Toon posts:

DHCP vernieuwen bij werkstations

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na toch een half uur zoeken heb ik het niet kunnen vinden en daarom de vraag.

De Windows 2000 DHCP server werkt goed. Alle werkstations krijgen een lease van een week. Maar ivm. een nieuwe gateway, moeten de ip adressen NU vernieuwd worden, en niet na een week. Ik kan die optie nergens vinden.

Kan iemand mij vertellen hoe dit moet? (ik heb geen zin om alle 50 werkplekken langs te lopen en ipconfig /renew uit te voeren)
Een week wachten op de automatische release is ook niet echt een optie.

Dank.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat moet makkelijk zijn :)
Create a batch file with the following example commands:

c:
cd\ipconfig /release
ipconfig /renew
exit
Batch opstarten als er op de werkstation ingelogt wordt :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-03 09:37

Swordlord

Act first, think never

Command scriptje schrijven, en bij alle computers een geplande taak invoeren om dat scriptje te laten uitvoeren. Dit moet als het goed is tochwel vanuit de server voor elke werkplek kunnen worden ingesteld ?

edit: wat onzin eruit gehaald

[ Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 02-11-2006 19:04 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Nieuwe gateway zelfde IP geven als oude in de tussentijd ?
Oude gateway laten staan en routering aanpassen voor een weekje ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
ja maar niet iedere gebruiker heeft het recht om dat script te runnen.

dus locaal gaat dat niet echt werken. Tenzij iedereen eerst inlogt onder administrator.
En dat mag weer niet natuurlijk ;-)

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:42

Muggie

8 pm

Het script in de computerpolicy zetten zodat het met elevated rights wordt uitgevoerd ?

PSN: mug_8pm

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Psexec van Sysinternals downloaden en daar een scriptje mee schrijven:

code:
1
psexec -u domein\administrator -p adminpwd @c:\pclijst.txt ipconfig /renew

Ziedaar, in één regel code :)

Dit is natuurlijk ook makkelijk:
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:01:
Nieuwe gateway zelfde IP geven als oude in de tussentijd ?
Oude gateway laten staan en routering aanpassen voor een weekje ?

[ Voor 62% gewijzigd door CmdrKeen op 02-11-2006 19:14 ]

Bloed, zweet & koffie

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22

Asteroid9

General Failure

Als je dat script via een GPO uit laat voeren hoeft de eindgebruiker geen rechten te hebben.
Via een GPO assigned startup script kun je zelfs periodiek de lokale admin passwords wijzigen, erg handig... :)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe gateway het oude geven gaat niet echt lukken hier in dit netwerk.

Via GPO vraag ik me ook altijd of het lukt.

Maar je eerste idee vorkbaard werkt uitstekend.

Net gedaan en alles is veranders. (via psexec) super programma!

Bedankt voor de tip jongens! (meiden)

Dit topic kan gesloten worden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:02:
ja maar niet iedere gebruiker heeft het recht om dat script te runnen.

dus locaal gaat dat niet echt werken. Tenzij iedereen eerst inlogt onder administrator.
En dat mag weer niet natuurlijk ;-)
Het is toch maar eenmalig :? Dan kun je door de runas optie van de command line te gebruiken, icm het batch commando
@echo off

je batch eenmalig laten draaien onder admin zonder dat gebruikers zien wat er afgedraaid wordt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kwestie van slechte voorbereiding. De nette manier, naar mijn mening, zou zijn om een week voor zo'n wijziging de duur van de lease tijdelijk te verkorten naar 24 uur (of nog minder), en 24 uur vantevoren de lease zelfs te verkorten naar hooguit een paar uur, zodat de PC's binnen een paar uur na de wijziging zelf de juiste gegevens ophalen. En achteraf verleng je de lease weer naar een week.

• CmdrKeen
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

downtime schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:43:
Kwestie van slechte voorbereiding. De nette manier, naar mijn mening, zou zijn om een week voor zo'n wijziging de duur van de lease tijdelijk te verkorten naar 24 uur (of nog minder), en 24 uur vantevoren de lease zelfs te verkorten naar hooguit een paar uur, zodat de PC's binnen een paar uur na de wijziging zelf de juiste gegevens ophalen. En achteraf verleng je de lease weer naar een week.
Mosterd na de maaltijd noemen ze dat, meneer-met-de-toepasselijke-naam :P

Bloed, zweet & koffie

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:29

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Het makkelijkste is om de switch(es) met workstations even kort aan en uit te zetten. Is alleen een optie als niemand op dit moment gebruik maakt van de workstations of als je duidelijk maakt dat de netwerkverbinding 30 seconden onderbroken kan worden.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

downtime schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:43:
/signed

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03 14:57
[BoSS] schreef op donderdag 02 november 2006 @ 20:00:
Het makkelijkste is om de switch(es) met workstations even kort aan en uit te zetten. Is alleen een optie als niemand op dit moment gebruik maakt van de workstations of als je duidelijk maakt dat de netwerkverbinding 30 seconden onderbroken kan worden.
You're joking, right?

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:57
Als het nu nog werkt zal ik gewoon lekker wachten tot iedereen 's avonds netejes zijn computer heeft uitgezet en dan ben je er toch? Als het nu aangepast moet worden zullen er gebruikers zijn die functionaliteit missen en dus gaan rebooten.. Ik zie je probleem nog niet echt eigenlijk?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03 14:57
Het probleem is ook opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Abom op 03-11-2006 13:29 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22

Asteroid9

General Failure

Ben bang van niet! :+

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Koffie
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vorkbaard schreef op donderdag 02 november 2006 @ 19:47:
[...]

Mosterd na de maaltijd noemen ze dat, meneer-met-de-toepasselijke-naam :P
Helaas heeft hij wel gelijk,
Een nieuwe gateway onstaat niet tussen de vrijdagmiddag boterham. Dit had je moeten zien aankomen.
Zeker met een leasetijd van een week. als je dan ook nog een beetje weet hoe het DHCP protocol werkt, kun je op je vingers natellen dat omdat DHCP meer via een 'pull principe' werkt de *client* het enige stuk is waarin je dit kunt oplossen (tenzij je dus vantevoren begint je leasetijden goed te zetten).

Doe je dat niet, en zit je met een leasetijd van een week MOET je het wel op client niveau oplossen.

Gezien het feit dat ik het redelijk basic vind en weinig eigen initiatief zie gaat het topic alsnog dicht.

Voor de topicstarter : Volgende keer je werk ietsjes beter plannen en bij problemen iets meer zelf proberen uit te zoeken / op te lossen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.