Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tijdelijk (ongewenst)van dagdienst naar 5ploegen-dienst

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:56
Hoi,

Ik werk bij een bedrijf in de technische dienst.
Ik heb er eerst 2,5jaar parttime gewerkt en na het behalen van mijn diploma werk ik er nu sinds 2maand fulltime.
De technische dienst draait tot nu toe volgens een 3ploegen-systeem.
Ik werd toen ik nog studeerde opgebeld door mijn chef met de vraag of ik niet voor vast wou komen werken wanneer ik mijn diploma behaald had.
Ik heb toen gelijk al aangegeven dat ik niet in de ploegendienst wou.
Toen zei hij letterlijk: "nee, is dagdienst, geen ploegendienst, een ploegenmonteur hebben we inmiddels al"
Nou goed, gesprek gehad, alles was rond, het was alleen de bedoeling dat ik een keer 2 of 3 weekjes mee zou draaien in de ploeg om dat ook eens gedaan te hebben en te voelen hoe die sfeer was, vond ik geen enkel probleem.
Dit meedraaien is er tot dusver nogniet van gekomen, simpelweg omdat er overdag werk genoeg te doen is.

Het was de bedoeling dat de TD over zou gaan van een 3ploegen dienst naar een 5ploegen dienst.
Helaas is alleen 1 iemand om een bepaalde reden ontslagen, met als gevolg dat er nu nogmaar 4 ploegen monteurs zijn, de rest is dagdienst.

Nu heb ik vandaag een gesprek met hem gehad, hij wil dat ik voor 3maanden in de 5ploegendienst mee ga draaien. Dit omdat er geen goede ploegenmonteur te krijgen is en omdat het goed voor mijn zelfvertrouwen zou zijn. Uiteraard zit ik hier totaal niet op te wachten, heb dit niet voor niets al aangegeven voordat ik hier full-time kwam werken, ik heb ook nog vrienden, een vriendin en hobby's, wat over het algemeen ook allemaal 's avonds is en wil eigenlijk niet op zondag werken. Dit heb ik hem ook gezegd.
Toen ik zei dat ik erover na zou denken maar er eigenlijk nog niet zo veel voor voel zei hij een paar keer dat ik geen nee kon zeggen(met andere woorden: als je nee zegt werk je nietmeer bij ons)

Met andere woorden, ik heb geen keuze volgens hem, of ik nou wil of niet, ik moet.
Maar hier heb ik een beetje m'n twijvels bij.
Is dit wel zo dat ze me kunnen ontslaan als ik weiger van dagdienst naar een 5ploegen systeem te gaan?

Ik ben 21, heb een vast contract(onbepaalde tijd) voor 40uur per week.
Ik weet in ieder geval wel, mocht ik eventueel tijdelijk in de ploegendienst gaan, dan wil ik op papier hebben tot wanneer met handtekening eronder, ik vertrouw ze voor geen millimeter meer en heb geen zin in nogmeer van die naaistreken.

wat kan ik nu het beste doen, ik wil eigenlijk niet in de ploegendienst.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Tommzz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-11 15:12
Toen zei hij letterlijk: "nee, is dagdienst, geen ploegendienst, een ploegenmonteur hebben we inmiddels al"
heb je dat niet ergens op papier in je contract staan?

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-11 20:18
Ik zou je contract nog maar eens goed nalezen...staat daar niets in over dagdienst dan heb je geen keuze.
Wanneer je de ploegendienst weigert dan zien ze het waarschijnlijk als werkweigering en kan je ontslagen worden.
Een werkgever beloofd vaak gouden bergen als ze personeel nodig hebben,als je eenmaal binnen ben dan doen ze net alsof ze stom zijn. :P

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:30
Kom op pussy! :o

Is goed voor je, na een aantal maanden in de 5 ploegendienst weet je zeker dat je dit nooit meer wilt doen.... :D

Ik heb het ooit een paar weken gedaan, maar nooit meer.

Verwijderd

Ik zou eerst eens goed kijken wat hij van je vraagt. Als drie maanden vijfploegendienst draaien inhoud dat je vier weken in die drie maanden buiten je normale tijd werkt maak je in mijn optiek een hoop poeha om niets.

