AutoAccu, welke

Pagina: 1
Acties:
  • 899 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 16:11

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
De laatste tijd begint het kouder te worden en begint de auto iets meer moeite te krijgen om genoeg power te leveren om de auto te starten. Ik vond het dus tijd worden om een andere accu in mijn Honda Civic van '91 te doen. Op dit moment heb ik er een Kwikfit accu in zitten van de vorige eigenaar welke het eigenlijk nooit echt lekker heeft gedaan.

Nu ben ik aan het zoeken geweest op google onder de trefwoorden Accu en Accu testen en ben ik op de website van halfords geweest. Ik kwam dus helaas geen nuttige links tegen en daarom richt ik me nu maar op dit forum.

Weten jullie website's waarop ik testresultaten van Auto-Accu's kan terugvinden of hebben jullie toevallig ervaringen met slechte accu's (merken) of juist hele goede ervaringen met een bepaalt merk\type accu ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
http://www.odysseybatteries.com/

Kost wat maar damn, wat een batterij. Je kan toch wel rekenen op een prijs van rond de 150 a 250 euro naargelang je toepassing.

Als je dat te veel is en je wilt een gewone batterij dan moet je een gewone halfords nemen. Niet slecht.

[ Voor 57% gewijzigd door Chevy454 op 01-11-2006 19:37 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ze hebben nu bij de profile accu's voor 49 met 2 jaar garantie, en profile is wel ok..
denk niet dat je echt testen gaat vinden (levensduur testen duurt vrij lang ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:06

Wimo.

Shake and Bake!

Heb van de week voor de omega gewoon zo'n kwikfit ding gekocht. 3 jaar garantie en die kostte niet veel. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:32
Ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar : wat mij opvalt, is dat fabrieks-accu's het meestal langer volhouden, dan de accu's die ik meestal koop (van kwik-fit tot varta).
Denk dat hier wss toch wel goedkoop=duurkoop opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Een batterij slijt hard als die niet gebruikt wordt. Hoelang liggen die batterijen niet in de rek? Zelfs een goede Yuasa batterij, elke dag aan een druppellader is zo dood als een pier na een jaar. Het sulfateren van de platen is dan te erg geworden.

Je zou via een blokkeertest de batterij kunnen proberen te desulfateren maar ik ben er geen voorstander van. Eventjes 10 keer zoveel stroom doorheen je starmotor laten lopen 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 01-11-2006 19:47 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Chevy454 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:45:
Een batterij slijt hard als die niet gebruikt wordt. Hoelang liggen die batterijen niet in de rek? Zelfs een goede Yuasa batterij, elke dag aan een druppellader is zo dood als een pier na een jaar. Het sulfateren van de platen is dan te erg geworden.

Je zou via een blokkeertest de batterij kunnen proberen te desulfateren maar ik ben er geen voorstander van. Eventjes 10 keer zoveel stroom doorheen je starmotor laten lopen 8)7
Ik koop zoiezo een andere accu. De accu die er nu inzit is van 2004 zover ik nog in de papieren kon terugvinden. Ik ga zelf niet 10x zoveel stroon door de accu laten lopen via een blokkeertest. De accu is gewoon op denk ik en gezien ik erg afhankelijk ben van de auto speel ik ook liever of safe met dit onderwerp :+ .

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Emiel1984 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:59:
Ik koop zoiezo een andere accu. De accu die er nu inzit is van 2004 zover ik nog in de papieren kon terugvinden.
Das wel snel maar hangt ook van je rijstijl af. Veel koudstart en korte ritten dan kan het wel ja maar anders zou ik de oorzaak ergens anders zoeken. Mits de batterij van 2004 is en het om een degelijk exemplaar gaat en niet een AAA batterijtje

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 01-11-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb in de Peug een Varta Silver... accu. Prima ding. kostte me ca. 85 euro (12V/69Ah) bij Brezan, 2 jaar terug.
In de LaRo zitten twee Tudor accu's 12V/65Ah. Kostprijs iets van 75 per accu, deze zomer.

