Bij apple kopen of bij een Reseller

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gbrt
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-03-2022
Ik ben benieuwd naar de verschillende voors en tegens voor het rechstreeks kopen bij Apple
(ben geinteresseerd in de nieuwe MacBook Pro C2D 15") of bij een reseller.

Hebben jullie ervaringen waardoor je juist voor de ene of juist voor de andere kiest?

Wat raden jullie aan .....?

• _Alien_
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-12-2025
Als je een reseller in de buurt heb, gewoon daar kopen, zelfde prijs, en je hebt een persoontje om naar terug te gaan als er iets mee is. Ook hebben ze vaak het e.e.a. op vooraad, dus kun je het gelijk meenemen(zal bij de nieuwe MBP lijn nog niet zo ver zijn)

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Sommige resellers doen echter niet aan studenten korting, of veel minder.. Daarom heb ik mijn macbook gewoon online gekocht.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Eswip schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:49:
Sommige resellers doen echter niet aan studenten korting, of veel minder.. Daarom heb ik mijn macbook gewoon online gekocht.
Dat is niet mijn ervaring...
Krijg bijv. bij A-Mac Utrecht gewoon korting indien je hier natuurlijk bewijs van hebt!

Verwijderd

@ Tha BasZ,

Ik heb het nagevraagd in de winkel. Ik zou 2% korting krijgen, mits ik een HBO-student ben. Telefonsich heb ik mijn MacBook besteld met 6% korting + een gratis printer.

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Tha BasZ schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:55:
[...]

Dat is niet mijn ervaring...
Krijg bijv. bij A-Mac Utrecht gewoon korting indien je hier natuurlijk bewijs van hebt!
Ik zeg ook, bij sommige.. Ik kon ook bij de reseller hier in Enschede korting krijgen, geloof 4%, maar kreeg meer korting bij de online store..

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Goed, uiteraard gewoon online kopen.

Je krijgt rechtstreeks uit de fabriek dus nooit een apparaat dat lang op de plank lag. Verder kun je binnen de eerste 14 dagen retourneren zonder opgaaf van reden. Dus ja, ook bij 1 dode pixel (om maar ff een voorbeeld te noemen) return je gewoon omdat je niet tevreden bent. Probeer dat maar eens bij resellers.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Verwijderd

Eswip schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:36:
[...]

Ik zeg ook, bij sommige.. Ik kon ook bij de reseller hier in Enschede korting krijgen, geloof 4%, maar kreeg meer korting bij de online store..
Naar mijn weten krijg je bij geen enkele reseller of Apple Shop 6% studenten korting zoals bij online.

Maar zoals hierboven al gezegd wordt, als je in de buurt van een Apple shop woont dan gewoon daar kopen. Kun je altijd langs voor je vagen en klachten en je ziet wat je koopt. Met evt RMA ook handig...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 17:57 ]

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik kreeg bij het Apple Center in Maastricht toch wel degelijk evenveel korting op mijn iBook als dat ik online zou krijgen. Verschilt dus wel duidelijk van winkel tot winkel...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Eiríkr schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:37:
Goed, uiteraard gewoon online kopen.

Je krijgt rechtstreeks uit de fabriek dus nooit een apparaat dat lang op de plank lag. Verder kun je binnen de eerste 14 dagen retourneren zonder opgaaf van reden. Dus ja, ook bij 1 dode pixel (om maar ff een voorbeeld te noemen) return je gewoon omdat je niet tevreden bent. Probeer dat maar eens bij resellers.
Je koopt een specifiek product, dus je krijgt wanneer je bij een APR een MacBook bestelt echt geen iBook van een jaar oud mee ofzo. Die dingen zijn eerder niet op voorraad ivm warme broodjes effect dan dat ze lang op de plank liggen.

Het feit dat je geen of weinig studentenkorting krijgt is omdat er echt idioot lage marges op Apple hardware zitten. Ook kunnen resellers alleen korting (credit) claimen bij Apple is met een kopie van bewijs van inschrijving oid bij een hoger onderwijsinstelling(!).
Ja, de grootste concurrent van Apple zijn de Apple resellers.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:41

chem

Reist de wereld rond

zoek eens op "kopen dealer store" in dit subforum; het is al meerdere malen langs geweest met uitgebreide argumentatie.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Door te bellen met Apple kreeg ik zomaar 90 euro korting bij aankoop van m'n Mac Pro. Dit was dus geen studentenkorting, maar korting die je alleen krijgt als je telefonisch bestelt. De voorwaarden zijn verder gelijk aan online bestellen. Plus dat je inderdaad het ding zonder opgaaf van reden binnen 2 weken mag ruilen. Dus heb je een kromme behuizing of een dode pixel, stuur je 'm terug. Een gewone winkel kan dan nog weleens zeggen dat zoiets niks ernstigs is en je dan weer wegsturen.