Eerlijk gezegd vind ik dat, zeker als je er net pas werkt en nog bewijzen moet dat je wel een beetje hart voor de zaak hebt, weigeren om de toko uit de brand te helpen door een korte periode te schipperen tussen je privé leven en je werk niet zo heel erg verstandig is. Ten eerste vind ik het niet netjes tegenover je baas: als jij een keer wat hebt wil je óók dat hij er wat op verzint om jou de mogelijkheid te geven je problemen op te lossen en ten tweede denk ik dat je baas punt 1 ook heel sterk voelt en je als je dat weigert echt niet aardig gaat vinden.
Sinds 2 maanden, is dat "meer dan twee maanden" of "bijna twee maanden"? In laatste geval kan hij jou zonder verdere meldin van reden buiten trappen... en als ik hem was en één van mijn medewerkers vertikte het desgevraagd om een keer tijdelijk andere tijden te werken, dan kon ie in élk geval vergeten dat hij ooit nog meer krijgt dan waar hij wettelijk recht op heeft. Dingen als een uurtje eerder weg of een langere pauze om even de stad in te kunnen voor iets, fuhgeddaboudit.

Verwijderd

snap niet waar je je druk om maakt wees blij dat je tenminste werk en inkomen hebt .

je doet me denken aan het defensie spotje ...

//// O N G E S C H I K T !!!

een dergelijke reactie is ook ongeschikt voor het forum

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2006 18:33 ]

Verwijderd

Ligt er een beetje aan welke 5-ploegendienst schema wordt gehanteerd. Maar mijn ervaring met ploegendiensten is dat je meer verdient en meer vrije tijd hebt. Kijk het 3 maanden aan, maar laat wel op papier zetten dat je na die periode teruggaat naar de dagdienst.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je nu JA zegt, reken er maar op dat het je vaker gevraagd gaat worden.
En wil je de volgende keer NEE zeggen, krijg je weer dezelfde "dreigementen" als nu.

Je kunt het 3 maanden proberen, maar zou ondertussen wel vast zoeken naar een andere baan...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:32:
snap niet waar je je druk om maakt wees blij dat je tenminste werk en inkomen hebt .

je doet me denken aan het defensie spotje ...

//// O N G E S C H I K T !!!
Nou.... als er vantevoren duidelijk afgesproken is dat de TS geen ploegendienst zou draaien, dan snap ik wel waar de TS zich druk om maakt. Afspraak is afspraak. Dat hij in dat geval "ongeschikt" is voor defensie maakt niet echt uit. De TS werkt, voor zover ik gelezen heb, niet bij defensie.

Aangezien het "maar" om een periode van 3 maanden gaat (tot er weer een andere ploegenmonteur is aangetrokken / ingewerkt?), denk ik wel dat de TS - door zijn baas uit de brand te helpen - goede wil en inzet kan tonen. En dat kan in de toekomst weer in je voordeel werken natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 12:42 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Zet op papier dat het voor een bepaalde periode is.

Op zich is ploegendienst niet zo heel erg,
verdient meer, en je hebt nog steeds vrije tijd, alleen is het soms sneu dat je het weekend niet meer aanwezig bent, maar dat is bij elk bedrijf anders.
Zo heb ik een bedrijf gehad waar ook sprake is van 5 ploegendienst en waarbij je een een keer op zaterdag vrij was, een keer op zondag, en de week daarop allebei,
een ander bedrijf om de week een weekend vrij, maar wel altijd aansluitend drie dagen vrij ergens in de week en je werkte daar effectief 4,5 dag en je kreeg meer betaald.

Zoals ik het gezien heb zou ik het niet bij voorbaat afschrijven, en 5 ploegendienst lijkt mij veel beter uit te houden dan 3 ploegendienst waarbij je 5 dagen achter elkaar in de nacht moet werken. Dat is pas echt erg.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Ik snap best dat je het niet zo ziet zitten om in ploegendienst te gaan werken, maar probeer het ook eens van de positieve kant te bekijken:
- je verdient meer
- In vergelijking heb je wat meer vrije tijd
- En je bent op momenten vrij dat anderen moeten werken en dit is dan weer niet iedere dag zo, dus imo kan je best je privéleven daaormheen aanpassen.

Ik heb zelfs vrienden in het technische wereldje die nooit meer zonder die ploegendienst willen, ze kunnen lekker blijven doen wat ze willen, hebben toch genoeg tijd voor vrienden en familie en ze verdienen niet verkeerd.

Het enige nadeel is dat je sommige dingen gewoon iets verder van te voren moet plannen of afspreken.

Verwijderd

en omdat het goed voor mijn zelfvertrouwen zou zijn.
Alleen dat soort redenaties zouden voor mij al genoeg reden zijn om naar een andere baan te gaan zoeken. Ik heb een ontzettende hekel aan bazen die vinden dat ze je karakter moeten vormen :r

Maar goed, je zit in deze situatie, kijk er eens rationeel tegen aan? Hoe staat je huidige loon/arbeidsvoorwaarden tegenover je geleverde prestatie, en hoe is dat in de nieuwe situatie? Wil je baas dit vergoeden? En de cruciale vraag, wat staat er in je contract over arbeidstijden?

