Levensduur CD Speler

Pagina: 1
Acties:
  • 3.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:14

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
Ik ben nu al jaren op zoek naar een goede cd speler bij mijn set. Sinds 2001 heb ik een Rotel RA-931 MK II met daaraan B&W 602 S2 speakers. Op zich een prima set die alleen volledig onderuit getrapt wordt door de cheap-ass Sony cd wisselaar die de geluidsbron is :X

Al die tijd kregen andere grote uitgaven eigenlijk altijd voorrang boven de cd speler. Inmiddels is de speler die ik er toentertijd al bij had willen hebben natuurlijk tweedehands voor hele redelijke prijzen te koop: de RCD-971. Ik zie er een aantal op Marktplaats staan en ben eigenlijk wel van plan daar voor te gaan.

Enige probleem... ik weet uit eigen ervaring dat cd spelers niet het eeuwige leven hebben. Afhankelijk van hoeveel gebruik zo'n apparaat ziet, en wat andere externe factoren, gaat de laser gewoon maar een x aantal jaar mee. In mijn ervaring een jaar of 5. Dat zou betekenen, dat ik weinig lol ga hebben aan een 4 à 5 jaar oude cd speler!

Is dit in jullie ervaring nog steeds zo, of is er bij het aanbreken van het nieuwe millennium zoveel verbeterd dat ik zonder al teveel risico voor een wat oudere speler kan gaan?

Verwijderd

Cd-speler gaat makkelijk langer dan 5 jaar mee. MIsschien een keer nieuw lensjes erin maar voor de rest boeit het niet echt. Ik had een pioneer van 17 jaar oud die na 16 jaar het een beetje begon te begeven (overslaan als je erop tikte, teken van slechte lens).

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

voodooless

Sound is no voodoo!

"nog steeds zo" is niet echt correct denk ik :P Ik heb nog een oude JVC speler van de jaren 80, uit de begintijd van de CD (destijds een topmodel), en die speelt nog alles wat je hem voert perfect af. Deze speler is echt niet weinig gebruikt!

Nieuwe producten zijn vaak cheap, en daarom is ook de verwachte levensduur een stuk minder.

Bovendien is een player niet altijd daadwerkelijk defect als ie CD's niet meer goed leest. Vaak moet de unit gewoon opnieuw afgesteld worden.

Een consistent verhaal is er dus niet. Sommige producten gaan jaren mee, andere krijgen na een half jaar kuren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
De állereerste CD spelers staan er natuurlijk juist om bekend dat de lens wél gewoon eindeloos meegaat, omdat die toen nog niet op de geminiaturiseerde massaproductie manier geproduceerd werden - waardoor ze ook te duur waren om door te breken als consumenten product, natuurlijk ;)

Anyway, Rotel staat juist bekend om zijn goede (build-)kwaliteit, dus het lijkt er op dat het risico te overzien is. En tbf, ik realiseer me net dat de Sony die ik nú heb, ook al sinds '98 meegaat ;)

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:12

DJ Vincento

1422055

Ik heb hier nog een 15 jaar oude Technics CD-Speler staan,en die wordt nog elke dag gebruikt.Hij leest nog steeds alles, origineel,zelf gebakken CD's,cd -rw's

Verwijderd

Ik heb vorig jaar een Denon DCD-910 gekocht voor 10 euro, dat ding speelt perfect, mooi warm geluid en (vr)eet alles, nog net geen bierviltjes ;)

Maar normaal gesproken gaan gemiddeld de laser zo'n 5 a 6 jaar mee, ik heb meerdere spelers gehad, die dat ruim overtroffen.
Ook hebik een Rotel gehad in de jaren 90, die gaf na 3 jaar al de geest, even een blik naar binnen geworpen, daar bleek een plaatje met een kogeltje die de cd op de spindel drukt, uitgesleten was.
Contact opgenomen met de importeur en er werd gratis een nieuw plaatje opgestuurd met de vermelding dat dit een constructiefout van het loopwerk was.

