Toon posts:

[HTML/CSS] Table in Cell, hoogte 100% uitrekken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een bekend probleem heb ik al ondervonden op google en hier op het forum, toch is het me niet helemaal duidelijk.

Stel ik heb een tabel met drie kolommen. In de linker kolom zet ik heel veel text dat de pagina verticaal (naar beneden dus) erg lang maakt, de achtergrond maak ik rood.

De middelste kolom is een kolom om ruimte te houden tussen de linker en de rechter kolom.

Nu plaats ik de rechter kolom een tabel (ik wil daar namelijk een border omheen) en geef deze ook een rode achtergrond en type daar de helft van de text van de linker kolom in.

Wat er gebeurt is dat de rode achtergronden niet gelijk lopen tot onderaan de pagina, de rechter tabel is immers maar half gevuld.

Hoe kan ik er voor zorgen dat na de text in de rechter tabel de table doorloopt tot het einde van de pagina ?

Een oplossing is de rechter kolom een rode achtergron te geven, dit is alleen geen optie, helaas maar waar.

Ik heb wat dingen opgezocht hierover, en aangezien 100% height eigenlijk foute code is moet je dit dus met CSS oplossen in de BODY.

Het probleem is dat ik denk dat dit niet gaat werken op de rechter tabel en het dus ook niet werkend krijg op dit moment. Voordat ik hier weer 3 uur mee zoet ben dacht ik eens... ik vraag het maar vast :)

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09-2025
Waarom kijk je niet even naar een Cell Border aanzetten op de rechtste cell. Hiermee wordt deze even groot als de linker. Je hebt dan geen extra tabel nodig.

Gtz,
mrBussy

Verwijderd

Topicstarter
mrBussy schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:23:
Waarom kijk je niet even naar een Cell Border aanzetten op de rechtste cell. Hiermee wordt deze even groot als de linker. Je hebt dan geen extra tabel nodig.

Gtz,
mrBussy
Dat gaat helaas niet. Dit omdat ik met de layout van andere pagina's in de knoei kom en deze ook zo werken.

Die 3 cellen zorgen gewoon voor de vaste layout, de rest plaats ik erin.

Heb er redelijk veel naar gezocht, was gewoon de beste oplossing zo voor de pagina zo als ik hem heb.

edit:

Kan misschien wel, maar dan liep ik uiteindelijk tegen hetzelfde probleem aan dacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 12:41 ]

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Hoezo gebruik je tabellen voor de layout? Daar heb je toch DIV's voor?

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De middelste kolom is sowieso 'not-done'. Er zijn tal van manieren om die er uit te schoppen (margin, padding, border). Ik denk dat je idd beter even door GoT-search laat leiden naar een <div>-layout. Faux-column is oa een goed woord om wat je nodig hebt te vinden. Er zijn ook heel wat template-websites die het basis-denkwerk uit je handen nemen.

Verwijderd

Topicstarter
moozzuzz schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:58:
De middelste kolom is sowieso 'not-done'.
Hier zijn de meningen dus over verdeeld. Ik heb flink wat research gedaan en ben er gewoon achter gekomen dat iedereen zijn manier van pagina's bouwen heeft, of het nu met Tabellen is of Divs.

Verwijderd

Je zou ook de h1-tag kunnen misbruiken om je pagina mee te verdelen in blokken... het gaat erom dat de div-tag daar semantisch voor bedoeld is. Met tables maak je tabellen, met paragraphs maak je paragrafen, en met dividers maak je layout-elementen die niet met andere tags worden beschreven.

En waarom semantische html gebruiken? Omdat dat beter leesbaar is voor 'andere' gebruikers zoals search-engine-bots en blinde-geleide-browsers.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:23:
En waarom semantische html gebruiken? Omdat dat beter leesbaar is voor 'andere' gebruikers zoals search-engine-bots en blinde-geleide-browsers.
Dit is stap 2. De site opzich is nu al zover af dat ik dit even doorzet. Zo hou je wat te doen.

Maar dat Searchengines er beter mee om kunnen gaan is me bekend, ik ga er aan werken !
Pagina: 1