Oude speakers... Is het wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hoi y'all,

M'n vriendin had een setje oude speakers staan. Ondertussen staan die bij mij omdat ze ze niet gebruikt en ik er nog wel een doel voor heb.
Ze lijken aardig oud, en bij gebrek aan een versterker kom ik hier dus maar even vragen wat ik van deze gevallen kan verwachten.

Achter op het label staat als merk "Sonics Corporation, Tokyo Japan" en het modelnummer "AS-210".
Vermogen zou 40watt moeten zijn.
Aan de voorkant zit een "merk"-tag die "Nisco" luid.
De aansluiting achterop voor de draden zijn 2 schroef verbindingen, waarschijnlijk om van die oogjes omheen te leggen en dan vast draaien.
Het geheel is gemaakt van hout. Het lijkt massief te zijn.
De voorkant bestaat uit van dat zwarte speaker cover spul, met over het grootste deel vierkante bobbels.
Op het moment heb ik geen camera bij de hand, maar zodra ik een paar fotos kan maken doe ik dat even.

Op google kom ik nergens informatie tegen over deze speakers.
Ik vraag me dan ook af of het een beetje goed zal klinken icm een leuke versterker.

Iemand hier toevallig bekend met deze dingen?
Is het flut of is het echte goede vintage audio equipment?

edit:

Ik zou ze iig willen gebruiken als vervangers voor mijn Altec Lansing ACS33 2.1 speakersetje (gewoon PC speakersetje, met heel aardig geluid).
Als het beter gaat klinken als dat, ga ik met een beetje spoed achter een versterker aan.

[ Voor 10% gewijzigd door McKaamos op 02-11-2006 23:34 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik kan je zo weinig over de speakers vertellen, maar let er wel op dat de speakers waarschijnlijk niet magnetisch afgeschermd zijn. Als je nog een CRT monitor hebt moet je daar wel rekening mee houden :)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
matel schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:37:
Ik kan je zo weinig over de speakers vertellen, maar let er wel op dat de speakers waarschijnlijk niet magnetisch afgeschermd zijn. Als je nog een CRT monitor hebt moet je daar wel rekening mee houden :)
Mwah, ze komen sowieso onder mijn buro te staan ;) Daar ga ik dus waarschijnlijk geen problemen mee krijgen :)
Ik heb idd wel een CRT beeldbuis, een Samsung Syncmaster 753s, 17"

Nog vergeten te melden, de impedantie is 8 ohm.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 02-11-2006 23:40 ]

Verwijderd

Heb hier zelf ook zulkeen setup stan met oude speakers en oude versterker. Moeilijk om leeftijd op te plakken, maar ik schat ongeveer even oud als mezelf.
2* boxen van B&W 50W RMS hoogte ongeveer 80cm, elke box 2 woofers en 1 tweeter
Versterker: Kenwood KA-500

Geluid dat eruit komt is niet zo zuiver en kwalitatief als uit nieuw spul, maar relatief gezien nog heel goed, zeker als je naar de leeftijd kijkt (vergelijk met mp3 128kbits Lame versus ongecomprimeerde CD). Ik speel er eigenlijk meer muziek op als ik eerst dacht dat ik zou doen en heb er nog heel veel plezier aan.

Een belangrijke factor waar je naar kan kan kijken is gewoon de staat van de speakers zelf, als je gaat kijken achter het zwarte anti-stof paneel. Zeker de staat van het onderdeel dat in deze link bij de schematische tekening surround wordt genoemd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker

Dit onderdeel is eigenlijk het gedeelte waar de overgang van ht beweegbaar gedeelte naar het statisch gedeelte. Hierin komen vaak barstjes bij veroudering en hieraan kan je de staat van de speakers zien. Bij mijn speakers was alles nog in topconditie.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wel grappig dat je aan ons vraagt of het goed spul is. :)

Sluit het gewoon aan, dan hoor je pas of het crap is of geweldig. Een leuk merkplaatje gaat daar geen verandering in brengen.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:47:
Wel grappig dat je aan ons vraagt of het goed spul is. :)

Sluit het gewoon aan, dan hoor je pas of het crap is of geweldig. Een leuk merkplaatje gaat daar geen verandering in brengen.
Hij zegt toch dat ie niet kan luisteren omdat ie geen versterker heeft staan. ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
idd, Aloys ;)
Als ik kon luisteren had ik dat wel gedaan ;)
Ik hoop gewoon dat iemand toevallig soortgelijke of dezelfde speakers heeft staan en me er iets over kan vertellen.
Of iig een beetje een indicatie of het beter is als een Altec Lansing subwoofer kitje voor PC's.

Anyway, het ziet er uit alsof het ouder is als ikzelf (ben 21).
Kijkend naar de geelheid van de labels en het uiterlijk van de speakers heb ik het idee dat ze misschien wel tegen de 25 a 30 jaar oud zijn. Beetje van het tijdperk waar mijn Pa's spullen vandaan komen. (oude Marantz versterker met bijpassende speakers.)
Die spullen vind ik beter klinken als de meeste speakerkitjes voor de PC iig... Maja ook toen had je high end audio en de goedkope prullen.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 03-11-2006 00:05 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Ga naar de kringloop en koop voor een paar tientjes een oude amp, sluit ze aan en beoordeel dan pas of het goed of slecht is :)

btw: nisco sonics, bijna een anagram, mist één s. 8)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Das wel een idee Mace... Misschien wel waard om eens te gaan kijken...
Het is ook wel een idee om eens aan vrienden te vragen of ik misschien een oude Amp mag lenen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Van een vriendin van mijn moeder heb ik ooit eens een paar boxen gekregen (had ze 10 jaar geleden destijds geërfd). Die heb ik toen in het begin wel eens gebruikt op mijn versterker maar vond het nogal slecht geluid geven dus op zolder gezet.

Twee jaar geleden weer van zolder gehaald omdat mijn broertje speakers zocht. Ze even open gemaakt en zag dat conus helemaal gescheurd was (vandaar brakke geluid), nieuwe besteld bij Conrad (el cheapo 100W dingen) en ze knallen nu weer als de beste :) . Laatst had mijn broertje het typenummer van de boxen zelf opgezocht en ze zijn geproduceerd in 1954 :o , 52 jaar oud dus.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:59:
idd, Aloys ;)
Als ik kon luisteren had ik dat wel gedaan ;)
Ik hoop gewoon dat iemand toevallig soortgelijke of dezelfde speakers heeft staan en me er iets over kan vertellen.
Die spullen vind ik beter klinken als de meeste speakerkitjes voor de PC iig... Maja ook toen had je high end audio en de goedkope prullen.
Maar ben je niet bang dat onze meningen jouw luisterervaring zal beïnvloeden? Stel dat wij en masse de speakers tot prut/überspeakers zouden verklaren, kun je dan zelf nog wel een objectief oordeel over je eigen speakers vellen?

Audio-ervaringen zijn erg persoonlijk natuurlijk, dus alleen zelf kun je ze op waarde beoordelen imho. :)
Pagina: 1