Servers clonen: een goede optie voor disaster recovery?*

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Even een korte vraag omtrent het clonen van servers. Situatie is als volgt: in een omgeving met een paar DC's, file-servers, Exchange-server en SQL-cluster zoeken we een mogelijkheid om een server, in geval van crash of onsuccesvolle changes snel terug te rollen.

De klant kwam met het briljante idee om Ghost te gebruiken en alle images weg te schrijven naar een file-share maar voor zover ik weet ondersteunt Ghost niet 1-2-3 verschillende soorten RAID-sets, dynamic disks en dergelijke. Ook verschillen in firmware van de SCSI-controllers kan later een probleem worden als de omgeving wordt uitgebreid met nieuw aan te kopen servers.

Heeft iemand een idee of Ghost hieraan kan voldoen of moet er naar een andere oplossing worden gekeken (zoals RIS i.c.m. sysprep en Installation Manager van Citrix)?

Het is een simpele vraagstelling maar de technische implicaties lijken me veel groter dan de klant inziet.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ghost heeft inderdaad problemen met RAID e.d. ;)
Zie ook dit linkje en bovenal deze van Symantec.com

Zou je wel eens kunnen kijken naar Acronis True Image Server for Windows? Weet niet als dat werkt, maar nooit geschoten is altijd mis.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Outerspace schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:06:
Ghost heeft inderdaad problemen met RAID e.d. ;)
Zie ook dit linkje en bovenal deze van Symantec.com

Zou je wel eens kunnen kijken naar Acronis True Image Server for Windows? Weet niet als dat werkt, maar nooit geschoten is altijd mis.
Acronis heb ik thuis, Workstation-uitvoering, voor mezelf en die werkt inderdaad vlekkeloos. Tenminste, met mijn RAID0 en RAID1 en nog nooit problemen mee gehad.

Ik ga je linkjes ff doornemen!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wij gebruiken True Image Enterprise Editie.
Die werken goed met de derde t/m vijfde generaties DL360. Ook met ML370 en DL380 servers van HP, al hebben die min of meer dezelfde controllers....
Verwacht eigenlijk dat het op Dell of andere hardware ook wel zal werken.

Pas wel op dat je niet afhankelijk raakt van die images. Je zit namelijk nogal in de shit als je serverpark affikt en je moet op compleet andere hardware restoren :P Ik doe het hier alleen met de terminal servers. Ook gebruik ik het om de productieservers te clonen voor tests van changes.
Dat omdat we daar 60 pakketten op hebben draaien en helaas geen citrix hebben. Het is een stukje tijdwinst hier.

Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd? En wat heb je over dit onderwerp al kunnen vinden? Het is een zo vaak besproken onderdeel dat alle pakketten, voors tegens en andere argumenten heel goed te vinden zijn met een zoekmachine.

Ik pas de topictitel even aan, zodat deze iets meer je vraag bevat. Wat is je OS ? Dat hoort in Windows Servers en Server-software in de topictitel namelijk.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
@sanfranjake: het probleem is namelijk dat, zoals ik aangeef in mijn eerste zin, dat het kort moet zijn. Helaas is de deadline van de klant morgen voor het aanschaffen van licenties en eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat dat gaat werken.

Je hebt helemaal gelijk dat mijn vraag nogal vaag is en dat ik zelf weinig toe heb gevoegd aan opties/research maar mijn eerste reaktie op Ghost was, om het zacht uit te drukken, nogal hysterisch. Ondertussen is projectmanagement al ingelicht dat er morgen een zwaar team uitrukt om ter plekke uit te leggen dat "disaster recovery" of "rollback" zeer waarschijnlijk niet te realiseren is met Ghost, mede vanwege de feiten die jij en Outerspace aan hebben gegeven.

