[glasvezel] Verbinding tussen 2 panden a 300mtr

Pagina: 1
Acties:
  • 1.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Hoi,

Het probleem
Op 1 van onze nevenlocaties hebben we een verbinding tussen 2 panden die 300 mtr uit elkaar liggen. Het pand dat verbonden wordt ligt midden in een park waar geen adsl te krijgen is ivm een te grote afstand vanaf de openbare weg.

Huidige situatie
Nu hebben we adsl aangevraagt in een portierhuis en daar vandaan met een draadloos netwerk de verbinding gemaakt met het pand. Dit valt echter bij regen uit.
Het probleem met de regen is niet op te lossen, altans niet volgens de bedrijven aan wie ik het heb nagevraagt.

Het draadloos netwerk wordt opgebouw door 2 senao's AC's en 2 Bidirectionele buiten antenne's. Richtantennes zijn hier niet mogelijk omdat er geen vrij zicht haalbaar.

Oplossing
Uiteraard vinden de medewerkers in dat kantoor het nou niet bepaald fijn dat de verbinding bij slecht weer uitvalt. De enige oplossing die ik kan bedenken is glasvezel aan te laten leggen tussen de 2 panden.
Dit moet dus in de grond, onder een asfalt weg door, tussen de bomen langs, erg fijn.

Maar bij wie kan ik zoiets laten doen en wat gaat dit geintje me kosten ?
En zijn er misschien nog andere oplossing ?

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-02 15:05
Bij je lokale, professionele electroboer. Wat het gaat kosten is van hele berg factoren afhankelijk.

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Een kabel aanleggen is niet perse duur, wij hebben het ook gedaan en je moet denken aan plm. 10.000 EUR. Let wel dat je kabel(s) aangemeld moeten worden bij (ik meende) Kliq, dit is los van de gemeente aanvraag.

Wat wij ook eens hebben gebruikt is een straal verbinding tussen 2 locaties. Je richt een zender op het pand en in het pand heb je een ontvanger. Hoe deze oplossing precies heet weet ik niet (sorry) maar kan ook een oplossing zijn.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Wij hebben vorig jaar 300 meter mantelbuis in laten graven door Nettenbouw (http://www.nettenbouw.nl/), inclusief het blazen van de glasvezel heeft het ongeveer 12.000 euro gekost. Persoonlijk zou ik voor die afstand voor glasvezel kiezen.

Wij hadden wel wat voordeel in het graafwerk omdat er al een deel van de straat open lag, vergeet ook de vergunning niet.

[ Voor 4% gewijzigd door seq_uence op 02-11-2006 10:07 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 06:08
ik snap niet waarom je geen richtantennes kan gebruiken als je geen los heb. Dan zou je toch juist een richtantenne moeten gebruiken en deze goed uitlijnen

• w00d
ik snap niet waarom je geen richtantennes kan gebruiken als je geen los heb. Dan zou je toch juist een richtantenne moeten gebruiken en deze goed uitlijnen
Voor richt antennes moet je juist vrij zicht hebben, er mag niks tussen staan anders stoord die ook. Daarbij is er erg moeilijk uitlijnen als je het andere punt niet kan zien.
Wij hebben vorig jaar 300 meter mantelbuis in laten graven door Nettenbouw (http://www.nettenbouw.nl/), inclusief het blazen van de glasvezel heeft het ongeveer 12.000 euro gekost. Persoonlijk zou ik voor die afstand voor glasvezel kiezen.

Wij hadden wel wat voordeel in het graafwerk omdat er al een deel van de straat open lag, vergeet ook de vergunning niet.
Het is voor ons gelukkig eigen terrein, dus vergunning zal het probleem niet worden. Was dit trouwens inc aansluit kosten etc of alleen puur het leggen van de kabel ?

• seq_uence
Dit was alleen het leggen van de mantelbuis en blazen van de kabel, afmonteren van de kabel zit er niet bij. Maar wanneer je 1 paar afmonteerd valt dat nog wel mee. Ik heb toen gelijk alle 12 paren af laten monteren.

edit:

Als het eigen terrein is dan is KLIC aanmelding ook niet van toepassing, maar misschien liggen er wel kabels van nutsbedrijven, dus klicmelding voor dit graafwerk is denk ik wel handig......

