je intresse tonen voor een nieuwe auto.

Dan moet je wel nete kleding aantrekken en niet je gabber of je rapper kleding aantrekken.
Meestal krijg je hem dan wel mee. Ik was 19 toen ik een Subaru Inpreza WRX STI mee kreeg. 30 min in rondgereden. dealer zat aan de overkant waar ik werkte. Ik reed toen zelf in een Opel Tigra 1.4 16V met chip tunning en een snellere nokken as..

Dealer zag me elke dag trouwens en was al meer wezen kijken.

Ik heb diverse vragen gesteld over de auto en in gaan zitten uiteindelijk gevraagt of ik er in een test rit mog maken. samen met colega stukje over de A20.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Stukje snelweg, losse handjes (nee niet los van het stuur maar de handen los om het stuur) om te kijken of hij in het spoor blijft, zelfde met sterk remmen/noodstop (wel stille weg uitzoeken :P )
Wat vaak vergeten wordt, zoek een klinkerweg of zo, komen de rammeltjes wel naar voren, persoonlijk vindt ik dat interesanter dan eens stuk snelweg. Oh ja laat de radio dan uit, hoor je een stuk meer en beter.....

Verder al is de auto van buiten nog zo strak, de binnenkant bepaald vaak hoe de staat van de wagen is, is de wagen van binnen netjes dwz geen beschadigingen/krasjes/gaten/versleten-doorgezakte stoelen enz enz
Is de bestuurderstoel naar rechts scheef doorgezakt dan vaak een stuitermanneke lees rouwere petmans als driver gehad :P
Is de wagen onder motorkap brandschoon zou ik al oppassen, kan dan schoongespoten zijn om eventuele lekkage te verbergen.

Hou de velgen in de gaten, zijn die beschadigd......dan vaak parkeer schade waarmee de ophanging een opduvel gehad kan hebben.

Edit: post je pics zodra je de heilige koe hebt gevonden????? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ad de Jong op 03-11-2006 08:32 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:35

Varienaja

Wie dit leest is gek.

BalusC schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:21:
In regel is het geen probleem. Gewoon serieus belangstelling tonen voor een auto en dan een afspraak maken voor een proefrit. Ze maken een kopie van je rijbewijs en je moet even een verklaring ondertekenen voor de verzekering.
Als ik een afspraak moet maken voor een proefrit is het voor mij direct exit. De auto staat er immers, kwestie van sleutels erin en proefrijden toch? Eventueel een zwakke accu wat oppeppen, of wat andere auto's aan de kant rijden.

Kopie maken van mn rijbewijs en verklaringen ondertekeken heb ik ook nog nooit gedaan, maar misschien is dat een verschil in mentaliteit in het oosten van het land? ;)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Niet alle auto's die er staan zijn zomaar auto's om een proefrit in te maken. Bovendien kan het voorkomen dat de auto net weg is. Even bellen is dus wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Varienaja schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 12:37:
Als ik een afspraak moet maken voor een proefrit is het voor mij direct exit. De auto staat er immers, kwestie van sleutels erin en proefrijden toch? Eventueel een zwakke accu wat oppeppen, of wat andere auto's aan de kant rijden.

Kopie maken van mn rijbewijs en verklaringen ondertekeken heb ik ook nog nooit gedaan, maar misschien is dat een verschil in mentaliteit in het oosten van het land? ;)
Als ik een proefrit maak wil ik ook rijden in de auto die ik (wil) gaan aanschaffen. Als ze in plaats van een station een hatchback, of een 1.8 in plaats van een 1.6 hebben staan dan is dat gewoonweg niet het zelfde. Meestal hebben ze in de buurt bij andere dealers het specifieke model wel staan, dan laten ze die naar "mijn" dealer komen en kan ik (een paar dagen later) in de "goede" auto proefrijden: op afspraak dus ;).

