Compleet systeem: defecte hardware of toch software?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pepF
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-08-2025
Beste Tweakers,

Mijn broer (Ik ben de helpdesk in huis...) kreeg ongeveer juli 2005 een nieuwe computer, hij was er natuurlijk erg blij mee, wnat dan kon hij eindelijk weer zijn gang gaan etc.. Maar er is natuurlijk iets mee, anders had ik hier geen apart topic voor geopend.
Ongeveer een half jaar geleden begon hij vervelende meldingen te vertonen, zoals "can't find primary boot device" en het systeemlogboek onder windowds stond ook vol met 'disk' fouten. Ook bleef de pc regelmatig gewoon hangen. Genoeg redenen dus om het probleem op de harde schijf af te schuiven, dus mijn broer heeft een nieuwe gekocht en ik heb voor hem al zijn programmatuur er weer opgezet. Ik werd het gezeur met dat vastlopen een beetje beu, en was ook blij dat ik er eindelijk van af was...

De meldingen en spontane reboots bleven eventjes uit, maar na een paar weken was het weer raak, lekker spontaan rebooten is nu vooral het probleem, dus ik heb de volledige memorydump maar ingesteld (kan ik misschien wel op zo'n hostingsite zetten..) om dit nader te onderzoeken. Het positieve is natuurlijk dat foutmeldingen in de vorm van 'can't find primary boot device' weg blijven, dus de nieuwe harde schijf heeft wel degelijk íets opgelost, maar dat de pc tegenwoordig nog geen minuut aan kan blijven staan zonder een blauw scherm te 'showen' maakt duidelijk dat er meer aan de hand is..

Dit verhaal illustreert alleen maar in wat voor situatie ik ongeveer zit; ik denk persoonlijk dat het niet aan de software kán liggen omdat die er dus nog maar net op zit, en de harde schijf ook net nieuw is, maar ik heb ook geen idee aan welk hardwarecomponent het zou kunnen liggen :'(

De Specs
ASUS P4P800S-X (up-to-date BIOS)
Pentium 4 3.0Ghz (socket 478) met box-cooler
1024MB 400mhz DDR RAM
Asus Radeon 9200SE TD 128MB
Samsung SP2004C 200GB 7200rpm 8MB SATA II
300W bij kast geleverde voeding

Ik heb wat STOP codes genoteerd die regelmatig terugkomen in de blauwe schermen:

Stop codes:
STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XEFD4FD59, 0XEF4EAA28, 0X00000000)

STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XEFD4FD59, 0XEF5A1A28, 0X00000000)

STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XEFD4FD59, 0XEF246A28, 0X00000000)

SESSION3_INITIALIZATION_FAILED STOP 0x0000006F (0XC000003A, 0X00000000, 0X00000000, 0X00000000)

Ik heb bij uiteraard al wat gegoogled op deze stopcodes, maar ik kom ze nooit in een vergelijkbare situatie tegen.. Deze stopcodes verschijnen dus in een tijdspan van 1 minuut tot misschien wel 3 uur na het opstarten, als je maar lang genoeg wacht.. de computer zal altijd afsluiten met een blauw scherm...

Misschien ook nog een handig om te weten, bij systeeminfo krijg ik de foutmelding dat windows geen netwerkverbinding kan maken; ik krijg dus geen systeemoverzicht of hardwarebronnen te zien. (dit heeft iets met het WMI te maken, wat ook naar z'n grootje lijkt....)

Ik zal proberen (op verzoek) printscreens te maken van de situatie of de memorydump ergens op internet te zetten als mensen daar iets mee kunnen...

Op dit moment is de pc bezig met memtest met één van de 2 reepjes

Pepf's Blob

Verwijderd

je hebt ook al eens een andere ide poort/kabel geprobeerd ?

geheugen modules testen in een andere machine ?

probeer eens alleen de hdd aan te sluiten op het moederbord

geen dvd speler enz

• pepF
Ik heb de SATA kabel al eens in een andere poort geprobeerd, dit lijkt eerst te werken (start zonder gezeik op) maar komt later weer op hetzelfde neer.. heel vreemd.

