Toon posts:

Crashes zonder pardon niet OCed

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok,

Ik zit met 2 problemen eigenlijk.

Probleem 1:

Soms als ik de pc opstart kan hij mijn WD 74gig Raptor niet vinden en krijg ik de foutmelding dat ik geen system drive heb.
Dit omdat me windows op de 74 gig raptor draaid.

Zelf nagekeken:

1. Alle kabels zitten er goed in
2. Boot als eerste van de dvd en dan van de 74 gig in de bios.
3. Wordt niet tewarm in de kast

Me 2 seagate 320 gig heb ik op de asus ez-raid aansluiting zitten op raid 0 en met WD Raptor staat op de Intel sata ( rode sata plug )

Tot zover blijf ik het probleem ondervinden en gaat ook weer weg na een paar x rebooten heel raar.

Probleem 2:

Mijn pc loopt steen hard vast soms de 1ne dag niet de andere dag 10 x.
Weer geen benul waarom het kan tijdens het gamen zijn of tijdens het kijken van een film volgensmij nog nooit tijdens het internetten.

Zelf nagekeken:

1. Heel de pc opnieuw gedaan alles eruit en alles erin.
2. Complete reinstall

Ook nogsteeds geen benul waarom dit nu steeds weer gebeurd.

Met dit alles blijft mijn cpu onder of net 35 graden en me moederboard wordt max 46 graden
Ik heb alles in een Lian-li kast zitten http://www.lian-li.com/Pr...t/M_C_S_PC-6070plus_2.htm

Zit een 1200 MM fan aan de zijkant die lucht naar binnen zuigt ook zitten er 2 80 mm fans aan de voorkant die me HD bracket blazen en alles wordt weer weg gezogen aan de achterkant door 2 80 mm fans en dan niet tevergeten me cpu blok met de zalman 9700 erop.
Dus naar mijn mening genoeg koeling.

Dit zijn me PC onderdelen.

Intel Core 2 Duo (Conroe), E6600, Socket 775
Asus P5W DH Deluxe
Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz
Tagan TG580-U15, 580 Watt
Western Digital Raptor, 74 GB, 10000 rpm, 16 MB, Serial ATA150
Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
EVGA GeForce 7950 GX2, 1024 MB, DDR3, PCI Express x16
BenQ DW1670, ATAPI/E-IDE
TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader, Zwart
Zalman CNPS9700 LED

Heb ik misschien iets niet goed gezien in de kast of onder windows en me settings ??

Ik hoop dat iemand wat meer licht op dit kan schijnen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Spint de hdd wel direct op? Zo niet dan zou ik eens naar je voeding kijken (doormeten met een multimeter ) of iig even een andere voeding proberen en kijken of dat wat oplost.
Als de hdd niet genoeg stroom krijgt kan het zijn dat deze niet opspint en hierdoor niet herkent wordt in de bios bij het booten.

offtopic:
Een 1200mm fan :9 ik kan me voorstellen dat je met een fan van meer dan een meter je systeem wel koelhoudt ;)

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-04 16:23
Random crashes enz worden vaak veroorzaakt door geheugen.
Krijgt het setje wel de hoeveelheid stroom die het nodig heeft, want er waren nogal wat problemen met verschillende chips.

Probeer eens de nieuwste BIOS erop te gooien, lost vaak compibaliteitsproblemen op.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Iedereen kan nu natuurlijk de standaard crashgevoelige apparatuur gaan opnoemen, zoals geheugen maar ik denk dat we even goed moeten kijken naar de hd die niet altijd opspint, dus ik ga toch de cliche vraag stellen:

Wat voor voeding zit er in je pc?

Ik heb namelijk het zelfde probleem ook gehad (ook met WD hardeschijf btw, geen raptor) doordat mijn 1e HD aangesloten was op de zelfde 12V rail als mijn videokaart kon de hd niet altijd opspinnen, soms hoorde je tijdens het draaien van windows ook ineens de hd helemaal opnieuw opspinnen met een klik, heb je dit ook?

Probeer is even je hd op een andere lijn stekkers aan te sluiten dan hij nu zit. Probeer anders ook even de andere hd's en/of dvd-drives even van de stroom af te halen (stekkertjes los) als het probleem nu niet meer gebeurt is er een grote kans dat het de stroomvoorziening was.

Controleer ook even je northbridge cooler omdat hier door alle info van de hardeschijven gaat.
Je kan je voltages ook even uitlezen met een multi-meter, maar laat die er dan lang in zitten en hoop dat als er een crash komt je net op de multi-meter keek. daarvoor zullen je voltages waarschijnlijk nog wel ok zijn, alleen wat schommelend misschien.