Maar je kan best een goede cd-speler kopen 2e hands, de Sony ES serie's zijn er degelijk, de oudere Marantz cd-60 of 42, geen cd-80, daar is geen laser meer voor te krijgen ;)

Verwijderd

Vorig jaar een 2e hands Rotel RCD-965BX gekocht. Deze speler is volgens mij uit begin jaren '90.
Zeer robuust en speelt perfect. De dealer waar ik hem van heb gekocht voor eur.125 zei dat je alleen af en toe de lens dient schoon te maken. Verder heb je er geen onderhoud aan.
Niet twijfelen gewoon een 2e hands Rotel kopen.

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-12 20:18
DJ Vincento schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:45:
Ik heb hier nog een 15 jaar oude Technics CD-Speler staan,en die wordt nog elke dag gebruikt.Hij leest nog steeds alles, origineel,zelf gebakken CD's,cd -rw's
Technics is prima spul, kan ik bij deze ook over meepraten. Ik heb ook nog een midiset van technics. Hierbij werkt alles nog voor de volle 100%
Ook de CD speler leest alles wat je het ding voert!

(niet onbelangrijk om dan even te vermelden.... het is ding is inmiddels ook ruim 12 jaar oud)

[ Voor 9% gewijzigd door Charlie932 op 01-11-2006 19:49 ]

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

heb hier ook een loopwerk staan van 13 jaar oud. was toen wel het topmodel. is onverwoestbaar en blijft gewoon spelen met dagelijks gebruik

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 20:18
Ik heb hier een Philips CD speler staan uit 1993 die nog steeds goed werk verricht. Nooit problemen mee gehad. Doet het perfect!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier staat een Sony CDP-101 te draaien. Speelt zelfs gebrande cd's af, mits het goede kwaliteit media en redelijk krasvrij is. Dat geldt ook voor m'n Discman D-50.

(beide apparaten zijn 's werelds eerste in hun soort) :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:18
Mijn ervaring is dat Sony CD spelers die regelmatig gebruikt worden een jaar of 5 mee gaan. Andere merken (bv. Philips, JVC) gaan gerust 20 jaar mee.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties. Wilde toch ook nog even het eindresultaat laten zien 8)

Gisteren naar de andere kant van het land gereden (Doetinchem):

Afbeeldingslocatie: http://www.clan.to/zut/rotel.jpg

De onderste is de "nieuwe" 2e hands Rotel RCD-971 cd speler die ik op Marktplaats gevonden heb. Die bleek gelukkig aangeboden te worden door een volstrekt betrouwbare audiofiel, die inmiddels dermate veel in high-end audio handelt dat hij er binnenkort zijn werk van gaat maken. Dit klinkt een *heleboel* beter dan wat ik had. * PowerFlower is erg tevreden :)

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb zelf een Sony 10 cd wisselaar van 15 jaar oud die het perfect doet - zelfs cdtjes die 10 jaar geleden met Teac 4x4 schrijver gebrand zijn werken erin. De Teac werkt overigens ook nog steeds. :+ De cd speler in mijn Sony mini setje werkt na 12 jaar ook nog, al heb ik een tijdje geleden de lens schoon moeten maken.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

PowerFlower schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:12:
Bedankt allemaal voor de reacties. Wilde toch ook nog even het eindresultaat laten zien 8)

Gisteren naar de andere kant van het land gereden (Doetinchem):

[afbeelding]

De onderste is de "nieuwe" 2e hands Rotel RCD-971 cd speler die ik op Marktplaats gevonden heb. Die bleek gelukkig aangeboden te worden door een volstrekt betrouwbare audiofiel, die inmiddels dermate veel in high-end audio handelt dat hij er binnenkort zijn werk van gaat maken. Dit klinkt een *heleboel* beter dan wat ik had. * PowerFlower is erg tevreden :)
doetinchem is bij mij om de hoek, ik zou graag weten wie je daar gesproken hebt. Als hij echt in high end verder gaat moet ik hem haast kennen :)

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Leon. Ring any bells?
Pagina: 1