Toon posts:

Je laptop laten fungeren als Router..

Pagina: 1
Acties:
  • 603 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hej mensen,

Ik ben hier nieuw dus schiet me niet meteen af als ik wat verkeerd doe.
Ik heb eerst gezocht of ik wat kon vinden maar dat kon ik niet dus daarom plaats ik dit:

Ik wil mijn laptop laten fungeren als router/switch..

Dus via mijn draadloze verbinding internet oppakken van mijn thuis netwerk, en via mijn "gewone" NIC DHCP laten uitdelen..

is dit mogelijk? en zo ja hoe..?

Met vriendelijke groet,
Gertjan

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Internet connection sharing onder Windows XP. Is misschien wel handig als je je OS ook even vertelt.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ik zal je niet meteen afschieten, maar wij tweakers doen elkaar voortdurend de groeten, je hoeft dus niet te groeten boven of onderaan je posts.

verder snap ik niet helemaal wat je bedoelt, wil je die laptop omvormen tot een draadloos access point? en weet je zeker dat je die laptop ook DHCP server wilt laten spelen? als je al een DHCP server in huis hebt kun je namelijk die laptop ook in bridged modus laten werken.

Kwa OS zou ik je geen windows aanraden, maar iets ala clarkconnect.

Maar het zou wel handig zijn als je eventjes een schemaatje kunt maken van je netwerktopografie, wat je precies wilt, en de specs van die laptop.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

Als je windows gebruikt:

- Standaard connection sharing
- Winroute
- Wingate
etc

ik heb alleen ervaring met Winroute, daar kan je gewoon de ene netwerkkaart routen naar de anderen, werkt heel eenvoudig. Systeemeisen zijn er amper.

zie ook

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/309398//

[ Voor 25% gewijzigd door Eindewege op 02-11-2006 13:49 ]

Van Zeeland dan misschien ??

Verwijderd

Topicstarter
aan me laptop komt een apparaat die automatisch IP adres nodig heeft.. kan in het apparaat niets instellen..

Nu wil ik graag dat mijn laptop via zijn draadloos signaal netwerk overpakt.. en deze weer laten uitgeven via mijn "gewone netwerkaansluiting" en dan met DHCP...

Het gaat om een Acer Travelmate 4100... Met winXP Home...

Jah ik heb in huis een DCHP server (speedtouch) hieraan zit een linksys wap54g..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 14:07 ]

Verwijderd

Naar netwerkverbindingen. Rechter muisknop op LAN-verbinding (o.i.d.) en voor eigenschappen kiezen, dan kun je onder het laatste tabblad aanvinken dat andere gebruikers/apparaten van die verbinding gebruik mogen maken. Volgens gaat je Windows op die aansluiting dan automatisch DHCP-server spelen.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:59:
aan me laptop komt een apparaat die automatisch IP adres nodig heeft.. kan in het apparaat niets instellen..

Nu wil ik graag dat mijn laptop via zijn draadloos signaal netwerk overpakt.. en deze weer laten uitgeven via mijn "gewone netwerkaansluiting" en dan met DHCP...

Het gaat om een Acer Travelmate 4100... Met winXP Home...

Jah ik heb in huis een DCHP server (speedtouch) hieraan zit een linksys wap54g..
dus zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
kabel/ADSL modem
      |
linksys WAP
      |
laptop
      |
een of ander apparaat

ik weet niet om wat voor apparaat t gaat hoor, en ook niet om wat voor laptop, maar ik zou dus proberen de boel in bridged modus op te zetten, en om onder andere die reden geen windows gebruiken.

Verwijderd

smokalot schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:30:
[...]

dus zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
kabel/ADSL modem
      |
linksys WAP
      |
laptop
      |
een of ander apparaat

ik weet niet om wat voor apparaat t gaat hoor, en ook niet om wat voor laptop, maar ik zou dus proberen de boel in bridged modus op te zetten, en om onder andere die reden geen windows gebruiken.
Je gaat toch niet je hele WinXP weg gooien om iets wat Windows ook gewoon kan :?