Qua papieren: dit verschilt per dealer. Bij de ene garage (Opel in dit geval) moest ik zowel een kopie van mijn rijbewijs laten maken als verzekeringspapieren tekenen, bij de andere (Skoda) mocht ik hem gewoon meenemen (maarja, ik laat mijn eigen auto daar achter, dus "verdwijnen" zal ik toch niet ;)). Bij verreweg de meeste garages (Fiat, Peugeot, VW en Ford) wilden ze alleen een kopie van het rijbewijs.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Ik ga over 10 minuten op weg naar de Opel garage om een proefrit te maken. (zonder afspraak, is er geen auto dan maakt het ook niks uit, vandaar)

Dus zodra ik terug ben breng ik jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

De meeste dealers hebben voor gangbare modellen (die ze het meest verkopen) wel demo-auto's staan voor een proefrit. Als je een Opel Corsa (om maar iets te noemen) wilt testen lijkt me dat geen probleem zonder afspraak. Als je echter een bepaald model wilt dat in de showroom staat, of een auto met specifieke motor, dan is het heel normaal om een afspraak te maken zodat ze de auto voor je klaar hebben staan op het afgesproken tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb het eigenlijk over nieuwe auto's en niet over tweedehands barrels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 13:00

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Nieuwe auto's krijg je niet zomaar mee ;) zeker niet als persoon die "net" zijn rijbewijs heeft ;)

Uiteraard heb ik het hier over de wat duurdere auto's. Een kennis van me is merk-dealer, en heeft ook eens een auto onder proef mee gegeven. Die kwam totalled terug ;) dat risico lopen ze liever niet. Er zijn zelfs bedrijven die iemand mee sturen om te gaan proefrijden met jou.

Daarentegen zijn de merk-dealers vaak goed verzekerd, plus dat ze er van verzekerd zijn dat het grootste gedeelte vergoed wordt door de bestuurder/ster

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
KatirZan schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:43:
Nieuwe auto's krijg je niet zomaar mee ;) zeker niet als persoon die "net" zijn rijbewijs heeft ;)
Valt wel mee. Ik had een klein half jaartje mijn rijbwijs en toen ben ik een Renault garage binnen gelopen. Even gekeken bij de Megane, en gezegt dat ik er wel zo een wil. Dat kon dus, afspraak gemaakt en een week later kon ik erin proefrijden.. donderdag om 18:00u stond ie klaar.. en wanneer ik terug kwam was niet belangrijk, maar om 21:00u wilde de verkoper wel graag naar huis..;)

Easy dus!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

KatirZan schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:43:
Ze zullen misschien wat voorzichtiger zijn, maar zo raar is het niet dat je als bijv. 20 jarige een proefrit maakt in een normale middenklasse auto (20.000-30.000 euro). Als je een beetje goede baan hebt waarvoor je veel op de weg zit mag je een leaseauto uitzoeken. Zo uitzonderlijk is dat niet. Op jonge leeftijd een dure/snelle auto proefrijden is wat lastiger, maar niet onmogelijk.
Er zijn zelfs bedrijven die iemand mee sturen om te gaan proefrijden met jou.
Dat is soms verplicht in verband met de verzekering die ze hebben afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gunner schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:17:
Ben je echt van plan om een auto te kopen of is het gewoon een beetje in dure auto's rond tuffen?
Dat is de belangrijkste vraag... Doe het alleen bij serieuze interesse... Anders verpest je het voor jezelf en voor anderen... Het kost de dealer hoe dan ook geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik ben ook gewoon langsgehobbeld bij de Ekris dealer om een BMW 130d te testen
meerdere proefritten gemaakt, bij elke dealer kopie rijbewijs + ondertekening verklaring

bij Ekris deden ze het vroeger niet, maar ze hebben wel eens gehad dat mensen dus niet terugkwamen. Tja verzekerd ben je wel, maar het blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50

Crazy D

I think we should take a look.

MikeyMan schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 16:35:
Dat is de belangrijkste vraag... Doe het alleen bij serieuze interesse... Anders verpest je het voor jezelf en voor anderen... Het kost de dealer hoe dan ook geld...
Denk je niet dat dat gewoon ingecalculeerde kosten zijn? Net zoals de pagina grote advertenties, en alle andere reclame uitingen? Tuurlijk kost het uiteindelijk wel geld, maar het is echt niet zo dat als je een proefrit wilt, ze even moeten gaan rekenen of dat die maand wel uitkomt... En het hoort gewoon bij het verkooptraject. Een verkoopmedewerker aan wie jij wat vragen stelt, en niets koopt, kost ook geld.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
^^

Plus het feit dat het nooit echt weggegooid geld is.

Ik bedoel jij gaat toevallig misschien alleen voor die auto. Maar veel mensen weten van te voren dat ze die auto toch niet kopen, maar leren wel wat over het bedrijf.
Als jij een nieuwe auto koopt zit je wel voor de garantietijd aan die dealer vast. Service, uitstraling etc dus daar let je ook op bij je proefrit.

Leuk als een garage je de sleutel geeft en zegt over 15 min terug, en ik loop de hele auto na.