[ Voor 51% gewijzigd door Dancing_Animal op 02-11-2006 00:03 ]

Verwijderd

Dan je toch gewoon zeggen dat je je bedacht hebt en je geld terug wil?
Alleen moet je dat dan binnen een week doen i.p.v 2 weken, de verkoper zal
er niet blij mee zijn maar hij kan je ook niet wegsturen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:56:

Maar zoals hierboven al gezegd wordt, als je in de buurt van een Apple shop woont dan gewoon daar kopen. Kun je altijd langs voor je vagen en klachten en je ziet wat je koopt. Met evt RMA ook handig...
Dat kan met Apple producten die je online gekocht hebt ook :)

Verwijderd

Klinkt als telefonisch bestellen ;)

Meeste kans op voordeel en in principe betere of gelijkwaardige leveringsvoorwaarden.
Reseller is dan wel persoonlijker maar zoals ook gezegd meer kans op afschepen.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Er zijn zo veel voor en nadelen te noemen aan het kopen bij een lokale reseller vs online store.

Bij de aanschaf van een TFT-scherm kun je bijvoorbeeld bij een lokale reseller gewoon even binnenwandelen en het scherm bekijken voor dode pixels voor je 'm koopt. Daarentegen heb je bij bestellen via internet weer bescherming via de wet "koop op afstand", voor als je je bedenkt, maar daar moet je weer meer moeite voor doen.

Doe dus gewoon waar je je het prettigste bij voelt. Wat betreft kostenoverweging: soms hebben lokale resellers "oude" voorraad (oudere CPU ofzo) die vaak met fikse kortingen over de toonbank gaan, dat zul je bij de online store niet vinden. Daarentegen is bestellen via internet bij nieuwe dingen vaak goedkoper.

Conclusie: de keuze is aan jou ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 november 2006 @ 00:23:
Dan je toch gewoon zeggen dat je je bedacht hebt en je geld terug wil?
Alleen moet je dat dan binnen een week doen i.p.v 2 weken, de verkoper zal
er niet blij mee zijn maar hij kan je ook niet wegsturen.
Gaan we weer... Nee, bij een normale winkel kan je je niet bedenken en kan de winkelier je gewoon wegsturen als je iets terug wilt brengen. Dat de meeste winkels dat niet doen is heel aardig van ze maar er is niets wat ze wettelijk verplicht dingen terug te nemen, tenzij je ze via internet (koop op afstand) hebt aangekocht.

Ik heb mijn macbook overigens gewoon bij een winkel gekocht (a mac in utrecht). Kopen in een winkel vind ik prettiger, de levertijd is korter en de mogelijkheid bestaat om het aangekochte even in de winkel te controleren. Als er dan wat mee is kan je direct actie ondernemen in plaats van dingen terug te moeten sturen. En je hebt meteen een adresje voor vragen (ook na apple's 90 dagen support periode)...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 12:00 ]

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het kan per aanschaf en de omstandigheden waaronder je die doet (wil je bijv. gebruik maken van studentenkorting) heel erg verschillen waar je de beoogde Apple onder de voordeligste voorwaarden kunt krijgen. Dat is in ieder geval mijn ervaring. ;)

Ik heb recent een Macbook aangeschaft, in de winkel konden ze me inderdaad ook minder korting bieden dan telefonisch via de Apple studentenlijn. De medewerker van de Apple studentenlijn vertelde me dat dat kwam omdat de Hogeschool Utrecht "blijkbaar" erg goeie kortingen bedongen had.

Hij legde bovendien uit dat kortingsregelingen met onderwijsinstellingen vaak direct via Apple Europe lopen, terwijl resellers natuurlijk te maken hebben met Apple NL. Ik vind het vreemd dat het per onderwijsinstelling zou verschillen hoeveel korting je precies krijgt, maar kan me in het algemeen wel voorstellen dat je meer korting krijgt als je hogeschool zich rechstreeks aansluit bij het studentenprogramma van Apple en je via dat programma besteld, dan wanneer je via een winkel besteld.

Dat spreekt er dus erg voor om via Apple te bestellen, toch heb ik mijn Macbook gewoon opgehaald bij A-mac hier in Amersfoort: ze waren weer goedkoper met extra geheugen en konden de Macbook (met ter plekke extra bijgeplaatst geheugen) direct leveren.

Per saldo scheelde het daardoor marginaal, maar je hebt wel "instant gratification". Bovendien is het met garantie ook een stuk minder gedoe in mijn ervaring tot op heden, en ik heb daar helaas al wel twee keer gebruik van moeten maken:

Mijn eerste powerbook (powerbook G4) was een "DOA" (Dead On Arrival), er zat een schroefje los ergens in de behuizing die zo nu en dan "vastsloeg" tussen een fannetje ergens. Zonder blikken of blozen door Aces Direct omgeruild voor een nieuwe. Een later aangeschafte Mac Mini heb ik direct bij aanschaf bij A-mac in Utrecht laten verrijken met een reepje extra geheugen. Dat reepje bleek rot, maar werd direct zonder gezeur vervangen toen ik er mee terugging.

Ik stel me voor dat als ik die machine's via Apple had besteld, dat ik ze een stuk langer kwijt geweest was - al was het maar ivm. het gezeur met opsturen e.d.
Pagina: 1