Ik heb geen andere machine om de modules op te testen, en ook met alleen de Hdd (en videokaart) krijg ik dezelfde foutmeldingen...

Pepf's Blob

Verwijderd

PepijnFens schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:15:
Ik heb de SATA kabel al eens in een andere poort geprobeerd, dit lijkt eerst te werken (start zonder gezeik op) maar komt later weer op hetzelfde neer.. heel vreemd.

Ik heb geen andere machine om de modules op te testen, en ook met alleen de Hdd (en videokaart) krijg ik dezelfde foutmeldingen...
je cpu temp. is ook allemaal netjes ?

dan zou het nog je videokaart kunnen wezen dat geheugen of iets dergelijks niet goed meer is

• pepF
cpu temp is altijd al erg hoog, en ik brand mn vingers (bij wijze van spreken) aan het koelblok van de northbridge, dus dat zou problemen kunnen geven, maar het feit dat hij nu al wel netjes anderhalf uur aan het memtesten is (in die hitte) maakt het weer zo vreemd....

En hij heeft na anderhalf uur nog 0 errors in dit 512M reepje, en met ditzelfde reepje loopt hij in windows tóch gegarandeerd vast :S

Blijft dan de videokaart nog over?...

Pepf's Blob

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 31-01 16:13

hbsJR

All rounder

Heb je al je voeding nagekeken? Misschien kan het liggen aan het feit dat je voeding brak is en dat je apparaten denken: zoek het uit....

Verwijderd

Tja, ik vermoed iets. Zou met cpu, vid. kaart, 1 reep memory en harddisk beginnen. Denk dat dan de grootste problemen geleden zijn. Een gebrek aan stroomsterkte van de voeding dus.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:35:
[...]

Tja, ik vermoed iets. Zou met cpu, vid. kaart, 1 reep memory en harddisk beginnen. Denk dat dan de grootste problemen geleden zijn. Een gebrek aan stroomsterkte van de voeding dus.
wat zijn de voeding waardes ?

• pepF
Je bedoelt de sticker met eigenschappen van de voeding? (doormeten heb ik geen apparatuur voor)

Model: LC-B300ATX
AC-I/P115/230V~
8/4 A
50/60 Hz
DC O/P +3.3V +5V +12V -12V -5V +DVSB
28A30A15A0.8A0.3A2A

+5V & 3.3V combined load 180W
+5V & 3.3V & +12V combined load 280W
Total output is 300W max

[ Voor 72% gewijzigd door pepF op 01-11-2006 17:24 ]

Pepf's Blob

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
die sticker zal weinig uitmaken. Je kan het beste een multimetertje kopen (zo'n 5 euro, even goedkope zoeken..) en dan als de pc aan staat de voltages meten. (over een molexje die op je hdd staat ofzo)
Dat weet je meteen waar je aan toe bent.
Anders zou het kunnen zijn:
Fout: moederbord, geheugen, hdd. (ook in die volgorde denk ik)

• pepF
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:35:
[...]
Een gebrek aan stroomsterkte van de voeding dus.
Ik heb hem nu gewoon al 2 en een half uur draaiende met memtest, en dat met alle PCI kaarten erin + een DVD rewriter, en dat houd hij wel gewoon vol :?
warcow schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:10:
(over een molexje die op je hdd staat ofzo)
Ik heb zat molexjes om te meten, maar op de hd zelf zit natuurlijk zo'n SATA power stekkertje aangesloten, hoe moet ik daar een multimeter over plaatsen?..

Pepf's Blob

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
wat is het merk voeding?
Zou op de voeding moeten staan.

Voor de rest vind ik persoonlijk dit soort fouten erg irritant. Je kan beter een pc hebben die helemaal niet meer opstart, dan eentje die af en toe een foutmelding geeft.

Probeer eens met een of ander programma de temperatuur op te meten van de onderdelen/ ga na een crash in je BIOS kijken. Ik weet wel dat die s.478-processor heel erg heet wordt. Wellicht kan je beter voor een nieuwe koeler kijken (die zijn zo duur niet).
Is het trouwens een zelfbouw-pc of een kant en klaar systeem? (bij kant en klaar kan je kijken of die klachten veel bij andere eigenaren voorkomen)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• pepF
De voedingmodelnaam is LC-B300ATX, het is gewoon een erg standaard voeding.