• Eindewege
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

Eindewege

Het beste dorp van nederland

[b]smokalot schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:30:
Is het bridgen van twee netwerken in WinXP zo gaar dan? (geen ervaring mee)
(zoals mijn bovenbuurmanal zegt)

Persoonlijk vind ik Winroute ook wel goed werken in dit soort situaties, klein programmaatje dat op de achtergrond draait, kan als DHCP server gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Eindewege op 02-11-2006 14:40 ]

Van Zeeland dan misschien ??

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:35:
[...]

Je gaat toch niet je hele WinXP weg gooien om iets wat Windows ook gewoon kan :?
als er toevallig al XP op die laptop staat kun je t natuurlijk proberen, maar bridgen zal hoogstwaarschijnlijk niet werken, dat ondersteunt de driver van de wireless NIC hoogstwaarschijnlijk niet. Onder linux kun je een aantal wireless NICs wel laten bridgen. Als je bridget krijgt dat apparaat gewoon een IP in dezelfde range als de rest van je LAN, en kun je dat ding dus gewoon bereiken. Ik denk niet dat je dit met de ICS uit XP ook kunt doen?

er een router van maken, niet bridged dus, kan wel in XP, maar zal stabieler en sneller werken onder bijvoorbeeld een slanke linuxdistro zoals ClarkConnect, of een andere special purpose FreeBSD afgeleide.

Maar ik weet niet of snelheid en stabiliteit wel belangrijk zijn in dit geval, en of een bereikbaar IP ook noodzakelijk is.

Verwijderd

smokalot schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:49:
[...]

als er toevallig al XP op die laptop staat kun je t natuurlijk proberen, maar bridgen zal hoogstwaarschijnlijk niet werken, dat ondersteunt de driver van de wireless NIC hoogstwaarschijnlijk niet. Onder linux kun je een aantal wireless NICs wel laten bridgen. Als je bridget krijgt dat apparaat gewoon een IP in dezelfde range als de rest van je LAN, en kun je dat ding dus gewoon bereiken. Ik denk niet dat je dit met de ICS uit XP ook kunt doen?

er een router van maken, niet bridged dus, kan wel in XP, maar zal stabieler en sneller werken onder bijvoorbeeld een slanke linuxdistro zoals ClarkConnect, of een andere special purpose FreeBSD afgeleide.

Maar ik weet niet of snelheid en stabiliteit wel belangrijk zijn in dit geval, en of een bereikbaar IP ook noodzakelijk is.
Over bridgen kun je gelijk hebben, maar dat routeren niet snel of stabiel zal zijn is denk ik in deze situatie niet van toepassing/merkbaar.

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:53:
[...]

Over bridgen kun je gelijk hebben, maar dat routeren niet snel of stabiel zal zijn is denk ik in deze situatie niet van toepassing/merkbaar.
je merkt t toch wel als je elke week die laptop moet resetten omdat het netwerkgedeelte is uitgevallen :?

En of snelheid belangrijk is heb ik geen idee van, jij weet blijkbaar wel wat voor apparaat het hier om gaat, en wat voor netwerkverkeer er overheen moet?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor zover.. ik ga het is proberen met Kerio Winroute Firewall...

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt.. niet met winroute.. maar doormiddel van netwerkburggen tussen draadloos en gewone netwerkkaart... bedankt voor de informatie jongens...

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 08:35

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat is een mogelijkheid, maar onthou wel dat een bridge alle verkeer over beide interfaces naar buiten gooit.
Dit is voor een adhoc verbinding tussen je laptop en pc/laptop niet erg, maar kijk wel uit met bridgen.

Verder had je met een beetje zoeken dit wel kunnen vinden: Hoe deel ik Internet ?

Suc6 iig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.