Tevens heb ik goede ervaringen met de Yuasa's, worden ook veel gebruikt in UPS systemen.
Als je een benzineauto hebt, heb je minder capaciteit nodig (12V/45Ah of zo) en dat kost je minder.
De meeste accu's voor auto's gaan zo'n 5 jaar mee, als je een goede hebt. De gemiddelde levensduur van een accu is overigens maar 3 jaar! Temperatuur en vochtinvloeden bepalen je capacitieve levensduur, en niet hoeveel je rijdt of hoe vaak je start. Kortsluiting en leeglopen is nooit goed voor je accu, maar dit is meer materieel gezien. Bij twijfel altijd vervangen (mits je zeker weet dat de rest van je auto in orde is...)!

ik koop de accu's sinds vorig jaar direct bij een accugroothandel in utrecht, dat scheelt in aanschaf. (accuhandel utrecht)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is je lader dan niet gewoon te sterk? Hij mag maar max 10% van de capaciteit van je accu laden, in rust moet dat ding een stroom leveren van een paar mA, meer niet.
Heb hier 4 Yuasa sealed accu's uit 2002 die nog allemaal goed zijn. Die hangen niet eens aan een lader, pas als ze bijna leeg zijn. Naar mijn weten geeft Yuasa zelfs 3 jaar garantie op die dingen.

Accu's haalt m'n pa altijd bij Van Andel, een accuboer in Rotterdam. Voor z'n werk heeft m'n pa er al tientallen gekocht en nooit problemen mee gehad. We hebben er ook 6 staan in de boot, 2x 12v 120Ah start/12v boordspanning, en 4x 12v 75Ah onderhoudsvrij voor 230v. Die 120Ah dingen zijn zo'n 5 jaar oud en nog steeds prima, totaal geen moeite om een 25 jaar oude 2 liter diesel te starten.
De kleinere accu's worden pas gevuld zodra je ze koopt, van de grotere weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 20:05:
Is je lader dan niet gewoon te sterk? Hij mag maar max 10% van de capaciteit van je accu laden, in rust moet dat ding een stroom leveren van een paar mA, meer niet.
Dat weet ik en ik heb ook een goede lader, aan dat ding twijfel ik niet :) (optimate 3 _o_ )
Heb hier 4 Yuasa sealed accu's uit 2002 die nog allemaal goed zijn. Die hangen niet eens aan een lader, pas als ze bijna leeg zijn. Naar mijn weten geeft Yuasa zelfs 3 jaar garantie op die dingen.
Klopt, kan je idd gewoon omruilen maar het gaat er over dat het sulfateringsproces gewoon doorgaat ookal hang je die aan een goede lader.
De kleinere accu's worden pas gevuld zodra je ze koopt, van de grotere weet ik het niet.
Allemaal eigenlijk ;) Of zo zou het moeten zijn als het om een gewone conventionele batterij gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn originele volvo accu doet t alweer 7 jaar, om precies te zijn april 1999. Ben benieuwd hoe lang die nog mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:44

EraZor

Don't mention the war

Heb zelf een viertal klassieke motoren. Allemaal Yuasa accu's d'r in hangen op een enkel ritje na allemaal aan de optimate en gaat al 5 jaar goed. Zéker niet binnen een jaar stuk. De motor waar ik dagelijks woon-werk mee doe heeft ook een Yuasa en die houdt het nu al 4 jaar vol (vrijwel iedere dag gebruik muv vakanties dus)

Wat mij betreft (persoonlijke ervaring; (enige vergelijk Varta)) Yuasa dus.

Die kleine (motorfiets) accu's koop je droog en vul je zelf; geen slijtage vooraf dus en zéker niet na een jaar dood.

