[X-FI Fatality]IRQ probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 320 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste mede Tweakers,

Ik heb de afgelopen dagen gerommeld met een vreemd probleem en kom er zelf niet meer uit en hoop dat jullie mij een inzicht kunnen geven om het op te lossen.

Inleiding
Afgelopen weekend heb ik een aantal pc onderdelen van een vriend overgekocht.

MSI K8N Neo2 Platinum (Nforce 3)
AMD64 3800+
ATI X850XT

Dit alles heb ik ingebouwd in mijn huidige kast met mijn X-FI Fatality. Dit systeem draaide perfect op een ATA 133 maxtor HDD. Omdat ik graag op S-ATA over wilde en grotere hardeschijven nodig had heb ik die afgelopen maandag aangeschaft. Ik heb de schijven in een RAID0 array geplaatst in de NVRaid bios en daarna windows er opnieuw opgezet mbv de RAID drivers (flop). :)

Windows stond er kaal op en ik begon met de drivers. Stap voor stap. Op het laatste heb ik mijn X-FI geinstalleerd met de nodige programmatuur. Vanaf dat moment begon het gerommel.

Probleem
Na de installatie heb ik mijn X-FI goed kunnen gebruiken. Games draaiden perfect en de muziek knalde uit de speakers. Echter toen ik de dag erop mijn pc opstartte merkte ik op dat mijn X-FI kaart niet meer werkte. In het apparaatbeheer staat een uitroepteken bij de SB X-FI met de opmerking dat het systeem geen genoeg resources heeft om te kunnen werken, duidelijk een IRQ probleem. De kaart kreeg geen eigen toegewezen IRQ of kon niet overweg met het apparaat dat het deelde. Na snel nadenken heb ik de kaart in een andere PCI slot gedaan, opnieuw geinstalleerd, gereboot en de kaart draaide weer perfect en werd toegewezen aan IRQ 18. Nadat ik een aantal keer had gereboot werd de kaart weer terug gezet op IRQ 11 en had weer te weinig resources.. ;(

Wat heb ik geprobeerd
  • Gewisseld tussen de verschillende PCI sloten. Dit werkt de 1e keer goed maar daarna wordt de kaart weer terug gezet op een andere gedeelde IRQ. Nu zijn al mijn bruikbare PCI sloten op.. :/
  • Bijna alle apparaten op het moederbord uitgezet. Firewire, USB, floppy, IDE, S-ATA en alle onboard zaken. Dit wil niet helpen. Alle IRQ's worden verplaatst maar de X-FI blijft hangen op IRQ 3, 11 of 5 en vind te weinig resources.
  • In de bios geprobeerd handmatig IRQ's toe te wijzen aan PCI apparaten, dit wil ook niet helpen.
  • Gekeken naar conflicten. Toen de kaart gewoon een eigen IRQ toegewezen kreeg traden er geen conflicten op. Zodra de kaart niet werkt treden er ook geen conflicten op.
  • Onboard geluidskaart aangezet. Deze werkt prima op IRQ 21 en blijft daar. Zelfs met de X-FI en AC97 tegelijk aan blijft die X-FI op een ander IRQ.
Wat heb ik nog niet geprobeerd
  • Herinstallatie van windows. Ik betwijfel of dit gaat werken en omdat het veel werk is wil ik hier liever mee wachten of gewoon niet doen :o
  • RAID uitgezet. Ik trok de conclusie dat sinds ik de RAID aan heb gezet het systeem raar doet. Omdat ik geen conflicten gezien heb met de RAID controller en omdat die standaard op IRQ 20 verblijft lijkt mij dit niet het probleem :?
  • Terug gegaan op PATA. Het zou ook nog kunnen zijn dat het niet de RAID config is die voor dit probleem gezorgt heeft maar de overstap naar S-ATA?
En nu?
Omdat ik juist met deze nieuwe pc op RAID over wilde om wat extra snelheid (duidelijk merkbaar) heb ik het systeem overgezet met dus de nodige gevolgen. Zelf snap ik niet hoe dit kan want IRQ 18 en IRQ 19 wordt niet gebruikt door het systeem en de X-FI zou hier perfect op kunnen draaien. Waarom gaat de kaart terug op een andere IRQ als die eerst goed draait op IRQ 18? Wat kan ik nog doen? Ben ik genoodzaakt om RAID uit te zetten? Ik behoud liever mijn huidige installatie. Zie ik iets totaal over het hoofd? :(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Hulde voor je topicstart :)

Heb je hier al gekeken: \[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 3 (en de twee voorgaande topics). Dit soort dingen zijn daar al vaker langs gekomen.

Check ook ff je Bios of je daar wat IRQ's kunt "hardcoden". Meestal is dat echter niet het geval.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 02-11-2006 12:07 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• ReddishRat
voodooless schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:00:
Hulde voor je topicstart :)

Heb je hier al gekeken: \[X-Fi] Nieuwe geluidschip van Creative deel 3 (en de twee voorgaande topics). Dit soort dingen zijn daar al vaker langs gekomen.

