Toon posts:

Positionering in IE en FF

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wie kan er mij helpen met een positionering?
kijk eens op:
http://www.delanit.be/elektriek/test_kop.htm

Zoals je ziet staat de tekst niet volledig op het blauw in Firefox.
In internet explorer staat hij al te hoog.
Hoe los ik dit op?
Graag enkele tips en/of truuks

Thx

Georges
:)

Verwijderd

Ik zou eens beginnen met een lesje CSS op www.w3schools.com...

Als ik zokijk, gebruik je een Table om de knoppen weer te geven. Je gebruikt hierbij width=100% en een Top-banner plaatje van.... nu kan je wel raden hoe het er hier op een breedbeeld laptopje uitziet met 1680x1050? Zo niet, de knoppen staan over de gehele breedte, het plaatje houdt na 1000 pixels op.

Een advies, gebruik een DIV met fixed afmetingen (ter grote van het bovenplaatje), met als achtergrondafbeelding het bovenplaatje. Vervolgens kun je binnen deze <DIV> verschillende oplossingen gebruiken om de knoppen weer te geven, denk bijvoorbeeld aan:

<DIV> wederom DIV's
<LI> Een list, over de gehele breedte, ze zien er namelijk niet per se uit als een list in Word, met zo'n zwart bolletje ervoor
<Table> Tja, als ze het dan toch wil gebruiken, width=100% is nu: de maximale breedte van de DIV waarin hij staat. De plaatsing kan nu ook nooit meer buiten de afbeelding vallen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met de webdeveloper toolbar is te zien dat h5 default een margin-top heeft in firefox.

Verder, HTML gebruik je enkel voor de markup, css gebruik je voor de opmaak daarvan. Een h5 is hier dus niet echt geschikt, beter zou <address> zijn bijvoorbeeld. Gebruik altijd het goede element, de standaard stijl die veel elementen hebben kun je makkelijk veranderen in je stylesheet.

Neem anders ook even Modern Markup door :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Met die tabel met menukeuze lukt dit aardig (denk ik) en dit met css
Dit staat nu voor de beide browsers op dezelfde plaats.
Wel heb ik ook de topmarge op - 5 geplaatst en relatief ipv absoluut gekoze in de #hoofding .
Dit stuk gaat in een frameset die juist de breedte en hoogte heeft van die achtergrondfiguur.
Indien er nog iemand opmerkingen heeft hoe ik het nog beter doe, laat maar komen

Verwijderd

Waarom bouw je hem niet gelijk semantisch verantwoord?? Probeer zoveel mogelijk de lay-out te doen in <DIV>'s en deze ook logisch te groeperen,
HTML:
1
2
3
4
5
6
<DIV> /* Hier begint je bovenbalk, deze DIV heeft als achtergrondplaatje die bovenplaat, met fixed afmetingen */
 <DIV> /* Hier komt de adres tekst, eventueel position:absolute om de positie te kiezen */
 </DIV>
 <DIV> /* hier komt het menu, de breedte is hier 100% */
 </DIV>
</DIV>

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 09:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb eens een nieuwe versie opgeplaatst.
Is dit beter?

Ik moet jullie al erg bedanken want het ziet er al veel beter uit.

Thx

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:57:
Waarom bouw je hem niet gelijk semantisch verantwoord??
DIV en SPAN hebben geen semantische betekenis. Gebruik divs enkel om de juiste elementen in te groeperen. :)

Semantisch verantwoord zou zijn: het menu in een <ul>, en het adres in een <address> bijv...
Die 2 zou je dan idd in een DIV kunnen groeperen.

@TS: jep, dat ziet er idd al beter uit :) Verder hoor je tabellen eigenlijk niet voor je layout te gebruiken, en dingen als align="left" horen ook in je stylesheet, omdat het met de opmaak te maken heeft. Je zou wanneer je tijd hebt de site ik je net gaf even door kunnen nemen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door user109731 op 02-11-2006 10:08 ]

Verwijderd

Grote prutser schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:02:
[...]

DIV en SPAN hebben geen semantische betekenis. Gebruik divs enkel om de juiste elementen in te groeperen. :)

Semantisch verantwoord zou zijn: het menu in een <ul>, en het adres in een <address> bijv...
Die 2 zou je dan idd in een DIV kunnen groeperen.
is dat dan niet de juiste semantiek voor het gebruik van DIV's?? Ik bedoel in geen geval het Semantische Web hoor... ik bedoel dat je logsiche constructies maakt met DIV's van elementen die bij elkaar horen... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:02:
Zo ik heb eens een nieuwe versie opgeplaatst.
Is dit beter?

Ik moet jullie al erg bedanken want het ziet er al veel beter uit.

Thx
Het enige wat ik nog maals voorstel, is dat je de <div id=hoofding> en de <div id=menu> nog eens binnen een andere DIV zet id=top bijvoorbeeld, met daarin de achtergrondafbeelding en de juiste afmetingen van het element (bedenk hoeveel tijd het scheelt als je deze afbeelding dan 50px kleiner maakt, als je het goed opbouwt schaalt de rest dan automatisch mee!)

ps. http://bancomicsans.com/home.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 10:13 ]

Pagina: 1