Toon posts:

Intel E6600 overklokken

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
In mijn bios kan ik aangeven hoeveel ik mijn systeem/processor wil overklokken. Mobo: Asus P5LD2.

Ik heb nu een E6600@ 2400 Mzh, niet overgeklokt. temp: stressed, 29 Graden
Zonet heb ik hem eens op 30% overklokken gezet, toen draaide hij, stabiel!, op 3,12 Ghz. Temp onder windows (Speedfan) werd toen ongeveer 40 graden.

Omdat ik niet zeker weet hoe warm deze processors mogen worden heb ik hem maar snel teruggezet. Ik heb in principe die extra snelheid niet nodig, de 2 HDD's werken snel genoeg (2x WD Raptor 74 GB in RAID)

Kan iemand me zeggen of dit heer erg schadelijk is voor de processor om hem zo hoog te zetten? Wat is verstandig om te doen? Slechts 5 of 10% overklokken, of helemaal niet???

Ik zou graag jullie mening eens willen horen hierover.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

40 graden is best ok voor 3.12Ghz, gewoon leker laten staan als hij verder stabiel is. Ik weet ook niet hoe warm ze mogen worden maar 50 grade zeker wel.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, zolang de temp niet over de 60 graden heen gaat zit je safe.
De stabiliteit test je niet door zomaar door ff windows te starten. Die start ook nog wel op een lichtelijk instabiel systeem.
Ga eens SuperPi draaien om je systeem eens keihard te stressen.
Als dat geen errors geeft kan je er praktisch zeker van zijn dat je systeem stabiel draait op die snelheid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe schadelijk is het voor de processor? Ik wil niet de processor opblazen!!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Das heel simpel: alsie niet te heet wordt blaas je em niet op.
De koeler zou er af moeten donderen, en dan nog moet je nog de worst case scenario hebben dat de snelheid niet terug wil schakelen (dat zit sinds de P4 in intel chips om oververhitten te voorkomen.)

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-12-2025

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Dit hoort niet echt in Die-Hard overclocking thuis, maar daar moeten de mod's maar over beslissen.

Over je vraag: Zo werkt overclocken niet, je kunt niet zomaar alles 30% omhoog zetten. Je overclocked in kleine stapjes (zeg 2% ofzo) en daarna laat je een programma draaien dat je processor continu 100% belast, als dit na 8 uur ofzo niet gecrashed is/de temps zijn niet extreem is er niets aan de hand, en kun je weer een stapje verder gaan.

Zomaar de processor 30% of weet-ik-veel kan schadelijk zijn. Het valt redelijk mee, aangezien je pc zichzelf als het goed uitschakelt als de boel te warm wordt. Maar als je in 1x heel ver gaat, kan je processor het gewoon begeven, of zelfs ontbranden! Pas dus altijd op.

Everybody lies

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
door warmte gaan moleculen sneller bewegen, hierdoor kunnen sommige van die banen in je processor die bijvoorbeeld electriciteit vervoeren gaan afbrokkelen, of helemaal kapot gaan, maar zolang je hem goed koelt, is het denk ik niet zo schadelijk

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
XplodingForce schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:19:
Over je vraag: Zo werkt overclocken niet, je kunt niet zomaar alles 30% omhoog zetten. Je overclocked in kleine stapjes (zeg 2% ofzo) en daarna laat je een programma draaien dat je processor continu 100% belast, als dit na 8 uur ofzo niet gecrashed is/de temps zijn niet extreem is er niets aan de hand, en kun je weer een stapje verder gaan.
imho werkt overclocken ook niet helemaal op die manier. Ik gooi vaak genoeg mijn athlon zo'n 100/150 mhz omhoog in 1 stap hoor, en dat maakt heus niet uit. Als het dan te warm wordt dan ga ik pas kleine stapjes doen. Ik ga ook niet na elke overclock 8 uur testen, maar draai superpi en kijk naar de temp van mijn core, en als deze niet warmer dan 60 graden wordt laat ik hem zo staan. Vervolgens ga ik gewoon 'normaal gebruik' op me pc uitoefenen door wat te gamen enzo erop, en mocht ik een crash krijgen (nog nooit gehad) gooi ik hem vanzelf wel ietsjes lager. Maar ik heb begin kun je zeker wel zo'n 5% omhoog gooien, geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem weer teruggezet op standaard 2400 Mhz. Even superpi gedraaid: 1M loop draait ie op 21 seconden....

ik las net in het forum wat er mogelijk is met deze processor:
[OC] 5GHz, finally

Mijn lieve god wat een prestatie

Is een pi van 21 seconden redelijk te noemen??

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ja hoor, das normaal.
en 5Ghz ga jij niet halen met luchtkoeling ;)
Daar heb je allereerst vrieskoel installaties voor nodig (Prometia of andere koelkast/airco gascompressie systemen, of een bak droogijs of vloeibare stikstof) en een CPU die handpicked is. Aka een CPU die uit een serie komt die goed over te klokken is. Niet elke E6600 haalt zomaar 5Ghz... de meesten helemaal neit zelfs, het is maar een select groepje die het haalt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
McKaamos schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:32:
ja hoor, das normaal.
en 5Ghz ga jij niet halen met luchtkoeling ;)
Daar heb je allereerst vrieskoel installaties voor nodig (Prometia of andere koelkast/airco gascompressie systemen, of een bak droogijs of vloeibare stikstof) en een CPU die handpicked is. Aka een CPU die uit een serie komt die goed over te klokken is. Niet elke E6600 haalt zomaar 5Ghz... de meesten helemaal neit zelfs, het is maar een select groepje die het haalt.
bovendien is die 5ghz niet eens stabiel, en kan maar net 1m draaien, dus heb je toch niets aan voor 'gebruik'. Het gaat hier dus duidelijk om de getalletjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 01-11-2006 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo extreem hoeft voor mij ook niet, maar vind het wel super dat hem is gelukt!

Ik probeer alleen een zo stabiel mogelijk en snel mogelijk systeem te krijgen. Ik vroeg me alleen af in hoeverre dit echt schadlijk kan zijn voor een processor.

Kijk, ik kan bij wijze van spreken een Panda motor ook erg opvoeren, zodat ie een Porsche voorbij scheurt, alleen de motor zal dit niet lang volhouden. Geld dit tegenwoordig ook nog voor processors??

Ik weet dat wanneer het te gek is het systeem automatisch alles uitschakeld, of niet? Als er iets mis is gooit het systeem gewoon de rem erop...

Hoe schadelijk is dit overklokken nu echt? Zijn er hier reviews over (misschien zelfs al van de e6600)???

• Skywalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-11-2025

Skywalker

Use the force Luke!!

Ik heb mijn E6600 ook overclocked op een ASUS P5B Mobo. Het enige wat ik gedaan heb is de systemclock aangepast van 266 Mhz naar 333 Mhz. Nu draait de E6600 op 3 Ghz. Draait al een week perfect. SuperPi deed ik in 21 sec. Nu heeft hij er nog 16 sec. voor nodig.

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/3512/cpuiu7.jpg

May the force be with you!!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik sluit me aan bij Raynman...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.