Thin Client als iSCSI Target

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jpiscaer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17
Ik wil een thin client (Wyse Winterm 9450XE) gaan gebruiken als iSCSI target. Deze thin client heeft een Via Epia bordje met 550Mhz C3 processor, 256mb SD-RAM en een 192MB ATA/IDE flashdisk. Op het tweede IDE kanaal zit een 100GB laptopschijf.

Op dit moment draai ik FreeNAS, maar deze ondersteund geen iSCSI target configuratie. Ik ben dus op zoek naar een kleine linux, unix, *bsd of ander OS, waarmee ik *simpel* een iSCSI target kan bouwen. Aangezien 't zo snel en makkelijk mogelijk moet, zou 't mooi zijn om 't a la FreeNAS via een webpagina te beheren. Gezien de bootschijf van 192MB, moet het OS minder dan ongeveer 180MB in gebruik nemen na installatie.

Ik heb al naar alternatieven als OpenFiler en MySAN gekeken, maar de eerste wil niet goed booten, de ander is een oplossing op basis van Windows Server 2003... Wie kan me dus alternatieven aandragen, van een kleine distro, waarmee ik een iSCSI target kan bouwen?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
een standaard distro zoals Debian met bijvoorbeeld het iSCSI Enterprise Target Project? Kijk anders eens in dit topic: iSCSI thuis

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jpiscaer
axis schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:34:
een standaard distro zoals Debian met bijvoorbeeld het iSCSI Enterprise Target Project? Kijk anders eens in dit topic: iSCSI thuis
Axis, ik denk niet dat debian op een 192MB schijf geinstalleerd kan worden? Kleine kans dat de businesscard installatiecd 't voor elkaar krijgt...

EDIT:
Ik heb dat topic net ff doorgelezen, maar daar staan geen concrete oplossingen in...

[ Voor 10% gewijzigd door jpiscaer op 02-11-2006 15:51 ]

• axis
Jainoxi schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:43:
[...]

Axis, ik denk niet dat debian op een 192MB schijf geinstalleerd kan worden? Kleine kans dat de businesscard installatiecd 't voor elkaar krijgt...

EDIT:
Ik heb dat topic net ff doorgelezen, maar daar staan geen concrete oplossingen in...
Nope, daar staat inderdaad geen kant-en klare oplossing in, omdat die er ook niet zoveel zijn.. Er zijn wel die Open-E NAS dingetjes, maar die zijn weer niet gratis..

Ik wil ook hetzelfde doen als jij, zit ook te wachten op een iSCSI target voor BSD. Ze zijn er al lang mee bezig, en zal vast nog wel even duren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door axis op 03-11-2006 08:13 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• jpiscaer
Ik ga vandaag een test doen, waarbij ik een minimale installatie van Debian (met een businesscard CD installatie) doe, en dan IET erin compile. Hopen dat 't minder dan 200MB in beslag gaat nemen.

Natuurlijk zal ik moeten compilen, en moet ik dus de sources van de kernel hebben, alsmede genoeg /tmp ruimte, dus ik zal 't op een andere HD moeten installeren/compilen/afmaken, en dan ghosten naar de 192MB schijf...

• axis
Jainoxi schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:20:
Ik ga vandaag een test doen, waarbij ik een minimale installatie van Debian (met een businesscard CD installatie) doe, en dan IET erin compile. Hopen dat 't minder dan 200MB in beslag gaat nemen.

Natuurlijk zal ik moeten compilen, en moet ik dus de sources van de kernel hebben, alsmede genoeg /tmp ruimte, dus ik zal 't op een andere HD moeten installeren/compilen/afmaken, en dan ghosten naar de 192MB schijf...
En, was je er nog aan toe gekomen? Is het gelukt? Wat zijn je bevindingen?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
NetBSD heeft een iSCSI target, die nog best goed blijkt te werken ook...

• jpiscaer
Darkmage, ik heb daar ook al mee zitten spelen, 't compilen is toch nog complexer dan ik verwachtte... Ik ga daar komende week weer mee spelen, kijken of ik er verder mee kom...

• jpiscaer
Ik heb nu eerst een installatie van Debian met IET gedaan, dat is verbazend simpel gedaan. Ik moet nu echter de installatie zover opschonen, dat deze in 192MB past...

Installatie Debian
Boot Options: expert noapic nolapic debian-installer/probe/usb=false hw-detect/start_pcmcia=false netcfg/disable_dhcp=true
Language: English - English
Country: Netherlands
Locale: en_US.UTF-8
Software: niets ('Standard System' uitgevinkt)

Installatie IET:
apt-get install linux-headers-2.6.17-2-k7 make gcc openssl libssl-dev
cd /usr/src
wget http://surfnet.dl.sourcef...iscsitarget-0.4.14.tar.gz
tar zxf iscsitarget-0.4.14.tar.gz
cd iscsitarget-0.4.14.tar.gz
make
make install

Configuratie IET:
inhoud van /etc/ietd.conf
-----------------------------------------------
Target iqn.2006-11.net.huizeuitschot:debian.hdb
Lun 0 Path=/dev/hdb,Type=fileio
Alias debian
-----------------------------------------------

Start IET:
/etc/init.d/iscsi-target start

Benchmarks:
iSCSI (VMware Debian IET op 100Mbit)
Min 21,5 MB/sec
Max 27,5 MB/sec
Avg 26,2 MB/sec
Acc. 0,4 ms
Burst 34,6 MB/sec

Lokaal (SATA schijf)
Min 25 MB/sec
Max 55,2 MB/sec
Avg 44,4 MB/sec
Acc. 16,4 ms
Burst 111 MB/sec

• jpiscaer
Ik heb nu ook de Service Console van VMware ESX als iSCSI Target kunnen inzetten, waardoor een extra doos (in dit geval de thin client) niet meer nodig is. De performance heb ik nog niet kunnen meten, dat zoek ik morgen uit...

Voor meer info om de SC van ESX als iSCSI Target te gebruiken, moet je maar 's op de site van de VMUG kijken!
Pagina: 1