Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

soort elektrisch regelbare weerstand

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Hoi,

ik heb een frequentie regelaar, waarmee ik de motor van een transportband regel.
De fq regelaar laat de motor met een bepaald toerental regelen. Door tussen twee klemmen op de regelaar een weerstand te plaatsen kan ik het toerental van de motor beinvloeden. Grote weerstand --> laag toerental, kleine weerstand--> hoog toerental.

Nu wil ik het wat makkelijker maken voor productie, door een fotocel te plaatsen. Als een produkt voorbij komt, wordt de lichtstraal onderbroken en moet het toerental van de motor veranderen.

Door een vaste weerstand te monteren tussen de klemmen, heb ik de snelheid van de motor in de basis stand.

Nu wil ik dat als de lichtstraal wordt onderbroken de motor langzamer gaat lopen m.a.w. de totale weerstand moet omhoog. Ik kan er dus niet een tweede weerstand parallel bij zetten, want dan daalt de totale weerstand tussen de klemmen.

Is er een soort weerstand, die elektrisch geregeld kan worden? Als de lichtstraal wordt onderbroken wordt bijvoorbeeld de spanning onderbroken en wordt de regelde weerstand groter. zoiets.

Ik heb al even gezocht op google, maar ik weet niet de juiste zoektermen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

http://en.wikipedia.org/wiki/Varistor *O*

-edit-
Is een schakeling met een extra transistor niet mogelijk? dan kan je met je LDR de transistor aansturen, die weer de band regelt, oftewel inverterend.

[ Voor 66% gewijzigd door Resistor op 02-11-2006 20:41 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De frequentieregelaar zal waarschijnlijk stroomgestuurd zijn, 0-4mA ofzo. In dat geval kun je wellicht een tor ofzo gebruiken.
Wat ook een optie is, is om 2 weerstanden te nemen. De ene staat er altijd overheen, en bepaalt de minimale snelheid. (overigens heeft een fatsoenlijke regelaar daar ook een instelling voor, zodat je ook met een open contact een bepaalde snelheid krijgt.) Wanneer er een product langs komt laat je een relais schakelen, welke vervolgens een andere weerstand in de plaats van de 1e weerstand plaatst.

Wat voor ingangsaansluitingen heeft de regelaar? Als het mee zit kun je gewoon een minimale frequentie instellen, en een frequentie die hij heeft bij een gesloten kring, dan heb je geen weerstanden nodig, alleen een senor/schakelaar.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Het hangt er een beetje van af hoe je het zelf allemaal wil, een id wat direct bij me opkomt, is om standaard twee weerstanden parallel te zetten, en er een weg te nemen om het toerental te verlagen (met transistor ofzo), gewoon je stuursignaal inverteren.
Wat evengoed kan, is een wisselcontactje van een relais te gebruiken, om te kiezen tussen 2 weerstanden die 2 verschillende toerentallen bepalen, dan ben je volledig vrij om de 2 toerentallen totaal onafhankelijk van elkaar te kiezen.
Of gewoon 2 weerstanden in serie, waarvan je een kan kortsluiten om de weerstand te verminderen.
Als je wat meer kennis van elektronica hebt, zou je ook een FET of transistor kunnen gebruiken als variabele weerstand, of een IC dat een digitale potmeter bevat ofzo.

Je ziet, mogelijkheden genoeg, als je wat beter specificieert wat je eigenlijk nodig hebt, kunnen we je beter helpen. Is de toerentalregeling misschien een 4...20mA ingang, die worden vaak gebruikt, en kan je idd maken met een weerstandje naar een voedingsspanning.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• chicky
Ik denk dat een varistor het niet gaat doen, want een varistor wordt laag-ohmig als er een bepaalde grenswaarde wordt overschreden. M.a.w. zet er genoeg spanning op en het wordt een gewoon draadje.

Je opmerking over de transistor is denk ik wel goed, alleen heb ik dan nog iets meer nodig (maar wat??)
hier schiet mijn electro kennis echt te kort om zelf een circuitje te ontwerpen.

• chicky
Een beetje verrast door de vele en sneller reacties, loop ik wat achter. sorry.

Ik kijk morgenochtend meteen even over de specifieke ingangsstroom en spannig en dat laat ik jullie even weten.

(hoop ik stiekem weer op zulke snelle reacties O+ O+ )
Alvast bedankt en tot morgen

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De meeste antwoorden zijn al gegeven maar ik wil er als volledigheid dit even bij melden.
Als je 2 weerstanden neemt en die in serie zet, waarbij 1 weerstand kortgesloten is. Zodra de lichtstraal onderbroken wordt de kortsluiting onderboken en loopt de stroom dus door de 2 weerstanden.
De andere oplossingen werken ook goed al dan niet beter. Alleen wou ik dit even vermelden omdat het leek alsof je zoiets zocht. En net als de parallel oplossing tamelijk simpel is.

[ Voor 5% gewijzigd door kluyze op 02-11-2006 21:59 ]

Pagina: 1