Toon posts:

Juiste processor?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met gepaste trots en op verzoek aangepast....

Ik heb een Topline Viator 2300 laptop met p3 900 Mhz 100 Mhz/256. Eerder is de processor vervangen door de leverancier. Oorzaak bleek oververhitting. Na 1,5 jaar is de processor nu weer kapot. Gezien de leeftijd wil ik nog éénmaal zelf een processor vervangen en er nog even van genieten.

Nu ben ik op zoek naar een p3 processor met package(socket) micro-PGA2. Er zit nu een SL53T processsor in. Ik neem ook genoegen met minder snelheid zeg ca. 750 Mhz. Nu worden er diverse processoren aangeboden maar niet veel met micro-PGA2. Wel vind ik er met S479(eigen interpretatie verkoper op desktopversie 478) of met 495 pins, waarvan ook wel PGA naam circuleert. Op de site van Intel heb ik even naar de typen gekeken. Daar wordt wel degelijk een verschil aangeduid tussen micro-PGA2 en 495 pins. Echter wordt er niet op PGA ingegaan.

Concreet luidt mijn vraag: weet iemand of een processor uit de SL serie van p3 Pentium van 495 pins ook functioneert op mijn bord of moet ik echt sec de micro-PGA2 hebben? Verder zijn er wel PGA2 processoren van Celeron te koop. Kunnen die ook gewoon gebruikt worden? Voor wie nog een pentium 3 met 750-900 Mhz weet, houd ik mij aanbevolen. Kunnen mijn kids misschien nog een jaartje internetten met de laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 21:28 . Reden: Op verzoek aangepast ]

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Niet vies van alinea's zo te zien :>

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Alinea's zouden fijn zijn, en de meeste mensen zetten een spatie na een punt, als je dat aanpast dan overweeg ik het te lezen :P

edit:
Welkom op GoT btw :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wolfboy op 01-11-2006 21:22 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 22:01

Emiel1984

Made in NL

Ik heb even gezocht naar de specificaties, bij de fabriekant en vond iets opmerkelijks.

Processor: 450/500/6XX Mhz intel Pentium 3

Dat verklaart mischien wel de defecte processor.

Edit:

Heb wel nog eventueel een oplossing\bieder gevonden die dezelfde processor verkoop die jij al had.

EBAY
(De wereld wordt steeds kleiner :+ )

[ Voor 38% gewijzigd door Emiel1984 op 01-11-2006 21:44 ]

[LTS][MTS][HTS]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Emiel1984 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:36:
Ik heb even gezocht naar de specificaties, bij de fabriekant en vond iets opmerkelijks.

Processor: 450/500/6XX Mhz intel Pentium 3

Dat verklaart mischien wel de defecte processor.
Jah dat lijkt er op dat die 900Mhz chip een veel hogere TDP (Thermaly Dissipated Power) waarde heeft dan b.v. een 600... misschien dat het ding zijn hitte niet kwijt kan?

bron: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p3.php

edit:
Trouwens, als die laptop ook geleverd wordt met de 600Mhz uitvoering, lijkt het me dat er b.v. ook een andere met hogere snelheid in moet kunnen, zolang dat het maar hetzelfde type package is.
Laat de 600Mhz nou een uPGA model zijn, ipv uPGA2

[ Voor 22% gewijzigd door McKaamos op 01-11-2006 21:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:16:
Met gepaste trots en op verzoek aangepast....
Stukken beter _/-\o_
Concreet luidt mijn vraag: weet iemand of een processor uit de SL serie van p3 Pentium van 495 pins ook functioneert op mijn bord of moet ik echt sec de micro-PGA2 hebben? Verder zijn er wel PGA2 processoren van Celeron te koop.
Functioneren, misschien als je zelf de pinnetjes bij elkaar gaat zoeken ;)
Het gaat in ieder geval niet passen nee.
Overigens vind je misschien meer als je gaat zoeken naar mpga2, met die benaming worden ze vaker aangeboden :)

Ik zou overigens, wegens de warmte, niet meer dan een 750MHz er in stoppen en misschien wel gewoon 600MHz.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
TDP (Thermaly Dissipated Power)
TDP: thermal design power ;)

[ Voor 22% gewijzigd door the_stickie op 01-11-2006 21:47 ]

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 17:07
je laptop ondersteund tot 650Mhz.. als je er een snellere inzet krijg je dus waarschijnlijk oververhitting.