[ Voor 13% gewijzigd door EraZor op 02-11-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
EraZor schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:22:
Heb zelf een viertal klassieke motoren. Allemaal Yuasa accu's d'r in hangen op een enkel ritje na allemaal aan de optimate en gaat al 5 jaar goed.
Een Yuasa is ook een goede batterij :) Maar soms moet je die eventjes een grote stroomstoot geven zoals het starten (trekt toch altijd een goede 100A bij een kleine benzine motor, diesel een beetje meer :+ ) zodat de platen schoon worden. Houd je die echt alleen maar aan de druppellader dan kan die na een jaar niet meer voldoende startcapaciteit hebben wegens te gesulfateerd. (hangt tuurlijk ook weer af van de constructie van de batterij en de gevraagde stroom)

In mijne cruiser komt wel een odyssey batterij, ik heb wat meer capaciteit nodig dan dat de stock Yuasa kan leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 02-11-2006 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:11

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

optima Red Top

optima Yellow Top

Kost wel iets, maar dan heb je ook wel iets :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 14:04
Ga gewoon naar de Brezan en haal een Varta ofzo.
Die speciale dure accu's zijn echt niet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SandeR schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:44:
Ga gewoon naar de Brezan en haal een Varta ofzo.
Die speciale dure accu's zijn echt niet nodig hoor.
^^
Ik vond het dus tijd worden om een andere accu in mijn Honda Civic van '91 te doen.
Je gaat er toch geen accu in gooien die 2 keer zo veel kost als de auto zelf. Haal hier gewoon een kwikfit accu voor.

Dure luxe accu's zijn voor BMW X5 auto's of nieuwe wagens die een tijdje mee moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Part

Helemaal niets.....

Als je voor een Halforts wil gaan dan zou ik eerst wat verder kijken.
Bij Halforts koste mijn accu 49,95 euro en bij de locale autoshop heb ik een Varta gekocht voor 41 euro. Er zijn vast wel betere accu's maar wat merk je daarvan als een goedkoper merk gewoon goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

gaap....

waarom gaap?

Omdat het niets met je accu te maken hebt of je motor snel aanslaat of niet...

Ik rij zelf in een 20 jaar oude volkswagen (sportwagentje) en hierin bevind zich een 50 ampere accu, een 65 ampere dynamo en een fikse startmotor. Sinds 3 maanden heb ik een nieuwe accu, omdat de ander toch niet meer het vermogen leverde van wat deze zou moeten leveren. Ondertussen is de dynamo redelijk overleden, die moet dus ook vervangen worden.

Maaaaaaaaar, startproblemen? Nee, absoluut niet. Waarom niet? Omdat ik een hele goede startmotor heb.

Je accu en je dynamo leveren tussen de 13,5 en 14 volt. Dit is de stroom die je startmotor aanstuurd. Het wattage die je startmotor weg trekt? 1,0 kW. Deze zou ik vervangen voor een 1,4kW startmotor. Kost je 190 euro inc. btw en trust me, je auto zal veel beter starten ;) Of je nu een 20 ampere accu of een 120 ampere accu hebt ;)

Wat ik dus wil zeggen : Of je nou een 120 ampere accu van een A+ merk hebt of een 120 ampere accu van de halfords...beide leveren hetzelfde vermogen. Okay, het A+ merk zal het wat beter trekken, en kost dan ook 100 euro meer dan de accu van de halfords...Maar bedenk daarnaast eens hoe vaak je de accu gebruikt zodra de motor loopt?