Of dat je bij een dealer komt die je koffie aanbiedt, meeloopt en even snel laat zien hoe alles werkt en daarna vraagt hoe het was enzo.

Bij die tweede zou je dus later eerder terugkomen (als je echt interesse hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Ik gebruik altijd deze links:

http://www.auto-on-net.co...ainCat=&PHPSESSID=Google#

http://www.auto-on-net.co...icle/72/4358/nl?mainCat=#

Superuitgebreid en bij de aankoop van mn Primera compleet langsgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Anoniem: 79417 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 20:12:

Superuitgebreid en bij de aankoop van mn Primera compleet langsgelopen.
Heeey heb ik iets gemist.....inmiddels een Primera _/-\o_

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die reactie begrijp ik ff niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Nu online
Je had niet zo lang geleden ik meen een sunny aangeschaft (kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor), nu in korte tijd dus een Primera......
Zeer fijne wagens, zusje heeft er 1 een 2.0 GT Chromeflaire uitvoering....

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De Sunny heb ik 2,5 jaar gehad :) Vond het tijd voor wat luxers, mooiers, moderners en snellers.
Heb nu een 2.0 16V SLX gekocht. GT was financieel niet haalbaar. Ga dr nog wel leuke aan doen; ideeen en verstand genoeg bij de club!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Pizzaman schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:23:
Ik ga over 10 minuten op weg naar de Opel garage om een proefrit te maken. (zonder afspraak, is er geen auto dan maakt het ook niks uit, vandaar)

Deze Opel garage was helemaal top. Super aardige man, zeer geintresseerd en vakkundig. Het was geen probleem om de auto de hele dag mee te nemen en er desnoods mee naar Friesland te rijden. (woon in de buurt van Arnhem) Een rijbewijs laten zien was niet nodig, hij vertrouwde ons zo ook wel. Al met al goed bevallen zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Pizzaman schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:50:
[...]

Deze Opel garage was helemaal top. Super aardige man, zeer geintresseerd en vakkundig. Het was geen probleem om de auto de hele dag mee te nemen en er desnoods mee naar Friesland te rijden. (woon in de buurt van Arnhem) Een rijbewijs laten zien was niet nodig, hij vertrouwde ons zo ook wel. Al met al goed bevallen zonder problemen.
Klinkt heel leuk en aardig, maar vanuit het bedrijf gezien is het natuurlijk vreselijk dom om een auto zo mee te geven zonder ook maar een rijbewijs gezien te hebben..

Ik ben zelf verkoper bij een Volkswagendealer, maar daar moeten we echt legitimatie zien en liefst ook nog het rijbewijsnummer checken bij het RDC..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 14:37

Huig

Merino Fanatic

Pizzaman schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:23:

Pizzaman schreef op woensdag 15 november 2006 @ 19:50:
[...]

Wat een idioot lange proefrit maak jij :+ :p
Toch niet naar Finland meegenomen ipv Friesland he ;)
Ik begin er nu ook steeds meer aan te denken om een proefrit te maken in een rx-8, ik kan alleen het geld niet opbrengen.. :'(

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Timmert schreef op woensdag 15 november 2006 @ 20:37:
[...]

Klinkt heel leuk en aardig, maar vanuit het bedrijf gezien is het natuurlijk vreselijk dom om een auto zo mee te geven zonder ook maar een rijbewijs gezien te hebben..

Ik ben zelf verkoper bij een Volkswagendealer, maar daar moeten we echt legitimatie zien en liefst ook nog het rijbewijsnummer checken bij het RDC..
Geheel verstandig was het misschien niet, maar het is een lokale dealer en bovendien was ik gezellig met mijn moeder en zagen we er nou niet echt onbetrouwbaar uit.

Ik kwam trouwens ook het terrein oprijden dus misschien heeft dat ook uitgemaakt.

Bij alle proefritten tot nu toe hoefden maar een van ons beide (mijn moeder of ik) het rijbewijs te laten zien, je kunt onderweg dus makkelijk wisselen als een van de twee geen rijbewijs heeft)

Bij terugkomst zei de verkoper trouwens nog wel dat hij een kopie moest maken van mijn rijbewijs voor de verzekering, maar hij heeft dit vervolgens nooit meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Het is inderdaad zo dat er geen 2 rijbewijzen nodig zijn als je met z'n 2en gaat rijden, echter heb je wel sowieso wel eentje nodig vanwege de reden die jij al noemt, de verzekering...
Pagina: 1