De huidige omgeving is gebaseerd op RIS (OS + Metaframe), daarna GPO's voor het joinen van domein+farm en de rest van de installatie via de Installation Manager. De nieuwe omgeving willen ze nog sneller doen maar echt heil zie ik er niet in om dat met een cloning-pakket te doen omdat je bijna altijd tussen 2 meetpunten in terug zal komen met je image of bijvoorbeeld dat je vervuiling krijgt in je data store of orphaned users in SQL ofzo.

Ik zal eens zeer goed gaan kijken naar Acronis Enterprise maar hou wel degelijk in mijn achterhoofd dat de tijd tussen "image" en "restore" toch kan zorgen voor ongedocumenteerde changes.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja je hebt ook nog het sus-clientid wat kapot gaat etc etc ... als dit je enige backupmogelijkheid wordt zou ik een grote dikke rode streep door het plan trekken.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:39:
Tja je hebt ook nog het sus-clientid wat kapot gaat etc etc ... als dit je enige backupmogelijkheid wordt zou ik een grote dikke rode streep door het plan trekken.
Als je inderdaad bedoelt: Ghost is het enige backup voor de komende tijd (tijdspanne unknown) dan wordt het: Ghost is het enige backup voor de komende tijd (tijdspanne unknown).

• ameliusvtwil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 15:13
Ik heb niet hetzelfde probleem, maar wel een vraag.

Wij willen een clone maken van een draaiende server met 1 scsi schijf omdat het de bedoeling is dat daar een 2e schijf bij komt en dat die ook nog in raid gaan draaien. Is het mogelijk om een systeem dat nu draait op 1 scsi schijf aan te passen naar 2 schijven en dat dan ook nog in raid mirror te laten werken zonder data verlies. Die clone willen we graag maken voor als er wat verkeerd gaat, dat we weer terug kunnen naar de oude situatie.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
ameliusvtwil schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:28:
Ik heb niet hetzelfde probleem, maar wel een vraag.

Wij willen een clone maken van een draaiende server met 1 scsi schijf omdat het de bedoeling is dat daar een 2e schijf bij komt en dat die ook nog in raid gaan draaien. Is het mogelijk om een systeem dat nu draait op 1 scsi schijf aan te passen naar 2 schijven en dat dan ook nog in raid mirror te laten werken zonder data verlies. Die clone willen we graag maken voor als er wat verkeerd gaat, dat we weer terug kunnen naar de oude situatie.
Wil je van single disk over naar RAID10 of RAID1, want je verhaal spreek zich een beetje tegen...

• ameliusvtwil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 15:13
Het zijn eigenlijk 2 vragen.

We willen eerst een clone maken van de huidige situatie zodat als er wat mis gaat we altijd weer terug kunnen naar de oude situatie en de klant weer gewoon door kan. Is dit mogelijk en wat is dan de beste software. (Acronis True Image Server for Windows ga ik testen) maar misschien is er al een beter programma.

En waar het met name om gaat is: dat de huidige server (nu draaiend op 1 scsi schijf) gaat draaien op 2 scsi schijven die in een mirror lopen. en of dat mogelijk is zonder dat we data verliezen of moeten herinstalleren.

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
ameliusvtwil schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 11:54:
Het zijn eigenlijk 2 vragen.

We willen eerst een clone maken van de huidige situatie zodat als er wat mis gaat we altijd weer terug kunnen naar de oude situatie en de klant weer gewoon door kan. Is dit mogelijk en wat is dan de beste software. (Acronis True Image Server for Windows ga ik testen) maar misschien is er al een beter programma.

En waar het met name om gaat is: dat de huidige server (nu draaiend op 1 scsi schijf) gaat draaien op 2 scsi schijven die in een mirror lopen. en of dat mogelijk is zonder dat we data verliezen of moeten herinstalleren.
Trek met Acronis Enterprise Server een kopie; dat kan zonder problemen terwijl de machine draait. Hoogstens moet je 1 reboot uitvoeren maar ik denk dat dat wel kan op een onbewaakt moment buiten kantooruren.