Mocht je echt een hele goede accu willen, neem dan geen gewone, maar een gel-accu, deze gaan langer mee, leveren langer het vermogen wat op de verpakking staat en je hoeft ze nooit bij te vullen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door KatirZan op 02-11-2006 12:57 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:52:
Er zijn vast wel betere accu's maar wat merk je daarvan als een goedkoper merk gewoon goed werkt?
Starten in koude condities. Als je een oud gebakje hebt dan kan die in de winter wat minder meegaand zijn en dan moet je langer gaan starten. Een beetje batterij kan het wel aan maar bij sommige zakt de spanning onder de 10V en dan heb je geen krachtig vonkje meer. Nu is een Varta wel meer dan een beetje batterij :)
KatirZan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:54:
Je accu en je dynamo leveren tussen de 13,5 en 14 volt. Dit is de stroom die je startmotor aanstuurt.
Nee, je spanning zakt als je veel stroom vraagt. Die mag niet onder de 10V zakken voor een goede stabiele vonk. Onder normale startcondities heb je een spanning van 12V en 100A.
Het wattage die je startmotor weg trekt? 1,0 kW.
Tijdens normale startcondities wel ja. Tijdens een blokkeer test gaat die naar de 8V 600A, das wel iets meer dan de 1kW. Dat komt omdat het hier om een seriemotor gaat en wanneer het anker niet kan draaien krijg je geen ankerreactie welke de stroom beperkt. Een serie motor is zelfregelend qua koppel naargelang het toerental. Motor draait te traag -> hogere stroom -> meer koppel.
Deze zou ik vervangen voor een 1,4kW startmotor. Kost je 190 euro inc. btw en trust me, je auto zal veel beter starten ;)
Dat is wel waar maar dat heb je niet nodig sinds de startmotor al in staat is om flink wat koppel te maken. Ja het scheelt tuurlijk, zal ik nooit zeggen maar is niet echt nodig.
Of je nu een 20 ampere accu of een 120 ampere accu hebt ;)
De Ah aanduiding zegt over de maximale stroom welke er gedurende een tijd afgenomen mag worden voordat de spanning te veel is ingekakt. Bij het starten gaat het over dat ander getal, de koudstart. Ik denk wel dat de meeste batterijen rond de 400A koudstart voor een diesel kunnen leveren.
Maar bedenk daarnaast eens hoe vaak je de accu gebruikt zodra de motor loopt?
Bij een benzine motor heb je die alleen nodig voor het starten en daar maakt het weinig uit of de motor nu 800rpm of 150rpm draait. Bij een diesel is het verhaal anders omdat je daar moet voorgloeien EN je tegen de compressie moet draaien EN ook nog eens tegen een minimaal toerental om te zorgen dat je de juiste eindtemperatuur behaald.

[ Voor 70% gewijzigd door Chevy454 op 02-11-2006 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Part schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:52:
Als je voor een Halforts wil gaan dan zou ik eerst wat verder kijken.
Bij Halforts koste mijn accu 49,95 euro en bij de locale autoshop heb ik een Varta gekocht voor 41 euro. Er zijn vast wel betere accu's maar wat merk je daarvan als een goedkoper merk gewoon goed werkt?
Ik ga vanmiddag even langs de automat, even kijken wat hun daar te bieden hebben. (Waarschijnlijk ook meteen een accu halen :+ . Het was vanochtend even heel spannend door de kou :9. Bedankt nog voor jullie tips\verhalen. Als je meer weet post het gewoon alsnog maar want wellicht zijn er ook wel andere mensen die dit interessant vinde.

[ Voor 11% gewijzigd door Emiel1984 op 02-11-2006 13:03 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:56:
[...]

Starten in koude condities. Als je een oud gebakje hebt dan kan die in de winter wat minder meegaand zijn en dan moet je langer gaan starten. Een beetje batterij kan het wel aan maar bij sommige zakt de spanning onder de 10V en dan heb je geen krachtig vonkje meer. Nu is een Varta wel meer dan een beetje batterij :)
Dan vraag ik me af hoeveel verschil er dan nog tussen bv een Varta zit en een accu die 3x duurder is.
Dit is volgens mij eenvoudig te meten.

