Toon posts:

ACPI werkt niet goed met Halley (MS-6340) µATX motherboard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig met een NEC PowerMate i-Select VL3. Die bevat een Halley (MS-6340) µATX motherboard. Dat bordje zou ACPI 1.0 ondersteunen. Alleen werkt dat niet helemaal zoals het zou moeten. PC sluit namelijk niet automatisch af. Windows XP vraagt aan mij om de computer uit te zetten. Terwijl ik toch echt de instellingen goed heb staan in het BIOS. Instellingen staan hetzelfde als op deze website: http://help.nec-computers...&mode=default&source=1409 (zie 6e screenshot).

Overigens doet het BIOS mij vermoede dat het moederbord alleen APM zou ondersteunen. In het BIOS staat alleen iets over die standby functies van ACPI. PnP OS uitschakelen en Windows XP opnieuw installeren heeft ook niet geholpen. BIOS flashen naar de nieuwste versie hielp ook niet. Heb ook een andere ATX-voeding geprobeerd. Waarvan ik zeker weet dat die soft-power off is.

De bekende trucjes, zoals b.v. APM inschakelen in Windows XP zorgt wel voor een oplossing. Maar wat ik niet snap is dat het vanuit het BIOS niet werkt. Zover mij bekend zouden alle moederborden met ACPI automatisch moeten kunnen afsluiten door instellingen van het BIOS. Kan iemand dit verklaren? Via google en dit forum kom ik niet tot een antwoord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een andere BIOS geprobeerd? Als NEC geen update heeft kan het zijn dat er wel een op de Packard Bell site te vinden is (dit mobo is ook bij die NEC-dochter gebruikt) of bij MSI zelf (zo niet op de site, dan op de FTP).

Maar zo zeldzaam is slechte ACPI support helaas niet. Dat afsluiten helemaal niet wil werken kom je de laatste 5 jaar niet zo vaak meer tegen, maar vooral ACPI tabellen voor IRQ routeringen zijn nog steeds in veel gevallen brak als wat - onder Windows XP merk je er niet zoveel van, maar dankzij dat soort ongein krijg ik een amd64-kernel niet aan de praat met APIC op mijn splinternieuwe Asus M2NPV-VM :(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:50:
Heb je een andere BIOS geprobeerd? Als NEC geen update heeft kan het zijn dat er wel een op de Packard Bell site te vinden is (dit mobo is ook bij die NEC-dochter gebruikt) of bij MSI zelf (zo niet op de site, dan op de FTP).

Maar zo zeldzaam is slechte ACPI support helaas niet. Dat afsluiten helemaal niet wil werken kom je de laatste 5 jaar niet zo vaak meer tegen, maar vooral ACPI tabellen voor IRQ routeringen zijn nog steeds in veel gevallen brak als wat - onder Windows XP merk je er niet zoveel van, maar dankzij dat soort ongein krijg ik een amd64-kernel niet aan de praat met APIC op mijn splinternieuwe Asus M2NPV-VM :(
Nieuwe BIOS had ik al geprobeerd ja. Alleen van de NEC site dan. Van PB niet geprobeerd. Zou goed kunnen dat het hier een bordje betreft met brakke ACPI-functie. Teminste daar lijkt het nu wel op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zolang je geen S3 suspend-to-ram wilt gebruiken is het verschil tussen de OS op APM danwel ACPI laten werken bij een oude bak als dit gelukkig verwaarloosbaar. Maar heb je al gewoon op de MSI site gekeken?

Iirc is de Halley gewoon de MS-6340M r5. Controleer dat op je PCB! Als het zo is, hier een retail BIOS halen:
http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=23

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17
Heeft xp tijdens het installeren wel voor de acpi hal gekozen ? Dit kun je zien onder Apparaatbeheer -> Computer. Als hier Standaard-pc staat heeft de setup gekozen voor een non-acpi hal, bijvoorbeeld omdat de datum van de bios te oud is of omdat de bios op een lijst met bekende bios'es staat met acpi problemen. In dat geval ben je inderdaad aangewezen op APM voor pm functies. Staat hier wel iets als acpi-pc zou het op zich wel moeten werken. Is dit een kaal bordje of heb je er nog extra kaarten in zitten, deze kunnen eventueel ook dwars zitten. Eventueel kun je met F5 nog een bepaalde hal forceren, maar daar ben ik geen fan van. Heb je trouwens ná het flashen van de bios xp nog opnieuw geinstalleerd?

[ Voor 12% gewijzigd door Nielson op 04-11-2006 12:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:31:
Heeft xp tijdens het installeren wel voor de acpi hal gekozen ? Dit kun je zien onder Apparaatbeheer -> Computer. Als hier Standaard-pc staat heeft de setup gekozen voor een non-acpi hal, bijvoorbeeld omdat de datum van de bios te oud is of omdat de bios op een lijst met bekende bios'es staat met acpi problemen. In dat geval ben je inderdaad aangewezen op APM voor pm functies. Staat hier wel iets als acpi-pc zou het op zich wel moeten werken. Is dit een kaal bordje of heb je er nog extra kaarten in zitten, deze kunnen eventueel ook dwars zitten. Eventueel kun je met F5 nog een bepaalde hal forceren, maar daar ben ik geen fan van. Heb je trouwens ná het flashen van de bios xp nog opnieuw geinstalleerd?
Windows XP setup heeft automatisch gekozen voor Standaard-PC. Het zal idd wel gaan om een rotte BIOS. Al het andere lijkt namelijk uitgesloten te zijn. En opnieuw installeren na het flashen had ik ook al geprobeerd. De mogelijkheden van een BIOS aangeboden door andere partijen dan NEC heb ik verder niet meer onderzocht. Heb APM maar ingeschakeld. En PC is inmiddels terug bij de eigenaar. Beiden bedankt voor de hulp.
Pagina: 1