Nieuwe PC start niet altijd op!

Pagina: 1
Acties:

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-01 17:37
Beste Tweakers,

Ik heb vorig week bij een vriend een nieuwe pc in elkaar gezet. Ik heb nu al best veel pc's in elkaar gezet, dus wat ervaring heb ik wel. Ook met een probleempje hier en daar.
Dus ik zet de pc in elkaar (alle onderdelen zijn trouwens bij mycom gekocht), alles verliep vlot en ging geweldig, nergens problemen mee. Wij starten de pc op, werkt ook, windows instaleren alles gaat goed. Dus ik ga weer richting huis, krijg ik de volgende ochtend een mailtje, waarin die vriend uitlegt dat zijn pc niet meer opstart, maar als hij de voedingskabel tijdelijk uit de voeding trekt, en hem daarna weer aansluit, wil de pc wel weer opstarten. Maar hij heeft dit probleem alleen als de pc langer uitstaat dan ongeveer 3 uur :S.

Dus ik denk ik ga ff advies vragen bij de mycom, die vertellen mij dat het misschien aan de voeding kan liggen (ik dacht dat ie 400 Watt had gekocht), dus ik ben weer terug gegaan naar die vriend, mar hij bleek toch 450 watt te hebben. Ik denk, laat ik het cmos eens resetten, heb ik ook eens gedaan bij een vriend van me, wiens pc niet meer wou opstarten, maar na een reset dat wel weer deed. Dus ik weer naar huis gegaan.

Krijg ik weer een mailtje. Met het volgende bericht: als ik hem voor de eerste keer opstart, dan zie ik een blauwe flits (de Letjes gaan heel even aan), maar gaat hij niet aan. Ik heb hem helemaal moeten loskoppelen voordat hij het weer deed.

Ik zat dus te denken aan de voeding...maar of dat het is? 450 Watt zou voldoende moeten zijn toch? Geheugen ook een optie? Zouden jullie misschien een oplossing voor dit probleem weten? _/-\o_

Trouwens evens voor de duidelijk de specs van de computer :):
- mobo: Asus P5B
- processor: Intel Core 2 Duo E6400
- geheugen: 2x 512 DDR2 geheugen van Corsair (snelheden weet ik eigenlijk niet, moet ik ff navragen)
- videokaart: Sapphire ATI X1900XT 256 mb
- harddisk: WD 160 GB Sata
- voeding: Asus 450 Watt PSU
- behuizing: Cooler Master Centurion 534

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Als er niets van koeling gaat draaien dan is het ofwel het mobo of wel de voeding.

http://specs.tweak.to/16567

• Timvanh
aha, maar als je alles loskoppelt start ie dus wel op :S En draait alles vrolijk alsof er nooit iets is gebeurd...

[ Voor 34% gewijzigd door Timvanh op 02-11-2006 22:15 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Timvanh schreef op donderdag 02 november 2006 @ 22:14:
aha, maar als je alles loskoppelt start ie dus wel op :S En draait alles vrolijk alsof er nooit iets is gebeurd...
Wat bedoel je daar precies mee?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hello_moto schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:10:
[...]
Wat bedoel je daar precies mee?
Wat 'ie eerder al zei; als je kortstondig de voedingskabel ontkoppelt, daarna weer aankoppelt en de PC aanzet, dan doet 'ie het "gewoon" maar dit komt alleen voor als de PC langer dan x uur heeft uitgestaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:25

jpiwf

licenced pepernootaddict

zou het niet met "brakke" elco's in de voeding zelf kunnen zijn? die ontladen langzaam, wat het fenomeen na langer uitstaan kan verklaren. kan ook iets zijn in het cirquitje naar die elcos natuurlijk. heb je niet nog toevallig een andere voeding in de buurt ,die van je eigen pc bijvoorbeeld (al kun je als tweaker natuurlijk moeilijk zonder computer :+ ) dan zou je het kunnen testen

[ Voor 8% gewijzigd door jpiwf op 02-11-2006 23:17 ]

member of Los Alcoholicos ban dhmo

Verwijderd

Ik weet het wel zeker dat de PSU niet goed is. Laatst had ik zelf ook zo'n een PC van een klant die niet wilde starten als deze een paar uur uit stond. Hier heb ik een nieuwe PSU in gehangen en hij werkte weer als vanouds.
Ook nieuw onderdelen kunne defect zijn.

• Timvanh
heel erg bedankt voor de reacties :) ik zal die vriend wel weer mailen...heb hier zoiezo nog tweede pc staan met 450 Watt Spire voeding ofzo, ook vrij nieuwe, neem ik die wel een keertje mee, komen we der snel genoeg achter wat het is ;). Ik laat het jullie nog wel weten!

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Moet haast wel de voeding zijn. Ik denk niet dat de voeding te weinig vermogen heeft om het systeem te laten draaien, maar dat de voeding defect is of storing heeft. Of de voeding is niet helemaal perfect aangesloten op het systeem. Een andere voeding proberen zou heel wat duidelijkheid moeten verschaffen denk ik.

• Timvanh
Heb de voeding vervangen, en ja hoor geen problemen meer! Dus ff de oude voeding omruilen, zal mycom vast niet moeilijk om doen.

Bedankt he!
Pagina: 1