[ervaringen/tips] Crossfire

Pagina: 1
Acties:

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 14:45

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
Lo mede-tweakers,
mijn huidige rig is nu een dik half jaar oude (specs in sig) en ik vind het tijd worden om eens te gaan experimenteren met Crossfire. Het is mijn bedoeling om in de loop van de tijd een X1950 CF aan mijn X1900XTX te knopen. Ik weet wat ik moet doen en dat mijn hardware het kan hebben, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Wat merkte je van de performance winst? De benchmarks spreken voor zich, maar wat is de 'feel' van je CF setup(vooral in dikke games)?

Radeon Xpress 200 vs. 3200? Ik heb een A8R-MVP mamaplank, want CF en S939. De geruchten claimen een 'veel' hogere prestatiewinst voor de A8R32-MVP. Is het de upgrade waard? (Desnoods een 2e handsje?) Ik ben me bewust van de OC beperkingen, maar een goed alternatief in S939 en CF is er volgens mij niet.

Mijn voeding is CF certified volgens de Ati site. Het is een Antec Truepower 2.0 550W. Toch lees ik hier en daar nog wel eens probs van mensen met 500W voedingen. Volgens mij is er geen probleem, maar misschien is er iemand met praktijk ervaring? (aan de 12V lijntjes mag het niet liggen IMHO).

Tenslotte: ik zit niet te wachten om overgehaald te worden een Dx10 kaart te kopen. Als de Geforce 8800 en de Ati tegenhanger verschijnen, zullen ze ong. 600 eutjes kosten. Bovendien verwacht ik dat de prijs voor Dx9 kaarten iets zal dalen. Over een jaartje gaan we wel weer zoeken naar een nieuw Dx10 systeempje, nu wil ik vooral mijn huidige rig boosten.

Alvast bedankt!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Yep de 3200 chipset is een heel stuk beter voor CF. Ik zou zelf niet voor de Asus gaan dat is een rampe plank en daar liep me CF ook helemaal niet lekker.

Ik had zelf een 550 watt voeding. Dat is niet echt overbodig. Max haalde mijn systeem 500 watt uit de muur. ( Weet niet meer of dat inc dell scherm was van 60 watt maar zo te zien wel ). Maar wat extra voltage op de 12v lijn kan geen kwaat met 2 van deze kaarten. Maar met een 500 watt PSU van een goed merk gaat het ook werken. Lager zou ik niet gaan.

Zelf heb ik momenteel weer een enkele X1900 XTX. En zit nu te wachten op de R600. Speel momenteel geen games waar je CF voor nodig hebt. ( Wow, DOW, HL2 en GTR2 ).

Maar voor NFS MW was CF wel erg mooi. MAar Carbon zuigt toch dus die ga ik toch niet spelen dus geen CF nodig :)

[ Voor 78% gewijzigd door Astennu op 01-11-2006 23:06 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb geen Crossfire omdat ik alles met mijn X1900XT prima kan spelen. Wat ik wel weet is dat die 550W voeding van je genoeg moet zijn. Je geeft zelf aan dat de 12 volt lijnen sterk zijn dus dan moet het werken.

Laatst heb ik wat testen gedaan met een watt meter in het stopcontact waar de PC op zat en met een Core 2 Duo en X1900XT verbruikt de PC met gamen 260W. (Verder is het een redelijk standaard systeem, 2 HDD's 1 DVD brander) Als ik kijk naar wat mijn systeem verbruikt moet het dus geen probleem zijn met een 550W.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Met Crossfire kun je daar makkelijk 120 watt bij op tellen vooral als je een XTX kaart gebruikt. Die gebruiken nog even iets meer dan een normale XT.

Verder had ik me CPU ook een beetje overclocked. Maar crossfire was erg mooi in games als Oblivion en zo. Echter speel ik die niet meer. Dus heb ik de kaart verkocht.

Zelf heb ik nu een DFi CFX 3200. Een veel mooier moederbord dan de Asus A8R32-MVP. Ik heb deze twee + de A8R-MVP gehad. De DFI blijft de mooiste.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• PilatuS
  • Niet online
Mijn X1900XT loopt wel harder dan een XTX namelijk op 655/835 waardoor ie wel meer verbruikt dan een standaard XT. Dit is alleen wel op de standaard voltage's van de XT dus hoeveel minder ie verbruikt dan een XTX weet ik niet maar het zal niet veel verschillen neem ik aan.

Mijn CPU loopt op 3.1GHz ipv 2.4 met de core op 1.35 volt ipv de standaard 1.3.

Edit: Die 260W is alleen de PC verder geen scherm of wat dan ook.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2006 23:24 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
bedankt voor de rappe respons.

Ik heb mijn volledige systeem weer teruggeclockt naar stockspeeds. Ook vanwege de A8R, maar vooral omdat ik straks met de CF setup eerst stabiel op standaard niveau wil zitten.

Ik game eigenlijk altijd op de native res van mijn monitor (1280x1024). Dan wil ik natuurlijk wel alles op max en het liefst een stabiele 75fps, want gelijk aan refresh rate. Vwb de PSU ben ik overtuigd. Wat merkte je van de 3200 t.o.v. de 200? Was het een gevoel of benchmarks. Kreeg je op de 200 CF helemaal niet aan de praat?

• PilatuS
  • Niet online
Ik vraag me af of de CPU niet straks een dikke bottleneck zal zijn. Met mijn E6600 op 3.1GHz belast ik 1 core rond de 90% met de X1900XT en CS:S. De X2 4400+ is toch een stukkie langzamer dan mijn CPU. Het zou zonde zijn als de TS een extra videokaart koopt en er weinig mee op schiet.

Ik vraag me ook af welke spellen onder de 75fps zitten. Met CS:S op 1280x1024 en verder alles op de max (ook HDR aan) kom ik nooit onder de 80fps. Met maps zonder HDR kom is zelfs nooit onder de 140fps. Nou zijn er natuurlijk wel spellen die ik niet speel en waarvan ik dus ook niet weet hoe zwaar die precies zijn maar is Crossfire nou wel echt nodig ?

Niet om te zeuren ofzo hoor, als je een extra kaart wilt moet je dat gewoon doen :)

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Topicstarter
CS:S is nou niet bepaald de grote Graka killer, toch? Ik doe het voornamelijk voor de grote titels van de komende winter, en die zullen mijn GPU wel aardig uit zijn voegen trekken.

De CPU ben ik het wel mee eens. Naderhand had ik toch liever een fx-62 oid gekocht, aangezien de optimalisatie voor dual cores er nog niet echt is. Maar juist met de komst van de Conroe denk ik dat daar verbetering in gaat komen, dus zo somber zie ik het nog niet in.
Pagina: 1