Toon posts:

Canon A95: bijna elke foto en filmopname overbelicht

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net iets meer dan 2 jaar een canon a95, die altijd prima gefunctioneerd heeft. Laatste maanden erger ik me verschrikkelijk aan het ding: Bijna elke foto en filmopname heeft een overbelichte lucht en vaak zijn ook andere gedeelten van de foto overbelicht.

Heb hier in elke modus last van (en dus zelfs bij opname van films). Heeft iemand een idee wat er aan de hand is en of er iets aan te doen is?

Iso staat of automatisch of op 50.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je de camera niet toevallig zo staan dat hij iets overbelicht? Ik weet niet of dat voor alle modussen geld. Mocht dat niet het geval wezen, dan kun je natuurlijk ook altijd de camera iets laten onderbelichten. Dan ben je waarschijnlijk ook van je probleem af.

[ Voor 9% gewijzigd door Justawitte op 01-11-2006 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er staat neit ingesteld dat de foto overbelicht moet worden: staat gewoon op 0. En daarnaast: ook in de AUTO-modus heb ik er last van en dan KAN je het niet eens instellen. Misschien inderdaad een idee om hier toch eens mee te spelen. Alles wat voor op de foto staat is wel goed, het gaat puur om achtergronden die compleet wegvallen.

Verwijderd

Zet de belichtingscompensatie eens op zn laagst (geen echte oplossing, maar meer een workaround).

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:27:
Alles wat voor op de foto staat is wel goed, het gaat puur om achtergronden die compleet wegvallen.
Daar kan ik me eigenlijk weinig bij voorstellen, mits je een landschap oid fotografeert.
Kan je niet een foto posten.

Verwijderd

Topicstarter
Zal een foto posten. Moet alleen wel even uitzoeken hoe ik de persoon die erop staat, eruitknip :)

Verwijderd

Topicstarter
http://img520.imageshack.us/img520/3627/voorbeeldga9.jpg

Hoop dat het hiermee wat duidelijker is (ondanks grote zwarte vlek vanwege persoon die niet op inet wil). Op de voorgrond staat een persoon die gewoon prima belicht is, achtergrond is een witte vlek.

Deze is genomen in de portretstand, maar zoals gezegd: heb het in alle standen (heb alleen M nog niet uitgeprobeerd) en zelfs bij filmpjes ziet het er zo uit.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Da's gewoon het beperkte dynamische bereik van je camera, onderwerp staat in de schaduw, achtergrond wordt door de zon verlicht.

Verwijderd

Topicstarter
Serieus? Zoals gezegd: heb het ding al 2 jaar en heb er pas de laatste tijd last van...

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:26:
Serieus? Zoals gezegd: heb het ding al 2 jaar en heb er pas de laatste tijd last van...
Jep Martijn heeft gelijk.

Wat je met dit soort foto's wel zou kunnen doen is inflitsen zodat je de belichting voor je achtergrond wat minder fel kan zetten. Als je trouwens nu je foto zou gaan onderbelichten, dan is de persoon waarschijnlijk haast zwart, en je achtergrond goed belicht.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 14:09
Staat je lichtmetering niet gewoon op 'spot" of "center" of iets dergelijks? Dan krijg je dit natuurlijk ook.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
Hey Dexter, daar zeg je wat.. Mijn lichtmeter staat inderdaad ineens op centrum! Hopelijk is hiermee het probleem opgelost!

• Justawitte
  • Niet online
Maar je kan in de automodus volgens mij niet voor een spotmeteing kiezen. Iig blij dat het is opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Schijnbaar heeft de center-meting ook invloed op de auto-stand en de filmmodus. Heb het veranderd en mijn camera maakt weer prima fotos en filmpjes! Het is vandaag een stuk zonniger dan gisteren (de dag dat die andere foto gemaakt is), maar nu krijg ik netjes de lucht met wolken op de foto. Geen grote witte massa meer!

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Mijn vraag is beantwoord, wat mij betreft mag er een slotje op dit topic.

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:59:
Schijnbaar heeft de center-meting ook invloed op de auto-stand en de filmmodus. Heb het veranderd en mijn camera maakt weer prima fotos en filmpjes! Het is vandaag een stuk zonniger dan gisteren (de dag dat die andere foto gemaakt is), maar nu krijg ik netjes de lucht met wolken op de foto. Geen grote witte massa meer!

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Mijn vraag is beantwoord, wat mij betreft mag er een slotje op dit topic.
Ik heb het net geprobeerd op mijn A60 en die kan geen spotmeting kiezen in de automodus, laat staan in de filmstand. Ik weet ook bijna zeker, dat als je de zelfde foto zou schieten als je hebt laten zien, dat je dan (als je niet inflitst) gewoon haast de zelfde foto zou krijgen. Bij spotmeting zou je onderwerp beter belicht moeten wezen, omdat je dan de belichting op de persoon meet.

Het is bijna onmogelijke om een persoon in de schaduw goed belicht te krijgen en ook de zonnige achtergrond en lucht. Er zit namelijk gewoon veels te veel licht verschil tussen om het beiden met de zelfde sluitertijd en diafragma goed te belichten.
Pagina: 1