Suc6!

~ Mijn prog blog!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een soort gelijk probleem ook gehad.

Dit lag inderdaad aan de voeding, test en meet deze eens even goed door.

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Tagan TG580-U15, 580 Watt dat is mijn voeding zou zeggen dat het toch genoeg moet zijn.
Zitten van de losse kabels bij 2 speciale aansluitingen voor een vidkaart maar omdat ik er maar 1tje gebruikt doet hij de 2 combineren inplaats van het stroom splitten en er zitten veel HD aansluitingen op waarvan ik er maar 3 gebruik.

1 voor me 2 seagate drives
1 voor me WD raptor
1 voor me dvd drive

Maar inderdaad me raptor begint gewoon niet tespinnen dus zal zo eens de kabel in een andere portdoen misschien in een floppy aansluiting gestoken ofzo.

Maar 580 watt is toch genoeg niet voor dit systeem?? ( in me hoofd bericht staat me gehele systeem)

Alvast bedankt voor de reacties

Verwijderd

Denk niet dat de voeding het probleem is. Ik heb een redelijk vergelijkbaar systeem (muv videokaart) en alles werkt zonder mankeren met 450Watt.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Heb je in je bios toevallig je harddisk als eerste in het boot-priority menu staat? Zoja, zet dan op de eerste plaats je cd-rom drive en pas daarna de raptor.

Waarop staat je ide-timeout? In het P5W DH bios kun je instellen hoelang het bios maximaal mag doen over het detecteren van je harddisks... als dit te laag staat dan kan het zijn dat de spinup van je schijven soms net iets te lang duurt.

Verwijderd

Topicstarter
empheron schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:37:
Heb je in je bios toevallig je harddisk als eerste in het boot-priority menu staat? Zoja, zet dan op de eerste plaats je cd-rom drive en pas daarna de raptor.

Waarop staat je ide-timeout? In het P5W DH bios kun je instellen hoelang het bios maximaal mag doen over het detecteren van je harddisks... als dit te laag staat dan kan het zijn dat de spinup van je schijven soms net iets te lang duurt.
Ik heb me dvd als eerste in de boot staan en dan me raptor.
Als hij me opstart en als hij dan me hd niet ziet duurd het heel lang voordat hij verder gaat met booten tot de foutmelding no system disk dus denk dat het zoeken naar de hd best wel lang staat zal zo even kijken toch voor de zekerheid.

Tagan is naar mijn ervaring altijd goed geweest en stabiel dus denk niet dat het daaraan ligt

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
empheron schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 14:37:

Is dat niet juist de vertraging dat hij wacht voordat hij het apparaat aanspreekt.

dus als je hem op 5 sec. zet wacht hij 5 sec. om de disk te laten opspinnen met aanspreken.

volgens mij heeft dit niets met timeout van initialisatie te maken.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
Ik denk omdat je zelf zegd dat het tijdens video en gamen je 2e probleem om de hoek komt dat er misschien een driver dwars ligt bij je videokaart.
Gezien je airflow (2x 80mm in + 120MM in en daarnaast nog eens 2x 80mm out ( + voeding)) zou het eigenlijk niet aan de temp mogen liggen.
Verder kijk eens op de site van je mobo maker of er iets met een bios geupdate heeft wat met je problemen te maken heeft.

zelf heb ik problemen gehad met vastlopers tijdens dvd's branden, later was er een bios update tegen crc errors wat voor mij dus een oplossing bood

Taal fouten inbegrepen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of je asus boards ook via windows kan flashen ?? Heb net op de asus download lijst gekeken onder Mobo die ik heb maar zit alleen een dos dingetje bij. Of hoe kan ik in dos komen ?? dat is ook goed via windows dos promp doet hij het niet dus moet echt vanaf de start erin komen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 18:05:
Weet iemand of je asus boards ook via windows kan flashen ?? Heb net op de asus download lijst gekeken onder Mobo die ik heb maar zit alleen een dos dingetje bij. Of hoe kan ik in dos komen ?? dat is ook goed via windows dos promp doet hij het niet dus moet echt vanaf de start erin komen.
Vaak kun je via de site ook pc-dos downloaden. anders gewoon ff asus mailen voor een iso met pc-dos oid ;)
Maar staat er in het bios überhaupt iets over je genoemde problemen..

Taal fouten inbegrepen ;)

Pagina: 1