Toon posts:

Welke linux distributie voor webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gaarne zou ik van jullie willen vernemen welke linux distributie het beste gebruikt kan worden voor een webserver. En uiteraard de reden waarom.

Alvast bedankt.

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:25
Redhad omdat ie het meest wordt gebruikt en dus het beste wordt ondersteund, Mandrake omdat het net Redhat is maar dan beter, of Caldera Openlinux eServer omdat hij het beste en snelste is getest :).

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Nou Redhat en mandrake is bloatware en Caldera, ik raad je aan om een kale distributie te nemen, zoals slackware en debian. In deze zitten minder bugs, omdat je alles zelf download, en compileert. Daardoor minder fouten. Je hebt echt niet eens 3/4 nodig van wat er bij redhat of mandrake geinstalleerd wordt. Altijd alleen installeren wat je echt nodig hebt, de rest achterwege laten.

• Dutchman!
  • Laatst online: 08-05 16:25
goh, laat dat nou bij ALLE linux ossen kunnen. Als je zo rigide bent kan je beter gewoon OpenBSD gebruiken maar daar werd niet om gevraagd.

We spend our years as a tale that is told

Verwijderd

Debian!!!! Werk ik ook mee, perfect is dat, je kan upgrade via simpele tooltjes etc etc.
En het is _snel_

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Als je echt niet aan BSD wilt, neem dan idd Debian of Slackware. Geen overbodige troep, geen harde schijf ter grootte van het universum nodig om te installeren.

Owja, ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat je aan een GUI op een server helemaal _niks_ hebt.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Zo te horen is Debian nogal in trek en voor zover ik heb gehoord is het ook nog (een van de) stabielste/veiligste linux distributies.
Op woensdag 31 januari 2001 18:40 schreef Jotti het volgende:
Als je echt niet aan BSD wilt, neem dan idd Debian of Slackware. Geen overbodige troep, geen harde schijf ter grootte van het universum nodig om te installeren.

Owja, ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat je aan een GUI op een server helemaal _niks_ hebt.
Weet inderdaad dat GUI's niks zijn (rot raq's). Toch ga ik uiteindelijk wel een GUI schrijven. Dit omdat het een mooi extra is voor je klanten. :)

Verwijderd

Pak RedHat 6.2
Pak www.bastille-linux.org
en patch je RH 6.2 daarmee.
Daarna rpm -e je alles wat je niet nodig hebt
Vervolgens haal je alles uit /etc/rc.d/rc3.d weg wat je niet nodig hebt (lees de bescrhijvingen)

Zin: compile eigen kernel en apache

Resultaat: een zeer secure, snel boot'end en leuk webservetje

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 15:51
Ik zou voor Debian gaan..

debian heeft als grote voordeel: apt-get

apt-get update
apt-get dist-upgrade

en je hebt weer de nieuwste versies van alle programma's

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Debian all the way, 1 commando'tje en je systeem is up to date met evt laatste patches enzo.. en erg stevig :)

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Op woensdag 31 januari 2001 19:06 schreef j3p het volgende:
Debian all the way, 1 commando'tje en je systeem is up to date met evt laatste patches enzo.. en erg stevig :)
Dit doet me denken aan 'Windows Update' ... Alleen dan zonder "en erg stevig :)" :)

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• Wirf
ja, alleen werkt deze ook GOED :)

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ehh ik zou bij redhat wel ff oppassen dat je Wuftp niet meej installeerd want dan ben je binne een hadomdraai gehacked..

• Peerke
  • Niet online

Peerke

NIet alleen WU-FTPD 2.6.0(1)....
Ook:
- Kernel 2.2.14 vernieuwen naar 2.2.18 patched (tenzij je de 2.4.0 al aandurft).
- BInd naar 8.2.3 of 9.1 brengen
- Sendmail ook maar meteen ff uppen naar de nieuwste (8.11.2)
- Apache naar 1.3.17
- PHP naar 4.04p1
- MySQL naar 3.23.32
- Muisproggie dicht (Je hebt geen muis nodig op een server he ... :) ).
- Klogd updaten.
- Syslogd updaten.
- Traceroute updaten.

En check verder securityfocus.com bijv. om andere lekker te vinden en te dichten....

Modjes in action !!