Nb mijn oude 2.2 benzine uit 1981 heeft in elkgeval geen probleem om met een Varta (45Ampère) aan te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Neem een JoeCell :+ Geen accu en geen benzine meer nodig :+
Byron New Energy

Nee maar zonder gekheid, Die oude accu is prolly gewoon brak, en dan moet je gewoon een andere hebben. Merk mag niet zoveel uit maken toch?
Wil je toch wat "duurs" ga dan voor de bekende batterij merken, en neem geen huismerk van de kwikfit oid.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op donderdag 02 november 2006 @ 13:03:
Dan vraag ik me af hoeveel verschil er dan nog tussen bv een Varta zit en een accu die 3x duurder is.
Dit is volgens mij eenvoudig te meten.
Ik heb één van de grootste Yuasa batterij (zoniet de grootste) en die gaat in het beste geval iets van een jaar a anderhalf jaar mee bij normaal gebruik. Ik kan die tuurlijk terug brengen en garantie claimen maar het is ook niet leuk om dat te doen, laat staan het ongemak welke voor mij toch zwaarder doorweegt.

De reden daarvoor is dat de batterij veel stroom moet leveren tijdens het starten en wanneer je dat vaak achter elkaar doet dan heeft de batterij geen tijd om te recupereren. En op zulke momenten is een grote capaciteit wel intressant want die heeft dan nog reserves voordat die door zijn benen gaat. Dit zijn gewoon situaties welke je tegenkomt in de winter wanneer de wagen tegen de wind in staat geparkeerd etc etc. Vergeet ook niet dat in de winter veel mensen direct alles aanzetten. De lampen aan, de elektrische ruitenverwarming, muziekje erbij. Het is niet goed voor een batterij onder die omstandigheden daar de alternator iets van 20 a 25A levert tijdens traagloop.

Yuasa is, zoals eerder al vermeld werd door anderen, een goede batterij met flink wat capaciteit welke voor mijn model 80 euro kost. Een Odyssey PC680 heeft een grotere capaciteit en kost iets van de 170 euro. De voordelen van een Odyssey zijn dat deze een 60% grotere startcapaciteit heeft (de PC680 kan je gebruiken voor een 5.7L V8 te starten wat gezien zijn formaat toch best wat is), een droge celbatterij zonder omkijken is en ook nog een lange levensduur (8 a 12 jaar) heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 02-11-2006 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sjah, ik vind zelf de Halfords accu's niet slecht voor het geld... Natuurlijk is er beter te krijgen, maar je krijgt gewoon drie jaar garantie op de accu's, en ik heb nog nooit problemen gehad met die dingen...

Overigens komen die accu's bij hefra vandaan... Zijn VMF green accu's... Weet niet of dat nog wat zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 12:47

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Chevy454 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:56:
[...]

[...]

Nee, je spanning zakt als je veel stroom vraagt. Die mag niet onder de 10V zakken voor een goede stabiele vonk. Onder normale startcondities heb je een spanning van 12V en 100A.

[...]

Tijdens normale startcondities wel ja. Tijdens een blokkeer test gaat die naar de 8V 600A, das wel iets meer dan de 1kW. Dat komt omdat het hier om een seriemotor gaat en wanneer het anker niet kan draaien krijg je geen ankerreactie welke de stroom beperkt. Een serie motor is zelfregelend qua koppel naargelang het toerental. Motor draait te traag -> hogere stroom -> meer koppel.

[...]

Dat is wel waar maar dat heb je niet nodig sinds de startmotor al in staat is om flink wat koppel te maken. Ja het scheelt tuurlijk, zal ik nooit zeggen maar is niet echt nodig.

[...]

De Ah aanduiding zegt over de maximale stroom welke er gedurende een tijd afgenomen mag worden voordat de spanning te veel is ingekakt. Bij het starten gaat het over dat ander getal, de koudstart. Ik denk wel dat de meeste batterijen rond de 400A koudstart voor een diesel kunnen leveren.

[...]