Je hebt ook gelijk, want de pc wordt erg heet, maar dat is ook een van de redenen waarom ik niet snap dat hij wel uren kan memtesten, maar niet fatsoenlijk windows op kan starten :?

Het is een zelfbouw-pc, hij komt van een kennis van een kennis van ons, die is inmiddels gestopt met zelfbouw pc's verkopen :X .

Pepf's Blob

• Quacka
Weet je zeker dat je de juiste drivers gebruikt?
Je kan bijv keer op keer windows installeren, maar als een bepaalde driver een bugje heeft, dan blijf je problemen houden.

Heb je al goed gezocht naar virusssen en spyware?

Had je dit al gelezen? http://www.updatexp.com/0xC0000005.html

Ik heb bijv een hele tijd problemen met een pc gehad, nadat ik de videokaart had geupdated. Uiteindelijk bleek t agp-slot een beetje gammel te zijn. Althans dat denk ik nog altijd. PC heb ik afgedankt, videokaart wordt in een pc nog altijd gebruikt. Dus wellicht is er wel wat kapot.
Maar wat is dan dus de vraag.

Verwijderd

PepijnFens schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:29:
[...]

Ik heb hem nu gewoon al 2 en een half uur draaiende met memtest, en dat met alle PCI kaarten erin + een DVD rewriter, en dat houd hij wel gewoon vol :? .
Memtest test je geheugen, en niets meer. Zo wordt er verder weinig van je voeding verlangt.

• pepF
Quacka schreef op woensdag 01 november 2006 @ 22:02:
Weet je zeker dat je de juiste drivers gebruikt?
Je kan bijv keer op keer windows installeren, maar als een bepaalde driver een bugje heeft, dan blijf je problemen houden.

Heb je al goed gezocht naar virusssen en spyware?

Had je dit al gelezen? http://www.updatexp.com/0xC0000005.html

Ik heb bijv een hele tijd problemen met een pc gehad, nadat ik de videokaart had geupdated. Uiteindelijk bleek t agp-slot een beetje gammel te zijn. Althans dat denk ik nog altijd. PC heb ik afgedankt, videokaart wordt in een pc nog altijd gebruikt. Dus wellicht is er wel wat kapot.
Maar wat is dan dus de vraag.
Ik heb al meerdere keren housecall gedaan, en er staat standaard AVG Free op dus ik neem aan dat er geen virussen/spyware in zit.

Op die site hebben ze het over access violation, maar bij alle crashes die ik heb meegemaakt met die pc, was er geen enkele met 'access violation' erin.

Wat kan ik doen om zeker te weten dat ik de goede drivers heb? De enige driver die met enige regelmaat wordt geupdate is die van de videokaart. Ik heb nu drivers van 3-5-'06 erop staan voor mn videokaart...
Ik heb btw ook de hardwareversnelling en gecombineerd schrijven even helemaal uit gezet, als dit zou werken zou dat ook wijzen op een fout in de videokaart?..
Hij loopt nog steeds vast met dezelfde stopcodes als de hardwareversnelling uitstaat |:(

Update 3-11-'06
Ik heb gisteren de PC even zo ver mogelijk gestript (54mps wi-fi eruit, molexje en IDE uit de DVD-Rewriter, en 1 reepje van 512MB eruit) en weer gepoogd hem op te starten.
Dit pakte niet zo goed uit; Hij is bij het BIOS boot screen (eigen van ASUS plankjes) blijven haken, en na een aantal minuten kwam kwam hij aan met de volgende foutmelding (of iets in die trant...):

00 Hard Disk Error

Nu zou het voor de gebruiker duidelijk moeten zijn dat er iets fout is in de harde schijf, maar aangezien (zie eerste post) er net een nieuwe harde schijf in zit, sluit ik deze mogelijkheid volledig uit (correct me if i'm wrong). Is dit gewoon een ongelofelijk brak moederbord? :?

