Toon posts:

een pc als externe hardeschijf en dvd brander gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 570 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al wat op internet gezocht, maar weet niet zo goed waar ik op moet zoeken.

Ik heb een laptop, maar deze heeft wat te weinig harde schijf ruimte en ook geen dvd brander. Nou heb ik hier ook nog een pc staan waar eigenlijk niets meer mee wordt gedaan.
Nu wou ik eerst gewoon een externe HDD kopen en een externe DVD brander. Ik bedacht me alleen later dat dit nogal zonde zou zijn als ik gewoon de oude pc kan gebruiken.

Ik wil alleen niet het hele zooitje op me kamer hebben staan. Als het kan wil ik alleen de systheemkast op me kamer hebben staan (en geen beeldschermen, muisen, toetsenborden enz enz.)

Nu is mijn vraag dus... Op welke manier kan ik het beste de pc aan mijn laptop koppelen, zodat ik gebruik kan maken van de HDD en brander. En moet ik dan op de oude pc ook nog windows hebben draaien (of kan het netzoals met een echte externe hdd en dvd brander door alleen aan elkaar te koppelen).

Het eerste idee wat bij mij opkwam was om wel gewoon windows erop te hebben staan... dan alleen de pc kast op me kamer te zetten... en dan de pc besturen via het beeldscherm van mijn laptop. Dit kan dacht ik via een usb kabel. Wanneer ik dan wat op de pc wil backuppen, dan kopieer ik dat op me laptop... schakel even over na de pc en sla het daar op... en voor branden hetzelfde (eerst op de pc zetten, overschakelen naar de pc... en dan via nero ofzo branden).

Ik weet niet of dit de meeste logische oplossing is. Misschien is er ook een oplossing, zodat ik niet hoef om te schakelen tussen 2 pc's, maar dat ik gewoon wat vanaf me laptop via een kabel naar de hdd van de pc kan sturen of naar de brander om te branden (miss dat ik dan in nero kan kiezen om de brander van de pc te gebruiken, netzoals ik in word kan kiezen voor de gedeelde printer in het netwerk)

Hopelijk is het nog te volgen... anders hoor ik het wel

alvast bedankt

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
Ik meen me te herinneren dat er een aantal Linux-NAS oplossingen zijn. Je propt nog een extra CD spelertje in je PC, zo'n Live-cd erin, alle "keyboard, muis, monitor mist" meldingen in je BIOS uit en je kan het geheel via het netwerk bedienen. Weet niet tot in hoeverre een DVD brander zo aan de praat te krijgen is overigens.

Als detail: Ik weet niet wie je stroomrekening betaalt, maar diegene zou het wel eens niet met je eens kunnen zijn als je zegt dat deze oplossing goedkoper is.

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:38:
Ik meen me te herinneren dat er een aantal Linux-NAS oplossingen zijn. Je propt nog een extra CD spelertje in je PC, zo'n Live-cd erin, alle "keyboard, muis, monitor mist" meldingen in je BIOS uit en je kan het geheel via het netwerk bedienen. Weet niet tot in hoeverre een DVD brander zo aan de praat te krijgen is overigens.

Als detail: Ik weet niet wie je stroomrekening betaalt, maar diegene zou het wel eens niet met je eens kunnen zijn als je zegt dat deze oplossing goedkoper is.
Ik heb geen linux... alleen windows. En ik wil het ook eigenlijk alleen gebruiken wanneer ik het nodig heb. Een externe Hdd heb je er ook niet continu aanhangen lijkt mij. Gewoon kwestie van even een extra pc opstarten wanneer ik hem denk nodig te hebben en daarna ook weer netjes afsluiten.

Ik zit gewoon te denken of dit een beetje zal werken... het is zo zonde om zo'n pc op te bergen op zolder. En dan een externe Hdd en Dvd brander te kopen... ben je ook zo 300 euro kwijt ofzo.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33
Als je je oude pc nou eens helemaal inricht met WinXP Pro SP2 etc....
En je maakt gewoon een user account erop aan met een password, dan kun je nadat je RDP hebt enabled voor deze user je PC overnemen via je laptop.
Over het netwerk heen, dus niet via een USB kabel.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Verwijderd

Topicstarter
toxict schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:02:
Als je je oude pc nou eens helemaal inricht met WinXP Pro SP2 etc....
En je maakt gewoon een user account erop aan met een password, dan kun je nadat je RDP hebt enabled voor deze user je PC overnemen via je laptop.
Over het netwerk heen, dus niet via een USB kabel.
Ja dat is ook wel een goed idee... bedankt

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 13:12

Beercase

So soft!

Met real VNC kun je ook de pc overnemen. Misschien makkelijker dan RDP...
Dan maakt het ook niet uit weke Windows versie je erop hebt staan

[ Voor 31% gewijzigd door Beercase op 02-11-2006 14:29 ]

Hang loose, KiteSurfing for life!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Real VNC is vooral gemakkelijk als je wilt dat er meegekeken kan worden op de pc die als server fungeert. Wil je meer functies dan de basisfunctionaliteit die de gratis versie heeft, dan zul je toch echt moeten betalen. Bovendien RDC zit gewoon in windows ingebakken en werkt prima. Het enige wat nodig is, een account met wachtwoord en een vinkje aanzetten zodat je remote kan connecten. Overigens geldt alleen voor de pc die op afstand wordt bestuurd dat daar XP of 2003 op moet draaien, voor de client kun je ook 98 en 2000 gebruiken.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 13:12

Beercase

So soft!

Ben1985 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:35:
Real VNC is vooral gemakkelijk als je wilt dat er meegekeken kan worden op de pc die als server fungeert. Wil je meer functies dan de basisfunctionaliteit die de gratis versie heeft, dan zul je toch echt moeten betalen. Bovendien RDC zit gewoon in windows ingebakken en werkt prima. Het enige wat nodig is, een account met wachtwoord en een vinkje aanzetten zodat je remote kan connecten. Overigens geldt alleen voor de pc die op afstand wordt bestuurd dat daar XP of 2003 op moet draaien, voor de client kun je ook 98 en 2000 gebruiken.
Ja is waar ook. Gebruik zelf nl de betaalde versie. Stond er niet bij stil dat de gratis versie die beperkingen heeft.

offtopic:
of je haalt de crack

Hang loose, KiteSurfing for life!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:08
waarom allemaal zo moeilijk doen je hoeft de pc niet over te nemen, je kan gewoon de DVD speler en de harde schijf delen via het netwerk dan kun je als de pc aanstaat er gebruik van maken via de laptop moet je alleen iets bedenken om de pc uit te zetten

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb geen linux... alleen windows
Tot nader orde is vrijwel iedere Linux-distro gratis te downloaden hoor :z

Maar simpelste oplossing lijkt mij om gewoon een tweetal USB->PATA convertertjes te gebruiken en de HDD en DVDRW zo via USB benaderbaar te maken. Vervolgens die twee op een USB hub hangen en van voeding voorzien (een oude AT voeding doet wonderen) et voila, gewoon via USB te benaderen vanaf laptop. Bovendien kun je die USB kabel ook in de oude PC zelf steken om de apparaten lokaal te gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens kijken naar de verschillende opties.

Als ik het goed begrijp is de laatste optie eigenlijk hetzelfde als de hardeschijf en dvd eruit halen... caseje eromheen doen en dan gebruiken als externe.

Bedankt iig voor de opties
Pagina: 1