Bij een benzine motor heb je die alleen nodig voor het starten en daar maakt het weinig uit of de motor nu 800rpm of 150rpm draait. Bij een diesel is het verhaal anders omdat je daar moet voorgloeien EN je tegen de compressie moet draaien EN ook nog eens tegen een minimaal toerental om te zorgen dat je de juiste eindtemperatuur behaald.
Juistem, en voor zover ik weet gaat het hier om een Civic uit 1991, enne, daar zijn voor zover ik weet geen diesels van gemaakt.... dus in hoeverre gaat mijn verhaal op ;)

800A vind ik trouwens wel erg veel... Heb een hoop auto-motoren onder handen gehad (als hobby-ist) maar die stroomdoorvoer heb ik echt nog nooit gemeten...

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
KatirZan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:02:
800A vind ik trouwens wel erg veel... Heb een hoop auto-motoren onder handen gehad (als hobby-ist) maar die stroomdoorvoer heb ik echt nog nooit gemeten...
800A onder echt zware omstandigheden. Meestal is dat rond de 100 a 150A bij een benzinemotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Gister geslaagt bij de automat. Ze vroegen me het type auto en ze hadden hier nog 1 accu voor liggen (van een vaag merk dat ik niet kende) voor 60 Euro, niet goedkoop maar ik heb goede ervaringen met de winkel(nog nooit troep aan me verkocht). Ze hadden me erbij verteld dat er de laatste week(en) veel accu's al waren verkocht(record aantal). Moet je dus nog een accu hebben en je hebt een vrij zeldzaam accutype wees er dan op tijd bij.

Het betreft een 20Ah, niet veel maar genoeg. Ik heb wel een 50 Watt versterker in mijn autoradio\cd\mp3 speler maar 50/12V = +/- 4 A. Dus 20/4 = +/- 5 uur voordat accu volledig leeg zou zijn zonder dynamo. Lijkt me dus genoeg.. Had eerder een 40 a 60 Ah in gedachte maar de accu moest vervangen worden dus heb het maar niet afgewacht.

De auto start (zoals elke oudere auto) niet direct met koude motor maar wanneer hij start merk je dat er nog genoeg kracht in de accu zit. Dit was bij mijn vorige accu dus niet zo, bij die hoorde je gewoon dat hij echt de motor net aan kreeg en je niet de sleutel is moest terug laten vallen :+ . Bedankt voor jullie info, was zeer informatief.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

20Ah dat is niet veel.
Weet je wel zeker dat het 20Ah is?

Kijk anders ook eens hier:
http://www.varta-automotive.nl/index.php
Vervolgens accu zoeken
En dan zoek de juiste accu dmv automerk en type.

Volgens mij kom ik dan op 45Ah uit en die zijn ongeveer 40 tot 50 euro.
800A onder echt zware omstandigheden. Meestal is dat rond de 100 a 150A bij een benzinemotor
800A bij 8 volt dan heb je het over een weerstand van 0,01 ohm. Ik denk dat mijn kabels + de overgang accu naar de kabels al meer weerstand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Ik zie het ook staan (45 Ah). Maargoed ze hebben me niet een accu verkocht die niet zou werken. De buffer is enkel de helft kleiner. Volgende keer maar ietsje eerder zoeken :p op het internet . Had ik die link nou maar eerder gehad hier :P .

Maar zoals ik al zei moest een andere accu in dus is nu helaas te laat.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Emiel1984 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:04:
Ik zie het ook staan (45 Ah). Maargoed ze hebben me niet een accu verkocht die niet zou werken. De buffer is enkel de helft kleiner. Volgende keer maar ietsje eerder zoeken :p op het internet . Had ik die link nou maar eerder gehad hier :P .

Maar zoals ik al zei moest een andere accu in dus is nu helaas te laat.
Ja sorry later dacht ik aan deze link.
Maar misschien kun je achterhalen wat honda opgeeft als minimum waarde. Als dat (veel) meer is als 20ah dan zou ik gewoon terug gaan.