[ Voor 22% gewijzigd door pepF op 03-11-2006 11:41 . Reden: Nieuwe problemen... ]

Pepf's Blob

• pepF
Ok ik dacht dat het misschien hieraan zou liggen: Het HaxDoor-virus veroorzaakt een 'STOP 0x00000050' - of een 'STOP 0x0000008e'-foutbericht
De foutcodes komen namelijk overeen, dus ik ben de stappen maar af gaan werken, maar tijdens de repareerconsole is hij (meerdere keren) vastgelopen 8)7 met de volgende foutcodes:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

STOP 0x00000050 (0xF91E34401, 0X00000001, 0xf805f617, 0x00000000)
spcmdcon.sys Adress F805F617 base at F805D000 Datestamp 3d6dd67c

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

STOP 0x00000050 (0xF87C04AB, 0X00000000, 0xF87C04AB, 0x00000000)
Partmgr.sys Adress F07c04AB base at F87BE000 Datestamp 00000000

Ik zal ook deze foutcodes weer op gaan googlen, maar omdat ik er nu al zoveel verschillende heb gehad raak ik de moed een beetje kwijt..
Op de Haxdoorsite heb ik wel één bestand uit het lijstje met "geinfecteerde bestanden" terug kunnen vinden, en kunnen renamen naar .bad, maar toen ik hem wilde deleten liep de pc vast.. |:(
Is 1 bestand genoeg om vast te kunnen stellen dat het misschien het HaxDoor virus is?..

Pepf's Blob

• pi!
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

pi!

PepijnFens schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:07:
Je hebt ook gelijk, want de pc wordt erg heet, maar dat is ook een van de redenen waarom ik niet snap dat hij wel uren kan memtesten, maar niet fatsoenlijk windows op kan starten :?
Als de PC zo heet wordt: zou het kunnen zijn dat "de (inmiddels gestopte) zelfbouwer" misschien (een van de) koelers verkeerd-om heeft aangesloten en er dus warme lucht wordt toegevoerd ipv afgevoerd?
(waardoor componenten te heet worden en vreemde fouten gaan geven?)

• Quacka
pi! schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 15:54:
[...]

Als de PC zo heet wordt: zou het kunnen zijn dat "de (inmiddels gestopte) zelfbouwer" misschien (een van de) koelers verkeerd-om heeft aangesloten en er dus warme lucht wordt toegevoerd ipv afgevoerd?
(waardoor componenten te heet worden en vreemde fouten gaan geven?)
denk t niet.
P 4 3,0ghz socket 478 is gewoon een processor die standaard heel heet wordt. Qua snelheid is het een prima processor, maar daar houdt het dan gewoon op.
Hij is wel goed te koelen hoor, maar met standaard koeler wordt hij vaak toch wel heet. Zeker als de circulatie in de kast wat minder is.
En ik heb helaas teveel pc's gezien met deze processor: allemaal worden ze te heet.
Het is haast een noodzaak om een alternatieve koeler te kopen, die beter is dan de standaard.

• pepF
Ok, ik heb alle reacties doorgelezen en kom tot de conclusie dat het een hardwarematig probleem is. De oplossing is dan ook nieuwe hardware kopen. Ik heb in gedachte een nieuwe processorkoeler en een nieuwe voeding te kopen.

Voeding: Tagan TG380-U1
Processorkoeler: Zalman CNPS7000A-AlCu

Voordat ik deze ga kopen, zou ik graag nog even willen weten of dit alle problemen op zal lossen, dat zou geweldig zijn na al die maanden vastlopen :D

Pepf's Blob

Verwijderd

PepijnFens schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 10:59:
Ok, ik heb alle reacties doorgelezen en kom tot de conclusie dat het een hardwarematig probleem is. De oplossing is dan ook nieuwe hardware kopen. Ik heb in gedachte een nieuwe processorkoeler en een nieuwe voeding te kopen.

Voeding: Tagan TG380-U1
Processorkoeler: Zalman CNPS7000A-AlCu

Voordat ik deze ga kopen, zou ik graag nog even willen weten of dit alle problemen op zal lossen, dat zou geweldig zijn na al die maanden vastlopen :D
dat kunnen wij nooit van te voren zeggen dat moet je testen

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Wat dan met die Hard Disk Error? Niet eens op het idee gekomen om de HD volledig te testen met t tooltje van de fabrikant? CPUs gaan minder snel stuk dan harde schijven hoor. Of ie nieuw is maakt niet uit, kan ie ook stuk zijn, testen geeft uitsluitsel :)

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
als ik jou was zou nik helemaal ziek zijn van al dat gkloot.
En om zeker te zijn van de werking van de aan te schaffen producten zou ik de kast gewoon meeslepen naar de dichtsbijzijnde PC winkel (beetje fatsoenlijke) en vragen of je mag proberen.

