[Policy] Parser voor uitzendinggemist.nl (e.d.)

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:36
Ik heb voor mijzelf een klein programma'tje gemaakt waarmee ik eenvoudig een url van bijvoorbeeld uitzendinggemist.nl kan parsen. Het resultaat hiervan (dus de link naar de stream, mms of rtsp dus) stuur ik automatisch door naar FlashGet om de stream op te slaan.

Nu vroeg ik mij af, kan ik dit programma delen op het forum, of is dat ongewenst?

Uiteindelijk download het programma zelf niet, het parst de input.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50
dat moet je toch echt aan uitzendinggemist.nl vragen denk ik, ze hebben wel reclame op hun site maar zijn volgens mij geen commerciele organisatie(?) dus dan zou het wel kunnen denk ik. Maar stuur hun een mailtje misschien zijn ze wel geinteresseerd in je programma? :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Op de website is het volgende te vinden:
Je kan de uitzendingen op Uitzending Gemist niet opnemen. De programma's zijn streams en geen bestanden die je onbeperkt op je computer kunt bewaren. Wil je een uitzending toch hebben, dan kan je het beste contact opnemen met de omroep die het programma uit heeft gezonden.
Of dat programma gewenst is is inderdaad vooral een vraag voor uitzendinggemist, en het bovenstaande suggereerd in enige mate van niet. En verder is het ook iets voor de moderatoren van het subforum waar je het topic zou willen openen :) .

[ Voor 6% gewijzigd door JHS op 02-11-2006 20:40 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Uitzending Gemist bevat materiaal van verschillende omroepen.
Het hangt van de omroep af of ze willen dat jij het streamlinkje mag hebben, maar ga er maar vanuit dat omroepen dit niet willen.
Als een omroep vind dat jij de linkjes van een uitzending mag hebben, dan zouden ze deze wel aanbieden (de vara doet dat bijvoorbeeld, maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze geen zin hebben om iets moeilijks te gebruiken om de url te maskeren ;) )

De banners op de omroep sites zijn van de ster, net als de reclames tijdens de programma's. Die zorgen er dus voor dat omroepen hun centen krijgen op uit te zenden.

[ Voor 25% gewijzigd door Rob op 02-11-2006 20:45 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 13:07
Auteursrechtelijk is er met het programma weinig mis: het helpt gebruikers slechts met het maken van de thuiskopie danwel timeshifting, vergelijkbaar met een videorecorder. Wat de omroepen willen doet er feitelijk weinig toe, zolang de tool geen effectieve beschermingsmaatregel doorbreekt (EUCD yadija).

Voor de rest met JHS: het is aan de mods van het betreffende subforum :)

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Rukapul schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:56:
Auteursrechtelijk is er met het programma weinig mis: [..]
Dat idee had ik inderdaad ook.
Voor de rest met JHS: het is aan de mods van het betreffende subforum :)
Lijkt me dat dat dus iemand van SA moet zijn, daar zal het programma het meeste op z'n plaats zijn. :)
Rob schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:43:
Uitzending Gemist bevat materiaal van verschillende omroepen.
Het hangt van de omroep af of ze willen dat jij het streamlinkje mag hebben, maar ga er maar vanuit dat omroepen dit niet willen.
Dat vraag ik me dus af. Dat het nu op deze manier in een player verwerkt is hoeft imo niet direct te betekenen dat het direct benaderen van de streams verboden is. Voor de 'leek' zal een webbased player waarschijnlijk veel makkelijker zijn. Voor de mensen die liever volledige kwaliteit willen hebben kan de stream gedownload worden. Je moet er alleen zelf wat meer moeite voor doen.

[ Voor 46% gewijzigd door SysRq op 02-11-2006 21:22 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

SysRq schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:20:
Dat vraag ik me dus af. Dat het nu op deze manier in een player verwerkt is hoeft imo niet direct te betekenen dat het direct benaderen van de streams verboden is. Voor de 'leek' zal een webbased player waarschijnlijk veel makkelijker zijn. Voor de mensen die liever volledige kwaliteit willen hebben kan de stream gedownload worden. Je moet er alleen zelf wat meer moeite voor doen.
Zoals ik al zei: de player bevat banners van de ster, dat is 1 ding waarom ze willen dat je de player gebruikt.
Ze bieden streaming video aan zodat je het niet kan downloaden. Als ze willen dat je een video kan downloaden, dan zouden ze wel een downloadbare link aanbieden.

Waarom ze het nu niet ter download aanbieden? Simpel, een rechtenkwestie. Streaming en download zijn rechtentechnisch twee verschillende dingen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
* Schop!

Is het toegestaan om een topic te openen?