En afhankelijk van je SCSI-controller, kan je gewoon een nieuwe schijf bijprikken, zeggen dat ze elkaar moeten mirroren en klaar.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10
Acronis True Image is ideaal voor dit soort werk, wij gebruiken het ook (Dell servers). Gecombineerd met Universal Restore kun je een image zelfs terugzetten op andere hardware!

Je kunt een image van een live server maken, automatisch gescheduled, waarbij je bijvoorbeeld de laatste drie images wil bewaren, oudere worden dan weggegooid. Je hoeft Windows hier niet voor af te sluiten, dus het is prima dagelijk in te stellen.

Ghost is hier niet voor geschikt voor zover ik weet, er missen teveel opties. Acronis is bij ons echt een onmisbaar stuk software geworden, iedereen die ermee werkt wordt vanzelf enthousiast...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Jiriki schreef op vrijdag 05 januari 2007 @ 12:01:
Acronis True Image is ideaal voor dit soort werk, wij gebruiken het ook (Dell servers). Gecombineerd met Universal Restore kun je een image zelfs terugzetten op andere hardware!

Je kunt een image van een live server maken, automatisch gescheduled, waarbij je bijvoorbeeld de laatste drie images wil bewaren, oudere worden dan weggegooid. Je hoeft Windows hier niet voor af te sluiten, dus het is prima dagelijk in te stellen.

Ghost is hier niet voor geschikt voor zover ik weet, er missen teveel opties. Acronis is bij ons echt een onmisbaar stuk software geworden, iedereen die ermee werkt wordt vanzelf enthousiast...
Ik wil jou wel even spreken over Acronis; wil je zo vriendelijk zijn om me te mailen op Got-nick @ gmail . com?

Modbreak:Daar is een forum dus niet voor bedoeld, het is voor de community interessanter dat dat hier besproken wordt. Anders is er altijd nog de DM mogelijkheid

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2007 12:10 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waarom niet hier?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Jiriki
Ik heb je een mailtje gestuurd, maar wat mij betreft kan het ook hier, kunnen andere mensen het ook nog lezen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Jiriki
Voor het gemak hier ook even de inhoud van mijn mail-antwoord:

Ghost is leuk voor clients, maar niet werkbaar voor serieuze server omgevingen.

Hier: http://nl.acronis.com/enterprise/products/ATIESWin/ kun je meer info vinden.

In het kort de belangrijke verschillen die voor ons de doorslag gaven:

Acronis kan servers backuppen, Ghost niet (behalve via een boot-diskette), die ondersteund alleen Windows 2000 desktop en XP
Acronis kan een draaiende server imagen, Ghost niet
Acronis kun je schedulen, Ghost niet
Acronis kan incremental images maken, Ghost niet
Acronis kan de netwerk en diskload beperken tijdens het imagen, Ghost pakt altijd 100%
Acronis kan een server al booten vanaf het image TIJDENS het restoren.
Acronis kan een boot-tool installeren zodat je altijd de applicatie bij de hand hebt, Ghost is afhankelijk van een diskette (CD versie werkt AFAIK niet op servers)
Acronis kan ook werkplekken imagen, en zelfs weer restoren terwijl gebruikers opstarten
Acronis kan een image terugzetten op andere hardware dan waarvandaan het image gemaakt is, Ghost crashed al als de disk controller anders is (denk aan RAID upgrade)

Qua licentie, je betaald voor een backup server. Agents voor databases heb je niet nodig. Als je 1 image server neerzet, heb je dus 1 licentie nodig, en als je alleen Windows servers hebt dus een Server Windows licentie. De andere servers kun je dan met agents imagen. Let wel, ik ben niet onze licentie verantwoordelijke, dit is het laatste wat ik er over gehoord heb, check of het niet gewijzigd is.

Voor Ghost heb je een licentie per machine nodig, kost dan misschien minder maar dan heb je er meerdere nodig.

Geloof me, vergeleken met True Image is Ghost maar kinderspeelgoed.

Pagina: 1