Je meot waarschijnlijk wel beloven dat je hoe dan ook de onderdelen daar koopt, maar ik denk niet dat ze een probleem ervan maken om twee of drie verschillende onderdelen te laten poberen (plaatselijk in de winkel).

Ctrl+k

• pepF
BèR schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:35:
Wat dan met die Hard Disk Error? Niet eens op het idee gekomen om de HD volledig te testen met t tooltje van de fabrikant? CPUs gaan minder snel stuk dan harde schijven hoor. Of ie nieuw is maakt niet uit, kan ie ook stuk zijn, testen geeft uitsluitsel :)
Ik weet één ding zeker, en dat is dat het niet aan de harddisk ligt; het tooltje van samsung geeft btw ook geen fouten aan, dus het is echt iets anders wat de harddisk "van buiten af" zo beinvloedt dat hij gewoon 'kapot' lijkt |:(

Pepf's Blob

• Quacka
het kan ook gewoon dat het t moederbord is.
Sibylle's oplossing is ook een idee. Maar of je een winkel vind die wel mee wil werken weet ik niet.

• pepF
Quacka schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:40:
het kan ook gewoon dat het t moederbord is.
Sibylle's oplossing is ook een idee. Maar of je een winkel vind die wel mee wil werken weet ik niet.
Tja, dat laatste wordt hier in de buurt echt een probleem; we hebben hier één PC-zaak en die staat bekend om de ongelofelijk hoge prijzen en oplichterij etc...

Pepf's Blob

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou sowieso een nieuwe voeding kopen want de term 'LC-300' klinkt vrij ernstig. Ziet hij er toevallig blikkerig uit en is hij heel licht? Gelijk de vuilnisbak in.

[ Voor 33% gewijzigd door smvs op 04-11-2006 12:52 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:34
Heb je al eens geprobeerd om met een linux cd als knoppix te booten en dan kijken of hij gedurende lange tijd stabiel blijft? Dan weet je meteen of het aan de software/harddisk ligt of aan de rest van de onderdelen.

Koop geen nieuwe hardware zonder dat je zeker het probleem geidentificeerd hebt, anders heb je een redelijke kans dat dit onnodige kosten zijn en het probleem elders ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door FragileM64 op 04-11-2006 13:00 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• pepF
FragileM64 schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:59:
Heb je al eens geprobeerd om met een linux cd als knoppix te booten en dan kijken of hij gedurende lange tijd stabiel blijft? Dan weet je meteen of het aan de software/harddisk ligt of aan de rest van de onderdelen.

Koop geen nieuwe hardware zonder dat je zeker het probleem geidentificeerd hebt, anders heb je een redelijke kans dat dit onnodige kosten zijn en het probleem elders ligt.
Ik heb een Santa Fé Live CD geprobeerd, maar deze wilde niet opstarten; ik zal het wel eens met een ubuntu of knoppix live-CD proberen... Maar dan moet ik dat nog wel even met die blikkerige voeding van me doen :+

Pepf's Blob

Verwijderd

PepijnFens schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 15:26:
[...]

Ik heb een Santa Fé Live CD geprobeerd, maar deze wilde niet opstarten; ik zal het wel eens met een ubuntu of knoppix live-CD proberen... Maar dan moet ik dat nog wel even met die blikkerige voeding van me doen :+
pak gewoon bartpe of ihavethepassword

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Wel eens eerder zoiets gehad.. memtest draaide ook uitstekend, maar gebruikt geen CPU. Bleek dat de CPU onder load een stuk heter werdt, en de CPU-fan de hete lucht precies tegen de memory bankjes aan blies, die dus te heet werden. Een stukje karton ertussen loste het probleem even op, uiteindelijk nieuwe fan gekocht.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.arrowmax.com/images/popup-qmapsx300m_01_l.jpg
Heb je deze voeding ?

