Als ik nou mijn monitor uitzet, heeft mijn videokaart (ATI Radeon X1600XT) dan nog een functie? Met andere woorden, kan ik dan de fan uitrekken, zodat die niet meer draait, zonder dat de kaart overhit en beschadigd raakt?
Nee.NilsPils schreef op donderdag 02 november 2006 @ 00:44:
Als ik nou mijn monitor uitzet, heeft mijn videokaart (ATI Radeon X1600XT) dan nog een functie?
Nee.Met andere woorden, kan ik dan de fan uitrekken, zodat die niet meer draait, zonder dat de kaart overhit en beschadigd raakt?
De videokaart zal ongeacht de aanwezigheid van een monitor beelden blijven verwerken, al is het maar je desktop met een door jouw opgegeven vernieuwingsfrequentie.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080
Als je de monitor uit zet geeft de kaart nog steeds beeld en is dus bezig. Of er nou wel of geen scherm is aangesloten de kaart doet nog van alles.
Er zijn wel andere oplossingen om de kaart stil te krijgen maar de monitor uit zetten is het zeker niet.
Er zijn wel andere oplossingen om de kaart stil te krijgen maar de monitor uit zetten is het zeker niet.
Een monitor heb je alleen als output apparaat nodig om iets te kunnen zien op je pc. Zet je je monitor uit dan haal je alleen die output weg.
Dus als je monitor uitstaat dan zal ie niks kunnen doen met de signalen die videokaart doorstuurt naar je monitor en heb je dus geen beeld.
Als je monitor aanstaat dan zal ie de signalen verwerken en heb je beeld
Dus als je monitor uitstaat dan zal ie niks kunnen doen met de signalen die videokaart doorstuurt naar je monitor en heb je dus geen beeld.
Als je monitor aanstaat dan zal ie de signalen verwerken en heb je beeld
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."
Alles blijft gewoon zijn werk doen, behalve de monitor. Simple as that.
Als jij bijvoorbeeld een USB stick in je PC hebt zitten en je trekt die er uit blijft je USB controller ook gewoon actief, zo ook voor je videokaart. De beeldjes blijven maar komen, jij ziet ze alleen niet meer.
Als jij bijvoorbeeld een USB stick in je PC hebt zitten en je trekt die er uit blijft je USB controller ook gewoon actief, zo ook voor je videokaart. De beeldjes blijven maar komen, jij ziet ze alleen niet meer.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ok thnx! Iemand tips voor een kleine 2-pin fan stil te krijgen? Misschien omsolderen naar 3-pin en hem aan een controller aansluiten?
Ik vind wel dat je erg kort door de bocht gaatNilsPils schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:33:
Ok thnx! Iemand tips voor een kleine 2-pin fan stil te krijgen? Misschien omsolderen naar 3-pin en hem aan een controller aansluiten?
Nederlands is makkelijker als je denkt
De 2pin heeft zwart en rood, dus volgens mij doet ie geen warmtemetingen. En de fan is al stil opzicht (20dba), maar als ik mijn snachts wil laten draaien, zet ik een aantal overbodige fans compleet uit. Het enige wat is nog hoor is de videokaart en de harde schijf. Vandaar dat ik de videokaart ook nog stil wil krijgen.SeatRider schreef op donderdag 02 november 2006 @ 09:40:
[...]
Ik vind wel dat je erg kort door de bocht gaat. Als de fan maar 2 pinnen heeft ga ik er vanuit dat de kaart zelf de warmtemeting doet en bepaalt of de fan moet draaien of niet. Misschien kun je de fan vervangen door eentje met dezelfde specs (maatgeving en snelheid) maar die minder luidruchtig is (zalman ofzo?).
Regelbare weerstand er tussen maken als de kaart zelf niet aan regeling doet?
Maar zou zo'n kaart niet aan regeling doen? Kijk eens of je met 3rd party tools niet eens die snelheid omlaag kan brengen. Met RivaTuner kan ik hier namelijk wel degelijk mijn fanspeed verlagen, kijk eens of dat met jouw kaart ook kan.
Maar zou zo'n kaart niet aan regeling doen? Kijk eens of je met 3rd party tools niet eens die snelheid omlaag kan brengen. Met RivaTuner kan ik hier namelijk wel degelijk mijn fanspeed verlagen, kijk eens of dat met jouw kaart ook kan.
Uit slechts 2 pinnen kun je niet concluderen dat de kaart zelf niet aan warmtemeting doet - op de kaart kan een sensor zitten die de uitgangsspanning naar de fan aanpast. Op jouw rode en zwarte draad kan dan gewoon minder spanning komen te staan al naar gelang de behoefte aan koeling.NilsPils schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:18:
[...]
De 2pin heeft zwart en rood, dus volgens mij doet ie geen warmtemetingen. En de fan is al stil opzicht (20dba), maar als ik mijn snachts wil laten draaien, zet ik een aantal overbodige fans compleet uit. Het enige wat is nog hoor is de videokaart en de harde schijf. Vandaar dat ik de videokaart ook nog stil wil krijgen.
Maar ik denk dat je meer gaat winnen door de fan te vervangen door een stillere.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Nee ik kan hem niet regelen. Laatst zei iemand hier op het forum dat dat idd zou moeten kunnen met AtiTools, maar ik vind die functie in het programma niet eens om de fan te regelen. Dus mijn kaart zal dat wel niet ondersteunen.
Probeer dan eens RivaTuner. Daar is de functie altijd te vinden, ook al ondersteunt je kaart het niet.NilsPils schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:26:
Nee ik kan hem niet regelen. Laatst zei iemand hier op het forum dat dat idd zou moeten kunnen met AtiTools, maar ik vind die functie in het programma niet eens om de fan te regelen. Dus mijn kaart zal dat wel niet ondersteunen.
Pagina: 1