Toon posts:

PB G4 12" accu probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hier een raar probleem met een PowerBook G4 12", namelijk de accu vertoont wat kuren. het volgende doet zich voor: als hij opgeladen is en ik gebruik hem op accu spanning dan geeft hij opeens een "X" door de accu symbool heen(betekent: geen batterijen) dit is heel appart want hij werkt van de accu!!

Als ik hem dan eruit haal en er weer in doe(dus even aan de lader..) dan geeft hij het juiste percentage aan, maar rond de 75% valt hij in ene terug naar 0% en gaat hij in sluimer. Hierna moet ik hem op de lader doen, en begint hij ook werkelijk vanaf 0% op te laden.

Ook de lampjes op de accu bevestigen dit allemaal!

zelf geprobeert:
- 2 andere accu's geprobeert, PB werkt dan goed. conclusie: PB zelf wel 100%
- PMU reset(3x boing)
- ander logic board(zelfde probleem)

Wie o wie heeft nog een tip/oplossing!? :)

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:35
Met andere accu's werkt het wel?

Dan is je accu gewoon dood (aan het gaan?).

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het klinkt inderdaad alsof je accu aan het einde van z'n leven is, waarschijnlijk valt de spanning zo ineens omlaag dat het OS denkt dat je de accu eruit gehaald hebt.

Wat je het beste even kunt doen om de status van je batterij op te vragen, is coconut battery downloaden. Een gratis appje waarmee je de status van je batterij uit kunt lezen. Voor mijn ouwe powerbook zag dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a3a8a9c3193d8cb068c23bb7045ed325/full.png

Ik vermoed in jouw geval dat de battery capacity nog wel minder zal zijn. :)

Verwijderd

Topicstarter
het rare is alleen dat hij opzich wel goed werkt, alleen dus in de system tray een X op een gegeven moment geeft.... dus de capaciteit lijkt mij wel goed... dus ik vroeg mij af of er nog een aantal speciale reset's zijn..!?

edit: dit krijg ik in de terminal.

Welcome to Darwin!
powerbook-g4-12-van-*******:~ *******$ ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo
| | | "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=3349,"Amperage"=921,"Cycle Count"=460,"Current"=1648,"Voltage"=12414,"Flags"=1090519047,"AbsoluteMaxCapacity"=4200})
| | | | "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=3349,"Amperage"=921,"Cycle Count"=460,"Current"=1648,"Voltage"=12414,"Flags"=1090519047,"AbsoluteMaxCapacity"=4200})

en dit is dus een plaatje van cocconut battery 2.5.1, lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel verkeerd toch? alleen wel veel laad-cycles: 460

Afbeeldingslocatie: http://img518.imageshack.us/img518/9924/113fo4.th.png

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 21:11 ]

• Roelant
  • Niet online
Dat is inderdaad een best berg loadcycles in verhouding tot de leeftijd :o maar dat zou verder niet van invloed mogen zijn. Het probleem lijkt 'm in ieder geval niet in de batterij te zitten, maar meer softwarematig ergens.

Het lijkt er dan ook meer op dat het systeem zelf de batterij niet meer ziet. Wat zegt ioreg als de batterij een kruisje vertoont? Als ik zelf even in terminal duik krijg ik iets andere output (zit op een Intel Macbook nu), maar wel met IOBatteryInfo vergelijkbare LegacyBatteryInfo - en ook wel aardig in deze context: een "BatteryInstalled" flag.

Ik neem aan dat je alle softwareupdates geinstalleerd hebt btw? :)

Verwijderd

Topicstarter
ik zal morgen het even posten wat ioreg voor melding geeft als hij een kruisje laat zien. ook zal ik even van een extern systeem proberen op te starten. oh, ja heb alle updates geinstalleert.(OSX 10.4.8 dus)

alvast bedankt voor je hulp! :)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 11:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze nog het resultaat bij een kruisje:

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/8075/accuxjv3.th.png

al met al hele vreemde waardes :? !

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:53

Nitai

Live the life you love.

hoeveel geeft de batterij aan als je aan de onderkant op het knopje drukt? :)

Misschien is er iets aan de hand met Mac OS X?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Nitai schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:08:
hoeveel geeft de batterij aan als je aan de onderkant op het knopje drukt? :)

Misschien is er iets aan de hand met Mac OS X?
hij geeft nu aan als je op het knopje drukt een signaal alsof hij aan het laden is. ik ga nu ff booten van extern systeem. dit laat ik nog even horen hoe dit is gegaan!

• Roelant
  • Niet online
In antwoord op je vraag over een reset kwam ik trouwens nog wel dit artikel tegen:
Resetting PowerBook and iBook Power Management Unit (PMU)

Dat lijkt me echter nogal een paardemiddel, en ik vraag me af of het probleem niet veel simpeler is (en dus veel simpeler is op te lossen). Ik weet niet hoe een powerbook detecteert of er een batterij aanwezig is, maar het zou me niet verbazen als dat gebeurd door een extra contactje - wat dan bijvoorbeeld vervuild zou kunnen zijn geraakt. Dat zou wel verklaren waarom 'ie de batterij niet "ziet" terwijl je wel gewoon zonder adapter kunt doorwerken.

Verwijderd

Topicstarter
PMU reset heb ik al gedaan ja. (appeltje-alt-p-r) over die contacten schoonmaken: goed idee! ga ik zometeen ff proberen. je hoort het!

bedankt iedereen alvast ! :)

edit: okey, ik ben nu opgestart van een extern systeem(2,5'' harddisk) en tot nu toe gaat alles goed!!( zit nu op 67%) laten we duimen! ;)

edit2: ik heb me accu nu voor het eerste helemaal leeg laten lopen!! alles wijst er nu naar uit dat het dus klaar-blijkelijk een software matig probleem is OSX is geweest! ik ga nu nog een tijd testen, ik laat het eindresultaat nog even horen! :*)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff een nieuwe post omdat die vorige érg onoverzichtelijk werd anders. ;)

goed nieuws!! ik heb dus nu een nieuw systeem geinstalleert(met behoud van data) en nu draait ie als een zonnetje! 8) mischien handig voor mensen met hetzelfde probleem ooit.

de accu geeft nu ook aan dat hij i.p.v altijd maar 460 cycles 461 cycles heeft gedraait! ook klopt de accutijdsduur. met andere woorden: hij is weer helemaal goed :) !
Pagina: 1