Dit is volgens google namelijk die voeding.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
Forceer je Samsung eens op S-ATA 150 m.b.v. een jumper.

Verwijderd

check de shopsurvey zou ik zeggen.

staat vast wel een winkel in met goede aftersales ervaring bij jouw in de buurt.
als je er al maanden mee bezig bent kunt je zoiets beter gewoon in een goeie winkel neer dumpen en zeggen, fix het! met wat geluk krijgt je em gefixed en met goede voeding etc terug.

ik had het allang opgegeven, als je al zolang bezig bent moet je een keuze maken: vervangen of iemand anders er mee opzadelen.

• pepF
axis schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 20:46:
Wel eens eerder zoiets gehad.. memtest draaide ook uitstekend, maar gebruikt geen CPU. Bleek dat de CPU onder load een stuk heter werdt, en de CPU-fan de hete lucht precies tegen de memory bankjes aan blies, die dus te heet werden. Een stukje karton ertussen loste het probleem even op, uiteindelijk nieuwe fan gekocht.
Nu heb ik dus gisteravond een Ubuntu Live-CD geprobeert, en no problems at all |:( Ik heb wat renders gemaakt met blender (enigzins CPU-intensief), wat gekloot met Openoffice en The GIMP, en geen enkel probleem 8)7
Dus de voeding (@ Blackspot: Hij lijkt er heel veel op ja), de CPU en het geheugen zullen het ook wel gewoon doen; en ik ben weer terug bij de harde schijf....

@Nielson: Dat is wel een idee, maar ik weet niet waar ik de jumper vandaan moet gaan halen :X Ik heb geen losse. Er zitten er wel een aantal op het moederbord, maar die hebben een functie daar en die kan ik er niet zo maar afhalen denk ik?...

Ik zal het nog eens met BartPe proberen... Deze maakt wel gebruik van je harde schijf dacht ik?...

En over het naar de winkel brengen: Het is niet mijn Pc dus ga ik er geen geld in steken, en mijn broer heeft ook niet genoeg geld om hem naar één of andere reparatiedienst te brengen... ;(

Pepf's Blob

• Quacka
kan je niet je eigen voeding er een tijdje op aan sluiten, om te kijken of dit het probleem oplost?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
PepijnFens schreef op zondag 05 november 2006 @ 15:23:
@Nielson: Dat is wel een idee, maar ik weet niet waar ik de jumper vandaan moet gaan halen :X Ik heb geen losse. Er zitten er wel een aantal op het moederbord, maar die hebben een functie daar en die kan ik er niet zo maar afhalen denk ik?...

Ik zal het nog eens met BartPe proberen... Deze maakt wel gebruik van je harde schijf dacht ik?...
Soms zit er op een hd al een jumper die dan op een soort park-stand staat, en dus niets doet. Maar van 't mainboard kun je 'm idd niet zomaar afplukken, of je moet ze toevallig nog op de audio frontpanel connector hebben zitten. Deze kun je er dan wel even afhalen, heb je alleen geen geluid meer :)

/edit: BartPe maakt standaard geen gebruik van je hd, deze draait volledig vanaf cd/geheugen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 06-11-2006 08:26 ]