[ Voor 33% gewijzigd door seq_uence op 02-11-2006 12:58 ]

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
Ik zou hier gewoon een lokale kabelboer (of 2 ) vrijblijvend een offerte voor laten maken. De kans is groot dat ze langs komen om precies te kijken wat er moet gebeuren. De prijzen zijn idd erg afhankelijk van de omstandigheden en het type kabel dat je gebruikt (i.v.m. snelheid, hebben we het over 100Mbit, Gbit of 10Gbit?, ik neem aan dat het over Max. 100Mbit gaat omdat het een internetontsluiting is...) en dus vrij moeilijk in te schatten.

In principe willen de meeste lokale kabelboeren dit wel voor je doen. En een offerte is ook wel zo makkelijk als handvat naar je baas toe ivm budgettering.

Ik heb geen idee over welk gedeelte van het land we het hebben, maar landelijke spelers (waar het bedrijf waar ik werk wel eens zaken mee gedaan heeft) zijn bv:

Getronics Pinkroccade
Van den Berg
A2 networks.

[ Voor 15% gewijzigd door bazkar op 02-11-2006 13:22 ]

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 15:51

Edho

Heeft Canon A570IS

Een straal verbinding is volgens ts niet mogelijk zonder zichtverbinding.
Direct is die er misschien niet, maar via een hoog gebouw in de omgeving misschien wel.
Zo gebeurd het hier in Leiden tenminste ook.
Ongelicenceerde straalverbinding tussen Hoofdgebouw en een op 800 mtr en een op 5000mtr. 5,4 GHz 20mbps. Geen maandelijkse kosten. Bevalt prima.

Edho

Verwijderd

Misschien is dit ook een optie ?

http://www.bysky.nl/index.php/Informatie_aanvragen

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja waarom niet via de satalliet? word al jaren aangeboden. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door mad_max234 op 02-11-2006 15:43 ]

• w00d
Tja satalliet is een optie, zal hem meenemen in de opties.

Zoujuist maar is een offerte en demonstratie aangevraagt van de satalliet verbinding. Snelheid is wel een twijfel punt, maar we zullen zien.

[ Voor 62% gewijzigd door w00d op 02-11-2006 17:02 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Wat voor budget is er beschikbaar? Als het eigen terrein is zou je zelfs kunnen gaan hobbyen met 1 of meerdere CAT kabels i.c.m. repeaters/versterkers o.i.d.

• Wortelsoep
  • Niet online
w00d schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:54:
[...]

Voor richt antennes moet je juist vrij zicht hebben, er mag niks tussen staan anders stoord die ook. Daarbij is er erg moeilijk uitlijnen als je het andere punt niet kan zien.
Een richtantenne is niets anders dan een antenne die gericht staat naar een bepaalde richting. Met een richtantenne heb je, doordat de boel gebundeld kan worden en niet alle richtingen wordt uitgezonden, gewoon een beter signaal. Maakt niet uit of je wel of geen line of sight hebt.

Ter info: ik heb een paar jaar geleden met een maat van mij die 210 meter hemelsbreed van mij vandaan woont, een wireless netwerk aangelegd met twee richtantennes. Er staan een aantal bomen en huizen tussen, maar het werkt zeker.

• InfoTracer
  • Laatst online: 15-02 06:08
Wilko schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:36:
[...]

Een richtantenne is niets anders dan een antenne die gericht staat naar een bepaalde richting. Met een richtantenne heb je, doordat de boel gebundeld kan worden en niet alle richtingen wordt uitgezonden, gewoon een beter signaal. Maakt niet uit of je wel of geen line of sight hebt.

Ter info: ik heb een paar jaar geleden met een maat van mij die 210 meter hemelsbreed van mij vandaan woont, een wireless netwerk aangelegd met twee richtantennes. Er staan een aantal bomen en huizen tussen, maar het werkt zeker.
Idd dit bedoelde ik met richtantenna want het signaal moet toch naar de andere kant komen alleen nu gebeurd het dan gebundeld dus wordt het signaal sterker dus kan het door meer heen en langere afstand afleggen.
En het uitrichten lijkt me opzicht ook niet zo'n probleem als je de juiste apperatuur daarvoor heb.