Zou je het een probleem vinden om weg te gaan? Je baas kan kennelijk geen goede monteur vinden, heeft hij het wel echt geprobeerd of is de markt voor monteurs gewoon moeilijk? In het geval van dat laatste zijn je eigen kansen op de arbeidsmarkt natuurlijk prima. Hoe gehecht ben je aan je huidige baan? En is het bluf van je baas dat ie dreigt je te ontslaan (immers dan heeft hij niet 1, maar 2 monteurs tekort?) of is ie koppig/irrationeel genoeg om het toch te doen?

• Jorn
Mijn huidig loon is aan de hoge kant, iets boven het loon wat ik volgens de CAO zou moeten krijgen.
Punten scoren bij m'n leidinggevende heeft denkik niet zo heel erg veel zin, hij vertrekt per 1 januari.
wat er zowiezo moet veranderen mocht ik toch akkoord gaan is mijn functie en daarmee ook mijn loon.
Ik heb nu de functie assistent monteur, maar als ik in de ploeg zou gaan ben ik in m'n 1tje "verantwoordelijk" voor 2 fabrieken.

En om naar een andere baan over te stappen zou ik niet erg vinden nee, ik ben ook al wel op zoek, weet alleen niet of me dat op zo'n korte termijn lukt.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 15:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat ik even niet goed begrijp is dat je bij het verkrijgen van je contract er kennelijk geen moeite mee hebt om 'even' in ploegendienst te draaien.
Jorn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:16:
Nou goed, gesprek gehad, alles was rond, het was alleen de bedoeling dat ik een keer 2 of 3 weekjes mee zou draaien in de ploeg om dat ook eens gedaan te hebben en te voelen hoe die sfeer was, vond ik geen enkel probleem.
En nu je gevraagd wordt om even drie maanden in ploegendienst te draaien, weiger je krampachtig. Je geeft in je laatste post zelfs al aan dat evt. van baan wilt wisselen om hier maar onderuit wilt komen.

Ik snap overigens best wel dat je je genaaid voelt, maar bekijk de situatie ook even van de kant van de werkgever. Hij had al met je afgesproken dat je een paar weken ploegendienst ging doen, wat is dan makkelijker om hier even drie maanden van te maken?
Jorn schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:16:
Helaas is alleen 1 iemand om een bepaalde reden ontslagen, met als gevolg dat er nu nogmaar 4 ploegen monteurs zijn, de rest is dagdienst.
Waarom stel je niet voor dat alle dagmonteurs allemaal even een paar weken beurtelings ploegendienst gaan draaien? Is het probleem ook opgelost.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jorn
Question Mark schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:12:
Wat ik even niet goed begrijp is dat je bij het verkrijgen van je contract er kennelijk geen moeite mee hebt om 'even' in ploegendienst te draaien.

En nu je gevraagd wordt om even drie maanden in ploegendienst te draaien, weiger je krampachtig. Je geeft in je laatste post zelfs al aan dat evt. van baan wilt wisselen om hier maar onderuit wilt komen.
Dat wisselen van baan is niet alleen hierom, maar om beloftes die wel gedaan worden maar niet nagekomen worden, en omdat ik misschien een functie welke meer bij m'n intresse en opleiding ligt kan krijgen.

En die 3weken was in 3ploegen, met gewoon weekend, dus zaterdag en zondag vrij, nu gaat het ineens om een 5ploegen-syteem, wat inhoud dat er altijd gewerkt word.
Ik snap overigens best wel dat je je genaaid voelt, maar bekijk de situatie ook even van de kant van de werkgever. Hij had al met je afgesproken dat je een paar weken ploegendienst ging doen, wat is dan makkelijker om hier even drie maanden van te maken?

[...]
Waarom stel je niet voor dat alle dagmonteurs allemaal even een paar weken beurtelings ploegendienst gaan draaien? Is het probleem ook opgelost.
Jah, ik kan het voorstellen, maar ben bang dat dat niet zo gauw zal gebeuren.

Verwijderd

Jorn schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:43:

En die 3weken was in 3ploegen, met gewoon weekend, dus zaterdag en zondag vrij, nu gaat het ineens om een 5ploegen-syteem, wat inhoud dat er altijd gewerkt word.
Weet zeker dat je brakker 7(8)7 bent met een 3-ploegensysteem dan bij een 5-ploegensysteem. 5 nachten werken is echt geen pretje en dan heb je maar 2 dagen om bij te komen! Ik werk ook in een 5 ploegendienst en werk 7 dagen achter elkaar en ben er dan weer 5 vrij, heerlijk!!
Pagina: 1