• pepF
Ok, ik heb een lange tijd niet meer geantwoord, maar ben wel druk bezig geweest, dus even een korte samenvatting van mijn activiteiten:
  • Ubuntu (Live) draaide dus stabiel zoals ik al eerder meldde.
  • BartPE draaide ook stabiel, ook kon ik gewoon via BartPe in mijn (harde schijf) windows installatie kijken (leek iets trager te gaan (mieremeuk of misschien belangrijk?))
  • Ik heb vervolgens in veilige modus Windows SP2 opnieuw geinstalleerd, om zo weer wat verse core windows files te krijgen, dit werkte de vorige keer ook goed toen mijn WMI beschadigd was (zie eerste bericht) en misschien verhelpt het ook alle andere problemen.
  • Na Windows SP2 reinstall leek hij het iets beter te doen, maar ik kon bv. nog steeds niet in het WMI, dus moest ik iets anders vinden..
    Toen heb ik na vele uren googlen deze site gevonden, en helemaal onderaan de pagina stond de oplossing :D
    Toen bij de volgende opstart ook daadwerkelijk het windowsbeveiligingscentrum weer tevoorschijn kwam, en ik weer gewoon de systeeminfo kon bekijken maakte ik even een vreugdedans :+
Ik heb de rest van de avond wat geinternet op de pc om zeker te weten dat hij niet meer vastliep, en dit deed hij dan ook niet meer :9 Toen overhandigde ik hem weer aan mn broer...
Ik had echter te vroeg gejuichd, de bsod kwam weer terug :(
Toen had ik op internet nog eens ergens gelezen over virussen in C:\System Volume Information, en inderdaad, deze zat nog vol virussen, en omdat Windows Defender iedere dag een nieuw herstelpunt aanmaakte, zaten deze virussen er ongeveer in dertigvoud in :'(
Ik heb meteen systeemherstel uitgezet (dan leegt windows de map), een virusscan gedaan (geen virussen meer :D ), en systeemherstel weer aangezet.
Dit heeft echter niets uitgehaald..... het probleem evolueert zich.... en het ongeloflijk frustrerende is dat het probleem op dit moment precies hetzelfde is als het probleem wat ik kreeg bij de vorige harde schijf! :
Onregelmatig vastlopen (écht vast) met vervolgens (ongeveer, ik kijk ze nog na als ik de tijd heb) de volgende logboekvermeldingen:

atapi: Pariteitsfout op \ Device \ Ide \ IdePort3
en
disk: Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk0\D.

Deze foutmeldingen heb ik dus al een keer gehad: met een ándere harde schijf, én op een ánder besturingssysteem! (Er stond eerst XP prof op, bleek illegaal te zijn, nu XP Home)

Pepf's Blob

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PepijnFens schreef op maandag 13 november 2006 @ 08:31:
[...]
Onregelmatig vastlopen (écht vast) met vervolgens (ongeveer, ik kijk ze nog na als ik de tijd heb) de volgende logboekvermeldingen: [...]
Heb je nou de voeding al vervangen of blijf je in de ontkennigsfase dat het hier aan ligt? Ik begin een beetje 'MFT problemen en dataloss' topic visioenen te krijgen, die heeft ook zijn voeding na 600 suggesties in die richting nog niet vervangen en zit dan ook nog steeds met hetzelfde probleem.
smvs schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 12:52:
Ik zou sowieso een nieuwe voeding kopen want de term 'LC-300' klinkt vrij ernstig. Ziet hij er toevallig blikkerig uit en is hij heel licht? Gelijk de vuilnisbak in.
Die gast heeft het door.

[ Voor 103% gewijzigd door smvs op 13-11-2006 10:25 ]

• pepF
Ik zit niet in een ontkenningsfase dat het aan de voeding ligt, maar als ik nu een voeding koop en ik krijg weer andere problemen, dan kan ik dat geld net zo goed in een geheel nieuwe pc steken.

En wat dataloss betreft, er ligt hier al een "defecte" maxtor HD en er staat niet zoveel bijzonders op, en dat is bij de Samsung die er nu in zit ook zo; er kan gewoon niet fatsoenlijk op de pc gewerkt worden, dus komt er simpelweg ook geen data op te staan die belangrijk zou kunnen zijn.

Maar als je die logboekvermeldingen bekijkt, krijg je dan echt het idee dat het aan de voeding ligt? Ik begrijp ook wel dat een ongelofelijk slechte voeding is, maar als het een softwarematig probleem is, dan zal het vervangen van deze voeding niets uitmaken; een Tagan voeding zal dan bv. alleen uitsluitsel geven over het feit dat de voeding niet defect is..

Pepf's Blob

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
- Prime 95 uitvoeren

- Memtest86 uitvoeren

- Virusscan uitvoeren + Hitman Pro etc.

- CMOS Reset proberen. Misschien doen de problemen zich voor door de nieuwe Bios.

- Ook even met een multi-meter de voeding doormeten voor de waarde van de voltages. Als je nog een voeding heb die proberen i.p.v. de huidige

- Herstelpunt maken uitschakelen

- Schijfcontrole uitvoeren + Defragmentatie

- Als het dan niet werkt, maar XP reinstallen.