Als je wilt heb ik nog wel een 500mhz proc die er in past.

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, maar ik probeer toch maar naar ca. 750-900 te zoeken. De 900 heeft het ruim een jaar uitgehouden. Herfst 2007 mag de laptop dan wel weer vervangen worden.

Overigens klopt het dat de handleiding van Viator tot maximaal 6xx adviseert. Tulip echter(heeft Topline overgenomen destijds) heeft aangegeven dat de 900 ook moet kunnen en dat een lagere snelheid niet per definitie een evenredige afname in temperatuur betekent.

groet

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ruler-Nrg schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:47:
je laptop ondersteund tot 650Mhz.. als je er een snellere inzet krijg je dus waarschijnlijk oververhitting.

Als je wilt heb ik nog wel een 500mhz proc die er in past.
En dat zuig je zo uit je duim? Je moederbord zorgt er echt niet voor dat de CPU warmer wordt als ie sneller is dan je moederbord eigenlijk aan zou kunnen, dan werkt ie waarschijnlijk gewoon niet.

The devil is in the details.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

by the way, Misschien is die hele CPU wel geen 495pins ding of uPGA2.
Ik heb namelijk al eens eerder bij een Topline Amicus 3600 (ok das een ander model, maar wel zelfde fabrikant) gezien dat er gewoon een desktop CPU in zat. En een volledig Socket370

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 02-11-2006 14:45 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Hahn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:23:
[...]

En dat zuig je zo uit je duim? Je moederbord zorgt er echt niet voor dat de CPU warmer wordt als ie sneller is dan je moederbord eigenlijk aan zou kunnen, dan werkt ie waarschijnlijk gewoon niet.
snellere cpu's worden over het algemeen wel warmer dan tragere... zo blijkt een 900Mhz tot 30W om te zetten in warmte, terwijl een 600 Mhz maar een dikke 20W verstookt. Als de koeling niet op die 10W voorzien is, loopt het fout.
http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p3.php

Misschien kan TS beter op zoek naar ee LV of zelfs ULV-model? Waarschijnlijk is dat nog moeilijker te vinden maar het zoeken waard imho!

edit: maar dan moet je waarschijnlijik wel weer opletten dat je een cpu vind die wérkt: maw ondersteund dat ding tualatin? en welke voltages kan die leveren? Kan dat moederbord maw wel met (U)LV modelle overweg?

[ Voor 12% gewijzigd door the_stickie op 03-11-2006 07:10 ]

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 17:07
Hahn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:23:
[...]

aparte reactie. sneller is over het algemeen ook warmer. dus een snellere processor kan wel door je moederbord worden ondersteund. en ook prima werken. Maar dat wil niet zeggen dat het koelsysteem van je laptop hem ook aankan.

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ruler-Nrg schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 17:40:
[...]

aparte reactie. sneller is over het algemeen ook warmer. dus een snellere processor kan wel door je moederbord worden ondersteund. en ook prima werken. Maar dat wil niet zeggen dat het koelsysteem van je laptop hem ook aankan.
Dat een snellere CPU warmer wordt dan dezelfde CPU op een lagere clocksnelheid is waar, maar dat heeft niks te maken met het moederbord waar ie op zit. Jij zegt het alsof het moederbord ervoor zorgt dat de CPU te warm wordt/kan worden.

The devil is in the details.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55
Hij heeft het niet over het moederbord maar het koelsysteem in de laptop. An sich een valide punt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1