Tenslotte mag er ook over bijvoorbeeld een torrent-client gepraat worden. :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

Zoals eerder gezegd zal je dat uiteindelijk met de moderatoren van het subforum waar je het topic wilt openen moeten overleggen :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

SysRq schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 21:32:
* Schop!

Is het toegestaan om een topic te openen?

Tenslotte mag er ook over bijvoorbeeld een torrent-client gepraat worden. :P
Ik heb er geen probleem mee; met 3 regels in een bash script heb je dit waarschijnlijk ook al voor elkaar; dus het nut ontgaat me nogal; maar laat dat je vooral niet tegenhouden dit topic te starten :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Spider.007 schreef op zondag 05 november 2006 @ 10:39:
[...]
Ik heb er geen probleem mee; met 3 regels in een bash script heb je dit waarschijnlijk ook al voor elkaar; dus het nut ontgaat me nogal
Mja, ik werd het steeds maar doorlopen van de htmlbestand op linkjes een beetje zat, vandaar. :)

edit: Topic

[ Voor 10% gewijzigd door SysRq op 06-11-2006 11:42 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

SysRq schreef op maandag 06 november 2006 @ 07:12:
[...]

Mja, ik werd het steeds maar doorlopen van de htmlbestand op linkjes een beetje zat, vandaar. :)

edit: Topic
Is niet echt handig natuurlijk; er gelden vaak per subforum verschillende regels; en dat ik zeg dat het geen probleem is betekend dat je, zoals in deze thread al aangegeven werd, toestemming hebt van de moderator van het betreffende subforum. Het topic vervolgens in een ander subforum openen is niet zo handig :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Klopt, ik heb al een tr aangemaakt, tot op heden is er nog geen actie op ondernomen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[...]

[ Voor 101% gewijzigd door Spider.007 op 06-11-2006 21:52 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Rob schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:32:
[...]

Zoals ik al zei: de player bevat banners van de ster, dat is 1 ding waarom ze willen dat je de player gebruikt.
Met de player kan je prima fullscreen de video bekijken, dan zie je de reclames ook niet. De url van de stream te pakken krijgen levert je waarschijnlijk meer tijd om de reclame te bekijken dan gewoon de link aan te klikken en zodra de video verschijnt erop te dubbelklikken.

Het reclame-argument is in mijn ogen dan ook totaal zinloos, hoewel de kans groot is dat de omroepen daar anders over te denken.

Daarnaast is deze tool goedkoper voor de omroepen, omdat de stream maar 1x wordt gedownload, ook al wil men hem vaker bekijken.

met een hamer past alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Punksmurf schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:04:
[...]

Met de player kan je prima fullscreen de video bekijken, dan zie je de reclames ook niet.
Maar om 'm fullscreen te maken, moet je eerst de player bekijken
Overigens bevatten sommige vaak opgevraagde streams reclame voordat de stream wordt afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Daat heb je gelijk in inderdaad, maar er staat meer reclame op de rest van de site.

Overigens is dit wellicht interessant:

Gebruikersvoorwaarden

Copyright
De content is beschermd door het auteurs- en databankenrecht. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking, anders dan voor eigen niet-commercieel gebruik overeenkomstig onze gebruiksvoorwaarden, zijn zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de aanbieder van de content niet toegestaan.
Gebruiksvoorwaarden
De player is alleen bedoeld voor eigen raadpleging via normaal browser-bezoek. Het is niet toegestaan om de content op geautomatiseerde wijze te (laten) raadplegen, bijvoorbeeld via scripts, spiders en/of bots. Eventuele hyperlinks dienen bezoekers rechtstreeks te leiden naar de context, waarbinnen de publieke omroep de content aanbiedt, dwz. de player. Overneming, inframing, herpublicatie, of iedere bewerking van of toevoeging aan deze context zijn dus niet toegestaan. Eveneens is het niet toegestaan technische beveiligingen te omzeilen of te verwijderen, of dit voor anderen mogelijk te maken.
(afkomstig van de player zelf)

Het lijkt erop dat het voor persoonlijk gebruik niet zo'n punt moet zijn volgens het stukje over copyright, maar je mag de content volgens de gebruiksvoorwaarden niet geautomatiseerd benaderen. Nu komt dit op mij over als het dmv een script of ander programmeersel leegtrekken van de site maar andere mogelijkheden worden niet expliciet uitgesloten.

Ik denkt dat wat hier gebeurt (deze tool, icm met een downloader) valt onder 'overneming' en is dus niet toegestaan. Dit wordt feitelijk niet door de tool zelf gedaan, maar door het downloadprogramma waarvoor deze tool een hulpmiddel is.

Persoonlijk vind ik het trouwens een prima tooltje 8) al moet ik eerst dat andere programma eens gaan downloaden om hem goed te proberen. Ik kijk normaal via de site en dat is inderdaad vervelend soms met de slechte verbinding.

met een hamer past alles

Pagina: 1