• w00d
Dat van die richtantennes is mij anders verteld, maar ik zal dit toch maar is verder uitzoeken, zal aardig kosten besparen als dit werkt.

Het budget is dat het moet gaan werken op korte termijn. Dus pioneren is helaas geen optie. Ik moet met een concrete oplossing komen en als die 15.000 gaat kosten dan is dat geen probleem. Het moet uiteraard wel een reeele oplossing zijn.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 15:51

Edho

Heeft Canon A570IS

w00d schreef op donderdag 02 november 2006 @ 23:04:
Dat van die richtantennes is mij anders verteld, maar ik zal dit toch maar is verder uitzoeken, zal aardig kosten besparen als dit werkt.

Het budget is dat het moet gaan werken op korte termijn. Dus pioneren is helaas geen optie. Ik moet met een concrete oplossing komen en als die 15.000 gaat kosten dan is dat geen probleem. Het moet uiteraard wel een reeele oplossing zijn.
www.twswireless.....com
Deze jongens weten het wel, heb er ervaring mee.

Edho

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:22
Het is voor ons gelukkig eigen terrein
Ga dan lekker voor glas. Scheeld je een hoop gezeik. Werkt stabiel, goed (en niet goedkoop). Ga niet voor een hobby oplossing. Als het geld er is, dan is dit toch de veiligste en de stabielste oplossing. Denk bv eens aan hackers, of bliksem inslag. Met glas heb je daar niet 123 last van.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
en een straalverbinding?
/edit laat maar als richtantennes niet werken schiet dit ook niet echt op:P
waarom glasvezel als je een wireless moet delen, misschien voldoet gbit koper ook al?

[ Voor 77% gewijzigd door IRCfreAk op 03-11-2006 10:06 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

mad_max234 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:42:
Ja waarom niet via de satalliet? word al jaren aangeboden. ;)
Inclusief gratis lag van ongeveer een seconde. Niet bepaald een optie dus.

• bazkar
  • Laatst online: 05-02 12:59
Ik zie idd niet in waarom je zou 'pionieren' met relatief moeilijke zaken als richtantennes, strallverbindingen, satellieten o.i.d Laat gewoon een bedrijfje een offerte maken binnen een dag of 2 moet dat zeker lukken. Glastouwtje ertussen en nooit gedoe met slecht weer of andere onzin, wat je wel hebt met wireless en/of koper.
Iemand die over 300 meter (buiten!!!) een koperdraad met repeaters wil neerleggen heeft de P in PNS niet begrepen volgens mij. (Een hub in de regen op het gras leggen ofzo???)

• daanski82
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Modbreak:Het is hier niet de HK :/

[ Voor 78% gewijzigd door Koffie op 04-11-2006 08:56 ]

Sorry voor wat spelfouten heb last van dyslectie. graag hier over geen opmerkingen.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 10:11
Modbreak:Het is hier niet de HK :/

[ Voor 86% gewijzigd door Koffie op 04-11-2006 08:56 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Asteroid9

General Failure

Een aantal reacties hier zijn duidelijk geen PNS

Zoals door meerdere personen aangegeven: vraag gewoon een offerte aan voor een glas verbinding.
Is toch eigen terrein, heb je een stabiele en snelle verbinding zonder ingewikkelde configuraties en kunstgrepen.

Past in je budget en is op korte termijn te regelen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• w00d
Ga ik ook doen. Vandaag even kort gesloten met de directeur van de betreffende vestiging. Hij wil gewoon een aantal optie zien, we gaan gewoon praten met verschillende bedrijven en het zal zeer waarschijnlijk glas worden idd.

Toch het betrouwbaars lijkt me en sateliet.. nadag ik een offerte aanvroeg schoot me ook tebinnen dat je daar mee lag hebt en dat in combinatie met RDP is geen optie.

Richtantennes is een idee, maar dan zal ik zekerheid moeten krijgen dat het ook met slecht weer, sneeuw hoosbui whatever gewoon blijft draaien en dat zal wel niet.

Ik laat het wel weten wat het geworden is. In ieder geval bedankt voor tips!

• seq_uence
Ga voor glas en zet een tape library op die lokatie...

Wat ik bedoel, met glas heb je meer opties voor de toekomst, ook al is het dan een nevenlokatie op een nevenlokatie. ;) Wat voor lijn heb je daar eigenlijk naartoe liggen ?

