Toon posts:

ESX Server storage test

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, hier een ESX newbie.

Na heel lang sparen en flink wat overwerk sta ik op het punt om zelf een server te bouwen met de volgende specs:

MB: ASUS K8N-DRE
CPU: 2x AMD Opteron 265 (S940, 2x1.8 Ghz, 2 MB, 400MHz Bus, 95W, Boxed)
MEM:4x Kingston KVR400S4R3A/1G
HD: Maxtor DiamondMax 10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)

Hoewel het OS op een SATA disk kan worden geintalleerd, ondersteunt ESX Server 2.x/3.x voor het aanmaken van het VMFS geen SATA harde schijven.

Inmiddels is er bekend dat met een aantal SATA/SAS controllers het wel mogelijk is om het VMFS aan te maken op SATA schijven, zie de onderstaande link van vmprofesional.com.
http://vmprofessional.com/index.php?content=sata_faq

Persoonlijk vermoed ik dat deze storage controllers SCSI emuleren voor de SATA schijven.

Ik sta nu op het punt om een van de volgende SATA adapters aan te schaffen:
LSI MegaRAID SATA 300-8ELP (dit is de PCI Express versie)
Areca ARC-1220

Van de LSI heb ik inmiddels van iemand bevestigt gekregen dat het werkt, deze persoon heeft de test echter uitgevoerd met een PCI-X storage adapter.

Ik ben dus op zoek naar iemand die een of beide controllers heeft liggen en die zin heeft om eea. te testen.

Het waarom, na 10 jaar is mijn hardware nodig aan vervanging toe en, omdat ik de laatste tijd veel met VMware werk lijkt dit mij dus een mooie oplossing om alle oude rommel te vervangen en toch met meerdere systemen te blijven werken.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

De sata controllers emuleren geen scsi. Deze zijn compatible met reeds bestaande drivers voor scsi kaarten.

In het geval van de Areca lijkt me het zeer onwaarschijnlijk dat dit het gaat werken. Deze heeft nl geen scsi tegenhanger die officeel werkt onder ESX. Ik heb zelf de Dell Cerc kaart die is compatible met de gebruikte aacraid15 driver.

Daarnaast zou ik niet zomaar van de veronderstelling uitgaan dat als een PCI-X kaart werkt, dit voor PCI-E ook geld. Voor bv. netwerkkaarten van Intel zijn verscheidene patches geweest om de pci-e varianten te laten functioneren.

[ Voor 60% gewijzigd door Shuriken op 01-11-2006 16:20 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op verzoek (waar ik het mee eens ben :) ): Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

• larsvliet
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10-2023
Geen idee of dat te duur wordt. Maar je kan ook een SAS controller nemen met Sata schijven eraan. Dat werkt namelijk ook.