-- © 2

• Jordi
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 31 januari 2001 18:51 schreef HPC het volgende:
Weet inderdaad dat GUI's niks zijn (rot raq's). Toch ga ik uiteindelijk wel een GUI schrijven. Dit omdat het een mooi extra is voor je klanten. :)
Dat soort GUI's bedoelde ik niet eens :)
Apache configgen vanuit X is 10 keer niks, dat bedoelde ik :)

O trouwens, als we toch do's en don'ts gaan opnoemen: ik zou helemaal geen Sendmail gebruiken, dat is, net als Wu-ftpd, een bron van ergernis als het om security gaat... Exim is veel beter, zeker als je naar het security verleden kijkt.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Peerke
  • Niet online

Peerke

Of je gebruikt postfix ... Of je blijft goed op de hoogte van de security-bugs (lijkt mij veel verstandiger ...)

Modjes in action !!

-- © 2

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Ehe, als ik dit zo hoor ben je nog wel druk met een linux server voor ie secure is, ik zou toch echt serieus freebsd of openbsd overwegen, die worden echt van de grond af op betrouwbaarheid en veiligheid gebouwd (en is sneller dan linux qua netwerkoperaties).
Verder zijn de ports (geporte softare die automatisch gedowned, gepatched en gemaked wordt) geniaal en veilig (als er een exploit in 1 van die ports zit, vertikt ie het te installeren }:O en zegt wat de exploit inhoudt)...

Maar, zoals al werd gezet, dat werd niet gevraagd.. :]

Verwijderd

Topicstarter
mmm Heb eigenlijkk nog niet aan een *bsd os gedacht. Zal me op dat gebied ook eens verdiepen. Vanaf nu is de vraag debian / *bsd.

Uiteraard met reden.

Nogmaals bedankt.

• WAcKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08-2023
Persoonlijk gebruik ik FreeBSD, OpenBSD lijkt er (uiteraard, 't is een bsd os ;) )veel op, maar heb ik nog niet mee gewerkt dus kan er geen uitspraak over doen. FreeBSD is wel heerlijk conform standaard in allerlei dingen, en is (imho) meer 'helder' en niet zo vervuild als linux..

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Ik zou zelf gaan voor FreeBSD >:) Heb ik zelf goede ervaringen mee, is zeer geschikt voor een *net server, verder draaien verschillende grote besrijven op *BSD servers, bijvoorbeeld wirehub draait op FreeBSD, Stichting Domein Registratie NEderland draait op Slackware BSD.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Wirf
Op donderdag 01 februari 2001 14:52 schreef Renegade het volgende:Stichting Domein Registratie NEderland draait op Slackware BSD.
HUH? :?

slackware is toch linux? (zelf veel gebruikt)

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Woops, my bad |:( , draait wel op een BSD.

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

FreeBSD 4.2.. is perfect.. super stabiel, en makkelijk up te daten met cvsup... zeker een aanrader..

• mavink
  • Laatst online: 06-05 09:52
Op donderdag 01 februari 2001 16:39 schreef Renegade het volgende:
Woops, my bad |:( , draait wel op een BSD.
Volgens mij gebruiken ze daar BSDi. Maar for the record: de domein-database is een Oracle systeem op ontzettend brakke Sun hardware. Daar zijn echt continu problemen mee geweest, zeker toen ze net op het nieuwe systeem overgingen.

• The Source
  • Laatst online: 08-05 13:15
De perfecte guide om RedHat 6.2 secure te configgen is http://www.linuxdoc.org/LDP/gawlso/Securing-Optimizing-Linux-RH-Edition-1_3.pdf

Ik kreeg heb een keer als tip van een medetweaker (doe maar een search).

• afterburn
  • Laatst online: 07-05 19:37

afterburn

No more...

D'r is meer nog meer keus hoor... Heb je al Sun Solaris 8 in overweging genomen? Kun je ook voor niks downloaden van internet. Heb je tenminste een echt OS met bewezen kwaliteit en stabiliteit.

Binnen de Linux'en zou ik gaan voor Mandrake Corporate Server, een afegeleide van de normale Mandrake distro, maar dan specifiek voor server gebruik (=meer server apps, minder bloatware)

Voor de BSD varianten zou ik gaan voor OpenBSD als de machine tevens zijn eigen security moet afhandelen. Indien security geen issue is, FreeBSD vanwege de betere optimalisatie voor x86 (lees hogere performance).

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• twixx
  • Niet online
Slackware, lekker customizable :)
Ik zou inderdaad die GUI distr. links laten liggen (ruckhead, en al zijn 'versies')

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Pagina: 1