[ Voor 32% gewijzigd door seq_uence op 03-11-2006 21:31 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:52
ik zou bij eigen terrein niet eens denken ana iets anders dan glas. Op eigen terrein heb je nauwelijks kosten aan het leggen van wat glaskabeltjes.

Ik zou metteen kijken of je twee traces kan laten leggen, scheelt weer voor de toekomst wanneer beloten wordt dat beschikbaarheid toch wel belangrijk is :)

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11-2025
Gewoon glasvezel in de grond zou ik zeggen
300 meter graafwerk kost je +- 1500 euro bij een aannemer (ex asfalt breken/aanhelen)
breekwerk tbv doorlus kabels misschien gezamelijk 2500 euro
krijg je alleen nog dat de buis zelf en dat je iemand nodig hebt die de glasvezel erdoorheen weet te trekken en de eindstukken erop kan lassen.

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je kan ook een mantelpijp onder het asfalt laten boren, als de afstand niet te groot is.
Prijzen kan ik je niet vertellen, maar je asfalt wordt zo niet beschadigd.

Als die mantelpijp ligt, kan je misschien ook de adsl aansluiting ook naar het kantoor verplaatsen.

(Vergeet niet evt de telefoon voor de portier, Lan bij portier, intercom naar de poort ect)

-edit- Typo

[ Voor 4% gewijzigd door TheoQ op 06-11-2006 14:36 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 23:13

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Misschien een stomme opmerking, maar loopt er niet al een pijp (stroom, telefonie, gas) van het poorthuis naar het hoofdgebouw ?
Als er al een telefoonleiding ligt, dan zou je die kunnen gebruiken voor SDSL of RS485.
Als dat te traag is, dan kun je proberen of je die pijp (of een andere) kunt gebruiken om je glasvezel door te laten blazen.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• gxpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 17:42
jvhaarst schreef op zondag 12 november 2006 @ 09:28:
Misschien een stomme opmerking, maar loopt er niet al een pijp (stroom, telefonie, gas) van het poorthuis naar het hoofdgebouw ?
Als er al een telefoonleiding ligt, dan zou je die kunnen gebruiken voor SDSL of RS485.
Als dat te traag is, dan kun je proberen of je die pijp (of een andere) kunt gebruiken om je glasvezel door te laten blazen.
Zo'n soort situatie had mijn moeders bedrijf ook... alleen dan een afstand van 180 meter + nog een pand ernaast van iemand anders.. Samen besloten glasvezel... Door de leiding die er al lag...

Moet je wel eerst bij de gemeente info halen enz. en natuurlijk iemand inhuren... :*)

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wij moesten in eenzelfde situatie overigens rekening houden met de diameter fiber die de Cisco routing-switch aankon.

In ons geval (afstand 100-150 meter) moesten we met met 50/125 af in plaats van 62,5/125 die we standaard hebben. Dat is overigens voor een 3750 geen probleem.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Met 300m zou ik gelijk voor single mode (9/125) gaan.

• w00d
Er zal vast wel een kabel liggen, alleen het park opzicht is erg groot, en er is telefoon, alleen die zal zeer waarschijnlijk helemaal omlopen. Dus niet echt handig om glasvezel door heen te blazen,

Maar ik heb donderdag vergadering met de betreffende directeur, dus zal is kijken wat er nou precies wel en niet ligt en we zullen wel zien wat het wordt.

Verwijderd

Kijk ook eens naar je toekomst, wat verwacht je de aankomende jaren.
Gaat op die locatie nog uitbreiden, of komt het te vervallen na een bepaalde periode,
Of ga je wat anders doen qua huisvesting

• w00d
Het is een ontwikkelings [ uiteindelijk bouw ] locatie.

In januari gaan we starten met bouwen en rond 2015 zijn we klaar. Maar inmiddels heeft een niet nader te noemen adsl provider een voorstel gedaan om een kabel te leggen. Hoe en wat is nog onduidelijk, maar dit is erg intressant voor ons uiteraard.

Ook voor hun eigenlijk. Als hun nu invensteren in een kabel en straks voor het hele park dan zijn ze zegmaar verzekerd van 300 aansluiting, zoveel huizen [ zegmaar villa's eigenlijk] komen er immers straks.
Pagina: 1