Toon posts:

Raid0 + Extra Harde Schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk 4 Harde Schijfen
1x Maxtor 160 GB (waar windows xp en documenten van de baas op staan)
1x WDC (Western Digital Caviar) 250 GB, waar ook win xp op staan en allerlei video-editting spul
Nu hebben we vanwege schijfruimte te kort:
2 maal 500 GB WDC harde schijven gekocht.
Deze wouden we in raid0 zetten en daar dan de windows van de eerste (250 WDC) harde schijf op zetten en alle video-editting gegevens/software/video's.

Maar ik heb nu deze 500 Gb harde schijven in raid gezet (via de interne raid controller op het moederbord) en vervolgens worden die 160 Gb Maxtor en 250 GB WDC harde schijven niet meer herkent. Als ik die 500 GB harde schijfen weer uit de raid0 haal (en los koppel van het moederbord) kan ik wel weer met de eerste 2 harde schijven verder.

Mijn vraag is dan ook:
Hoe kan ik die 160 GB Maxtor blijven gebruiken (en ervan booten) (en evt. die 250 GB WDC er ook bij, maar is niet heel erg meer van belang) en tegelijk die 2 maal 500 GB WDC's in raid0 gebruiken (en ermee booten wanneer nodig)?

Verdere gegevens:
Alle harde schijven zijn S-Ata (S-AtaII/S-Ata300)
CPU: AMD Athlon X2 4200+
Mobo: Gigabyte K8NMF-9
Ram: 2x 512 mb (dual channel)
Videocard: Point of View Nvidia 6200TC

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hangen die schijven allemaal aan 1 controller? Zoja, dan moet je alle disks in een raid array meenemen (ik weet zo niet of je meerdere arrays op de controller kunt gebruiken, heb dit plankje zelf ook, maar er hangt maar 1 disk aan).
Anders zou je een losse controller kunnen overwegen.

Verwijderd

Vaak kunnen losse schijven en RAID-sets niet tegelijk gebruikt worden.
Oplossing: zet je schijf in een RAID-set die bestaat uit één schijf. Je hebt nog steeds je losse schijf, maar hij wordt wel bruikbaar gemaakt door de RAID controller. Zie ook de RAID FAQ - singleraid

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:08:
Vaak kunnen losse schijven en RAID-sets niet tegelijk gebruikt worden.
Oplossing: zet je schijf in een RAID-set die bestaat uit één schijf. Je hebt nog steeds je losse schijf, maar hij wordt wel bruikbaar gemaakt door de RAID controller. Zie ook de RAID FAQ - singleraid
Moet de harde schijf dan ook geformatteerd worden? En/Of doet de raid controller dat automatisch?
Want als de harde schijf (de Maxtor en WDC 250) niet geformatteerd worden is dit misschien wel een goede oplossing.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:16:
[...]

Moet de harde schijf dan ook geformatteerd worden? En/Of doet de raid controller dat automatisch?
Want als de harde schijf (de Maxtor en WDC 250) niet geformatteerd worden is dit misschien wel een goede oplossing.
Uiteraard moet je hem formatteren (en er natuurlijk ook een partitie op aanmaken). De raidcontroller doet dat namelijk allemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan
Ik snap jou antwoord niet helemaal.
Waar het mij om gaat, als ik bijv de maxtor in een losse raid-set zet. Gaat de (onboard) raid-controller dan die maxtor harde schijf formateren? Of kan ik hem in een losse raid-set schakelen en dan gewoon weer gebruiken met alle bestaande data intact?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:29:
@Terw_Dan
Ik snap jou antwoord niet helemaal.
Waar het mij om gaat, als ik bijv de maxtor in een losse raid-set zet. Gaat de (onboard) raid-controller dan die maxtor harde schijf formateren? Of kan ik hem in een losse raid-set schakelen en dan gewoon weer gebruiken met alle bestaande data intact?
Nadat je een schijf in een raidset hebt gehangen moet je deze meestal opnieuw partitioneren en formatteren. Dit hangt natuurlijk ook af van de soort raidset waarin je deze zet, bij RAID 1 of JBOD is het vaak niet nodig, maar dit hangt ook af van de controller. De meeste controllers geven ook netjes aan als ze iets aanpassen in de disk dat er data verloren gaat, maar als je een bestaande disk in een raid0 wilt zetten bijvoorbeeld, dan kan dat niet zonder data-loss.

De controller zelf zal echter niet iets formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet eens gekeken naar een singele hdd raid-set. Maar ik zag in het bios ook nog iets anders staan. Ik heb het volgende ingesteld:
Bios -> Intergrated Peropherals
NV IDE/SATA RAID function enabled
NV Sata 1 class code 0101 (hier stond ie standaard op)
" " " Primary Raid disabled (in plaats van enabled)
" " " Secondary Raid disabled (in plaats van enabled)
NV Sata 2 class code 0101 (hier stond ie ook standaard op)
" " " Primary Raid enabled
" " " Secondary Raid enabled

De maxtor en de 250 GB WDC die op sata slotje 0 en 1 zitten, werken nu. En hiermee kan ik windows opstarten. Ook word er een nieuwe harde schijf van zo´n dikke 900 GB (namelijk de 2x 500 GB schijfen) nadat windows de raid software heeft geinstalleerd.
De raid schijf (van 2x 500 GB WDC, die op sata slotje 2 en 3 zitten) werkt nu ook. Hierop heb ik windows geinstalleerd en heb ik met f6 voor de windows installatie die s-ata driver aangegeven om te installeren.

Maar mijn probleem is nu: Als ik die 2x 500 GB op start (de Raid0 array) begint windows xp op een gegeven moment met loaden.(je ziet dan windows xp logo en dat balkje) dan krijg ik een BSOD (blue-screen) en dan start de computer opnieuw op. Waar ligt dit aan en/of hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderd

Topicstarter
laat maar.. tis al opgelost door oudere raid drivers te installeren. En dan vervolgens in windows de raid drivers updaten.
Pagina: 1