Edit:
Kan het zijn dat op de accu 45Ah staat maar op de bon 20Ah.
60 euro voor een 20Ah is vrij duur en een 20Ah accu is veel kleiner als een 45Ah.

[ Voor 11% gewijzigd door Part op 03-11-2006 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Part schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 13:45:
800A bij 8 volt dan heb je het over een weerstand van 0,01 ohm. Ik denk dat mijn kabels + de overgang accu naar de kabels al meer weerstand hebben.
Dan meet je het toch mooi zelf :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Chevy454 schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 19:07:
[...]

Dan meet je het toch mooi zelf :? :)
En mijn accu kortsluiten.
Mmmm nou nee dank je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Waarom heeft Varta een speciale accu voor Japanse en Koreaanse auto's? :?

Ze hebben er zelf het volgende verkooppraatje bij gezet:
VARTA ASIA dynamic:
Een nieuw assortiment speciaal voor japanse en koreaanse auto's. Deze accu's hebben een hogere capaciteit en een hogere koudstartstroom i.v.g. met de normaal toegepaste accu's. De betrouwbaarheid neemt daardoor belangrijk toe. Deze accu's worden ook gefabriceerd volgens de Zilver/Calcium techniek. 14 typen dekken > 95% van het aziatische wagenpark af.
• 100% onderhoudsvrij
• De VARTA PowerCheck: ladingstoestand en energievoorraad in één oogopslag
• Langere levensduur
• Hogere capaciteit
Wat is er zo bijzonder aan Aziatische motoren vergeleken met Europese of Amerikaanse motoren?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
ik denk.. ik denk.. ik denk marketing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Part schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 22:09:
[...]

En mijn accu kortsluiten.
Mmmm nou nee dank je. ;)
volgens mij bedoelt hij de weerstand over de kabels is meten ;).. Hoef je ook niet je accu kort te sluiten. Denk overigens zelf dat er ook meer weerstand over een kabel met startklemmen zit.

I = U/R :+ (Stroom = Spanning / Weerstand ) Wet van Ohm _/-\o_

Mischien ga ik het morgen is meten(ben wel beniewt wat de weerstand over zo een kabel is.

[ Voor 7% gewijzigd door Emiel1984 op 04-11-2006 12:29 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Emiel1984 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:28:
volgens mij bedoelt hij de weerstand over de kabels is meten ;)
Nee, Amperetang :Y Je kan de weerstand van het anker niet meten sinds het relais niet bekrachtigd is.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 04-11-2006 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Een batterij slijt hard als die niet gebruikt wordt. Hoelang liggen die batterijen niet in de rek?
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst bij een fastfitter of automaterialenzaak bent geweest maar die dingen worden pas afgevuld bij aflevering. En de oxidatie zonder zuur valt in het niet bij de oxidatie wanneer de accu in gebruik is.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Jazzy schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:41:
Ik weet niet wanneer jij voor het laatst bij een fastfitter of automaterialenzaak bent geweest maar die dingen worden pas afgevuld bij aflevering.
Zo zou het moeten zijn. Echter zijn er wel bedrijven welke die batterijen nu al afvullen rond deze tijd van het jaar. Opzich geen probleem aangezien batterijen nu goed schuiven en de kans dat je een half dood exemplaar koopt is relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:57

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Chevy454 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:53:
[...]

