Het kan per aanschaf en de omstandigheden waaronder je die doet (wil je bijv. gebruik maken van studentenkorting) heel erg verschillen waar je de beoogde Apple onder de voordeligste voorwaarden kunt krijgen. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Ik heb recent een Macbook aangeschaft, in de winkel konden ze me inderdaad ook minder korting bieden dan telefonisch via de Apple studentenlijn. De medewerker van de Apple studentenlijn vertelde me dat dat kwam omdat de Hogeschool Utrecht "blijkbaar" erg goeie kortingen bedongen had.
Hij legde bovendien uit dat kortingsregelingen met onderwijsinstellingen vaak direct via Apple Europe lopen, terwijl resellers natuurlijk te maken hebben met Apple NL. Ik vind het vreemd dat het per onderwijsinstelling zou verschillen hoeveel korting je precies krijgt, maar kan me in het algemeen wel voorstellen dat je meer korting krijgt als je hogeschool zich rechstreeks aansluit bij het studentenprogramma van Apple en je via dat programma besteld, dan wanneer je via een winkel besteld.
Dat spreekt er dus erg voor om via Apple te bestellen, toch heb ik mijn Macbook gewoon opgehaald bij A-mac hier in Amersfoort: ze waren weer goedkoper met extra geheugen en konden de Macbook (met ter plekke extra bijgeplaatst geheugen) direct leveren.
Per saldo scheelde het daardoor marginaal, maar je hebt wel "instant gratification". Bovendien is het met garantie ook een stuk minder gedoe in mijn ervaring tot op heden, en ik heb daar helaas al wel twee keer gebruik van moeten maken:
Mijn eerste powerbook (powerbook G4) was een "DOA" (Dead On Arrival), er zat een schroefje los ergens in de behuizing die zo nu en dan "vastsloeg" tussen een fannetje ergens. Zonder blikken of blozen door Aces Direct omgeruild voor een nieuwe. Een later aangeschafte Mac Mini heb ik direct bij aanschaf bij A-mac in Utrecht laten verrijken met een reepje extra geheugen. Dat reepje bleek rot, maar werd direct zonder gezeur vervangen toen ik er mee terugging.
Ik stel me voor dat als ik die machine's via Apple had besteld, dat ik ze een stuk langer kwijt geweest was - al was het maar ivm. het gezeur met opsturen e.d.