Nieuwe PC, maar toch ellendig traag...

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
Hallo,
heb een nieuwe PC samengesteld : Intel E6400, 2x OCZ XTC 512M/PC2-6400, Gigabyte DQ6, Geforce 7600GS, Seagate SATA-2 disk en nog wat kleiner grut. Daarop dan XP Home met alle mogelijke updates.
Nu, bij momenten vind ik mijn PC toch allesbehalve responsief. Dit was bvb het geval bij het installeren van de demo van FlightSim X. Al tijdens het uitpakken van de installer (weliswaar een dikke file van meer dan een halve gig) kon ik nog nauwelijks iets aanvangen met mijn systeem. Dacht immers van ondertussen nog een beetje te surfen, maar dat was dus gewoon onmogelijk. Bij de 4j oude voorganger vond ik dat normaal, maar van een splinternieuw systeem vind ik dat toch maar triestig.
De vraag: is dit normaal, en/of eigen aan Windows ?
Ik heb al eens PCMark05 laten draaien maar dat gaf een normaal resultaat (±5200). Harddisk draait ook in UDMA-5 dus dat ziet er ook ok uit...

PS: ik moet wel zeggen dat mijn relatief recente PC op 't werk (P4-3.0, 1.5G DDR2) eigenlijk van hetzelfde bedje ziek is. Vooral bij het opstarten van Outlook kan ik wel effen een koffie drinken ondertussen. Daar heb ik dan ook nog eens dat DNS lookups het boeltje doen hangen...

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Tijdens het uitpakken van een zeer grote file naar mijn hardeschijf kan ik ook vrij weinig doen (alles gaat dan tergend langzaam). Dit komt doordat je hardeschijf de bottleneck is, eventuele oplossing zou zijn RAID.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Kijk eens naar de processorbelasting terwijl je FS installeert, misschien dat die installer gewoon alle CPU-resources probeert weg te trekken?
Hier weinig moeite om meerdere dingen tegelijk te doen, ook als ze veel CPU-capaciteit vragen. :)

En de P4 3.0 GHz op m'n werk werkt ook als dikke stront door een trechtertje, wat een brakke CPU's zijn dat...

Tesla Model Y RWD (2024)

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:58
chipset drivers geinstalleerd ?

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:07
chipset drivers geinstalleerd ?
Heb de drivers geïnstalleerd die op de CD van het moederbord zaten. Ondertussen ook al de updates... Ik neem aan dat ik niet nog ergens anders Intel P965-drivers moet gaan halen ?

• gumkop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08-2025
Alleen van Windows processen zie je de belasting in je taskmanager. Niet de belasting die hardware dmv interrups op je cpu afvuurt. Je kan deze wel zien in de performance monitor, object: processor, counter: interrupt/sec.
Ga deze eens vergelijken met je systeem in idle toestand en tijdens de installatie. Mocht deze waarde extreem stijgen dan is het de hardware die je systeem langzaam maakt.

A8N-SLI / 7800GT / 3500+ / 7800GT

Pagina: 1