- En als het dan niet werkt. In de container ermee.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Hmmmm

Ik heb ook een tijdje last gehad van BSOD's, dit kwam door een slechte driver voor mijn onboard Nvidia netwerk kaart. Disabled en probleem opgelost.

• pepF
Nog meer fouten
  • STOP 0x000000F4 (parametert, parameter, parameter) tijdje na opstarten.
  • IRQL_NOT_LESS_THAN_OR_EQUAL met betrekking tot het besand rt2500.sys (draadloze netwerkkaart) heb ik er inmiddels weer ingezet, maar ik heb niet het idee dat het daar aan ligt... De pc liegt me voor |:(
    Ik zal hem voor de zekerheid toch maar reinstallen én uitschakelen.
  • logboek: waarschuwing, disk: Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
In die laatste fout hebben ze het over het wisselbestand, als ik dit uitzet (ik heb toch 1024MB..) dan zou ik deze fout tijdelijk kunnen mijden?..

Nu bezig met prime95 (maximum power consumption en heat)

[ Voor 43% gewijzigd door pepF op 14-11-2006 07:23 ]

Pepf's Blob

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Zolang je dit soort rare problemen blijft krijgen, dan is er gewoon echt iets mis. Dan maakt het ook weinig uit wat de foutmelding precies is..
Ik zou toch eens beginnen met de voeding, cpu koeler, geheugen (weet niet of je hier al naar had gekeken, anders toch even zeker weten of het goed is), en dan het moederbord. Je moederbord kan natuurlijk ook gewoon een beetje fout zijn. (als het moederbord niet goed is, kan je elk mogelijk probleem krijgen.. :) )

Dus ipv steeds de precieze fout enzo te posten, zou ik gewoon even stap voor stap alles bijlangs gaan, weet je tenminste waar je aan toe bent.

edit: en een verse xp install is ook aan te raden, met overal even goede betrouwbare drivers van. (en begin zo kaal mogelijk, zonder wifi kaartjes enzow)
het kan natuurlijk ook zijn dat je een of ander virus steeds mee kopieert als je backup bestanden weer terug zet.. (zoals mp3's, documenten, spellen, etc etc.)

[ Voor 21% gewijzigd door warcow op 14-11-2006 11:33 ]

• pepF
Memtest is al een hele avond flink over het geheugen heen geweest, dus deze wil ik samen met de 'nieuwe' harde schijf uitsluiten van defecten... Dan hebben we de beruchte blikken voeding nog, het moederbord, of de cpu, maar deze gaat over het algemeen niet zo vaak kapot zeiden jullie?
De foutmeldingen doen zich vooral voor met harde schijfbewerkingen, en soms is het het geval dat zelfs het BIOS de harde schijf al niet herkend, (waarbij het niet aan de harde schijf ligt).

Het kan natuurlijk de voeding zijn die gewoon niet te vertrouwen is omdat deze nogal cheap is en niet genoeg power aan de harde schijf kan leveren, maar hoe groot is de kans bijv. dat de moederbord SATA connector niet gewoon kapot is?.. (als er meer van het moederbord kapot was, had hij geen Ubuntu of BartPe etc. kunnen starten neem ik aan...)

Ik zal nog eens wat tijd proberen uit te trekken om een andere voeding aan te sluiten, maar ik heb natuurlijk geen ander moederbord wat ik even aan kan sluiten..

Pepf's Blob

• Quacka
heb je hem trouwens al aan een andere sata-poort gehangen? (met een ander kabeltje)
(wellicht heb je t al ergens gezegd hoor, maar beter dubbel gevraagd als niet gevraagd ;))

lama, zie al dat je dat al hebt geprobeerd.
Al eens geprobeerd om een oud ide-schijfje aan te sluiten (heb je hopelijk nog wel ergens liggen) en die sata tegelijk ontkoppeld?
De kans dat en de sata-poorten en de ide-poorten kapot zijn en verder niets zal toch niet zo groot zijn?

[ Voor 44% gewijzigd door Quacka op 14-11-2006 17:20 ]

Pagina: 1