Zo zou het moeten zijn. Echter zijn er wel bedrijven welke die batterijen nu al afvullen rond deze tijd van het jaar. Opzich geen probleem aangezien batterijen nu goed schuiven en de kans dat je een half dood exemplaar koopt is relatief klein.
Mmm, bij dat soort bedrijven kom ik niet denk ik. :)

Wel een leuk aandachtspuntje voor de TS, zorg dat je accu ter plekke met zuur wordt gevuld.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Over het algemeen heeft een gemiddelde automaterialenzaak de gangbare accu's gewoon al afgevuld klaarstaan. Over het algemeen staan die accu's minder dan 2 weken en zijn ze al weer verkocht. Daarnaast zijn er accu's die je helemaal niet kunt vullen, ik heb hier een noorse Varta batterij, die is helemaal dicht. Heb dat ding gemonteerd in mijn auto, 1x gestart en vervolgens 3 uren mee gereden. IMHO is het belangrijk om een accu goed op te laden meteen bij aanschaf: die dingen zijn droog voorgeladen over het algemeen en daarna pas voorzien van zuur.
We zijn nu 2 winters verder en dat ding start nog steeds perfect. Ook 2 dagen radio afspelen laat mijn 1.9D motor nog gewoon starten (controleer altijd of je radio uit is als je je auto aan je moeder uitleent :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik had een varta accu in me vorige wagen, prima ding hoor, altijd netjes starten enzo, ook in de winter
in mijn huidige auto zit een bosch, doet het ook wel goed, nog geen idee hoe die zich in de winter houdt

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
418O2 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:21:
ik denk.. ik denk.. ik denk marketing..
Mjah, maar dan nog: hij is duurder (vermoed ik) dan de standaard accu's en nu wordt gesuggereerd dat hij in een VW of Audi niet zou werken, daarmee mis je klanten. Als het echt puur marketing is, snap ik Varta niet ;)

Dus nogmaals: wat is er zo bijzonder aan Aziatische auto's dat er een speciale accu in moet volgens Varta?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:07:
Dus nogmaals: wat is er zo bijzonder aan Aziatische auto's dat er een speciale accu in moet volgens Varta?
Moet je Varta vragen :)
Is hoogstwaarschijnlijk marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Topicstarter
Chevy454 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:17:
[...]

Moet je Varta vragen :)
Is hoogstwaarschijnlijk marketing.
Nee joh.. ze maken dan waarschijnlijk een betere accu omdat de auto ook uit hun land is gekomen. Heb je een andere auto dan krijg je een gare accu zodat je voortaan een jappanner koopt

Die starten dan namelijk ineens wel... :+ LOL

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 04-11-2006 17:43 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Grrrrrene schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 14:07:
[...]

Mjah, maar dan nog: hij is duurder (vermoed ik) dan de standaard accu's en nu wordt gesuggereerd dat hij in een VW of Audi niet zou werken, daarmee mis je klanten. Als het echt puur marketing is, snap ik Varta niet ;)

Klopt hier is hij duurder.
Ongeveer 10 euro meer als de "normale" versie.
Maar dan krijg je wel een oog die de toestand van de accu aan geeft.
Niet dat het meerwaarde heeft.
Ik denk dat hij in Aziatische landen goedkoper is als de uitvoering die hier weer normaal is.

Het verschil zit hem in de bevestiging.
De versie die in EU en VS auto's zit heeft onderaan een verdikking waar je hem met een klem vast zet:
Afbeeldingslocatie: http://www.varta-automotive.nl/pmd/showBatterieImage.do?artikelNr=5450770303172&dokumentArt=260&width=240

De Aziatische accu's hebben dat niet.
Die zijn gewoon recht aan de onderzijde en kun je in een VW of Audi dus niet vast zetten.
Het formaat enz. is wel het zelfde en het werkt ook prima maar je komt niet door de APK omdat je accu niet vast zit.

Nog een handige link:
http://www.wilcoaccu.nl/d...1&tabID=4&subID=2&catID=1

Voor de topic starter:
20Ah bestaat volgens mij helemaal niet voor de auto. In een Dafje gaat al 36Ah of 45Ah.
Maar het aantal Ah geven ze aan bij een ontlading van 20 uur dus bv zo:
Ah(20h) 45
Dat is dus 45Ah bij een ontlading van 20 uur.

[ Voor 19% gewijzigd door Part op 04-11-2006 18:38 ]

Pagina: 1