Check ook ff je Bios of je daar wat IRQ's kunt "hardcoden". Meestal is dat echter niet het geval.
Ja, deze topics had ik in gezocht alleen kon ik daar niet het antwoorde vinden wat ik zocht. Daar gaat het meer om conflicten met shared IRQ's waardoor je kraak geluid oid hebt. Dit is totaal wat anders. In de bios kan ik geen IRQ's hard coden :(

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

De enige manier om zelf de irq in te stellen is om de acpi uit te schakelen, daarna kun je in devicemanager zelf resources uitdelen, maar eerlijk gezegd raad ik je dat niet aan.Beter kun je eerst proberen zoveel mogelijk resources vrij te maken, bijv. je parallelle en seriele poorten in je bios uit te zetten en andere ongebruikte devices uit te schakelen.Daarna kijken of het werkt en eventueel wat pci kaartjes omwisselen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• ReddishRat
blobber schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:29:
De enige manier om zelf de irq in te stellen is om de acpi uit te schakelen, daarna kun je in devicemanager zelf resources uitdelen, maar eerlijk gezegd raad ik je dat niet aan.Beter kun je eerst proberen zoveel mogelijk resources vrij te maken, bijv. je parallelle en seriele poorten in je bios uit te zetten en andere ongebruikte devices uit te schakelen.Daarna kijken of het werkt en eventueel wat pci kaartjes omwisselen :)
Ik heb alle onboard apparaten uit gezet. Extra LAN poort, de firewire, com en ltp poort. Ik heb geen andere PCI kaarten. Alleen mijn x-fi! Ik snap er de ballen van. De kaart heeft prima gewerkt in me oude systeem.. Het gekke is dus dat het wisselvallig is.

Ik heb nog bedacht om de hele x-fi uit het systeem te gooien (met drive cleaner) en dan de kaart er opnieuw op zetten. Als er geen conflicten zijn met mijn RAID controller of S-ATA controller moet ik het toch niet daar zoeken?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05
Heb je de laatste BIOS al? Al een BIOS reset gedaan? Wat zegt je mobo handleiding over PCI-sloten en IRQ's? Staat meestal een tabel in welke sloten een eigen IRQ hebben en welke niet. Laatste drivers uit de TS van X-Fi topic (van 20-10-06 ofzo)? Ook geïnstalleerd op de alternatieve manier?

• ReddishRat
The__Virus schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:13:
Heb je de laatste BIOS al? Al een BIOS reset gedaan? Wat zegt je mobo handleiding over PCI-sloten en IRQ's? Staat meestal een tabel in welke sloten een eigen IRQ hebben en welke niet. Laatste drivers uit de TS van X-Fi topic (van 20-10-06 ofzo)? Ook geïnstalleerd op de alternatieve manier?
Ik heb de nieuwste bios en gereset. Ik heb verschillende sloten geprobeerd en ook 2 stuks die echt dedicated zijn. Nieuwste drivers geinstalleerd ook op de handmatige manier. De kaart werkt voor 1 avond, na de reboot krijg ik (code 12 not enough resources available). Windows schakelt hem terug naar een andere IRQ die gedeeld is ofzo? Heel vreemd. Ik ga vanavond proberen om alle drivers eruit te gooien, alles van creative eraf en dan opnieuw installen.

Ik heb ook het creative forum afgestruind maar daar kom ik dingen tegen die te maken hebben met "crackling" geluid en dat een vga kaart die de code 12 melding krijgt.. Ook heb ik gezien dat er problemen zijn met RAID controllers maar dan ook weer met het "crackling" geluid. :|

• ReddishRat
Drivers herinstallen werkt voor 1x vervolgens na 2x reboot schuift windows de IRQ weer op en krijg ik code 12. Ik ben het zat en ga formatteren en schakel RAID uit. Wordt vervolgt. ;(

Update:

Ik heb mijn RAID array verwijdert en de controller uitgezet. Nu werkt alles weer stabiel.. Onboard RAID controller en X-FI wil dus niet werken :( In de toekomst maar een losse controller inbouwen :)

[ Voor 37% gewijzigd door ReddishRat op 05-11-2006 15:26 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik heb dit zelfde probleem, maar ik heb geen onboard raid, zowieso geen raid

ik heb

MSI 850 Pro s423
P4 1.9 GHz
512MB rimm
PCI netwerk
PCI ATA controller Promise TX2
PCI USB controller
X-Fi Platinum
Matrox Parhelia agp

ik heb nooit problemen gehad, maar nu ineens uit het niets heb ik dit probleem, soms gooit hij hem er uit, en soms ook niet, heel variabel.
hij wil de kaart ook niet automatisch opnieuw installeren, ik moet echt de drivers volledig opnieuw installeren.
In het jaar dat ik de kaart heb, heb ik al veel problemen gehad met de kaart, en nu ook zomaar dit, ik snap er helemaal niets meer van.
Ik heb ook al van PCI slot gewisseld en wat onboard dingen uit geschakeld, maar ik kan er geen oorzaak van vinden.
Dus ik hoop dat iemand er meer over weet, ik heb nog een krappe maand om garantie te claimen mocht de kaart defect zijn, maar dat hoop ik dus van niet.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:05
Heb hetzelfde probleem denk ik. Treedt het alleen op bij een koude start? En als je restart, doet ie het dan gewoon weer?

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

nee, na restart niet, ik moet echt de drivers opnieuw installeren, maar dat heb ik net voor de 3e keer gedaan, en nu doet hij het helemaal niet meer, ik zie hem nog wel in mijn device manager, maar hij is niet meer aan de praat te krijgen....

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

iemand? please?
ik snap er echt niets van, ik heb alles geprobeerd dat ik me kon bedenken, probleem blijft, creative support forum is 3x niets, daar krijg ik ook geen antwoord.
Pagina: 1